ام‌البنین(س) در خدمت امام عصر خود بود

(بسم الله الرحمن الرحیم)

استاد حوزه علمیه قم گفت: روحیه حضرت ام‌البنین(س) با توجه به شناختی که نسبت به ولایت دارد و ولایت‌پذیری که در تمام وجود او جا گرفته است سبب می‌شود که مطیع محض امام زمان خودش باشد.

 

حضرت ام‌البنین(س) به عنوان همسر و مادر چهار شهید از ارج و قرب فراوانی در فرهنگ دینی و شیعی برخوردار است و پس از اینکه امام علی(ع) حضرت زهرا(س) را از دست دادند، برای اداره امور داخلی خانواده چاره‌ای نداشتند جز ازدواج با همسری که بهترین شرایط و ویژگی‌ها را برای همراهی و همفکری با وی داشته باشد تا سرپرستی فرزندانش را به عهده بگیرد.

امیر مومنان(ع) در نهایت به این نتیجه رسیدند تا با فاطمه بنی‌کلاب ازدواج کند و پس از طرح این مسئله با استقبال قبیله بنی‌کلاب و شخص حضرت ام‌البنین(س) مواجه شدند و پس از اینکه ام‌البنین(س) زندگی مشترک را با علی(ع) تشکیل دادند به عنوان بانوی فداکار و برخوردار از بالاترین درجه ایثار فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) را که امیر مومنان(ع) آنها را فرزندان پیامبر اکرم(ص) می‌دانستند، مورد احترام فراوان قرار می‌داد.

*تقدم فرزندان حضرت فاطمه(س) بر فرزندان خود

حضرت ام‌البنین(س) فرزندان حضرت زهرا(س) را از نظر تربیت، رسیدگی اخلاقی، روحی، مسائل بهداشتی و تغذیه بر فرزندان خود مقدم می‌داشت.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی، استاد حوزه علمیه قم نهایت ایثارگری یک مادرخوانده است که به درجه‌ای از خلوص و عبودیت می‌رسد که حاضر می‌شود که فرزندان ناتنی خود را بر فرزندان تنی‌اش مقدم بدارد.

وی تصریح می‌کند: روحیه حضرت ام‌البنین(س) با توجه به شناختی که نسبت به ولایت دارد و ولایت‌پذیری که در تمام وجود او جا گرفته است سبب می‌شود که مطیع محض امام زمان خودش باشد.

*ام‌البنین(س) در خدمت امام عصر خود بود

حضرت ام‌البنین(س) حتی پس از شهادت حضرت علی(ع) نیز با تمام وجود در خدمت امام عصر خود یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی می‌گوید: چهار فرزند پسر در تاریخ برای ایشان ذکر شده که فرزندان ام البنین(س) در کربلا خود را فدایی راه امام حسین(ع) کردند، حتی پیش از این امام بزرگوار؛ خود را به دل دشمن زدند و به سوی شهادت می‌شتافتند.

حضرت ام‌البنین(س) با وجود کهولت سن برای ورود کاروان کربلا لحظه‌شماری می‌کند و در نخستین برخوردی که با کاروان سالار کربلا یعنی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) دارد، تمام هم و غم او پرس و جو از امام معصوم یعنی امام حسین(ع) است.

بشیر آمد و گفتی که از حسین بگو

ز عون دم زد و گفتی که از حسین بگو

استاد حوزه علمیه قم تصریح می‌کند: این بانوی بزرگوار بارها بیان کرده بود که همه فرزندان من فدای حسین فاطمه هستند.

حضرت ام‌البنین(س) همسر و مادر چهار شهید است و فرزند ایشان یعنی حضرت عباس(س) دارای مقام باب‌الحوائجی است و حتی این بانو نیز از طرف خداوند به مقام و مرتبه‌ای رسیده و واسطه فیض الهی است.

واعظ موسوی تصریح می‌کند: افراد بسیاری هستند که با برپایی روضه ام‌البنین(س) و اشک ریختن بر این بانو و واسطه قرار دادن او و فرزندان شهیدش در بارگاه ربوبی به حوائج شرعی خود می‌رسند.

*بصیرت ام‌البنین(س)

حضرت ام‌البنین(س) به‌عنوان بانوی مجلله بابصیرتی است که شرایط و اوضاع زمان را به خوبی شناخت و در زمانی که حساس بود و مظلومیت حضرت علی(ع) در اوج قرار داشت، آماده ازدواج با حضرت شد.

حضرت ام‌البنین(س) زمانی که بقای اسلام به نثار خون جوان احتیاج داشت حاضر شد در مسیر اعتلای کلمه حق و احیای اسلام و تنومند کردن این درخت بالنده چهار جوان خود را فدای این راه کند و در راه خدا از جوانان خود گذشت و باقی‌مانده عمر خود را با عزاداری بر این جوانان که بیان فضائل آنها ادامه راه کربلا و تبیین آرمان‌های امام حسین(ع) و نهضت عاشورا بوده در مدینه گذراند.

واعظ موسوی خاطرنشان می‌کند:‌ ام‌البنین(س) در رسای فرزندان خود حقایقی را برای اطرافیان وی آشکار می‌کرد و حتی اطلاعات، معلومات و بصیرت آنها نسبت به نهضت امام حسین(ع) را افزایش می‌داد.

*شهدا به مقام فرزند ارشد ام‌البنین(س) غبطه می‌خورند

مادر رکن اساسی خانواده بوده و در تمام جنبه‌ها نقش اول را ایفا می‌کند به ویژه در جنبه‌های اخلاقی، تربیتی و اعتقادی نقش پررنگ مادر بر کسی پوشیده نیست، برای اینکه مادر بتواند مربی خوبی برای فرزندان خودش باشد باید از اطلاعات، آگاهی، معلومات و بصیرت شایسته و فراخور تربیت فرزندان خود بهره‌مند باشد.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی خاطرنشان می‌کند: حضرت ام‌البنین(س) توانسته فرزندی مانند حضرت عباس(ع) تربیت کند و در روایت داریم که حتی شهدای دیگر به مقام او رشک می‌ورزند و غبطه می‌خورند، این مطلب نشان‌دهنده این است که این شهید در دامن مادری فرهیخته با یادگیری آموزه‌های قرآنی و الهی تربیت شده است.

اگر مکتب تربیتی درستی بر خانواده حاکم نباشد، به راحتی نمی‌توان فرزندان شجاع، رشید، دارای اطلاعات و آگاهی فراوان تربیت کرد و به جامعه تحویل داد بنابراین حضرت ام‌البنین(س) به خوبی در مکتب امام علی(ع) آموزش‌های لازم را فرا گرفت و آموخته‌های خود را به فرزندان خودش منتقل کرد.

این بانوی بزرگوار در 13 جمادی‌الثانی 64 قمری دیده از جهان فروبست و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد، امیدواریم خداوند زیارت این بانوی بزرگوار را در این دنیا و شفاعت او در آخرت را روزی ما کند.

زیارت معنوی و حقیقی ام‌البنین(س) در بقیع آرزوی عاشقان حضرتش است و هر سال شاهد هستیم که چگونه شیعیان و دلباختگان به یاد حضرت ام‌البنین(س) در کنار بقیع اشک می‌ریزند و چه بسیار کسانی که حاجات خود را بین خود و خدا با ام‌البنین(س) مطرح می‌کنند و بعدها شنیده می‌شود که با وساطت و شفاعت حضرت نیازها و حوائج آنها پذیرفته شده است.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:24 فروردین 1393 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد