کاربر نیازمند! شما حق ورود به این وبسایت را ندارید...!!

(بسم الله الرحمن الرحیم)


"فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ"


"اگر دشمنان با شما وارد جنگ شدند شما نیز با آن­ها به روش خودشان بجنگید"


سوره مبارکه بقره- آیه ۱۹۴


با سلام




  • نکته اول: شاید مطالبی که در ادامه خواهد آمد برای برخی از دوستان و فعالان فضای مجازی خوشایند نباشد. همین جا از تمامی این افراد عذرخواهی می­کنیم.



  • نکته دوم: در هر کجای این نوشته که واژه وبسایت به کار برده شده وبلاگ نیز مدنظر بوده است.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


بحث را با یک سوال آغاز می­کنیم: قشر هدف (مخاطبان) وبسایت­هایی که در عرصه جنگ نرم و حوزه­های مرتبط فعالیت می­کنند بیشتر باید چه کسانی باشند؟


ایجاد یک وبسایت بسته به سطح آن مستلزم صرف زمان و هزینه­های پی در پی و نیروی انسانی است که باید به صورت یک تیم هماهنگ عمل کنند. وبسایت­هایی که در عرصه جنگ نرم فعالیت می­کنند می­کوشند با هجمه­های گسترده و سنگین این جنگ در زمینه­ها و بسترهای مختلف به مقابله بپردازند.


یکی از راهکارهای مقابله در جنگ نرم مقابله با همان روش و تاکتیکی است که دشمن از آن استفاده می­کند. دشمن شناسی لازمه استفاده از این راهکار است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که کمتر وبسایتی، به این مسئله می­پردازد. رهبر معظم انقلاب در معرفی دشمن و چگونگی شناخت آن می­فرمایند: "دشمن گاهی با 10 واسطه، یک فرد ساده لوح و بیچاره­ای را تحریک می­کند که حرفی را بزند و یا موضع­گیری غلط یا ناشایسته­ای را انجام دهد و ممکن است چنین فردی، حتی خودش هم نداند که عامل دشمن است".


از این مثال در فرمایش مقام معظم رهبری می­توان فهمید دشمن برای رسیدن به مقاصد و اهداف خود هیچ گاه به طور مستقیم عمل نمی­کند. از این تاکتیک با اصطلاح "لایه به لایه کار کردن" نام برده می­شود. دشمن با هوشیاری از این شیوه در تمامی زمینه­ها استفاده کرده و بیشترین استفاده در فضای مجازی اینترنت و شبکه­های ماهواره­ای بوده است. برای مثال:


یکی از اهداف شبکه فارسی 1 رواج روابط نامشروع و آزاد در بین خانواده­هاست. حال اگر دستیابی به این هدف به طور واضح و با نمایش سریال­هایی که در آن صحنه­های مستهجن پخش می­شد، انجام می­گرفت هیچ گاه به صورت گسترده مخاطب خود را نداشت و به اهداف خود نمی­رسید و البته هیچ پدر و مادری هم حاضر نبود این شبکه را به خانه خود راه دهد. در حالی که سریال­های این شبکه این چنین اهداف و مقاصد خود را در پوشش لایه­های مختلف پنهان کرده به طوری که در خانه، پدر و مادر به همراه فرزند خود پای سریال­های این شبکه می­نشینند بدون اینکه خبر از هدف شوم و پنهان شده این شبکه و شبکه­های مشابه داشته باشند.


در فضای مجازی اینترنت هم به وفور می­توان دید که دشمن از این شیوه استفاده کرده است. برای مثال: شبکه اجتماعی فیس بوک که تعدد مخاطبانش در هر قشر از سراسر دنیا نتیجه لایه به لایه بودن وبسایت و اهداف پنهان شده در پشت لایه­های این شبکه اجتماعی است که بحث درباره آن در این مجال نمی­گنجد.


با نگاهی گذرا به وبسایت­هایی که در کشور با هدف مقابله با جنگ نرم دشمن کار می­کنند می­توان فهمید که بیشتر این عزیزان این نکته مهم را در نظر نمی­گیرند و به اصطلاح رو بازی می­کنند. بدون اینکه متوجه باشند مخاطبانشان در اصل چه کسانی هستند!


باید بدانیم قشر هدف ما را بیشتر چه کسانی تشکیل می­دهند؟


آیا افرادی که راه را تشخیص داده­اند و در مسیر درست گام برمی­دارند و یا حتی گاهی به بیراهه می­روند ولی در عین حال صراط مستقیم را می­شناسند، قشر هدف هستند؟


یا افرادی که در گمراهی به سر می­برند و در شناخت راه درست دچار اشکال می­شوند و متحمل بیشترین ضرر در جنگ نرم دشمن شده­اند؟


اول گامی که طراحان وبسایت­هایی با محتوای فرهنگی و مذهبی به آن توجهی نمی­کنند جذب این مخاطبان است! اکثر وبسایت­های مذکور دارای فضای مذهبی و قالب­های مذهبی هستند که برای این افراد به منزله تابلوی ورود ممنوع است و چه بسا با دیدین این فضا در همان لحظه اول صفحه را ببندند. در حقیقت این خود ما هستیم که به کاربری که نیاز به محتویات وبسایتمان دارد اجازه ورود نمی­دهیم!


چرا از تاکتیک خود دشمن برای مقابله استفاده نمی­کنیم؟؟؟ برای آگاه سازی و پرده برداری از مقاصد شوم دشمن اولین کار جذب مخاطبی است که در جنگ نرم دشمن ضربه خورده است.


گاهی اوقات مدیران وبسایت­ها دل خوش می­کنند به آمار بازدیدها و افراد آنلاین وبسایتشان!


فرض کنید در وبسایتی ۱۰۰۰ فرد آنلاین باحجاب وجود داشته باشد و محتوای مطالب وبسایت درباره حجاب باشد، و فردی که دارای حجاب نامناسبی است در لحظه ورود به سایت با دیدن فضای مذهبی آن، صفحه را ببندد!!! آیا نتیجه مد نظر حاصل خواهد شد؟ خودتان قضاوت کنید!!!


ضربه دیگری که اینگونه فضاسازی ممکن است به کاربران اینترنتی وارد کند ایجاد دودستگی بین کاربران است و با ایجاد این دودستگی خودمان آب در آسیاب دشمن می­ریزیم.


ناگفته نماند که وبسایت­هایی هم وجود دارند که با استفاده از فضا و قالب­های متفاوت و به روز و حتی اسامی غیر مذهبی به صورت لایه به لایه کار کرده و در نهایت پس از جذب مخاطب در لایه­های زیرین خود کاربر را با اهداف و مقاصد اصلی خود آشنا می­کنند. ولی متأسفانه تعداد این وبسایت­ها بسیار کم است.


امید است این تلنگر کوچک، طراحان وبسایت­هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت می­کنند را به فکر فرو برده و بدانیم از چه راهی از دشمن ضربه خورده­ایم و از چه راهی باید به مقابله بپردازیم.


عزیزان! "رضایت" از تعداد افراد آنلاین و بازدیدها ممکن است نام دیگری نیز داشته باشد: "غفلت" که بی شک از سمت شیطان است.


در پایان به تمامی دوستان و همکاران و جهادگران عرصه مجازی و فضای سایبری خسته نباشید می­گوییم و دست تک تک افرادی که با نیت خالص و با عشق به اینکه قدم کوچکی در راه بسترسازی ظهور حضرت بقیه ا.. (روحی و ارواحنا له الفداه) بر­دارند، تلاش می­کنند را صمیمانه می فشاریم.




  • ارسال شده توسط تیم پژوهشی تلنگر- کد 1009

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:26 مهر 1391 - 23:35

نظر شما...
    • Farshad-T3

      در حقیقت این خود ما هستیم که به کاربری که نیاز به محتویات وبسایتمان دارد اجازه ورود نمی­دهیم!

      وای که جمله ای گفتید!
      بار های و حتی میتونم بگم الان، دنبال یه مطالبی هستم که همیشه با نتایج اسپم مواجه میشم؟
      خب این به خاطر چیه؟
      مدیران این سایت ها میخوان با نتایج گمراه کننده فقط بازدید جذب کنن تا پولی به دست بیارن!

      خب این هم یکی دیگه از اهداف فراماسون ها بود.

      پول، مردم اینو میخوان
      1-ساده به دست بیاد
      2- استفاده از اون آسون باشه
      3- بیشتر هم بخوان!

      اینا براتون آشنا نیست؟
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد