شما نمی توانید ازدواج کنید اما می توانید رابطه غیراخلاقی... +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بر اساس حقوق بشر غربی به افراد زیر 18 سال کودک می گویند و با این حساب فرد نباید ازدواج کند اما می تواند رابطه جنسی خارج از کادر ازدواج داشته باشد و حتی قانون و والدین نیز نمی توانند او را مورد تهدید قرار دهند.

شما نمی توانید ازدواج کنید اما می توانید رابطه غیراخلاقی... +تصاویر

 

دو سایت فارسی دویچه وله (Deutsche Welle Persian) و رادیو زمانه (radio zamaneh persian) از نامه ای خبر دادند که عده ای از ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر خواسته اند تا از ازدواج های زودهنگام در ایران جلوگیری کند.

 

بنابراین گزارش ها، سازمان "عدالت برای ایران" در گزارشی با استناد به آمار رسمی سازمان ثبت احوال ایران، خبر از ازدواج ۳۱ هزار دختربچه زیر ۱۵ سال در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۲ داده است. این رقم معادل پنج درصد کل ازدواج‌های ثبت‌شده در این مدت است.

 

بر اساس این گزارش، حدود ۱۷۸ هزار تن از زنانی که طی این مدت ازدواج کرده‌اند نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال داشته‌اند. این بدان معنی است که طی ۹ ماه اول سال ۱۳۹۲، بیش از ۳۶ درصد زنانی که ازدواج‌شان در ایران ثبت شده کمتر از ۱۹ سال داشته‌اند، یعنی بیش از یک سوم کل ازدواج‌های ثبت‌شده.

 

رادیو دویچه وله همچنین افزود: بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک که ایران نیز آن را امضا کرده، تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند. این میثاق بین‌المللی همچنین ازدواج کودکان را ممنوع کرده است.

 

 

 

 

درخواست گروهی به نام "عدالت برای ایران" در قالب یک نامه بعد از آن رخ داده است که ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در تاریخ 12 تیر عنوان داشته است که نگرانی درباره "وضعیت حقوق بشر ایران" باید در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ گنجانده شود.

 

به نظر می رسد ارسال این نامه و پیش از آن درخواست یک "باید" از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بیش از آنکه با مباحث کاهش آسیب های اجتماعی و بحث حقوق زنان در ایران مرتبط باشد به سوی اهداف سیاسی نشانه رفته است.

 

 

 

 

بررسی سن قانونی ازدواج در برخی کشورهای اروپایی:

بررسی سن قانونی ازدواج در کشورهای اروپایی نشان می دهد بسیاری از این کشورها با وجود امضای میثاق بین‌المللی حقوق کودک که بر سن ازدواج در هجده سالگی تاکید دارد، خود نیز قوانین دیگری دارند که بر اساس آن رفتار می کنند و با این حال مورد اعتراض سازمان های حقوق بشری قرار نمی گیرند.

 

1. فرانسه و فنلاند: 18 سال

2. سوئد، ایسلند و نروژ: 18 سال است اما اگر طرفین بخواهند کمتر از این سن ازدواج کنند باید از دادگاه اجازه داشته باشند.

3. آلمان، ایتالیا و چک: 16 سال است اما اگر طرفین بخواهند کمتر از این سن ازدواج کنند باید از دادگاه اجازه داشته باشند.

4. پرتغال و اسپانیا: 16 سال است اما اگر طرفین بخواهند کمتر از این سن ازدواج کنند باید از والدین اجازه داشته باشند.

 

بنابراین در بیشتر کشورهای اروپایی می توان پائین تر از سنی که در حقوق بشر بر آن تاکید داشته ازدواج کرد اما باید با مجوز والدین یا دادگاه همراه شود.

 

میانگین سن ازدواج در ایران و یک بحران

بر اساس جدیدترین اعلام سازمان ثبت احوال اکنون سن ازدواج در ایران برای دختران 24 سال و در مردان 27 سال است. این مساله نگرانی هایی را در جامعه و در میان کارشناسان اجتماعی پدید آورده و زنگ هشدار برای بروز یک بحران اجتماعی در ایران را به صدا درآورده است. آیا سازمان های حقوق بشری با آگاهی از چنین بحرانی وارد عمل می شوند و درباره آن به ایران هشدار می دهند؟

 

شما تا 18 سال کودک هستید و نمی توانید ازدواج کنید اما می توانید...

می دانیم حقوق بشر را متفکران غربی نگاشته اند و به دنبال دیکته کردن آن به عنوان یک قانون لایتغیر به جهانیان هستند. غربی ها در کنوانسیون حقوق کودک سن 18 سال را برای ازدواج برگزیده اند اما جالب است بدانید در برخی از همین کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر و کودکان، قوانین اجازه می دهند بچه ها در کمتر از همین سن، رابطه جنسی برقرار کنند.

 

به طور مثال سن برقراری رابطه جنسی در آمریکا و کانادا 14 سال برای غیرهمجنس و 18 سال برای همجنس بازان است.

 

سن قانونی برقراری یک رابطه جنسی در سوئد 15 سال است.

 

در همین رابطه پروفسور کانادایی ویلیام گاردنر در کتاب جنگ علیه خانواده می نویسد: اعلامیه ملی حقوق همجنس بازان آمریکا که در سال 1972 صادر و از طرف همجنس بازان کانادا نیز حمایت شد راه را برای تغییر افکاری عمومی درباره امور جنسی و همجنس بازی هموار ساخت. فریاد گوشخراش آنها خیلی چیزها را مطالبه می کرد و هنوز نیز مطالبه می کند.

وی در ادامه می افزاید:  باورنکردنی است که همجنس بازان از حدود سال 1960 چنان تاثیر شدیدی بر جامعه آمریکا و کانادا گذاشته اند که در سال 1977 کمیسیون فدرال حقوق مدنی آمریکا تقاضا کرد سن راضی بودن جهت انجام همه اعمال جنسی از 14 سال برای اعمال ناهمجنس و 18 سال برای اعمال همجنس بازانه به 12 سال برای هر دو کاهش یابد که نهایتا به نتیجه نرسید اما این اقدام پیشروی و نفوذ آنها را نشان داد که هر روز نیز بر آن افزوده می شود.

گاردنر اضافه می کند: چنین قانونی می توانست به هر کس این حق را بدهد تا از کودکان بدون ترس از دخالت والدین شان به هر گونه ای که می پسندند استفاده کند. به عبارت دیگر با وجود چنین قانونی شما نمی توانستید بطور قانونی مانع شوید فردی 40 ساله دختر و پسر 12 ساله شما را در صورتی که که او راضی باشد، بفریبد. و می دانید که همواره کودکان و نوجوانان در برابر سوءاستفاده و انحراف بزرگسالان آسیب پذیر بوده اند. این قانون اکنون برای دو فرد غیرهمجنس 14 سال و برای دو همجنس 18 سال است.


  • جام

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:21 تیر 1393 - 0:28

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد