اوضاع جهان قبل از ظهور امام زمان (ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در اين قسمت به دورنمايي از اوضاع مختلف جهان قبل از بعثت امام زمان (ع) مي پردازيم و لکن به دليل محدوديت فرصت ، مجبورم که اين امر را از زبان روايات به اختصار تقديم محضر شما مشتاقان ظهور امام زمان نمايم. نکته اساسي و مهم اين است که اوضاع جهان قبل از ظهور امام زمان اوضاع آشفته با دگرگوني ها و انحرافات مختلف در زمينه هاي ديني ، سياسي ، امنيتي و اقتصادي است و به همين جهت است که فرمودند دنيا از ظلم و بيدادگري پر مي شود ، يعني در هر عرصه اي از عرصه هايي که شما دست بگذاريد ، مي بينيد که فساد و تباهي و ظلم و تعدي به صورت فراوان به چشم مي خورد . از اين جمله اي که اميرالمومنين (ع) فرموده است مي توانيم تا حدودي دور نماي آن زمان را ببينيم . در يکي از کلمات قصار نهج البلاغه ، امير المؤمنين (ع) مي فرمايد :« يأتي علي الناس زمان لا يقرب فيه ال الماحل و لا يظرف فيه الا الفاجر و لا يضعف فيه الا المنصف يعدون الصدقه فيه غرما وصله الرحم منا و العباده استطاله علي الناس فعند ذلک يکون السلطان بمشوره الاماء و اماره الصبيان و تدبير الخصيان ؛ (1) زماني فرا خواهد رسيد که با دگرگوني فرهنگ و ارزش ها و معيارها ، ارزش هايي بر جامعه حاکم خواهد شد که انسان هاي مقرب و ارزشمند در ميان سخن چينان هستند و گزارشگران دروغگو با گزارش دروغ و سخن چيني خود ، خود را به دستگاه هاي حاکم و افراد مؤثر نزديک مي کنند و به عنوان مقربان ، مورد توجه آن ها قرار مي گيرند : « و لا يظرف فيه الا فاجر » ؛ آن ها انسان هاي فاجر و نابکارند که به عنوان شخصيت هاي مورد قبول تلقي مي شوند . در مقابل اينان ، انسان هاي با انصاف که امور را با انصاف و عدل و دادگري به پيش مي برند تضعيف مي شوند و جايگاهي ندارند . صدقه و کمک به بيچارگان را به عنوان خسارت تلقي مي کنند و صله رحم را منتي بر خويشاوندان خود حساب مي کنند ، عبادتي که مي کنند آن را وسيله اي براي برتري و ترجيح دادن خود بر ديگران قرار مي دهند . در چنين شرايطي ، حاکمان ، زنان را در امور مهم کشور مورد مشورت خود قرار مي دهند و کوچکان سرنوشت جامعه را به دست مي گيرند و نامردان ( شايد از نظر صبر و يا از نظر مردانگي ،صفت مردانگي ندارند ) تدبير امور را به دست مي گيرند .

 اوضاع جهان قبل از ظهور امام زمان (ع)

 

با اين بيان اميرالمومنين (ع) مي شود دور نماي قبل از ظهور امام زمان را ببينيم ، با بيان معجزه آسايي حقايق آينده را مي بيند و آينده را به خوبي مشاهده مي کند و هشدارهاي لازم را به ما مي دهد.
رسول خدا (ص) مي فرمايد : « کأنک بالدنيا لم تکن اذا ضيعت أمتي الصلاه و اتبعت الشهوات و غلت الاعسار و کثر اللواط ؛ (2) در آن دوران به وسيله ي امت من نماز ضايع مي شود ، شهوت و خواسته هاي حيواني اطاعت مي شود ، نرخ ها به سختي گران مي شوند و همجنس بازي در ميان مردان زياد مي شود . »
در روايتي امام صادق (ع) مي فرمايد : « و امشطوا کما تمتشط المرأه لزوجها؛ (3) مردان مثل زناني که براي همسران خود آرايش مي کنند ، آرايش مي کنند . »
از نظر شرعي زن حق ندارد خود را براي نامحرمان آرايش کند و با آرايش در ديد عموم قرار گيرد و در مرئي و منظر بيگانگان قرار بگيرد . اما با کمال تأسف مي بينيم امروزه در ميان دختران جوان ، کم نيستند کساني که خود را مي آرايند و در بازارها و معبرها و مراکز علمي و آموزشي و سياسي اقتصادي حضور پيدا مي کنند . بدتر از آن ، امام صادق (ع) مي فرمايد : مرداني هستند که خود را به صورت زنان آرايش مي کنند ، همچناني که زنان خود را براي مردان و همسران خود آرايش مي کنند ؛ يعني دگرگوني فرهنگي ، ابتذال فرهنگي ، اباحه گري فرهنگي و عملي ، جامعه را فرا مي گيرد . در بيان ديگر مي فرمايند : نسل ها را محدود مي کنند و مواليد تعدادشان کم مي شوند ؛ مثلا آن هايي که سه فرزند دارند آرزو مي کنند دو فرزند داشتند يا آن هايي که دو فرزند دارند آرزو مي کنند يک فرزند داشتند .
و در جايي در حديث ديگر است که مي فرمايد : تعداد خانواده هاي بي سرپرست زياد مي شود . الان مشاهده مي کنيم ، نمي خواهم بگويم که حتما اين پيشگويي در مورد حالا است ، چه بسا با بالا گرفتن فساد و تباهي و جنگ ، تعداد کشتار دسته جمعي بيش از آن گردد . وقتي در جنگ جهاني اول با توجه به محدوديت سلاح هاي مدرن درآن عصر ، بيش از 15 ميليون نفر کشته شدند و بيش از 25 ميليون نفر جراحت کلي پيدا کردند ، تعداد بي خانمان در دنيا چقدر مي شود . جنگ ها و بمباران ها و کشتار دسته جمعي که توسط آمريکاي جنايتکار در عرض اين 50 سال در دنيا صورت گرفته ، چقدر از خانواده ها را بي سرپناه و بي سرپرست کرده است . ماجراي اخير افغانستان را نگاه کنيد ، جنگ ها معمولا بيشترين کشتار را از ميان مردان مي گيرد ، اين ها موجب مي شود که تعداد خانواده هاي بي سر پرست زياد شوند . البته ماجراي عصر قبل از ظهور بر اساس صدقي که از اهل بيت عصمت و طهارت (ع) به ما رسيده ، اين گونه خواهد شد .
حديث ديگر از امام باقر (ع) است که براي يکي از بهترين ياران خود ، ابوحمزه ثمالي اوضاع دوران ظهور حضرت حجت را تشريح مي کند :« يا ابا حمزه ! لا يقوم القائم الا علي خوف شديد من الناس و زلزال و فتنه و بلاء يصيب الناس و طاعون قبل ذلک وسيف قاطع بين العرب و اختلاف شديد بين الناس و تشتيت في دينهم و تغيير في حالهم حتي يتمني المتمني الموت صباحا و مساء من عظم ما يري من کلب الناس و اکل بعضهم بعضا» (4) ؛ امام زمان ظهور نمي کند مگر در اوج وحشت و زلزله و فساد و فتنه و گرفتاري ها و امراض ؛ از قبيل طاعون که به جان مردم بيفتد ، در آن زمان ميان احزاب اختلاف شديدي پديد مي آيد ، مردم در اعتقاداتشان پراکنده و متفرق مي شوند ، در احوالشان دگرگوني ايجاد مي شود تا اين که صبح و شام آرزوي مرگ مي کنند ، روحيه مردم به گونه اي مي شود که به منافع همديگر تجاوز مي کنند و ......» .
امام عصر (ع) قيام نمي کند مگر در عصري که ترس و خوف همه جا حکم فرما شود ، الان دنيا در چه وضعيتي است و در آينده در چه وضعيت بدتر از اين قرار خواهد گرفت ؟
يکي از دانشمندان انگليسي به نام « برتراند راسل» در کتاب خود به نام « آيا بشر آينده اي دارد ؟» در حدود 32و 33 سال قبل بر اساس سخنراني جان اف کندي رئيس جمهور امريکا توسط سياه پوستان ترور شد ، مي گويد: او مدعي است که قدرت اتمي ما اين است که مي توانيم کره خاکي را 5 بار زير و رو و ويران نماييم . راسل ارزيابي مي کند با توجه به اين که قدرت هاي مقابل آمريکا در آن عصر ، مثل شوروي نيز چنين قدرتي دارد ، آيا بشر آينده اي دارد ؟! اين سلاح هاي اتمي ، هيدروژني ، کشتار جمعي که به دست انسان هاي دور از اخلاق و انسانيت قرار گرفته است ، اگر به يک بهانه کوچکي دنيا را به آتش بکشند و از اين کار هيچ باکي هم ندارند ، آيا بشر آينده اي دارد ؟!
ما معتقديم آينده بشر ، حاکميت حق و عدل است اما جنايتکاران حاکم بر دنيا قبل از ظهور امام زمان (ع) دنيا را تحت سلطه مي گيرند و حکومت سلطه ي آن ها باعث حاکميت ترس و خوف در سراسر عالم مي شود . مسائل سياسي امنيتي متزلزل است ، فتنه ها همه جا را مي گيرد ، گرفتاري ها دامن گير بشر مي شود و مرگ هاي دسته جمعي به وسيله امراض واگيردار مثل طاعون و ايدز واقع مي شود . (5) وقتي دنيا به سمت فساد برود ، اخلاق تضعيف شود ، دين در جامعه حاکم نباشد ، انسان ها در قيد و بند ديانت و اخلاق نباشند ، فحشا و بي عفتي و تجاوز به ناموس ديگران و آلودگي زنان و مردان زياد شود ، قطعا دنيا را به کام اين مرگ خطرناک و ننگين يعني ايدز فرو خواهد بود . به هر حال در روايات بحث طاعون را مطرح مي کنند و يا در بعضي از روايات بحث مرگ سرخ و سفيد است ، مرگ سفيد مثل طاعون و امراضي را که اين گونه انسان را نابود مي کند يا امراضي که به صورت سريع و ناگهاني دامنگير انسان مي شود و مرگ هاي سرخ کشتاري که به وسيله جنگ در دنيا پديد مي آيد .
اما باقر (ع) مي فرمايد : اعراب به جنگ با يکديگر مي پردازند و بين مردم اختلاف شديد به وجود مي آيد و تشتت و پراکندگي در اديان پيدا مي شود . اين همان بحث قرائت هاي مختلف است که افکار و انديشه هايي در جامعه القا مي کنند که همه ي اديان حق اند و هيچ دين باطل نداريم !!! اسلام را اگر هر کسي با هر قرائتي بخواهد تعبير بکند و توجيه کند حق است !!! بحث هاي ديگري که در پلوراليسم مطرح است ، به عنوان بحث روز در مطبوعات و ميتينگ ها و سخنراني هاي داخل و خارج به خصوص براي تشتت آراء اعتقادي و منحرف کردن مردم به خصوص نسل جوان ، به ويژه تحصيل کرده ها در جامعه ي ما هم رواج مي دهند . اين ها همه مي تواند زمينه اي باشد براي سوق دادن جامعه بشري به سمت آن تشتت آرا و عقايد ديني قبل از ظهور امام زمان (ع).
در روايت آمده است که جامعه به گونه اي مي شود که انسان ها صبح و شام آرزوي مرگ مي کنند ، چرا ؟ به خاطر اين که حالت هرج و مرج در جامعه پديد مي آيد و براي کسب منافع بيشتر به يکديگر حمله ور مي شوند ، خلق وخوي سگي در بين انسان ها ايجاد مي شود ، آدم هاي شايسته در غربت و تنهايي و عزلت قرار مي گيرند ، آرزوي مرگ مي کنند . اين ها مي تواند به عنوان بخشي از اطلاعاتي باشد که قبل از ظهور امام زمان(ع) در دنيا پديد خواهد آمد . اما به اين معني نيست که در آن عصر و دوران ، انسان هاي شايسته و جريان هاي حق طلب وجود ندارد . انسان هاي شايسته وجود دارند ، جريان هاي حق طلب نيز هستند ، اين ها مي تواند پناهگاهي باشد براي هر کسي که بخواهد از موج تلاطم هاي سهمگين انحراف در زمينه هاي مختلف نجات پيدا کند وبا پناه به قرآن خود را حفظ کند.

پی نوشت:

1. نهج البلاغه ، کلمه 102.
2. الزام الناصب ، ص 181.
3. چشم انداز ، ص 33.
4. بحار الانوار : 348/52.
5. طاعون در يک عصر مرض شناخته شده اي بود که الان در دنيا ظاهرا نمونه هايي از آن مشاهده نمي شود . اما طاعون جديدي مانند ايدز ، مرگ سفيد است ،اما قدرت خطرناک و وحشتناک . اخيرا با فردي که مسوول اين امر در شهرستان بود صحبتي داشتم ، اطلاعات و آماري که در سطح جهان بود ، بحث هاي عجيبي مطرح کرد که کشتارهاي زيادي داده بود .

منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:18 مرداد 1393 - 16:58

نظر شما...
    • سلام ما را لطفا با عنوان افسر جوان جنگ نرم در قسمت همسنگران قرار دهید ما هم شما را لینک میکنیم
      ومن الله توفیق..
      http://daneshvar021.blogfa.com/
    • من

      سایت عالی!
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد