سالگرد وفات مادر ادب؛ از وصلت با طائفه دلاوران تا میلاد فرزند شجاعت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
چگونه می توان گفتن از مادری که چون عباسی را در دامان پرورش داده است، مادری که فرزندانش اسطوره ی ادب، شهامت،شجاعت و ولایت پذیری و معرفتند.

چگونه می توان گفتن از مادری که چون عباسی را در دامان پرورش داده است، مادری که فرزندانش اسطوره ی ادب، شهامت،شجاعت  و ولایت پذیری و معرفتند. تاريخ جز اين بانوى پاك كسى را به ياد ندارد كه به اصطلاح فرزندان هووى خود را بر فرزندان خويش مقدم بدارد. ليكن ام البنين سلام الله عليه توجه به فرزندان رسول خدا صلى الله عليه و آله را فريضه اى دينى مى شمرد، زيرا خداوند متعال در كتاب خود همگان را به محبت آنان دستور داده و آنان امانت و ريحانه رسول خدا صلى الله عليه و آله بودند. ام البنين با درك عظمت آنان به خدمتشان قيام كرد و در اين راه از بذل آنچه در توان داشت دريغ نورزيد.

ام البنین سلام الله علیها

***زندگینامه اجمالی ام البنین سلام الله علیها
 
ازدواج امير المؤمنين على عليه السلام با ام البنين سلام الله عليها بسیار شنیدنی است.  پس از آنكه اميرالمؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام به سوگ پاره تن و ريحانه رسول خدا محمد بن عبد الله صلى الله عليه و آله يعنى سرور زنان عالميان حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليه شهيده راه ولايت و امامت نشست، برادرش عقيل بن ابى طالب عليه السلام را كه آشنا به انساب عرب بود، فرا خواند و از او خواست برايش همسرى از تبار دلاوران برگزيند تا پسر دليرى براى مولا به ارمغان آورد كه سالار شهيدان حسين بن على عليه السلام را در كربلا يارى كند.

عقيل، ام البنين كلابيه عليه السلام را براى حضرت على عليه السلام برگزيد كه قبيله و خاندانش ، بنى كلاب، در شجاعت بى‌مانند بودند. بنى كلاب از حيث شجاعت و دلاورى در ميان عرب زبانزد بودند، ولبيد درباره آنان چنين سروده است ما بهترين زادگان عامر بن صعصعه هستم و كسى بر اين ادعا خورده نمى گرفت . الو براء، همبازى نيزه ها (ملاعب الاءسنة)، كه در عرب در شجاعت مانند او را نديده بود، از همين خاندان است.

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام اين انتخاب از پسنديد و عقيل را به خواستگارى نزد پدر ام البنين سلام الله عليه فرستاد. پدر، خشنود از اين وصلت مبارك ، نزد دختر خود شتافت و او نيز با سر بلندى و افتخار پاسخ مثبت داد و پيوندى هميشگى بين وى و مولاى متقيان على بن ابى طالب عليه السلام برقرار شد. امام عليه السلام در همسر عقلى سترگ ، ايمانى استوار، آدابى والا و صفاتى نيكو مشاهده كرد و او را گرامى مى داشت و از صميم قلب در حفظ حرمت او كوشيد.
 
***ام البنين ، و دو سبط پيامبر صلى الله عليه و آله  

ام البنين بر آن بود كه جاى خالى مادر آنها را در زندگى دو سبط پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله دو ريحانه رسول خدا صلى الله عليه و آله و دو سرور جوانان بهشت، امام حسن و امام حسين عليه السلام پر كند؛ مادرى كه در اوج شكوفايى پژمرده شد و آتش به جان فرزندان خردسال خود زد.

فرزندان رسول خدا صلى الله عليه و آله در وجود اين بانوى پارسا، مادر خود را مى‌ديدند و رنج فقدان مادر را كمتر احساس مى كردند. ام البنين سلام الله عليه، فرزندان دخت گرامى رسول اكرم صلى الله عليه و آله را بر فرزندان خود كه نمونه هاى والاى كمال بودند مقدم مى داشت و بخش عمده محبت و علاقه خود را متوجه آنان مى كرد.

تاريخ جز اين بانوى پاك كسى را به ياد ندارد كه به اصطلاح فرزندان هووى خود را بر فرزندان خويش مقدم بدارد. ليكن ام البنين سلام الله عليه توجه به فرزندان رسول خدا صلى الله عليه و آله را فريضه اى دينى مى شمرد، زيرا خداوند متعال در كتاب خود همگان را به محبت آنان دستور داده و آنان امانت و ريحانه رسول خدا صلى الله عليه و آله بودند. ام البنين با درك عظمت آنان به خدمتشان قيام كرد و در اين راه از بذل آنچه در توان داشت دريغ نورزيد.

گويند همان روز كه پاى در خانه مولا عليه السلام گذاشت، حسنين عليه السلام هر دو مريض بوده و در بستر افتاده بودند. اما عروس تازه ابو طالب عليه السلام به محض آنكه وارد خانه شد خود را به بالين آن دو عزيز عالم وجود رسانيد و همچون مادرى مهربان به دلجويى و پرستارى آنان پرداخت. چنانكه گفته مى شود خود نيز پس از چندى به مولا پيشنهاد داد كه به جاى فاطمه ، كه اسم قبلى واصلى وى بوده ، او را ام البنين صدا زند، تا حسنين عليه السلام از ذكر نام اصلى او توسط مولا عليه السلام به ياد مادر خويش ، فاطمه زهرا سلام الله عليه ، نيفتاده و در نتيجه خاطرات تلخ گذشته در ذهنشان تداعى نگردد و رنج بى مادرى آنها را آزار ندهد.
 
***اهل بيت عليه السلام ، و ام البنين سلام الله عليها  

محبت بى شائبه ام البنين سلام الله عليه در حق فرزندان رسول خدا صلى الله عليه و آله و فداكاريهاى فرزندان او در راه سيد الشهداء عليه السلام، در تاريخ بى پاسخ نماند. اهل بيت عصمت و طهارت در احترام و بزرگداشت آنان كوشيدند و از قدردانى نسبت به آنان چيزى فرو گذار نكردند.

شهيد كه از فق‌هاى قله پوى شيعه است، مى گويد: ام البنين سلام الله عليه از زنان با فضيلت و عارف به حق اهل بيت عليه السلام بود. وى محبتى خالصانه به آنان داشت و خود را وقف دوستى آنان كرده بود. آنان نيز براى او جايگاهى والا و موقعيتى ارزنده قائل بودند. زينب كبرى سلام الله عليه پس از رسيدن به مدينه به محضرش شتافت و شهادت چهار فرزندش را تسليت گفت. چنانكه در اعياد نيز، براى اداى احترام ، به محضرش ‍ مشرف مى شد.

رفتن نواده رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله ، شريك نهضت حسينى و قلب طپنده قيام امام حسين عليه السلام يعنى زينب كبرى عليه السلام ، نزد ام البنين سلام الله عليه و تسليت گفتن شهادت فرزندان برومندش ، نشان دهنده منزلت والاى ام البنين سلام الله عليه نزد اهل بيت عليه السلام است .
 
***ام البنين سلام الله عليها واسطه فيض الهى  

اين بانوى بزرگوار نزد مسلمانان جايگاهى ويژه دارد، و بسيارى از انان معتقدند او را نزد خداوند منزلتى والاست و اگر دردمندى او را به درگاه حضرت بارى تعالى شفيع و واسطه قرار دهد، غم و اندوهش برطرف خواهد شد. لذا به هنگام سختيها و درماندگيها، اين مادر فداكار را شفيع خود قرار مى دهند. البته بسيار هم طبيعى است كه ام البنين سلام الله عليه نزد پروردگار مقرب باشد تا زيرا وى فرزندان پاره هاى جگر خود را خالصانه در راه خدا و استوارى دين حق تقديم داشته است . (107) در خلال كراماتى كه در بخش سوم كتاب حاضر آمده ، با جلوه هايى از مقام والاى ام البنين سلام الله عليه در عالم معنا آشنا خواهيم شد.
 
***سلسله نسب ام البنين سلام الله عليها  

وى فاطمه دختر حزام بن خالد بن ربيعه بن وحيد بن كعب بن عامر بن كلاب بن ربيعة بن عامر بن صعصعة بن معاوية بن بكر بن هوازن است .
مادر او شمامه (109) از خانواده سهل بن عامر بن مالك بن جعفر بن كلاب مى باشد و جده هايش عبارتند از:
جده اول : عمره دخت طفيل بن مالك احزام بن جعفر كلاب .
جده دوم : كبته دخت عروة الرحال فرزند جعفر بن كلاب .
جده سوم : ام خشف دخت ابى معاوية فارس هزار بن عبادة بن عقيل بن كلاب .
جده چهارم : فاطمه دخت جعفر بن كلاب . (110)
جده پنجم : عاتكه دخت عبدالشمس بن عبد مناف بن قصى ، جده حضرت رسول صلى الله عليه و آله است كه در عمدة الطالب نام او را فاطمه دانسته است .
جده ششم : آمنه دخت وهب بن عمير بن نصر بن قعين بن حرث بن ثلعبه بن ذودان بن اسد بن خزيمه .
جده هفتم : دخت جحدر بن ضبيعه اغر بن قيس بن ثلعبية بن عكاية بن صعب بن على بن بكر بن وائل بن ربيعه بن نزار، جد حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله .
جده هشتم : دخت ملك بن قيس بن ثعلبه .
جده نهم : دخت الراءسين : خشين بن ابى عصم بن سمح بن فزاره (در قاموس اللغة خشين بن لاى ، و در تاج العروس لاى بن عصيم آمده است).
جده دهم : دخت عمر بن صرمة بن عوف بن سعد بن ذبيان بن بغيض بن ريث بن غطفان .
اينان جده هاى ام البنين سلام الله عليه ، مادر ابوالفضل العباس عليه السلام ، هستند كه ابوالفرج اصفهانى در مقاتل الطالبين از ايشان ياد كرده است. تاريخ گواهى مى دهد كه پدران و داييهاى ام البنين سلام الله عليه در دوران قبل از اسلام جزو دليران عرب محسوب مى شده اند و مورخان آنان را به دليرى و جلادت در هنگام نبرد ستوده اند. افزون بر اين ، آنان علاوه بر شجاعت و قهرمانى ، سالار و بزرگ پيشواى قوم خود نيز بوده اند، آنچنان كه سلاطين زمان در برابرشان سر تسليم فرود آورده اند. اينان همانانند كه عقيل به امير المؤ منين عليه السلام گفت: در ميان عرب از پدرانش شجاعتر و قهرمانتر يافت نشود.

 *** میلاد فرزند شجاعت

سالها از شهادت جانگداز دختر پیامبر، حضرت زهرا میگذشت. ثمرة ازدواج حضرت علی با ام البنین، چهار پسر رشید بود به نامهای: عبّاس، عبدالله، جعفر و عثمان، كه هر چهار تن سالها بعد در حادثة كربلا به شهادت رسیدند. عباس، قهرمانی كه در این كتاب از او و خوبي‏ها و فضیلتهایش سخن میگوییم، نخستین ثمرة این ازدواج پر بركت و بزرگترین پسر امّ البنین بود.

فاطمة كلابیه (امّ البنین) زنی دارای فضل و كمال و محبّت به خاندان پیامبر بود و برای این دودمانِ پاك، احترام ویژه‏ای قائل بود. این محبت و مودّت و احترام، عمل به فرمان قرآن بود كه اجر رسالت پیامبر را «مودّت اهل بیت» دانسته است(1). او برای حسن، حسین، زینب و امّ كلثوم، یادگاران عزیز حضرت زهرا، مادری مي‏كرد و خود را خدمتكار آنان مي‏دانست. وفایش نیز به امیرالمؤمنین شدید بود. پس از شهادت علی(ع) به احترام ان حضرت و برای حفظ حرمت او، شوهر دیگری اختیار نكرد، با آن كه مدّتی نسبتاً طولانی (بیش از بیست سال) پس از آن حضرت زنده بود.

چرا ام البنین از همسرش خواست تا وی را فاطمه خطاب نکند؟/ از وصلت با طائفه دلاوران تا میلاد فرزند شجاعت//آقای داوودی

ایمان والای امّ البنین و محبتش به فرزندان رسول خدا چنان بود كه آنان را بیشتر از فرزندان خود، دوست مي‏داشت. وقتی حادثة كربلا پیش آمد، پیگیر خبرهایی بود كه از كوفه و كربلا مي‏رسید. هركس خبر از شهادت فرزندانش مي‏داد، او ابتدا از حال حسین(ع) جویا مي‏شد و برایش مهمتر بود.

عبّاس بن علی(ع) فرزند چنین بانوی حق شناس و بامعرفتی بود و پدری چون علی بن ابی طالب(ع) داشت و دست تقدیر نیز برای او آینده‏ای آمیخته به عطر وفا و گوهر ایمان و پاكی رقم زده بود.

ولادت نخستین فرزند امّ البنین، در روز چهارم شعبان سال 26 هجری در مدینه بود. تولّد عباس، خانة علی و دل مولا را روشن و سرشار از امید ساخت، چون حضرت مي‏دید در كربلایی كه در پیش است، این فرزند، پرچمدار و جان نثار آن فرزندش خواهد بود وعباسِ علی، فدای حسینِ فاطمه خواهد گشت.

وقتی به دنیا آمد حضرت علی(ع) در گوش او اذان و اقامه گفت، نام خدا و رسول را بر گوش او خواند و او را با توحید و رسالت و دین، پیوند داد و نام او را عباس نهاد. در روز هفتم تولّدش طبق رسم و سنّت اسلامی گوسفندی را به عنوانِ عقیقه ذبح كردند و گوشت آن را به فقرا صدقه دادند.

آن حضرت، گاهی قنداقة عبّاس خردسال را در آغوش میگرفت و آستینِ دستهای كوچك او را بالا مي‏زد و بر بازوان او بوسه مي‏زد و اشك مي‏ریخت. روزی مادرش امّ البنین كه شاهد این صحنه بود، سبب گریة امام را پرسید. حضرت فرمود: این دستها در راه كمك و نصرت برادرش حسین، قطع خواهد شد؛ گریهء من برای آن روز است.

با تولّد عبّاس، خانة علی(ع) آمیخته‏ای از غم و شادی شد: شادی برای این مولود خجسته، و غم و اشك برای آینده‏ای كه برای این فرزند و دستان او در كربلا خواهد بود.

عبّاس در خانة علی(ع) و در دامان مادرِ با ایمان و وفادارش و در كنار حسن و حسین « رشد كرد و از این دودمان پاك و عترتِ رسول، درسهای بزرگ انسانیت و صداقت و اخلاق را فرا گرفت.

تربیت خاصّ امام علی(ع) بي‏شك، در شكل دادن به شخصیت فكری و روحی بارز و برجستهء این نوجوان، سهم عمده‏ای داشت و درك بالای او ریشه در همین تربیتهای والا داشت.

روزی حضرت امیر(ع) عبّاسِ خردسال را در كنار خود نشانده بود، حضرت زینب هم حضور داشت. امام به این كودك عزیز گفت: بگو یك. عبّاس گفت: یك. فرمود: بگو دو. عباس از گفتن خودداری كرد و گفت: شرم مي‏كنم با زبانی كه خدا را به یگانگی خوانده‏ام دو بگویم. حضرت از معرفت این فرزند خشنود شد و پیشانی عبّاس را بوسید.

استعداد ذاتی و تربیت خانوادگی او سبب شد كه در كمالات اخلاقی و معنوی، پا به پای رشد جسمی و نیرومندی عضلانی، پیش برود و جوانی كامل، ممتاز و شایسته گردد. نه‏تنها در قامت رشید بود، بلكه در خِرد، برتر و درجلوه‏های انسانی هم رشید بود. او مي‏دانست كه برای چه روزی عظیم، ذخیره شده است تا در یاری حجّت خدا جان نثاری كند. او برای عاشورا به دنیا آمده بود.

این حقیقت، موردتوجّه علی(ع) بود، آنگاه كه مي‏خواست با امّ البنین ازدواج كند. وقتی هم كه حضرت امیر در بستر شهادت افتاده بود، این «راز خون» را به یاد عبّاس آورد و در گوش او زمزمه كرد.

چرا ام البنین از همسرش خواست تا وی را فاطمه خطاب نکند؟/ از وصلت با طائفه دلاوران تا میلاد فرزند شجاعت//آقای داوودی

شب 21 رمضان سال 41 هجری بود. علی(ع) در آخرین ساعات عمر خویش،عبّاس را به آغوش گرفت و به سینه چسبانید و به این نوجوان دلسوخته، كه شاهد خاموش شدن شمع وجود علی بود، فرمود: پسرم، به زودی در روز عاشورا، چشمانم به وسیلة تو روشن میگردد؛ پسرم، هرگاه روز عاشورا فرا رسید و بر شریعة فرات وارد شدی، مبادا آب بنوشی در حالی كه برادرت حسین(ع) تشنه است.(1)

این نخستین درس عاشورا بود كه در شب شهادت علی(ع) آموخت و تا عاشورا پیوسته در گوش داشت.

شاید در همان لحظات آخر عمر علی(ع) كه فرزندانش دور بستر او حلقه زده بودند و نگران آینده بودند، حضرت به فراخور هر یك، توصیه‏هایی داشته است. بعید نیست كه دست عبّاس را در دست حسین(ع) گذاشته باشد و عبّاس را سفارش كرده باشد كه: عباسم، جان تو و جان حسینم در كربلا! مبادا از او جدا شوی و تنهایش گذاری!

عبّاس، نجابت و شرافت خانوادگی داشت و از نفسهای پاك و عنایتهای ویژة علی(ع) و مادرش امّ البنین برخوردار شده بود. امّ البنین هم نجابت و معرفت و محبّت به خاندان پیامبر را یكجا داشت و در ولا و دوستی آنان، مخلص و شیفته بود. از آن سو نزد اهل بیت هم وجهه و موقعیت ممتاز و مورد احترامی داشت. این كه زینب كبری پس از عاشورا و بازگشت به مدینه به خانة او رفت و شهادت عبّاس و برادرانش را به این مادرِ داغدار تسلیت گفت و پیوسته به خانة او رفت و آمد مي‏كرد و شریك غمهایش بود، نشانِ احترام و جایگاه شایستة او در نظر اهل‏بیت بود



هیئتی ها مي‌توانند، مشخصات محافلي را كه در اين جدول ذکر نشده را در بخش نظرات اعلام كنند.


ردیف

هیئت

سخنران

مداح

توضیحات

مرکز تهران


مسجد امام رضا(ع)

حجت الاسلام عباس سمیع زاده

ذاکرین اهل بیت(ع)

میدان حر، چهارراه لشکر، خیابان کمالی، جنب بیمارستان لقمان، مسجد امام رضا(ع)

شنبه از نماز مغرب


حسینیه کربلائیها

_

حاج احمد زمانی

چهارراه گلوبندک، خیابان 15 خرداد

یکشنبه روز شهادت از نماز ظهر


امامزاده سیدناصرالدین

_

میثم نادی

خیابان خیام، امامزاده سیدناصرالدین

یکشنبه و سه شنبه از نماز مغرب


بیت الائمه(ع)

حجت الاسلام حشمت زاده

حاج مصطفی محمدی جو

میدان حر، چهارراه لشکر، خیابان کمالی، روبروی باشگاه فرهنگیان

از سه شنبه 19 فروردین به مدت 5 روز از ساعت 5:30


مهدی جان

آیت الله زابلی

حاج مهدی ارضی

خیابان ولی عصر(عج)، نرسیده به گمرک، خیابان بشیری، حسینیه قائم آل محمد(عج)

یکشنبه از ساعت 21


مکتب العباس(ع)

حاج محمد عابد نژاد

سید علیرضا خامنه، حسین پاکزادیان

میدان حر، چهارراه لشکر، خیابان کمالی، خیابان مخصوص، کوچه فریدون، علامت پرچم

پنجشنبه 21 فروردین از نماز مغرب


شاهزاده علی اصغر(ع)

حجت الاسلام امیر یاری جانی

کربلایی مجید قناعت جو و کربلایی مهدی مینویی

میدان منیریه، کوچه راتق، حسینیه شهید حیدری آرام

چهارشنبه از ساعت 20


حسنیه غریب مدینه

استاد علی عامری

سید اصغر ضرابی،مسعود اصلانی، وحید طاهری نوید طاهری، حمید ایوبی، سعید اصلانی

میدان قزوین، خیابان قزوین، آستان مقدس امامزاده معصوم(ع)، حسنیه غریب مدینه

دوشنبه 25/1 ساعت 21

شمال تهران


رایةالعباس(ع)

دکتر حشمت الله قنبری

حاج محمود کریمی

چیذر، امامزاده علی اکبر(ع)

شنبه 23 فروردین از نماز مغرب


میثاق با شهدا

آیت الله محمدعلی جاودان

حاج میثم مطیعی

بزرگراه چمران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)

یکشنبه از ساعت 20:30


مسجد امام حسن مجتبی(ع)

حجت الاسلام محمدرضا عبدوس

حاج مهدی سماواتی

خیابان شریعتی، مسجد امام حسن مجتبی(ع)

از 11 فروردین به مدت 10 شب


ریحانة النبی (س)

_

محمدحسین پویانفر

خیابان شهید باهنر-خیابان سرتیپ سعیدی(مهماندوست) حسینیه بالای حصاربوعلی

از یکشنبه۲۴فروردینبه مدت۳شب از ساعت۲۱


حسینیه حضرت علی اصغر(ع)

حجت الاسلام علی سعیدی

محسن سماواتی، محمد خامنه، مصطفی خامنه

میدان توحید خیابان پرچم کوچه تاجور حسینیه حضرت علی اصغر(ع)

شنبه از ساعت 20


محبین الائمه(ع)

شیخ مرتضی صادقی کاشانی

سید محمد قاضوی

انتهای خیابان سهروردی جنوبی، خیابان ملک، نبش خیابان شهید یوسفیان، حسینیه هیئت محبین الائمه (ع)

از جمعه 22 / 01 بمدت 10 روز از ساعت 18


منتظرین حضرت مهدی(عج)

حجت الاسلام محمدجواد سلیمی

سعید توکلی

تجریش، ابتدای خ شریعتی، کوچه محمودی(ذغالی ها)، بن بست ناطق، دارالبکاء

جمعه۲۲فروردین، ساعت۲۰


عشاق الرضا(ع)

جوانان ونک

حجت الاسلام سیّدین

محدرضا مجیدپور و محمدحسین مجیدپور

خ شیخ بهایی، کوچه شهید کولیوند، بن بست شبنم، حسینیه بیت الزهرا(ع)

شنبه 23 فروردین از ساعت 20:30


حسینیه صاحب الزمان(عج)

حاج محمداکرمی

محمدافتخاری مهردادنجفی

اتوبان ارتش مینی سیتی شهرک شهیدمحلاتی میدان مادر جنب مجتمع تجاری زیتون بلوک19 حسینیه صاحب الزمان(عج)

جمعه22 فروردین ماه بعدازنمازمغرب

جنوب تهران


رهروان النور

استاد غلامرضا کریملو

حاج حسین هوشیار، علیرضا نایب، مهدی آرزوجی

نازی آباد، چهاراه دخانیات، خیابان مدائن، حسینیه بیت النور (شهید کاشی)

دوشنبه ساعت 20:30


مکتب الزینب(س)

حجت الاسلام نصیرزاده

حاج امیر یعقوبی، حاج حیدر توکل

میدان رازی(گمرک)، خیابان ایروانی، جنب مسجد ابوالفضل(ع)

شنبه از ساعت 20


مسجد امام حسن مجتبی(ع)

_

کربلایی اکبر نصراللهی، نادر سازور

سید علی مومنی، حسین دهقان

شهرگلستان، فلکه اول کوچه شهیدبهشتی، مسجد امام حسن مجتبی(ع)

چهارشنبه 27 فروردین ساعت 21


محبان العباس(ع)

حدیث کسا: حسن پیغامی

شیخ امیر حسین فتحی

کربلایی محمد علی بخشی و علی کبیری

نازی آباد، جنب پارک هفده شهریور، خیابان دولت آبادی، کوچه شهید اصغرزاده (حسینیه خیمه گاه)

چهارشنبه 20 لغایت جمعه 22 فروردین از ساعت 20


جنت العباس (ع)

شیخ محمد دغانلو

محمود استاد باقر

میدان شوش , خیابان شوش غربی چهارراه شهید هرندی , جنب پمپ گاز حسینیه جنت العباس (ع)

سه شنبه۲۶فروردین از ساعت 21


روضه

حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق

_

میدان قیام،بلوار قیام، ابتدای کوچه شاهرودی

از چهارشنبه 20 فروردین الی یکشنبه 24 فروردین بمدت 5 شب بعد از نماز مغرب


فدائیان خانوم رباب

_

محمد اسداللهی، سیدامیر عقدایی

شهرری.خ24متری.سازمان اب.خ شهیدحیدری.بیت السادات

از شنبه تا دوشنبه ساعت 20


محبان الفاطمه(س)

_

حسین مهدور، محمدرضا کاظمی

خ شوش شرقی - خ شهرزاد جنوبی

از ساعت 21

شرق تهران


حسینیه فاطمة الزهرا(س)

حضرت آیت الله احدی

حاج سعید حدادیان و محمدحسین حدادیان

خیابان فخرآباد، کوچه هفدهم

شنبه۲۳فروردین ساعت۱۹


هیئت الرضا(ع)

حجت الاسلام سید رضا عمادی

حاج عبدالرضا هلالی

میدان خراسان، حسینیه امام موسی ابن جعفر (ع)

جمعه ٢٢ فروردین ساعت ٢١


روضةالعباس(ع)

حجت الاسلام سیدرضا عمادی

حاج حسین سیب سرخی

پیروزی، بعداز چهار راه کوکا کولا، نبش خیابان کریمشاهیان، حسینیه جوانان حسینی

شنبه 23 فروردین از ساعت 21


هیئت الزهرا(س)

حجت الاسلام محب زاده

حاج احد قدمی

خیابان 17 شهریور، نرسیده به میدان خراسان، نبش کوچه شهید شجاعی، حسینیه امام خمینی (ره)

پنجشنبه 21 فروردین ساعت21


مجانین الحسین(ع)

حجت الاسلام هاشمی گلپایگانی

کربلایی نریمان پناهی

خ بهارستان نرسیده به میدان بهارستان روبه روی تالار سیاره خ دانشسرا خ شهید گودرزی( علایی ) ک اعلا حسینیه حضرت ام البنین(س)

شنبه از اذان مغرب


مکتب المهدی(عج)

_

حاج محمدکمیل

میدان رسالت، پایین تر ازایستگاه متروی گلبرگ، خیابان138غربی، فاطمیه ارشاد

جمعه از ساعت 20


محبان الحسین(ع)

شیخ علی سعیدیان

حاج کاظم غفارنژاد، جواد مقدم

انتهای خیابان پیروزی، ابتدای خیابان 30 متری نیروی هوائی، مسیل جاجرود، روبروی فرهنگسرای کوثر، فرعی 33/9 (نُه / سی و سه)

از چهارشنبه 20 فروردین به مدت 5 شب از ساعت 20


حسینیه محل درویش

حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی

ذاکرین اهل بیت(ع)

شهرستان دماوند، حسینیه محل درویش

شنبه از ساعت 20:30


رهروان عباس (ع)

حجت الاسلام خزائی

حمیدرضا جعفرخونویی

خ خاوران خ شهید شیرازی ک فولادی حسینیه قمر بنی هاشم ع

شنبه از ساعت 20


روضة الزهرا(س)

استادمهدی آقاجانی

سیدحسین ميرعمادى

چهارصد دستگاه، روبروی مسجدحضرت محمد(ص)،خ قانون

شنبه ازساعت۲۱

غرب تهران


هیئت الزهرا(س)

آیت الله محمدکاظم صدیقی

ذاکرین اهل بیت(ع)

خیابان آزادی، مسجد دانشگاه صنعتی شریف

دوشنبه از نماز ظهر


مهدیه امام حسن مجتبی(ع)

رزمندگان غرب نهران

حجت الاسلام سیدحمید میرباقری

حاج سعید حدادیان و محمدحسین حدادیان

خیابان آزادی، بعد از یادگار امام، مهدیه امام حسن مجتبی(ع)

پنجشنبه از ساعت 5 صبح


ریحانة الحسین(ع)

آیت الله صدیقی

حاج سید مجید بنی فاطمه و حاج سید مهدی میرداماد

اشرفی اصفهانی، خیابان ۲۲ بهمن، باغ فیض، مجتمع فرهنگی مذهبی ریحانة الحسین(ع)

شنبه ۲۳ فروردین از نماز مغرب


هیئت الزهرا(س)

حجت الاسلام قاسمیان

ذاکرین اهل بیت(ع)

خیابان آزادی، مسجد دانشگاه صنعتی شریف

جمعه از ساعت 3 بامداد


انصارالحسین(ع)

حاج حسن همتی

امیر هاشمی

وردآورد خیابان امام حسین ع کوچه شهید برجعلی

جمعه ساعت 21


خادمین العباس(ع)

_

مصطفی صفایی

خیابان آزادی - انتهای خیابان جیحون - کوچه شهیدرضایی - علامت پرچم

یکشنبه از ساعت 20:30


خادمین الزهرا(س)

_

امیرحسین رجبلو

جلال آل احمد، چهارراه دانش، خیابان سازمان آب، جنب مسجد شهدا، محفل حیدریون

جمعه 22فروردین از ساعت 21




***کلام ولی در خصوص مادر وفا


در موضوعات مربوط به مرثيه، مرثيه‌ى سيدالشهداء و قضاياى كربلا. خب، انسان مى‌بيند زبان‌حالهائى كه گفته ميشود، زبان‌حالهاى زيادى است؛ البته ممكن است بعضى‌اش هم مطابق با واقع نباشد، يعنى چيزهائى نباشد كه انسان بتواند آنها را تأييد كند؛ ليكن زمينه‌هائى وجود دارد. من مثلاً درباره‌ى مصيبت حضرت اباالفضل (عليه الصّلاة و السّلام) به نظرم ميرسيد كه يكى از بخشهاى مهم و جذابى كه ميتواند اين مصيبت را بيان كند، همان زبان حال مادر حضرت اباالفضل است؛ همان «لا تدعونّى ويك امّ البنين»، يا آن شعر ديگرى كه به ايشان منسوب است. خب، اين دو تا شعر است. البته اينها ترجمه‌ى شعرى هم شده، ترجمه‌ى خيلى جالبى نيست، خيلى قوى نيست؛ اما خود اين يك عرصه است: مادرى است؛ صورت قبر چهار جوانش را كه در كربلا شهيد شدند، در بقيع ميكشد و نوحه‌سرائى ميكند و حماسه مى‌آفريند. همه‌اش اشك ريختن و تو سر زدن هم نيست - البته اشك ريختن هست، اشكالى هم ندارد - بلكه حماسه‌آفرينى است، افتخار به اين جوانهاست. اين يك عرصه‌ى خيلى خوبى است، كه از اينگونه عرصه‌ها براى مصيبت خيلى بايد استفاده كرد. يا توصيف بعضى از حالات روحى قهرمانان كربلا، از جمله شبيه آنچه كه عمان سامانى گفته، كه لحظات رفتن حضرت سيدالشهداء به عرصه‌ى ميدان را تصوير ميكند - حالا چقدر واقعيت دارد، من نميدانم؛ البته روضه‌خوانها ميخوانند - كه حضرت زينب آمدند جلو، راه را گرفتند و گفتگوئى بين اين دو بزرگوار انجام گرفت. عمان از اين گفتگو استفاده كرده براى تشريح شخصيت حضرت زينب.

1390/03/25 بيانات امام خامنه ای در ديدار جمعى از شعراى آئينى



ای همسر بافضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام ، دختر دلاوران عرب، ام البنین! خدا تو را رحمت کند! نیک همسری برای علی علیه السلام بودی؛ هم او که به برادرش عقیل فرمود: زنی را به همسریم اختیار کن که فرزندانی شجاع برایم به دنیا آورد و «عقیل»، نام تو را بر زبان آورد که شجاع تر از پدران تو، در عرب نبوده است.

  • مشرق

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:24 فروردین 1393 - 12:41

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد