منجى موعود در مکتب اهل سنت

(بسم الله الرحمن الرحیم)

احادیث درباره حضرت مهدی علیه‌السلام در مکتب اهل سنت متواتر است.

 منجى موعود در مکتب اهل سنت

 

حدیث متواتر حدیثى است که از طریق راویان مختلف با مذاهب گوناگون در زمان ها و مکان‌هاى متعدد و پراکنده نقل شده باشد؛ به‌طورى‌که هیچ‌گونه احتمال دروغ و یا تبانى در نشر آن نرود و این کثرت راویان و گوناگون آنان نشانه راستى حدیث مى‌باشد.
گاه یک موضوع با الفاظ مختلف با همین تعدد نقل شده است که به آن تواتر معنوى مى‌گویند و گاه یک موضوع با همین تعدد با الفاظى خاص عینا بیان گردیده که به آن تواتر لفظى گفته مى‌شود.
"ابن حجرهیتمى شافعی” مى‌گوید:

"ابوالقاسم، محمد، الحجه، عمر او پس از درگذشت پدرش پنج سال بود. خداوند در همین عمر به او "حکمت ربانی” عطا فرمود. او را "قائم منتظر”‌گویند. در اخبار متواتر رسیده است که مهدى از این امت است. عیسی على نبینا و آله و علیه‌السلام از آسمان فرود خواهد آمد و پشت سر او نماز خواهد خواند.”
ابن ابى‌الحدید مى‌گوید:

"میان همه فرق مسلمین قطعى است که عمر دنیا و احکام و تکلیف پایان نمى‌پذیرد مگر پس از ظهور مهدی.”
"شیخ عبدالعزیز بن عبدالله بن باز” مى‌گوید:

"حدیث متواتر، چه تواترش لفظى باشد یا معنوی، مجموعش مقبول است. پس احادیث مهدى که به سبب تنوع الفاظ و معانى و تعدد اسناد و مصادر تواتر معنوى دارد پذیرفته خواهد بود و دانشمندان شایان اعتماد ثبوت و تواتر آن‌را آشکارا بیان داشته‌اند و چه بسا دیده‌ایم که اهل علم موضوعات بسیارى را با کمتر از این مقدار روایت ثابت دانسته‌اند. در حقیقت اغلب فرزانگان بلکه نزدیک به تمام آنان بر حقانیت عقیده به مهدى وظهور او اتفاق‌نظر دارند.”

گزیده‌اى از احادیث درباره حضرت مهدی علیه‌السلام در کتب معتبر اهل سنت:

روایاتى که در منابع معتبر اهل تسنن آمده است، دستکم از روایات شیعیان نمى‌باشد و حتى در صحاح سته که معتبرترین کتاب روایتى اهل تسنن است، روایات حضرت مهدی علیه‌السلام به شرح زیر آمده است:
صحیح بخاری، جلد چهارم "کتاب الاحکام” و باب "نزول عیسى بن مریم”.

صحیح مسلم، جلد اول، باب "الفتن و اشرا ط الساعه” و باب "نزول عیسی”.

سنن ابن ماجه، جلد دوم باب "خروج المهدی”.

سنن ابى داود، جلد دوم کتاب "المهدی”.

سنن ترمذی، باب "ماجاء فى المهدی”.

*****

رسول اکرم- صلى‌الله علیه و آله- مى‌فرمایند: "المهدى منا اهل البیت، یصلحه الله فى لیل”. "مهدى از ما اهل بیت است، خداوند در یک شب امر او را اصلاح مى‌کند.”
رسول اکرم- صلى‌الله علیه و آله- مى‌فرمایند: "نعم و هو حق و هو من ولد فاطمه.” "بله و او حق است و او از فرزندان فاطمه است.”‌
رسول اکرم - صلى‌الله علیه و آله- مى‌فرمایند: "دنیا به پایان نمى‌رسد تا اینکه مردى عرب از فرزندان من به سلطنت برسد که اسم او اسم من است.”
رسول اکرم - صلى‌الله علیه و آله- فرمودند: "لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتى یبعث رجلا من ولدى اسمه کاسمی.” فقال سلمان: "من اى ولدک یا رسول‌الله؟” قال: "من ولى هذا.” و ضرب بیده على الحسین.
"اگر از عمردنیا جز یک روز باقى نمانده باشد، به تحقیق خداوند آن روز را آن قدر طولانى مى‌گرداند تا مردى از فرزندان من که نامش همنام من است برانگیخته شود.” سلمان عرض کرد: "از کدام فرزندت اى رسول خدا؟”‌فرمودند: "از این فرزندم” و با دستش به حسین اشاره فرمود.
رسول خدا- صلى‌الله علیه و آله- فرمودند: "ان عده خلفائى و اوصیائى و حجج الله على الخلق بعدى اثنى‌عشر اولهم على و اخرهم ولدى المهدى فینزل عیسى بن مریم و یصلى خلفه.”
"همانا خلفا و اوصیا و حجت‌هاى خدا بر مردم بعد از من 12 نفرند که اولین ایشان على و آخرینشان فرزندم مهدى است. پس عیسى بن مریم فرود مى‌آید و پشت سر او نماز مى‌خواند.”
رسول خدا- صلى‌الله علیه و آله- فرمودند:‌”کیف انتم اذا نزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم؟”
"شما چگونه خواهید بود هنگامى که ابن مریم در میان شما فرود آید در حالى که امام شما در میانتان باشد.”


  • نویسنده: علی محمدی تودشکی
  • منبع: روزنامه رسالت

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:25 بهمن 1390 - 15:39

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت منتظرپاتوق