بررسي نقش و وظيفه ی نهادهای دينی در ترويج نظام تربيتی « انتظار محور »

(بسم الله الرحمن الرحیم)

سخنران:

حجة الاسلام محسن قرائتي
بِسمِ اللهِ الرَّحمَانِ الرَّحِيم
اللّهُمَّ وَ أنطِقنِي بِالهُدَي و ألهِمنِي التَّقوَي(1).
... اللَّهُمَّ کُن لِوَليِّکَ الحُجَةبنِ الحَسَن صَلَواتُک عَلَيهِ وَ عَلي آبائه فِي هذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي کُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلاً وَ عَيناً حَتَّي تُسکِنَهُ أرضَکَ طَوعاً وَ تُمتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلاً.(2)

 بررسي نقش و وظيفه ی نهادهای دينی در ترويج نظام تربيتی « انتظار محور »

 

پيش درآمد

مراکز ديني درباره ي حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) چه کارهايي مي توانند انجام دهند؟
من براي پاسخ دادن به اين پرسش، مراکز مختلف را در نظر گرفتم و براي هر يک وظايفي را نوشتم: مساجد و تکايا، عقيدتي- سياسيِ نيروهاي مسلّح، صدا و سيما، منبري ها، مداح ها، سازمان و دفتر تبليغات، نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها، اوقاف، حوزه هاي علميه و مردم.

وظايف مردم

- ترويج نام حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)
در قرآن آمده است:
(... يلَيتَنِي اتَّخَذتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً).(3)
در اين جا «سبيلاَ» به طور نکره آمده است؛ مردم در روز قيامت هيچ چيز ندارند جز اين که مي گويند ما اسم بچه مان حسن و حسين بود و همين نخِ باريک، اين ها را نجات مي دهد. اين «سبيلاً» يعني يک راه بسيار مختصر؛ مانند همين که نام پسرش را مهدي مي گذارد.
نگوييد نام برادر من مهدي است و برادر خانمم مهدي است؛ بنابراين من نمي توانم نام پسرم را مهدي بگذارم. چه طور اگر برادرتان تلفن و تلويزيون و فريزر داشته باشد، نمي گوييد ديگر من نداشته باشم؟! چه اشکالي دارد که در همه ي خانه ها فاطمه باشد؛ مهدي باشد؟!
- موقوفات براي امام حسين و حضرت ابوالفضل عَلَيهِما السَّلام زياد است ولي درباره ي قرآن و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) زياد نيست.
- براي کتاب هايي که مربوط به امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، کسي باني شود؛ مثلاً چند هزار جلد کتاب بخرد و به افراد بدهد. يا اين که يک سري کتاب بخرند و ارزان تر بدهند.
- حديث داريم که اگر چيزي مي خواهي براي بچه ات بخري، شب جمعه بده که او با کلمه ي جمعه و ياد امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) آشنا شود.
- حديث تکان دهنده اي ديدم که امام فرموده اند: من روزي صد بار شما را دعا مي کنم. خيلي بي انصافي است که آقا روزي صد دفعه ما را دعا کند، ولي ما يک اللّهُمّ کُن لِوَلِيَّک هم نگوييم.
- معلم از دانش آموزان بخواهد يک انشا براي آقا (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بنويسند. ما، در ستاد اقامه ي نماز سه سال است اين کار را مي کنيم. امسال شش صد هزار انشا نوشته بودند.
- هديه ها و چشم روشني ها، کتاب هايي درباره ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشد. هديه ي هر کس، کتابي مطابق نيازش باشد. اين ها نمونه ي کارهايي است که مردم مي توانند انجام دهند.

وظايف عقيدتي- سياسيِ نيروهاي مسلح

- سردوشي ها در روز نيمه ي شعبان اعطا شود.
- نيمه ي شعبان، نوع غذا و لباس هاي پادگان ها فرق کند و مناسب جشن باشد.
- کتاب هاي ساده ولي پرمحتوايي در نيمه ي شعبان بين کادر، کارکنان و سربازان، به مسابقه گذاشته شود.
- در همه ي مراسم هاي صبح گاهي نام امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) برده شود.
- سربازان، بسيجيان، پاسداران و...، سربازان امام زمانند. اين مطلب به آنان گفته شود. اين يک نوع تربيت است. قرآن مي گويد:(...مِّلَّةَ أبِيکُم إبرَاهِيمَ...)(4) پدر شما ابراهيم است. در حديث نبوي آمده است: «أنا وَعَلِيُّ أبَوا هذِهِ الاُمََّةِ...».(5) اگر من احساس کنم پدرم حضرت ابراهيمِ پيامبرعَلَيهِ السَّلام است، چه خواهد شد؟ اگر انسان احساس کند سرباز امام زمان است، چگونه خواهد بود؟ اين مسئله خودش يک تلقين است. بايد به مناسبت هاي مختلف از مهدويّت سخن گفت.

وظايف مساجد و تکايا

- اين چراغاني ها و جشن ها را بايد به نسل نو منتقل کرد. اين خيلي مهم است.
- همان گونه که عاشورا ديگ هاي غذا بار مي گذارند، در نيمه ي شعبان نيز همه ي مردم اطعام شوند.
- در مساجد، نيمه ي شعبان احيا گرفته شود. در حديث آمده است: کسي که شب نيمه ي شعبان تا صبح نخوابد، آن وقتي که همه ي دل ها مرده است، دل او زنده است. اگر همه يک سمت رفتند، او به سمت ديگر مي رود. در دانشگاه تهران، اين کار انجام شد و امسال(6) نيز برگزار خواهد شد. جمعيت زيادي مي آيند. سخن راني، مقاله خواني توسط دانش جويان و... از برنامه هاي آنان است.
- از بچه ها بخواهيم که هر کس يک مقاله ي خوب بياورد و درمسجد بخواند.
- کمک به فقرا وسالمندان به مناسبت نيمه ي شعبان. حضرت امام رَحمَةُ الله در نوفل لوشاتو که بودند، روز تولد حضرت مسيح- علي نبينا و آله و عليه السلام- به همه ي همسايه هاي مسيحي سر مي زدند يا هديه مي فرستادند. امام رضاعَلَيهِ السَّلام عيد غدير براي دوستانش انگشتر مي فرستادند. در حديث آمده است: رسول خداصَلَّي اللهُ عَلَيه وآله گاهي گوسفندي را ذبح مي کردند و گوشتش را براي خانم هايي که رفيق حضرت خديجه عَلَيهِما السَّلام بودند مي فرستادند. اين بزرگ داشت است.
- ايجاد غرفه هاي کتاب و نوارهاي مفيد در اين زمينه.
- دعوت از افرادي که به مسجد نمي آيند. نيمه ي شعبان وقت خوبي است که آن ها را به طور خصوصي دعوت کنيم. ممکن است لباس مناسبي براي مسجد نداشته باشد يا خداي نکرده نماز بلد نباشد و بالأخره مشکلي داشته باشد؛ ولي شيريني خوردن و شعر گوش دادن کاري ندارد. اين ها را خصوصي دعوت کنيم و مي توانيم کلاس هايي نيز در مساجد برگزار کنيم.

وظايف صدا و سيما

- در صدا و سيما هر شبکه مي تواند کار خاصي انجام دهد: شبکه ي اول، اشعاري که در مورد آقا است؛ شبکه ي دوم، سؤالاتي که در مورد آقا است، بيان وشرح دهد؛ شبکه سوم، نامه ها و توقيعات آقا را تفسير کند؛ يک شبکه شعرا و نويسندگان در جه ي يک را که درباره ي آقا شعر گفته اند معرفي کند و... .
- شبکه هاي صدا و سيما مي توانند هر صبح جمعه يک برنامه ي ويژه داشته باشند که به لطف الهي اين کار انجام شده و شبکه ي دو، صبح جمعه، برنامه اي دارد به نام «به سوي ظهور». معرفي کتاب، شعر، پاسخ به پرسش ها و... از فعاليت هاي اين برنامه است.
- جمعه روز آقا است. شرح دعاهاي ندبه و عهد و ... بايد در اين روز در برنامه ها قرار بگيرد؛ آن هم شرحي وزين و سنگين؛ نه اين که بگوييم يابن الحسن! کجا هستي. عشق بايد در شأن امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشد.
- پشتيباني از نمايش نامه ها و فيلم هايي که درباره ي اصحاب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و سُفراي ايشان و افرادي که ايشان را ملاقات کرده اند، نيز ضروري مي نمايد.
- براي برنامه هاي برون مرزي مي توان کارهايي کرد. و به زبان هاي مختلف، برنامه توليد کرد؛ اسپانيايي، ژاپني، انگليسي، عربي، اردو و ...
تفسيري را من به صدا و سيما مي دهم که حدود پنج صفحه است. آن را به 27 زبان ترجمه مي کند. ما مي توانيم درباره ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) هم برنامه هاي بروي مرزي را تحت پوشش قرار دهيم.
انجمن حجّتيه متلاشي شد. خانه ي خشتي را که خراب مي کنيم، بايد يک خانه ي آجري بسازيم. آن را خراب کرديم و چيزي به جاي آن نساختيم. ما يک تشکيلات راه انداختيم و امسال چهار ميليون بروشور چاپ کرديم؛ در مورد سيماي مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، سيرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و ... يکي- دو صفحه بيش تر نبود. نسل امروز حوصله ي مطالعه ندارد. بايد مطلب را خلاصه و چکيده به او ارائه کرد. نسلي است که ساندويچ مي خورد، چون حوصله ي پختن ندارد و اخيراً آب ميوه مي خورد، چون حوصله ي جويدن هم ندارد. از اصول تبليغ اين است که ببينيم شخص چه قدر حوصله دارد. قرآن مي فرمايد:
(...خَفَّفَ اللهُ عَنکُم وَعَلِمَ أنَّ فِيکُم ضَعفًا...)؛(7)
...خداوند به شما تخفيف داد، و دانست که در شما ضعفي است... .
حالا که شما ضعيف هستيد، خدا کوتاه مي آيد. کارهايي که ما چاپ کرديم، ساده اند. بخشي از کتاب خورشيد مغرب، نوشته ي استاد محمّد رضا حکيمي است که درباره ي تکليف ما در عصر غيبت است که يک ميليون نسخه از آن چاپ شده است. کارهايي هم در سطح آموزش و پرورش انجام مي دهيم و به شبکه هاي صدا وسيما نامه فرستاديم که اگر مي خواهيد نيمه شعبان را پوشش دهيد، ما مطالبي براي تان مي فرستيم که با هم فکريِ هم، آن ها را کامل مي کنيم و ارائه مي دهيم.

وظايف واعظان و مداحان

- واعظان و مداحان بايد در ميان خودشان انتخابات راه بيندازند و آن کسي که در وعظ و خطابه از همه قوي تر است، انتخاب شود تا مسائل را مستدل و پخته مطرح کنند. سخن راني هاي ما بايد همين محتواهاي قرآني و حديث باشد. دعا و حديث بخوانيم. دعا را ساده نگيريد.
عوامل سقوط يک جامعه چيست؟ اگر حوزه و دانشگاه تحقيق کنند، عصاره ي همه ي رساله هاي علمي که در مورد سقوط جامعه نوشته شده، در صفحه ي آخر دعاي ابوحمزه ي ثمالي است که در مفاتيح الجنان آمده. امام سجادعَلَيهِ السَّلام مي فرمايد: خدايا، پناه مي برم به تو از عوامل سقوط و عوامل سقوط را اين گونه مي شمارد:
اللّهُمّ إنّي أعوذُ بِکَ مِن الکَسَلِ و الفَشَل و الهَمِّ و الجُبنِ و البُخلِ و الغَفلَةِ و القَسوَةِ و الذِّلَةِ و المَسکَنَةِ وَ الفَقرِ و الفاقَةِ وَکُلِّ بَلِيَّةٍ...؛(8)
خدايا، من از تنبلي، ناکامي، اندوه، ترس وبزدلي، بخل، غفلت، سنگ دلي، ذلت و خواري، بي نوايي، فقر، نيازمندي و هر مصيبتي به تو پناه مي برم... .
عوامل سقوط يک جامعه تن پروري، جهل و بي سوادي، تفرقه، غفلت، عيش، فقر و... است.

وظايف نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها

- در کتاب معارف دانشگاه به مسئله ي حکومت جهاني آينده توجه شود. متأسفانه در مباحث معارف دانشگاه دو مورد ديده نمي شد: يکي بحث نماز و ديگري امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)؛ نه عمود دين ونه قطب عالم هستي. اخيراً بخشي از کتب معارف دانشگاه را به بحث نماز و مسئله ي حکومت جهاني اختصاص داده اند.
- کتاب هاي مفيد را با نرخ ارزان در اختيار دانش جويان بگذاريم.
- از دانش جويان خوش قلم تقاضا کنيم که مسئله ي مهدويّت را با استفاده از استعداد خود بيان کنند.
- در خواب گاه ها، دعاي ندبه و سخن راني هايي درباره ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) انجام شود.
- بروشورهاي مفيد در شمارگان بالا منتشر شود.
- اردوهاي زيارتي، موضوع پايان نامه ها و پاسخ به سؤالات در اين زمينه باشد.
- جشن فارغ التحصيلان دانشگاه در نيمه ي شعبان برگزار شود.
- آشنا کردن دانش جويان با انواع کتاب هايي که مربوط به امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، در قالب نمايش گاه کتاب هاي مهدويّت.
- ايجاد يا تقويت کانون هاي فرهنگي که به اسم آقا است.

وظايف اداره ي اوقاف

- اوقافِ مهديه ها بي سروسامان است وبايد آن را سر و سامان داد.
- هيئت امناها بايد متشکل از اقشار مختلف باشند؛ دانشگاهي، نسل نو، خانم ها و... .
- اين کاشي کاري ها که به آن هنر معماري مي گويند، هيچ کس نمي تواند آن را بخواند. در کاشي کاري ها بايد روايات مربوط به امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) با خط خوانا نوشته شود.
- در نيمه ي شعبان، بخشي از امکانات و بودجه هاي اوقاف درباره ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشد.
- تابلوهاي جذابي در امام زاده ها مي توان نوشت.
- مسجد جمکران بايد سر و سامان بگيرد. جمکران مال خود امام (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. در هفته صدها هزار نفر به خاطر امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به جمکران مي آيند.
- نام گذاري مکان هاي مذهبي موقوفه به نام امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف).

وظايف حوزه، سازمان و دفتر تبليغات اسلامي

- خرافه زدايي از مسئله ي مهدويّت، وظيفه ي حوزه است. امروزه بازار خرافه داغ شده است.
- هر طلبه سالي يک کتاب در مورد آقا مطالعه کند. کتاب هاي مناسبي در اين زمينه نوشته شده است.
اين جا محيط حوزه است. شما مي توانيد کارهاي سنگين تري انجام دهيد.
- بيش ترين چراغاني ها بايد در خانه ي علما باشد. ما با لباسي که پوشيده ايم افتخار مي کنيم که سرباز امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) هستيم. چراغاني مدرسه ي فيضيه بايد بيش از قصابي ها و نانوايي ها باشد؛ چون ما منسوب به امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) هستيم. سهم امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را ما مي خوريم، چراغاني اش را قصاب ها ونانواها مي کنند. ما بايد بيش تر اظهار علاقه کنيم.
- آشنايي با مؤسساتي که مربوط به آقا هستند؛مؤسساتي که براي آقا تحقيق مي کنند. انتقال تجربه خيلي مهم است.
- آشنايي با شبهات براي پاسخ گويي بدان ها، امري بسيار ضروري است.
- مردم را دعوت کنيم که براي امام زمان صدقه بدهند. ناخداي کشتيِ هستي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است؛ براي سلامتي امام زمان بايد صدقه داد. آقا وقتي مي بيند براي سلامتي اش صدقه مي دهم؛ در حق من دعا مي کند؛ چرا که قرآن مي فرمايد:
(وَ إذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأحسَنَ مِنهَا...)؛(9)
هر گاه به شما تحيّت گويند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهيد... .
اگر من براي آقا کاري کنم ،ايشان حتماً به من لطفي مي کند.
- سازمان و دفتر تبليغات بايد تهيه و توزيع مواد علمي، کتاب و مجلات را انجام دهند؛ بدين صورت که آمار طلاب را داشته باشند و هر سال به مناسبت هاي مختلف، مثلاً نيمه ي شعبان، آخرين کتاب ها را مجاني براي شان بفرستند؛ زيرا روحاني در نقاط دور دست از کجا بداند که چه کتاب هايي چاپ شده است.
- بايد محققان را شناسايي کنند. معناي سازمان همين است. ممکن است محققي باشد که کسي هم او را نشناسد و تاکنون چهل- پنجاه جلد کتاب خوب نوشته باشد. آقاي قريشي (10) در اروميه 45 جلد کتاب مفيد نوشته است و ناشناخته هم هست.
- بايد بگوييم هر کس مقاله ي تحقيقي دارد، بفرستد و ما بايد او را ياري کنيم و از آنان ياري بطلبيم. ما در ستاد اقامه ي نماز همين کار را کرديم. گفتيم هر که شعر خوب دارد، بفرستد؛ بيش از هزار شعر خوب جمع شد. دفتر و دستک هم نمي خواهد. اگر از مردم ياري بطلبيم، خودشان چيزهاي خوبي مي فرستند.
اعلام کرديم، شيرين ترين نمازي که خوانده ايد، کدام بوده است و آن را براي ما بنويسيد. چندگوني نامه آمد. در اين نامه ها، نامه هايي بود که اگر همه ي مُخ هاي صدا و سيما و حوزه و دانشگاه فکر کنند، چنين مطلبي نمي توانستند بنويسند. دختر يازده ساله اي نوشته است:
دختر يازده ساله اي هستم. با اتوبوس با پدر و مادرم مسافرت مي کردم.روي پا ايستاده بودم.ديدم خورشيد کم کم غروب مي کند. گفتم: بابا نماز نخواندم. گفت که بايد بخواني، امّا الان که توي بيابان نمي شود نماز خواند. گفتم: قضا نشده، من مي توانم بخوانم. گفت: بنشين، حرف نزن؛ چهل تا مسافر به خاطر تو نمي ايستند؛ ماشين را که نگه نمي دارند. گفتم: بابا خواهش مي کنم شما با من مخالفت نکنيد، من نماز مي خوانم. قبول کرد يک شيشه آب آوردم. يک سطل زير صندلي اتومبيل بود. شاگرد شوفر گفت: دختر چه کار مي کني؟ گفتم : من مي خواهم وضو بگيرم و مطمئن باش نمي گذارم آب توي اتوبوس بچکد. راننده از آينه نگاه کرد و گفت: دختر چه مي کني؟ گفتم: آقا وضو مي گيرم و نمي گذارم آبش بچکد. گفت: من اصلاً به احترام تو مي ايستم. راننده ايستاد. پياده شدم رفتم پايين و نماز خواندم. بعضي از مسافران که نماز نخوانده بودند و شايد نمي خواندند، يکي يکي پايين آمدند و آن ها هم نماز خواندند. اين شيرين ترين نمازي بود که خوانده ام.
اين دختر با اين کار امام مردان و زنان سالخورده شد. قرآن هم همين را مي خواهد بگويد:
(... وَ اجعَلنَا لِلمُتَّقِينَ إمّاماً...)؛(11)
...و ما را براي پرهيزکاران پيشوا گردان... .
ما امام لازم داريم. لازم نيست که امام حتماً رهبر انقلاب و... باشد. اين نامه را براي مسئولان صدا و سيما خواندم و گفتم اگر از مردم بخواهيم براي مان اين گونه کار کنند، چنين سناريوهايي به دست ما خواهد رسيد.
- ايجاد نمايش گاه هايي از کتاب هاي مفيد نيز در اين زمينه کار خوبي است.
- مي توانيم در نيمه ي شعبان هم يک اعزام يکي- دو روزه از طلاب به سطح مناطق کشور داشته باشيم. اين ها کار سازمان تبليغات است.
- صدا و سيما را بايد حوزه تغذيه کند. نيمه ي شعبان رابطه برقرار کند که آقا ما افراد مختلفي داريم که مي توانند صحبت کنند.
- جلوگيري از نقل مطالب سُست؛ کتاب هايي چاپ مي شود که بايد از چاپ آن ها جلوگيري کرد.
- اهداي جوايز براي کساني که تلاش هاي برتري داشته اند براي طلاب جوان و آشنايي و تربيت آن ها با مسائل و شبهات جديد.
- برگزاري نشست ها و حتي کنگره هاي جهاني و دعوت شخصيت هاي جهاني.
- يک دوره ي تخصصي مهدويّت بايد گذاشته شود. البته ما اين کار را کرديم؛ با استفاده از استادان خوب حوزه و دانشگاه. گوينده اي که مي خواهد درباره ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) صحبت کند، خودش بايد ده ها جلد کتاب در اين زمينه ديده باشد و در جريان شبهات باشد.
- امدادها و حمايت هايي که آقا از بزرگان کرده و... بايد براي طلاب جوان گفته شود. همه ي طلبگي نبايد درس و کلاس و امتحان باشد. در اسکناس يک نخ است که آن نخ به آن ارزش مي دهد. آن نخ فراموش نشود.
- در حوزه ها دعاي ندبه را فراموش نکنيم.
- گنجاندن سرفصل هاي مهدويّت دررشته هاي تخصصي تبليغ و تفسير و ... در هر رشته ي تخصصي بخشي از مهدويّت مطرح شود.
- تشويق طلاب براي چراغاني؛ بعضي طلاب حاضرند صد تا مقاله بنويسند، ولي حاضر نيستند يک چراغاني کنند. طلبه بايد عاشورا سينه بزند؛ بلد باشد گوسفند بکشد؛ فقط اهل «صبّحکم الله» و «مسّاکم الله» نباشد؛ اين کارها را هم بکند. اين مسئله ي مهمي است. حضرت ابراهيم- علي نبينا و آله و عليه السلام- تبر دست گرفت.(12) حضرت موسي يک سيلي زد و طرف مرد.(13) گاهي وقت ها بايد يک رگي در طلبه ها باشد.
- بايد پايگاهي براي پاسخ گويي در قم باشد. با استفاده از اينترنت، رايانه و... به سؤالات درباره ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، و همه ي شبهات پاسخ گفته شود.
اين ها چيزهايي بود که به عقل ناقص من مي آمد تا ببينم به عقل کامل شما چه مي آيد... به هر حال آرزو بر پيرها عيب نيست تا چه رسد به جوانان. ما يکي يکي اين کارها را إن شاء الله دنبال مي کنيم و هر کاري بتوانيم براي آقا انجام مي دهيم. اميدواريم کوتاهي هارا بر ما ببخشايند.

سخن پاياني

در حرم امام رضاعَلَيهِ السَّلام شخصي از من پرسيد: آقاي قرائتي چند سال است طلبه اي؟ گفتم من از چهارده سالگي طلبه شدم. الان خيلي سال است. گفت: اميرالمومنين عَلَيهِ السَّلام وقتي يارانش را مي ديد، لذت مي برد؛ آيا شما به گونه اي هستيد که وقتي حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نگاه تان مي کند، لذت ببرد؟ گفتم نه؛ من چنين توقعي هم ندارم؛ امّا همين که از ما غم زده نشود، کافي است. اين حرف را زد و رفت ولي مرا منقلب کرد که واقعاً حضرت مرا دوست دارد يا نه؟
ما از درِ خانه ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دوري نکنيم. آية الله وحيدخراساني جمله اي گفت که من خيلي تکان خوردم. گفت: اگر به يک سگ چند تا استخوان چرب بدهي، هر چه هم سنگ به او بزنند، هيچ وقت از درِ خانه ي صاحبش کنار نمي رود. ما که سهم آقا را خورديم، نکند چن تا متلک بشنويم و از در خانه ي صاحبمان کنار رويم و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را رها کنيم. به لباس خودمان عشق بورزيم؛ به طلبگي مان افتخار کنيم.
مردم کره ي زمين سه دسته اند: يا توليد مي کنند يا توزيع يا مصرف. زنده باد طلبه که اگر مُخش کار کند و قوي باشد، توليد علم مي کند. اگر مُخي نداشته باشد که فکر توليد کند، توليدات ديگران را ياد مي گيرد و توزيع مي کند. اگر نه فکر داشت نه بيان، بازياد مي گيرد و خودش عمل مي کند و خوش به حال کسي که هم مخ داشته باشد و هم زبان و هم عمل کند.
عالِمٌ يُنتَفَعُ بِعِلمِه أفضَلُ مِن سَبعين ألفَ عابِد؛(14)
عالمي که از علمش استفاده مي شود بهتر از هفتاد هزار عبادت کننده است.
عالم با مُخش توليد علم مي کند، با زبانش توزيع علم و با دست و پايش عمل مي کند.
خدايا، ما را نسبت به امام زمان وفادار قرار بده! ايماني بده که هر حادثه اي پيش آمد، ما را از امام زمان دور نکند!
والسَّلامُ عَلَيکُم وَ رَحمةُ الله وَبَرکاتُه.

پي نوشت ها :

1- صحيفه ي سجاديه، دعاي 20، فراز 16.
2- بلدالأمين، ج1، ص 203؛ مفاتيح الجنان، اعمال شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان.
3- فرقان(25) آيه ي 27: ...اي کاش با رسول (خدا) راهي برگزيده بودم!
4- حج(22) آيه ي 78.
5- بحارالأنوار، ج16، ص 95؛ شيخ صدوق، کمال الدين، ج1، ص 261؛ اين شهر آشوب، المناقب، ج3، ص 105: من و علي پدران اين امتيم... .
6- سال 1380 ه.ش.
7- انفال(8) آيه ي 66.
8- مفاتيح الجنان، دعاي ابوحمزه ي ثمالي، شيخ طوسي، مصباح المتهجد، ص 597، دعاي سحر ماه رمضان.
9- نساء(4) آيه ي 86.
10- نويسنده، محقق و امام جمعه ي محترم اروميه.
11- فرقان(25)آيه ي 74.
12- صافات(37) آيه ي 93:(فَراغَ عَلَيهِم ضَربا ًبِاليَمين)؛ سپس به سوي آنها رفت و ضربه اي محکم با دست راست بر پيکر آن ها فرود آورد( و جز بت بزرگ، همه را در هم شکست).
13- قصص(28) آيه ي 15:(... فَوَکَزَهُ مُوسَي فَقَضَي عَلَيه...)...موسي مشت محکمي بر سينه ي او زد و کار او را ساخت( و بر زمين افتاد و مرد)... .
14- کافي، ج1، ص 33.

منبع مقاله :
سخنرانان علامه مرتضي عسکري... [و ديگران]، (1381)، گفتمان مهدويّت: سخنراني هاي گفتمان سوم، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ سوم

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:30 تیر 1393 - 23:01

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد