(بسم الله الرحمن الرحیم)
"فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ"
"اگر دشمنان با شما وارد جنگ شدند شما نیز با آنها به روش خودشان بجنگید"
سوره مبارکه بقره- آیه ۱۹۴
با سلام
- نکته اول: شاید مطالبی که در ادامه خواهد آمد برای برخی از دوستان و فعالان فضای مجازی خوشایند نباشد. همین جا از تمامی این افراد عذرخواهی میکنیم.
- نکته دوم: در هر کجای این نوشته که واژه وبسایت به کار برده شده وبلاگ نیز مدنظر بوده است.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بحث را با یک سوال آغاز میکنیم: قشر هدف (مخاطبان) وبسایتهایی که در عرصه جنگ نرم و حوزههای مرتبط فعالیت میکنند بیشتر باید چه کسانی باشند؟
ایجاد یک وبسایت بسته به سطح آن مستلزم صرف زمان و هزینههای پی در پی و نیروی انسانی است که باید به صورت یک تیم هماهنگ عمل کنند. وبسایتهایی که در عرصه جنگ نرم فعالیت میکنند میکوشند با هجمههای گسترده و سنگین این جنگ در زمینهها و بسترهای مختلف به مقابله بپردازند.
یکی از راهکارهای مقابله در جنگ نرم مقابله با همان روش و تاکتیکی است که دشمن از آن استفاده میکند. دشمن شناسی لازمه استفاده از این راهکار است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که کمتر وبسایتی، به این مسئله میپردازد. رهبر معظم انقلاب در معرفی دشمن و چگونگی شناخت آن میفرمایند: "دشمن گاهی با 10 واسطه، یک فرد ساده لوح و بیچارهای را تحریک میکند که حرفی را بزند و یا موضعگیری غلط یا ناشایستهای را انجام دهد و ممکن است چنین فردی، حتی خودش هم نداند که عامل دشمن است".
از این مثال در فرمایش مقام معظم رهبری میتوان فهمید دشمن برای رسیدن به مقاصد و اهداف خود هیچ گاه به طور مستقیم عمل نمیکند. از این تاکتیک با اصطلاح "لایه به لایه کار کردن" نام برده میشود. دشمن با هوشیاری از این شیوه در تمامی زمینهها استفاده کرده و بیشترین استفاده در فضای مجازی اینترنت و شبکههای ماهوارهای بوده است. برای مثال:
یکی از اهداف شبکه فارسی 1 رواج روابط نامشروع و آزاد در بین خانوادههاست. حال اگر دستیابی به این هدف به طور واضح و با نمایش سریالهایی که در آن صحنههای مستهجن پخش میشد، انجام میگرفت هیچ گاه به صورت گسترده مخاطب خود را نداشت و به اهداف خود نمیرسید و البته هیچ پدر و مادری هم حاضر نبود این شبکه را به خانه خود راه دهد. در حالی که سریالهای این شبکه این چنین اهداف و مقاصد خود را در پوشش لایههای مختلف پنهان کرده به طوری که در خانه، پدر و مادر به همراه فرزند خود پای سریالهای این شبکه مینشینند بدون اینکه خبر از هدف شوم و پنهان شده این شبکه و شبکههای مشابه داشته باشند.
در فضای مجازی اینترنت هم به وفور میتوان دید که دشمن از این شیوه استفاده کرده است. برای مثال: شبکه اجتماعی فیس بوک که تعدد مخاطبانش در هر قشر از سراسر دنیا نتیجه لایه به لایه بودن وبسایت و اهداف پنهان شده در پشت لایههای این شبکه اجتماعی است که بحث درباره آن در این مجال نمیگنجد.
با نگاهی گذرا به وبسایتهایی که در کشور با هدف مقابله با جنگ نرم دشمن کار میکنند میتوان فهمید که بیشتر این عزیزان این نکته مهم را در نظر نمیگیرند و به اصطلاح رو بازی میکنند. بدون اینکه متوجه باشند مخاطبانشان در اصل چه کسانی هستند!
باید بدانیم قشر هدف ما را بیشتر چه کسانی تشکیل میدهند؟
آیا افرادی که راه را تشخیص دادهاند و در مسیر درست گام برمیدارند و یا حتی گاهی به بیراهه میروند ولی در عین حال صراط مستقیم را میشناسند، قشر هدف هستند؟
یا افرادی که در گمراهی به سر میبرند و در شناخت راه درست دچار اشکال میشوند و متحمل بیشترین ضرر در جنگ نرم دشمن شدهاند؟
اول گامی که طراحان وبسایتهایی با محتوای فرهنگی و مذهبی به آن توجهی نمیکنند جذب این مخاطبان است! اکثر وبسایتهای مذکور دارای فضای مذهبی و قالبهای مذهبی هستند که برای این افراد به منزله تابلوی ورود ممنوع است و چه بسا با دیدین این فضا در همان لحظه اول صفحه را ببندند. در حقیقت این خود ما هستیم که به کاربری که نیاز به محتویات وبسایتمان دارد اجازه ورود نمیدهیم!
چرا از تاکتیک خود دشمن برای مقابله استفاده نمیکنیم؟؟؟ برای آگاه سازی و پرده برداری از مقاصد شوم دشمن اولین کار جذب مخاطبی است که در جنگ نرم دشمن ضربه خورده است.
گاهی اوقات مدیران وبسایتها دل خوش میکنند به آمار بازدیدها و افراد آنلاین وبسایتشان!
فرض کنید در وبسایتی ۱۰۰۰ فرد آنلاین باحجاب وجود داشته باشد و محتوای مطالب وبسایت درباره حجاب باشد، و فردی که دارای حجاب نامناسبی است در لحظه ورود به سایت با دیدن فضای مذهبی آن، صفحه را ببندد!!! آیا نتیجه مد نظر حاصل خواهد شد؟ خودتان قضاوت کنید!!!
ضربه دیگری که اینگونه فضاسازی ممکن است به کاربران اینترنتی وارد کند ایجاد دودستگی بین کاربران است و با ایجاد این دودستگی خودمان آب در آسیاب دشمن میریزیم.
ناگفته نماند که وبسایتهایی هم وجود دارند که با استفاده از فضا و قالبهای متفاوت و به روز و حتی اسامی غیر مذهبی به صورت لایه به لایه کار کرده و در نهایت پس از جذب مخاطب در لایههای زیرین خود کاربر را با اهداف و مقاصد اصلی خود آشنا میکنند. ولی متأسفانه تعداد این وبسایتها بسیار کم است.
امید است این تلنگر کوچک، طراحان وبسایتهایی که در حوزه فرهنگی فعالیت میکنند را به فکر فرو برده و بدانیم از چه راهی از دشمن ضربه خوردهایم و از چه راهی باید به مقابله بپردازیم.
عزیزان! "رضایت" از تعداد افراد آنلاین و بازدیدها ممکن است نام دیگری نیز داشته باشد: "غفلت" که بی شک از سمت شیطان است.
در پایان به تمامی دوستان و همکاران و جهادگران عرصه مجازی و فضای سایبری خسته نباشید میگوییم و دست تک تک افرادی که با نیت خالص و با عشق به اینکه قدم کوچکی در راه بسترسازی ظهور حضرت بقیه ا.. (روحی و ارواحنا له الفداه) بردارند، تلاش میکنند را صمیمانه می فشاریم.
- ارسال شده توسط تیم پژوهشی تلنگر- کد 1009