نقدی بر بازی رایانه ای Gun Disassembly / سلاح های کشنده، بازیچه دست بچه ها! +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
متأسفانه زمانی که صحبت از بازی‌های رایانه ای و مسائل پیرامون آن می‌شود، اذهان عمومی (افراد بی اطلاع) بلافاصله به سمت سرگرمی و بازی‌های کودکانه سوق پیدا می‌کنند! و این موضوع زمانی دردناک‌تر می‌شود که می‌بینیم چنین دیدگاهی در مورد مسئولان بیشتر نمود پیدا می‌کند. اما افراد آگاه در این حوزه به خوبی می‌دانند که دیگر، بازی‌های رایانه ای تنها سرگرمی‌های پرکننده اوقات فراغت کودکان نیستند و این روزها به ابزار تبلیغاتی مهم و تأثیرگذاری در دنیا تبدیل شده‌اند که گهگاه علاوه بر پیش بینی اوضاع آینده جهان! می‌توانند به عنوان یک موضوع جریان ساز نیز عمل کنند.

 نقدی بر بازی رایانه ای Gun Disassembly / سلاح های کشنده، بازیچه دست بچه ها! +تصاویر


در کنار این قابلیت‌های بالای بازی‌های رایانه ای، می‌توان از آن‌ها به عنوان یک منبع آموزشی عالی نیز بهره برد. مثلاً می‌توان به کمک یک بازی به کودکان آشپزی آموخت یا برای افرادی که قصد سفر به نقاط مختلف جهان را دارند، کلاس آموزش زبان برگزار کرد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که همین بازی‌های آموزشی می‌توانند تروریست و آدمکش هم تعلیم دهند! پس از آن که نسل جدید تلفن‌های همراه و تبلت ها با کاربردهای بسیار متنوع به بازار عرضه شدند، شرکت‌های مختلف تولید کننده نرم افزار، اقدام به عرضه محصولات متنوعی برای آن‌ها کردند که باعث شدند خیلی زود جایی در کنار رایانه‌های شخصی برای خود باز کنند و حتی در مواردی جایگزینی برای آن‌ها محسوب شوند.

01

کتاب‌خوانی الکترونیکی، امکان تایپ و نکته برداری، عکاسی با وضوح عالی، بهره‌وری از بازی‌هایی با کیفیت‌های بسیار بالا و جذاب، استفاده وسیع از خدمات آنلاین و... تنها بخشی از کارایی‌های تلفن‌های همراه و تبلت های جدید به شمار می‌روند. در همین بین، برخی از شرکت‌های تولید کننده بازی و نرم افزار هم از این قابلیت‌ها سوء استفاده کرده و با تولید محصولاتی هدفمند و جهت دار، سعی در دستیابی به اهدافی خاص دارند. از جمله این تولیدکنندگان، شرکت Noble Empire Limited است که در اقدامی تأمل برانگیز ساخت سری بازی‌هایی با عنوان "جداسازی قطعات سلاح" (Gun Disassembly) را برای رایانه‌های شخصی و گوشی‌های همراه (Android و iOS) در دستور کار خود قرار داد.

05

درباره این شرکت و مدیران و افراد مشغول به کار در آن، اطلاعات بسیار کمی وجود دارد و تقریباً می‌توان ادعا کرد که هیچ ردی از آن‌ها نیست! اما با توجه به نحوه عملکرد آن‌ها در تولید بازی Gun Disassembly می‌توان حدس زد که کارمندان آن را گروهی از افراد نظامی بسیار ماهر و کارکشته تشکیل می‌دهند. شاهد این موضوع هم پیام تسلیتی است که در تالار سایت این شرکت در مورد مرگ یکی از همکارانشان به نام کریس کایل (Chris Kyle)، تک تیرانداز نخبه ارتش آمریکا درج شده است. 

وجود چنین فردی در تیم سازنده بازی واقعاً جای تأمل و تفکر بسیار دارد، خصوصاً وقتی می‌خوانیم که:

CHRIS KYLE

"کریستوفر اسکات کایل (۱۹۷۴-۲ فبریه ۲۰۱۳) از اعضای یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و قاتل‌ترین تک تیرانداز در تاریخ نظامی این کشور با ۱۶۰ قتل تأیید شده (۲۵۵ قتل مورد ادعا) است، اگر چه پنتاگون این اطلاعات را منتشر نکرده است. او در ۲ فبریه ۲۰۱۳ در تگزاس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. کایل در جریان جنگ دوم عراق، چهار بار به این کشور اعزام شد و به ‌دفعات مدال‌های ستاره نقره‌ای دریافت کرد. شورشیان عراق به او لقب «شیطان رمادی» دادند و برای سرش جایزه تعیین کردند. او دو بار مورد اصابت گلوله و ۶ بار مورد حمله دستگاه انفجاری ابداعی قرار گرفت. کایل در سال ۲۰۰۹ از نیروی دریایی آمریکا جدا شد تا با خانواده‌اش زندگی کند، ولی با نوشتن کتابی پرفروش از زندگی خود، در تیررس رسانه‌ها باقی ماند. وی در گفتگویی بیان کرده بود که دشمنان آمریکا وحشی هستند: "وظیفه من کشتن دشمن است و هیچ پشیمانی‌ای بابت این کار ندارم. تنها ناراحتی من، این است که می‌توانستم جان بسیاری از هم‌رزمانم را نجات دهم، اما موفق به این کار نشدم. من آدم خامی نیستم و از دید رمانتیک و احساسی به جنگ نگاه نمی‌کنم. خاطرات بسیار ناراحت کننده‌ای از جنگ دارم، ولی پیش وجدانم راحت هستم."

02

توجه داشته باشید که این فرد یکی از همکاران شرکت Noble Empire Limited در تولید بازی بوده است!! موضوع بازی Gun Disassembly در واقع آموزش دقیق و مو به موی چگونگی باز کردن قطعات انواع مختلف اسلحه‌ و جمع آوری مجدد آن‌هاست! بدین صورت که بازیکن با انتخاب یک سلاح، ضمن کسب اطلاع دقیق از تاریخ ساخت، کشور سازنده و قابلیت‌های فنی آن، با چگونگی باز کردن قطعات (حتی ریزترین ها) و دوباره سرهم کردن آن‌ها آشنا می‌شود و این عمل را بارها و بارها تکرار کرده تا تمام مراحل به طور کامل ملکه ذهنش شوند. نصب این بازی بسیار ساده بوده و بازیکن می‌تواند به راحتی آن را روی گوشی تلفن همراه و یا تبلت خود نصب کرده و مانند یک مربی ماهر و کارکشته از آن آموزش ببیند! و بعد در مسابقات آنلاین آن با سایر رقبا در سراسر جهان مسابقه دهد! حال سؤال این است که چرا چنین بازی ای (نرم افزاری) باید تولید شود؟ آیا باز کردن و جمع آوری قطعات سلاح، آموزش نواخت تیر و کنترل عملکرد آن‌ها با کمک اشعه ایکس را می‌توان یک سرگرمی عمومی دانست؟ این بازی به قدری دقیق و ساده کار شده که کاربر آن می‌تواند حتی بدون کمترین سواد از سلاح و فقط با استفاده از مراحل قدم به قدم آن، اقدام به فراگیری کار با سلاح‌های مختلف نماید.
حال بیایید از منظری دیگر به این به-اصطلاح بازی توجه کنیم:

03

این روزها در کشورهایی مانند آمریکا که حمل سلاح امری قانونی محسوب می‌شود و کوچک و بزرگ سلاح با خود حمل می‌کنند، داشتن این نرم افزار می‌تواند چه کاربردهایی (پیامدهایی) برای حاملان سلاح داشته باشد. برای افرادی که قصد سرقت از بانک‌ها را دارند، چطور؟ برای تروریست‌هایی که این روزها از شرق و غرب راهی عراق و سوریه می‌شوند و دست به جنایت می‌زنند، چطور؟

آیا این بهترین روش برای آموزش از راه دور تروریست‌ها، آن هم بدون گذاشتن کمترین رد پا نیست؟ نکته زمانی جالب تر می‌شود که ارتش عراق فاش می‌کند که در کشفیات خود از تروریست‌ها، گوشی‌هایی بدست آورده که روی آن‌ها این بازی نصب شده بوده!

04

آیا این موضوع قابل بررسی و تحقیق نیست؟ اگر نمی‌خواهید که فرزندانتان در آینده افرادی خشن و سنگدل بار بیایند، بیایید با فکر و درایت برایشان بازی‌ انتخاب کنیم و به صرف سرگرمی، اجازه استفاده از هر نرم افزاری را به آن‌ها ندهیم.

  • محمود بلالی
  • vgpostmortem.ir

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:19 تیر 1393 - 13:55

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد