اعتراف جالب اف بی آی; میزان جاسوسی از شهروندان آمریکایی بی‌شمار است

(بسم الله الرحمن الرحیم)

اف بی آی و سی آی ای اذعان کردند تعداد بی‌شماری ایمیل و تماس تلفنی خصوصی شهروندان آمریکایی را مورد جاسوسی قرار داده‌اند.

 

به نقل از کامن دریمز، طبق سندی که روز دوشنبه توسط دفتر مدیریت اطلاعات ملی  منتشر شد، اف بی آی و سی آی ای تحقیقات پنهانی بسیاری را از هزاران شهروند آمریکایی به عمل آورده‌اند که شمار دقیق آن ناگفته مانده است. این سند برای اطلاع رهبران «کمیته اطلاعات سنا» به همراه تقاضایی از جانب سناتور ران وایدن  منتشر شده است. وایدن در مورد جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا شدیدا ابراز نگرانی کرده و این اقدام را غیر ضروری و بیش از اندازه مزاحم نامیده است.

اف بی آی و سی آی ای اذعان کرده اند که تعداد بی شماری ایمیل و تماس تلفنی خصوصی شهروندان آمریکایی را مورد جاسوسی قرار داده‌اند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که در این مورد که چه تعداد جاسوسی بدون حکم انجام گرفته است، هیچ اطلاعی ندارند. این سند نشان می دهد که  سی آی ای، 1900 بازرسی بدون حکم را انجام داده است.

در این ارتباط، سناتور وایدن گفته است « هنگامی که اف بی آی مدعی می شود میزان قابل توجهی جاسوسی کرده و هیچ اطلاعی در مورد اینکه دقیقا چه تعداد بوده ندارد، این مطلب نشان می دهد که چقدر این سیستم و نظارت کافی بر آن ناقص بوده است. یافته ها سؤالاتی را در مورد اینکه آیا  اف بی آی اصلا کنترلی بر روی استفاده از تحقیقات پنهانی دارد، بر می انگیزد».

«دستیاران کمیته نظارت سنا» در ماه نوامبر در مصاحبه ای  به واشنگتن پست گفتند که هر ساله تنها تعداد اندکی کنکاش و بررسی صورت می گیرد. مارسی ویلر روزنامه نگار مستقل    در این مورد می نویسد «سؤال بسیار خوبی است که آقای وایدن پرسیده  و اصرار دارد که برای این پرسش، که اندازه چنین تحقیقات و کاوش های پنهانی معمول هستند، پاسخی به دست آورد... زیرا افراد کلیدی که مسئول نظارت بر این تحقیقات هستند، یا نسبت به آن بی تفاوتند و یا در مورد آن دروغ می گویند».

سی آی ای و  اف بی آی برای استفاده از «بند 702 قانون نظارت بر اطلاعات خارجی»، به «آژانس امنیت ملی» پیوسته اند تا اطلاعاتی را در مورد شهروندان ایالات متحده از طریق جاسوسی در ایمیل ها، مکالمات تلفنی و سایر ارتباطات بی سیم جمع آوری کنند.  «قانون نظارت بر اطلاعات خارجی» برای جمع آوری اطلاعات اهداف خارجی که در خارج از کشور زندگی می کنند، مصوب شده است.

طبق این قانون، اف بی آی  که یک سازمان داخلی است، برای رسیدن به اهداف کنکاش، ذکر شده در بخش 702، تفاوتی میان شهروندان آمریکایی و غیر آمریکایی قائل نیست و اطلاعات شهروندان آمریکایی و افراد خارجی را در یک پایگاه داده ای یکسان نگهداری می کند.

همچنین، سی آی ای نیز از اعتراف به مأموریت خود برای استفاده از « قانون نظارت بر اطلاعات خارجی» برای به دست آوردن ابرداده ها در مورد شهروندان آمریکایی، طفره می رود- اطلاعاتی مانند اینکه چه شخصی با چه  شخص دیگری در کجا و برای چه مدت در ارتباط بوده است.

وایدن اظهار داشت که طبق سوابق ضبط شده «دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی»، آژانس آمنیت ملی بیش از 250 میلیون ارتباط بی سیم را هر ساله  طبق بند 702، جاسوسی کرده است.

  • فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:11 تیر 1393 - 16:05

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد