کنکاشی در سن ازدواج خدیجه کبری(س)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: طبق مستندات علامه عاملی، ثروت حضرت خدیجه(س) احتمالا به صورت میراث به ایشان رسیده است، چرا که پدرشان در حدود ۱۵ یا ۱۸ سالگی حضرت خدیجه(س) از دنیا رفته است.

 

حجت‌الاسلام محمدرضا جباری عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با توجه به فرارسیدن وفات حضرت خدیجه(س) به خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، گفت:‌ چندین قول درباره سن حضرت خدیجه(س) وجود دارد، کمترین آن 25 سال است اما سنین 28، 30، 40 و حتی 44 و 45 سال نیز برای ایشان ذکر شده و قولی که به 40 سال مشهور شده است، قوی‌ترین قول نیست، بلکه چه بسا برخی از مورخان، قول 28 سال را تقویت کرده‌اند. بنابراین اینکه سن حضرت خدیجه(س) سن بالایی باشد، به لحاظ تاریخی و با توجه به اختلافاتی که وجود دارد، ثابت نیست.

وی  با اشاره به اینکه گاهی تاکید می‌کنند سن حضرت خدیجه(س) بالا بوده و از این رو ایشان ازدواج‌های پیشین داشته است، اظهار داشت: اگر حضرت خدیجه(س)‌ 25 یا 28 سال بوده باشد پس این اشکال نمی‌تواند وارد شود که این بانوی بزرگوار قبل از ازدواج با پیامبر اکرم(ص) حتما ازدواج کرده بودند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: درباره اینکه آیا حضرت خدیجه(س) ازدواج کرده بود، هیچ قول قوی‌ای در این زمینه نداریم، همچنین روایتی از حضرات معصومین(ع) نیز مبنی بر ازدواج‌های پیشین حضرت خدیجه(س) در دست نیست.

وی ادامه داد: ضمن اینکه آن دو نفری که به عنوان همسران پیشین حضرت خدیجه(س) از آنها نام برده می‌شود، افراد گمنامی هستند و با توجه به موحد بودن حضرت خدیجه(س) و تبعیت ایشان از دین حنیف حضرت ابراهیم(ع)‌ نمی‌توان پذیرفت که ایشان به ازدواج دو عرب گمنامی که مشرک و گمنام بودن آنها مشخص نیست، درآمده باشند.

جباری خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که حضرت خدیجه(س) خواستگارانی از بزرگان و اشراف مکه داشت که هیچکدام را قبول نکرد، اکنون چطور می‌شود که به ازدواج دو فرد گمنامی که به لحاظ مالی و اجتماعی شناخته شده نبودند، راضی شده باشد.

وی در خصوص ثروت حضرت خدیجه(س) عنوان کرد:‌ ثروت حضرت خدیجه(س) چه بسا ارث پدری‌اش بوده است چرا که پدر ایشان در حدود پانزده یا هجده سالگی حضرت خدیجه (س) از دنیا رفته است. بنابراین ارث پدر بوده که به این بانوی بزرگوار رسیده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در کتاب ارزشمند «الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» در جلد دوم یا سوم مستندات این موضوع را آورده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این کتاب پاسخ سؤالات و شبهات خود را در خصوص زندگانی حضرت خدیجه(س) بیابند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:17 تیر 1393 - 17:24

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد