آمریکا، آزادی، اهانت به ادیان

(بسم الله الرحمن الرحیم)


موج اهانت به ادیان الهی، در حالی روز به روز شدید‌تر می‌شود که بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا، هر روز بیشتر از دیروز دم از احترام به حقوق بشر می‌زنند و به نظر می‌رسد رکن اصلی چنین احترامی، احترام به چهارچوب اعتقادی افراد باشد.


البته از ژست روشنفکری و شعارگونه این مسئله که بگذریم همواره کتاب‌های الهی، پیامبران و همچنین شخصیت‌های بزرگ تاریخی، احترام به پیروان دیگر ادیان را توصیه کرده‌اند.


 


خداوند در آیه 8 از سوره ممتحنه در قرآن کریم می‌فرماید: «خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند و شما را از خانه و دیارتان بیرون نرانند نهی نمی‌کند، چرا که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد.»


 


حضرت مسیح نیز همواره در جمع طرفدارانش، آنها را به احترام و دوستی با دیگران توصیه کرده و گفته‌اند همسایگان را دوست بدارید و به آنها عشق بورزید، با آنها همانگونه رفتار کنید که با خود رفتار می‌کنید.


 


علی‌رغم وجود چنین توصیه‌هایی، دنیا روز به روز به سمتی می‌رود که به نظر می‌رسد عده‌ای گاه به عمد و گاه از روی جهالت و با شعار «آزادی بیان» به جنگ با خدا می‌روند! در حالیکه آزادی واقعی در احترام به عقیده دیگران معناپذیر است.


در زیر اشاره‌ای داریم به برخی جنجال‌هایی که به خاطر اهانت به مقدسات دیگر ادیان صورت گرفته است:


 


فیلم «آخرین وسوسه مسیح» و اعتراض مسیحیان


«مارتین اسکورسیزی» این فیلم را پس از 12 سال انتظار و تلاش در سال 1998 آماده نمایش کرد.


ولی با اتمام ساخت آن، دردسرهای «اسکورسیزی» نیز آغاز شد، در این فیلم به رابطه و در نهایت ازدواج «حضرت مسیح» با مریم مجدلیه اشاره شده بود.


 



 


با نزدیک شدن به زمان اکران این فیلم، اعتراضات نیز گسترده‌تر می‌شد، اکثر شبکه های تلویزیونی به محتوای فیلم حملات گسترده‌ای کردند، اعتراض‌ها به همین جا محدود نشد و عده‌ای از مسیحیان نیز دست به اعتراض‌های خیابانی زدند.


 


تصمیم سازندگان فیلم، بر اکران محدود آن بود، اما این اکران محدود نیز بر خشم معترضان افزود و برخی گروه‌های مذهبی، تمامی سینماهای نمایش دهنده این فیلم را تحریم کردند، چند روز پس از آن تمامی محصولات کمپانی «یونیورسال»، کمپانی سازنده این فیلم، نیز تحریم شد.


 


در این میان یکی از گروه‌های مذهبی که از نفوذ زیادی نیز برخوردار بود، تمام نسخه‌های فیلم را در ازای 10 میلیون دلار از کمپانی یونیورسال خریداری کرد.


مبلغ پیشنهادی کمی بیش از بودجه‌ای بود که صرف ساخت فیلم شده بود.


 


اگر چه این پیشنهاد در کوتاه مدت جواب داد ولی کمی پس از آن این فیلم بار دیگر به طور محدود اکران شد و اعتراض‌هایی نه به گستردگی گذشته را به همراه داشت.


 


فیلم «مصائب مسیح» و اعتراض یهودیان


این فیلم ساخته «مل گیبسون»، کارگردان و بازیگر مشهور هالیوود است که سال 2004 به نمایش درآمد.


 



 


در پی ساخت و اکران این فیلم عده زیادی در سراسر دنیا به ویژه کشور فرانسه ضمن اعتراض به ساخت چنین فیلمی، آن را یک فیلم ضد یهود دانستند که به شعله‌ور شدن احساسات یهودستیزانه‌ای که در دنیا وجود دارد، کمک می‌کند.


 


در این فیلم دقایق پایانی زندگی حضرت مسیح تا لحظه‌ای که توسط یهودیان مصلوب می‌شود، به تصویر کشیده است.


براساس این فیلم، دادگاه عالی جامعه یهودیان وقت، برای مرگ حضرت مسیح توطئه می‌کنند و در نهایت با همکاری یهودا او را دستگیر و مصلوب می‌کنند.


در میان اعتراض‌های گسترده‌ای که به این فیلم شد، برخی از دانشگاه‌های یهودیان و کاتولیک بیانیه داده و داستان فیلم را دروغین، توهین آمیز و ضد یهود نامیدند.


 


خاخام بزرگ یهودیان فرانسه این فیلم را یک فعالیت یهودستیزانه نامید و اعلام کرد که از نظر تاریخی یهودیان در به صلیب کشیدن حضرت مسیح مسئولیتی نداشته‌اند و اصولا مرگ به روش تصلیب، روش رومی‌ها بوده و نه یهودیان.


 


نمایندگان برخی کنیسه‌ها و خاخام‌ها خواستار ممنوعیت نمایش این فیلم شدند.


این اعتراض‌ها حتی به پاپ هم کشیده شد و برخی از خاخام‌ها طی نامه‌ای به پاپ، از او خواستند نسبت به جبران تاثیر این دروغ‌پردازی کاری اساسی انجام دهد.


اعتراض‌ها به حدی بود که هفته نامه اینترتیمنت نیز در آن زمان این فیلم را «جنجال‌برانگیزترین فیلم تاریخ سینما» نامید.


 


اهانت «مل گیبسون» به یهودیان


 


6 سال پیش «مل گیبسون»، در پی تلاش پلیس برای دستگیری مل گیبسون به خاطر رانندگی در عین مستی، ضمن توهین به یهودیان، آنها را عامل تمام جنگ‌ها و گرفتاری‌های دنیا خوانده بود.


 



 


به دنبال این اظهارات، جامعه یهودیان که پیش از این نیز به خاطر فیلم «مصائب مسیح»، دل خوشی از او نداشتن، به شدت دست به اعتراض زدند.


نه تنها کار به رسانه‌ها و مطبوعات جهان کشید، بلکه بسیاری او را یهودستیز دانسته و فیلم‌هایش را تحریم کردند.


«گیبسون» که پیش از آن در هالیوود دارای اعتبار بود، قرارداد‌هایش لغو شد و از سوی بسیاری از کمپانی‌های فیلمسازی و شخصیت‌های اصلی هالیوود بایکوت شد.


 


هم‌اکنون پس از گذشت 6 سال از این موضوع، مشکلات «گیبسون»، علی‌رغم بارها عذرخواهی تمام نشده و در پروژه‌های جدید خود از جمله فیلم سینمایی «مکابینز»، یکی از شخصیت‌های یهودی، با مشکل و اعتراضات زیادی روبرو شده است.


 


بسیاری حتی مقامات سیاسی جامعه یهودیان، «گیبسون» را همچنان یک ضد یهود می‌دانند و ساخت این فیلم را تلاشی برای مسیحی کردن یهودیان می‌دانند.


 


«رافی ماروین»، یکی از خاخام‌های مهم یهود نیز در این‌باره گفته است: هرگز از گیبسون فیلمی درباره یکی از قهرمانان یهود را نمی‌پذیریم چراکه او پیش از این بارها به یهودیان توهین کرده و دشمن یهودیان بوده است؛ باید جلوی «گیبسون» را گرفت و از ساخت این فیلم ولو با اعمال خشونت جلوگیری کرد.


 


کاریکاتورهای توهین به حضرت مسیح و خشم واتیکان


 


چندی پیش «ماریو لارس»، کاریکاتوریست آلمانی، کاریکاتورهایی کشید که در آنها به حضرت مسیح توهین کرده بود.


 


در این کاریکاتور‌ها که بر درب نمایشگاه نقاشی‌های کاریکاتور در شهر کاسل آلمان نصب شده بود حضرت عیسی مسیح(ع) به صورت مصلوب در حالی به تصویر کشیده شده بود که از آسمان صدایی به گوش می رسید که در آن به حضرت مریم توهین شده بود.


 



 


چه کسی «مسیح» را آزرد؟


 


این تصاویر به شدت خشم کاتولیک های آلمان را برانگیخت و شخصیت‌های برجسته دینی این کشور نیز طی بیانیه‌های کوبنده‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام خواستار از بین بردن این تصاویر شدند.


 


«ماریو لارس» خالق این کاریکاتورها، در جواب این تصاویر را تنها یک شوخی عنوان کرده بود.


 


رییس نمایشگاهی که کاریکاتورهای موهن را به تصویر کشیده بود در توجیه این کاریکاتورها مدعی شده بود که  طبیعت کاریکاتورها بر این است که به گروهی از مردم توهین کرده و آنها را تمسخر کند!


 


وی در برخی از مصاحبه‌ها خود نیز عنوان کرده بود که اگر بخواهیم تمام ادیان و مذاهب را در نظر بگیریم و به اعتقادات مختلف توجه کنیم، مجبوریم درب نمایشگاه را ببندیم.


 


استفاده مدونا از صلیب در کنسرت‌ها


 


مدونا که در اغلب کنسرت‌هایش از نماد صلیب استفاده می‌کند از اجرا با صلیب شکسته و در میان صلیب‌های آتش‌گرفته تا مصلوب کردن خود، بارها و بارها مورد اعتراض جامعه مسیحیان قرار گرفته و بارها کنسرت‌هایش با مشکلات فراوان امنیتی برگزار شده و یا حتی لغو شده است.


 



 


 


ارسیلیو تونینو، کاردینال واتیکان،پیش از برگزاری کنسرت مدونا که در بخشی از آن در حالیکه به صلیب کشیده شده است، برنامه اجرا می‌کند، گفت:  این کنسرت چالش کفرآمیزی با ایمان و در واقع بی‌حرمتی به صلیب است.


 


نمونه‌هایی از این دست چه در عرصه سینما و موسیقی و چه در عرصه تئاتر و کاریکاتور بسیار است که از جمله آنها می‌توان به جنجال بر سر تابلوی اقتباس شده از اثر شام آخر در یکی از موزه‌های هنر نیویورک در سال 2001، اعتراض واتیکان و عموم مسیحیان به فیلم «کد داوینچی» و یا اعتراض یهودیان به فیلم «jud suss» (یهودی شیرین) در سال 1940 میلادی اشاره کرد.


 


به نظر می‌رسد، متاسفانه اهانت به مقدسات و ادیان، در غرب، دنیایی که با شعار‌های حمایت از حقوق بشر و آزادی بیان، ادعای متمدن و روشنفکر بودن دارد، رو به افزایش است.




  • منبع: فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:30 شهریور 1391 - 13:28

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد