جهان ۱۳ سال پس از تشکیل اولین ائتلاف جهانی علیه تروریسم

(بسم الله الرحمن الرحیم)

اینک با گذشت ۱۳ سال بار دیگر آمریکا و متحدانش که البته این روزها تعدادشان از شمار انگشتان دست هم فراتر نمی‌رود همانند سال 2001م سودای تشکیل ائتلافی مشابه در سر دارند. هدف باز هم نابودی یک سازمان تروریستی دیگر تحت نام داعش است.

 

تقریبا درهمان دقایق اولیه حادثه 11 سپتامبر2001 م  که کاخ سفید طی یک برنامه از پیش طراحی شده سرگرم جلب همدردیهای جهانی با این نمایشنامه برای آغاز یک لشگرکشی طولانی مدت به آن سوی مرزهای خود بود می شد حدس زد که اهداف و برنامه های غائی این ماجراجویی چیست و قرار است چه بلایی برسر ملت‌های جهان بیاید. لیکن سر و صدای پروپاگاندای غربی در نتیجه این حادثه مانع از آن می شد که کسی صدای راستین مربوط به پشت پرده این نمایشنامه هالیوودی را بشوند.

هدف این ماجراجویی نابودی و ریشه کنی گروهی تحت نام سازمان تروریستی القاعده بود و ابزار آن نیز تشکیل ائتلافی جهانی بدون اجازه از سازمان ملل.

ائتلاف جهانی مورد نظر برای ریشه کنی تروریسم شکل گرفت. هم نیروی نظامی و هم نیروی مالی. چه آنهایی که خود را مثل آمریکا مورد تهدید حادثه مشابهی می دیدند و چه آنهایی که مورد اتهام حمایت از تروریسم واقع بودند همگی به این ائتلاف پیوستند.

ماشین جنگی عظیمی برای این منظور راه افتاد. از سازمان پیمان اتلانتیک شمالی گرفته تا سازمان های منطقه ای نظیر اتحادیه عرب و... همگی برای مبارزه با باصطلاح تروریسم به صف شدند. غول های رسانه ای غربی و عربی هم در خدمت به منافع سازندگان ائتلاف به این لشگر عظیم نظامی و مالی پیوستند.

هدف در دو نقطه از افغانستان قرار داشت. کابل و کوههای تورا بورا. ماشین جنگی ائتلاف به رهبری آمریکا کابل را از وجود هم پیمانان القاعده یعنی دولت طالبان پاکسازی کردند. دولت سازی در افغانستان آغاز شد توگویی که ائتلاف جهانی برای ساختن دولت افغانستان این لشگر عظیم را به راه انداخته بود. طالبان و القاعده در پیوندی مشترک در کوهستانهای معروف تورابورا ماوی گرفتند. همان جایی که اسامه بن لادن پس از شکست هفت کشور غربی در قتل او و همقطارانش به اسطوره و قهرمانی در سطح جهان عرب بدل شد.

پس از این آمریکا و ائتلاف تحت مدیریتش به دولت سازی در افغانستان مشغول شدند. القاعده از کوهستان های تورابورا به کوههای وزیرستان در مرزهای پاکستان و سپس به سمت مناطقی از قفقاز همچون چچن اینگوش حرکت کرد (بخوانید انتقال داده شد). از آنجا فعالیتش را به سودان ، سومالی و سپس نیجریه در آفریقا و صحرای سینا در مصر با عناوین و اسامی مختلف منتقل کرد و رفته رفته در عراق ، یمن و سوریه پایگاه ثابتی برای خود دست و پا نمود. البته گاها اقداماتی در کشورهای اروپایی در حد انفجار نظیر آنچه که در مترو مادرید اتفاق افتاد،‌ صورت می داد لیکن مرکز ثقل فعالیت های او از افغانستان کاملا به عراق منتقل شده بود. اوج فعالیت مجدد القاعده را شاید بتوان در عراق و سوریه طی سالهای 2008 م تا 2013 م توصیف کرد. زمانی که نه تنها ائتلاف غرب دیگر او را دشمن خود نمی دید که در ائتلاف نیابی با القاعده و مشتقات او بنای ویرانی کشورهایی چون لبنان و سوریه را گذاشتند که به عنوان دو کشور مخالف منافع استعماری آمریکا در منطقه معروف بودند. این طراحی در سال 2014 م به عراق و مشخصا منطقه موصل در شمال غرب این کشور رسید. اگرچه نقش القاعده را این بار سازمان دیگری تحت نام داعش ایفا می کرد  اما هدف و ابزار تحقق آن یکسان بود.

به بیانی ساده تر چند سال پس از حمله آمریکا به افغانستان که با هدف ریشه کنی تروریسم در قالب القاعده صورت گرفته بود حالا دامنه فعالیت این گروه مساحت وسیعی از جهان را به خود اختصاص داده بود. و جالب اینکه هرچه قدر بر فعالیت این گروهها در مناطق حساسی چون خاورمیانه افزوده می شد به همان میزان از تمرکز این گروهها بر اهدافی که در مرام نامه هایشان به کفار معروف بودند کم و کم تر می شد.

اگر مروری تیتر وار و تصویر گونه به آنچه طی 13 سال گذشته داشته باشیم دریافته می شود که تشکیل ائتلاف جهانی برای ریشه کنی تروریسم نه تنها به نابودی آن منجر نشده که بخش های وسیعتری از جهان به این مصیبت و فاجعه گرفتار آمده است و جان صدها هزار بلکه میلیونها نفر از مردم بی گناه در راه نابودی آن گرفته شده است. تحولات افغانستان،‌ جمهوری های قفقاز ،‌سومالی، نیجریه،‌ غرب سودان (دارفور و جنوب سودان)،‌ لبنان(ترور حریری)،‌ یمن،‌ فلسطین،‌ ایران ، مصر،‌ عراق  و سوریه از جمله تحولاتی هستند که طی 13 سال گذشته به مصیبت تروریسم دچار بوده و زیانهای مالی،‌اقتصادی و جانی فراوانی متحمل شدند.

اینک با گذشت 13 سال از تشکیل اولین ائتلاف جهانی علیه تروریسم بار دیگر آمریکا و متحدانش که البته این روزها تعدادشان از شمار انگشتان یک دست هم فراتر نمی رود سودای تشکیل ائتلافی مشابه در سر دارند. هدف باز هم نابودی یک سازمان تروریستی دیگری تحت نام داعش است. این بار هم مجوزی از سازمان ملل صادر نشده است. هم نیروی نظامی  و هم نیروی مالی وجود دارد. پروپاگاندای رسانه ای هم به اندازه کافی فراهم است. تا جاییکه همه می دانند  سازمان داعش تا چندی پیش صراحتا از سوی کنگره آمریکا تحت حمایت مالی و قانونی بود اما الان همان کنگره دستور تنبیه داعش را داده است لیکن کسی نمی پرسد چرا اینگونه می شود؟

همانند سال 2001 م میلادی البته صدای راستین دیگری این بار ولی پرطمطراق تر به گوش می رسد که از پشت پرده نمایش نامه جدید ائتلاف به اصطلاح جهانی علیه داعش ،‌ملتهای منطقه را پرهیز می دهد. صدایی که می گوید سازندگان ائتلاف نمایش بازی می کنند و نه تنها برنامه ای برای ریشه کنی تروریسم داعش در منطقه آنگونه که ادعا می کنند، ندارند بلکه چه بسا می خواهند مانع از ریشه کنی آن توسط دولت هایی چون عراق و سوریه و.. شوند. نفس های مولود صهیونیستی- غربی داعش به سبب رشادت های دو ملت عراق و سوریه و لبنان و.. طی سه سال اخیر به شماره افتاده و سازندگان آن با تشکیل ائتلافی نمادین با شعار مبارزه با داعش قصد نجات او از مهلکه مرگ را دارند. این صدای راستینی است که در هیاهوی تبلیغات خالقان ائتلاف صمیمانه در منطقه و جهان به گوش می رسد و ملت‌ها این بار برخلاف زمان تشکیل اولین ائتلاف بر ضد تروریسم نسبت به اهداف ائتلاف جدید آگاهند.


- لینک کوتاه این مطلب

» مهدی شکیبایی - فارس
تاریخ انتشار:24 شهریور 1393 - 13:56

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد