این سلاح به عنوان یک سلاح استراتژیک دارای بیست تاکتیک اصلی است که سعی میشود هر کدام به صورت مجزا مورد بررسی و تدقیق علمی به همراه ذکر مثالهای متعدد قرار بگیرد.
برچسبزنی- تلطیف و تنویر – انتقال- تصدیق- شایعه- کلیگویی- دروغ بزرگ- پارهحقیقتگویی- انسانیتزدایی و اهریمنسازی- پیشگوییهای فاجعهآمیز- قطره چکانی- سانسور- جاذبههای جنسی- ایجاد تفرقه و تضاد- ترور شخصیت- تکرار- ماساژ پیام- ارعاب- مبالغه- مغالطه
1.برچسبزنی:
برچسبزنی یا اسمگذاری (برچسب زدن به یک فکر و یا عقیده) برای تحریک به رد فکری و اندیشهای بدون بررسی شواهد مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس این تاکتیک، رسانهها، واژههای مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت میدهند. هدف از این عملکرد، آن است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند، برای آنکه استدلالی در محکومیت آنها آورده شود یا قداست پیدا کنند، برای آنکه استدلالی در حمایت آنان آورده شود.
به عنوان مثال، رسانههای کشورهای غربی با منفیسازی مفهوم بنیادگرایی Fundamentalism و اطلاق آن به کشورهای اسلامی، سعی دارند چهره منفیای از این کشورها در اذهان عمومی مخاطبین خود القاء و ایجاد کنند.
یا به مقاومت مشروع مردم مظلوم فلسطین و لبنان، برچسب تروریسم میزنند و حمایت ایران از این مبارزین را حمایت از تروریسم مینامند و با تبلیغات رسانهای افکارعمومی را دستکاری میکنند.
نمونه دیگر آن را میتوان چسباندن عبارت «سلاح اتمی» به «برنامه هستهای» کشورمان دانست. نمونههای دیگر آن را در زیر مشاهده میفرمایید: