به برکت حرف اروپا سخن ما درباره تهاجم فرهنگی را پذیرفتند! +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
رهبر معظم انقلاب: چند سال قبل از این بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردیم؛ بعضی‌ها اصل تهاجم را منکر شدند؛ گفتند چه تهاجمی؟ بعد دیدند که نه فقط ما می گوییم، خیلی از کشورهای غیرغربی هم مسئله‌ی تهاجم فرهنگی را مطرح می کنند. بعد دیدند که خود اروپایی‌ها هم می گویند آمریکا به ما تهاجم فرهنگی کرده است.

به برکت حرف اروپا سخن ما درباره تهاجم فرهنگی را پذیرفتند! +تصاویر

 

یکی از مسائل مهم روز و چند ساله اخیر، تهاجم فرهنگی است. تهاجم فرهنگی نوع خاصی از تهاجم است که به طور پنهان و غیرمستقیم از جانب یک ملت یا دولت نسبت به ملت دیگر در زمینه های فکری و فرهنگی (که حساس ترین و تأثیرگذارترین زمینه در ارتباط با سایر زمینه های انسانی و اجتماعی می باشد) صورت می گیرد.

ندانستن این‌ که دشمن چه در سر دارد و چه می‌خواهد بکند، غفلتی است که ممکن است ما را از امکان برخورد و دفاع محروم کند.

 

از سویی می دانیم رهبر فرزانه انقلاب در تمامی زمینه دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌هایی دارند که حوزه مسائل فرهنگی کشور، در صدر دغدغه‌های معظم‌له قرار دارد.

 

از این رو سالیانی است که در همه جلسات مسئولان نظام با رهبر انقلاب، ایشان مسائل فرهنگی جامعه و تلاش دشمنان برای آسیب‌رساندن به هویت فرهنگی ملت ایران را مورد توجه قرار داده، از مسئولان می‌خواهند که به وظایفشان در این عرصه عمل کنند.

با این حال گویا برخی از خواص و بعضاً دولتمردان و خصوصاً کسانی که متولی امور فرهنگی در جامعه هستند، اساساً دغدغه فرهنگی که ندارند هیچ، با رویکردها، جهت‌گیری‌ها و اقداماتشان بر دغدغه‌های فرهنگی رهبر فرزانه انقلاب می‌افزایند.

 

در ادامه با برخی نظرات و بیانات معظم له در باب تهاجم فرهنگی آشنا خواهید شد:

 

به برکت حرف اروپایی ها حرف ما را قبول کردند

چند سال قبل از این بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردیم، بعضی‌ها اصل تهاجم را منکر شدند؛ گفتند چه تهاجمی؟ بعد دیدند که نه فقط ما می گوییم، خیلی از کشورهای غیرغربی هم مسئله‌ی تهاجم فرهنگی را مطرح می کنند و می گویند، غربی‌ها به ما تهاجم فرهنگی کردند؛ بعد دیدند که خود اروپایی‌ها هم می گویند آمریکا به ما تهاجم فرهنگی کرده! لابد دیده‌اید، خوانده‌اید که گفتند فیلم های آمریکایی، کتابهای آمریکایی چه تهاجم فرهنگی‌ای به ما کرده‌اند و دارند فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار می دهند. بعد بالاخره به برکت قبول دیگران، این حرف ما هم مورد قبول خیلی از کسانی که قبول نمی کردند قرار گرفت.

 در مقابل این ها باید چه‌ کار کرد؟ در مقابل این ها دو چیز لازم است: یکی کار، یکی ابتکار؛ این دو کار و این دو نقطه‌ی مهم را باید در نظر داشت‌.

من عرض می کنم ما در برخورد با مسائل تهاجمی، پدیده را در اول ورود، حتی قبل از ورود باید بشناسیم. فرض کنید یک چیزی، یک فکری، یک روشی در دنیا دارد رایج می شود؛ پیداست که اینجا خواهد آمد - خب دنیا دنیای ارتباطات است، دنیای اتصال و ارتباط است، نمی شود حصار کشید - قبل از آنکه بیاید، به فکر باشید که برخورد حکیمانه با این چیست؟ معنای این همیشه این نیست که ما آن را رد کنیم؛ نه، گاهی یک پدیده‌ای است که ما آن را می توانیم قبول کنیم، گاهی پدیده‌ای است که می توانیم اصلاح کنیم، گاه پدیده‌ای است که می توانیم یک ذیلی برایش تعریف کنیم که آن ذیل، مشکل آن را برطرف کند. دیر جنبیدن، دیر فهمیدن، دیر به فکر علاج افتادن، این اشکالات را دارد که بعد شما دچار مشکلاتی می شوید که نمی توانید با آنها مواجه بشوید. پس نمی گویم که فقط موضع دفاعی داشته باشیم - البته وقتی تهاجم هست، انسان باید دفاع کند؛ شکی نیست - توصیه‌ی من فقط موضع دفاعی نیست؛ اما موضع اثباتی، موضع تهاجمی، موضع حرکت صحیح باید داشته باشیم. به‌هرحال در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین کار، انفعال است؛ زشت‌ترین کار، انفعال است؛ خسارت‌بارترین کار، انفعال است. فرهنگ مهاجم نباید ما را منفعل بکند؛ حداکثر این است که بگوییم خیلی خب، ما در مقابل این نمی توانیم یک حرکتی انجام بدهیم، اما منفعل هم نمی شویم. منفعل شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد.

۱۳۹۲/۰۹/۱۹ - بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

 

 

 

سالهای آغاز تهاجم فرهنگی

ندانستن این‌که دشمن چه در سر دارد و چه می‌خواهد بکند، غفلتی است که ممکن است ما را از امکان برخورد و دفاع محروم کند؛ ما باید این را کاملاً بدانیم. از سالهای هفتادوسه و هفتادوچهار بتدریج و به‌صورت روزافزون، مبارزه اعتقادی - اخلاقی شروع شد. بنده همان وقت ها شروع این مبارزه را احساس کردم. بحث تهاجم فرهنگی‌ای که مطرح کردیم، ناشی از این بخش قضیه بود. در کنار حرکات عملیِ سیاسی و اقتصادی و غیره، حقیقتاً یک تهاجم در زمینه مسائل فرهنگی و با ابزارهای فرهنگی آغاز شد.

1382/2/22- بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

 

عده ای تهاجم فرهنگی را نفهمیدند

سالها پیش، من یک روز راجع به تهاجم فرهنگی صحبت کردم و گفتم دشمن از روزنه‌های فرهنگی به ما حمله می‌کند، اما متأسفانه عدّه‌ای این را نفهمیدند. بعضی صریح و بعضی هم در پرده گفتند فلانی به چه چیزی حمله می‌کند!؟ کدام تهاجم، چه تهاجمی!؟ امروز بعد از گذشت چند سال، آدم های دیرفهم کم‌کم می‌فهمند که تهاجم فرهنگی یعنی چه! موج حملات فرهنگی دشمن که ایمان جوانان را هدف قرار داده، حالا به چشم شان می‌آید و ابراز نگرانی می‌کنند! می‌بینند در همه‌ی محیط هایی که جوانان حضور دارند، دشمن می‌خواهد جاپایی از خود به جا بگذارد و عقیده آنها را به انقلاب و دین و امام برگرداند؛ حتّی عدّه‌ای در این‌که این ملت استقلال می‌خواهد، خدشه می‌کنند! یعنی درست همان خواست دشمن، یعنی تهاجم فرهنگی.

80/10/19 - بیانات در دیدار مردم قم

 

 

 

 

تهاجم فرهنگی به مراتب خطرناک تر از تهاجم نظامی

جوانان ما، زن و مرد ما نباید احساس کنند که دوران مجاهدت به پایان رسید، خطری ما را تهدید نمی کند. ممکن است خطر نظامی ما را تهدید نکند، همین جور هم هست. امروز ملت ایران به آن رتبه‌ای از اقتدار رسیده که خطرپذیری دشمنان خود را بسیار بالا برده، جرات نمی کنند به این ملت تهاجم نظامی کنند؛ می دانند سرکوب خواهند شد؛ می دانند که این ملت مقاوم است. بنابراین خطر تهاجم نظامی بسیار پائین است؛ اما تهاجم فقط تهاجم نظامی نیست. دشمن به آن نقاطی متوجه می شود که پشتوانه‌ی استقامت ملی ماست. دشمن وحدت ملی و ایمان عمیق دینی را هدف قرار می دهد. دشمن روحیه‌ی صبر و استقامت مردان و زنان ما را هدف قرار می دهد؛ این تهاجم از تهاجم نظامی خطرناکتر است.

در تهاجم نظامی شما طرفتان را می شناسید، دشمن تان را می بینید، اما در تهاجم معنوی، تهاجم فرهنگی، تهاجم نرم، شما دشمن را در مقابل چشمتان نمی بینید. هوشیاری لازم است. من از همه‌ی ملت ایران بخصوص از خانواده‌های شهیدان و از همه‌ی شما عزیزان، بخصوص از جوان ها خواهش می کنم با هوشیاری کامل مرزهای فکری و روحی را حراست کنید. نگذارید دشمن مثل موریانه‌ای به جان پایه‌های فکری و اعتقادی و ایمانی مردم بیفتد و آنها را دچار رخنه کند؛ این مهم است. همه وظیفه داریم مرزهای ایمانی و مرزهای روحی خودمان را حفظ کنیم.

88/02/22 - بیانات در دیدار خانواده های ایثارگران و شهدا

 

تهاجم فرهنگی غیر از تبادل فرهنگی است

تهاجم فرهنگی غیر از تبادل فرهنگی است، غیر از گرفتن برجستگی ها و زبده‌ گزینی از فرهنگ های دیگر است، این، چیزی است مباح، بلکه واجب. اسلام به ما دستور می دهد، عقل هم بطور مستقل از ما می خواهد که هر چیز خوب، زیبا و با ارزشی را که در هر کجا می بینیم، آن را فرا بگیریم و از آن استفاده کنیم. این جملات معروفِ متداول در زبان های مردم ما که «اطلبوا العلم ولو بالصین» یا «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال»؛ نگاه نکن حرف خوب، سخن حکمت‌آمیز، دانش و معرفت را چه کسی دارد می گوید، اگر سخن خوب است، آن را فرا بگیر، این گرفتن، گرفتنِ فرهنگی است و اخذ فرهنگی، تبادل فرهنگی و زبده‌ گزینىِ فرهنگی، یک چیز لازم است و این، غیر از تهاجم فرهنگی است.

من بارها گفته‌ام که یک وقت هست که یک انسان با میل خود و بر طبق نیاز و اشتها و ضرورت زندگی اش یک نوع غذا، یک نوع دارو یا ماده‌ی لازمی را انتخاب می کند و آن را داخل جسم خودش می کند، این، گزینش است، که چیز خیلی خوبی است، اما یک وقت هست که یک نفر را می خوابانند و ماده‌ای را که نه برای او لازم است و نه او به آن میل و اشتهایی دارد و نه برایش مفید است، به‌ زور در حلقش می ریزند، یا به او تزریق می کنند، این، نامطمئن است، این، تهاجم فرهنگی است، همان کاری که با ملت ایران در طول سال های متمادی کردند. از سیاستمدارانی که وابسته بودند، از آن هایی که با قراردادهای مالی دهنِشان را می بستند، هیچ توقعی نیست، اما از شخصیت های علمی و فرهنگی در آن دوران این انتظار و توقع بود که اگر دارای هر عقیده‌یی هستند، ولو اسلام را هم قبول ندارند و ایمان اسلامی هم ندارند، برای هویت فرهنگی این ملت ارج قائل شوند، اما ارجی قائل نشدند، دروازه‌ها را باز کردند و چشم ها را بستند و مجذوب و خیره شدند و ما را عقب انداختند. به خاطر همین، ما در میدان علم و فناوری عقب ماندیم.

83/02/28 - بیانات پس از بازدید از صدا وسیما

 

جرات مخالفت نداشتیم

این‌که در عرف دوره‌ی جوانىِ من - که حالا خوشبختانه آن‌طور نیست و خیلی فرق کرده - واقعاً هر کالایی به صِرف خارجی بودن، مطلوب بود و به صِرف داخلی بودن نامطلوب، فرهنگ عمومىِ آن زمان ها بود و در داخل کشور هم جرأت و گستاخی کار علمی و تحقیقی و باز کردن بن‌بست ها و شکستن مرزهای دانش اصلاً قابل تصور نبود و کسانی که در خودشان چنین استعدادی می دیدند، به هیچ راهی جز این‌ که در محیط های خارج از کشور کار کنند، فکر نمی کردند. این‌که ما خودمان بسازیم، خودمان تولید کنیم و خودمان ابتکار، اصلاً متصور نبود. بنده از اطلاعات و گزارش های گوناگونی که در اختیارم قرار گرفته، نمونه‌های عینىِ خیلی فراوانی را سراغ دارم که شاید بعضی از شماها هم این موارد را بدانید. اما امروز نه، امروز خوشبختانه این حالت دلیری و خوداتکایی و شجاعتِ وارد شدن در میدان های گوناگون هست. این فرهنگ را انقلاب عوض کرد. مقوله‌ی فرهنگ این است. این یک مثال و یک مصداق بود.

83/02/28 - بیانات پس از بازدید از صدا وسیما
 

 

 

 

حالا این فرهنگ در دست شما ست و می توانید عطر خوش فرهنگ صحیح را در فضای جامعه بپراکنید و هیچ‌ کس هم نمی تواند در مقابل این گسترش فرهنگی که شما ایجاد می کنید، مقاومت کند. امروز مهمترین ابزار جنگ بین قدرت ها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرت های بزرگ هم با رسانه‌ها دارند کار می کنند.

امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیون ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانىِ اینترنتی و... از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است. امروز دنیا، یک چنین دنیایی است. روز به‌ روز هم دارند این میدان را گسترش می دهند.

...امروز آرایش رسانه‌یی و فرهنگی که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد، بسیار آرایش پیچیده، متنوع، متکثر، کارآمد و فنی و پیشرفته است ... شما ببینید برای این رادیوها و تلویزیون ها و این شبکه‌های اطلاع‌رسانی که هدفشان کشور ماست، چقدر سرمایه‌گذاری شده است. آن ها چند برابر سرمایه‌گذارییی که ما برای صدا و سیمای خودمان می کنیم، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اگر آن‌طور که آن ها پیش خودشان محاسبه کرده بودند پیش می رفت، امروز باید اثری از اسلام و ایمان و جمهوری اسلامی باقی نمانده باشد، چون فعالیت آن ها مربوط به امروز و دیروز که نیست، بلکه آنها از روز اول پیروزی انقلاب کارشان شروع شد و بیست‌ و پنج سال است که روز به‌ روز دارند کار خود را توسعه می دهند و شدت می بخشند.

83/02/28 - بیانات پس از بازدید از صدا وسیما

 


- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:13 شهریور 1393 - 17:16

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد