اوشو و ترویج دینی ابتذال

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اوشو با کمال وقاحت و بی شرمی تمام، آزادی جنسی را فعلی الهی دانسته و در سخنرانی هایش سعی می کند آن را مقدس جلوه دهد.

اوشو و ترویج دینی ابتذال

 

اوشو روشهای زیادی برای به وجود آمدن عمل اتحاد و یکی شدن پیشنهاد داده و آنها را در تمرینات شبکه ای و سلسله وار خود به شاگردان نیز آموزش می دهد. و برای اینکه بتواند تصویری جذاب از آزادی جنسی نشان دهد به الفاظ و واژهای چون: "بدل شدن از پستی به عالی،و یا تبدیل شدن لجن به نیلوفر"تمسک جسته است، تا خوانده را به گفتارهایش ترغیب کند.


اومی گوید:آزادی جنسی  باید بزرگترین هنرمدیتیشن شود.این پیش کش تنتره (کتابی که اوشو به تفصیل درباره رابطه جنسیت و پیوند زن و مرد صحبت می کند)به دنیاست .پیش کش تنتره از همه عالی تر است،زیرا کلیدهایی را در اختیار قرار می دهدکه از پست ترین به والاترین استحاله پیدا کنی،کلیدهایی را در اختیار قرار می هد که لجن را به نیلوفر آبی بدل کنی.(۱)


اوشو مستقیما و با کمال صراحت درباره آزادی جنسی و روابط آزاد جنسی و استفاده بی حد و حصر و بی شرمانه از نیروی جنسی سخن به میان می آورد، و ضمن مباحث مختلف با اندک بهانه ای از این مباحث سخن به میان می آورد،گویا رسالت خود را ترویج دین آزادی جنسی و اعلام آزادی جنسی می داند.مروری بر فرازها و جمله های اوشو ما را به این حقیت رهنمون می کند که، معنویت و عرفانی که اوشو امروزه مروج و منادی آن شده، چیزی جز آزادی جنسی محض نیست. لذا مکتب اوشو را می توان همان عرفان مبتنی بر آزادی جنسی نام گذاری کرد.(۲)


اوشو با کمال وقاحت و بی شرمی تمام، آزادی جنسی را فعلی الهی دانسته و در سخنرانی هایش سعی می کند آن را مقدس جلوه دهد.


او در این باره می گوید:می خواهم به شما بگویم که آزادی جنسی الهی است.(۳)


همچنین می گوید:انرژی آزادی جنسی،انرژی الهی است.(۴)


واینکه تمام ضدیت با آزادی جنسی را دور بیندازید(۵)


برای اینکه اوشو بتواند به عمل حیوانی آزادی بی حدوحصرجنسی تقدس ببخشد به انواع واژه ها و گفتارهای جذاب و در عین حال پست تمسک می جوید و سعی می کند با به کار بردن الفاظ، و واژه های دهن پر کن خواننده را در مسیر خواسته های خود قرار دهد.او حتی با تهمت زدن به روحانیون و مبلغین دینی، آنان را مانع اصلی تکامل انسان ها معرفی می کند. 


به این جملات کوتاه از اوشو توجه فرمایید:
- اگر می خواهید عشق در زندگیتان ببارد؛از این ستیز با آزادی جنسی دست بکشید.آزادی جنسی را با سرور بپذیرید،قداست آن را تحسین کنید.
- وب در کتاب از آزادی جنسی تا فرا آگاهی می گوید راهی برای رفتن به فراروی آزادی جنسی وجود دارد،می توانید به ورای آزادی جنسی بروید،معنی"از آزادی جنسی تا فرااگاهی"همین است.
- آزادی جنسی باید بخشی از زندگی مذهبی شما باشد،باید چیزی مقدس باشد.
- آزادی جنسی نباید چیزی قبیح باشد،نباید به صورت چیزی زشت دیده شود،نباید سرزنش و محکوم شود.
- از شما در خواست می کنم فقط وقتی به آزادی جنسی روی بیاورید که احساس سرور دارید،احساس عشق دارید،وقتی نیایشگر هستید.
- در پشت اشتیاق برای آزادی جنسی،یک تجربه مذهبی،یک تجربه روحانی وجود دارد.
- در تمام جهان هستی هیچ چیز زهر نیست،همه چیز شهد است.این انسانها هستند که تمام این شهد را به زهر تبدیل کرده اند وخائنین اصلی آموزگاران هستند،مردان به اصطلاح "مقدس"و قدیسان،مردمان به اصطلاح مذهبی.(۶)

 


او با این تعابیر چنین القا می کند که اساسا آزادی جنسی امری زشت و ناپسند نیست، و از این رو آزادی جنسی آسیب زا شده است که، آدمی آن را امری زشت و قبیح تلقی می کند. و این خیانت توسط مردان مقدس و مذهبی صورت پذیرفته است.لذا آموزگاران و انسانهای قدیس و پاک خیانت کارند؛چرا که آزادی جنسی را زشت اعلام نموده و از این طریق انسانها را به چالش کشیده اند.(۷)


اشو چنین می پندارد که تمامی ادیان و فرهنگ های انسانی با آزادی جنسی و شهوت پرستی مخالفت کرده اند و این مخالفتها برای انسانها تاثیر منفی در پی داشته و عشق را در انسانها منزوی و خفه کرده است، و این مانعی بر سر راه به وجود آمدن عشق در انسانها شده است.لذا باید آزادی جنسی را آزاد گذاشت و از این طریق عشق را در انسانها نهادینه کرد. وازطرفی هم نباید آزادی جنسی را ضد مذهب و سم مهلک دانست، و اساساً آزادی جنسی گناه و چیزی پلید به حساب نمی آید.

 


او می گوید:تا کنون،تمام فرهنگ های انسانی با آزادی جنسی،با شهوت passion مخالف بوده اند.این مخالفت،این انکار،امکان زایش عشق را در انسانها نابود ساخته است. حقیقت این است که آزادی جنسی نقطه شروع تمام سفرها به سوی عشق است.مکان تولد سفر عشق،سرچشمه (Gangorti)  عشق(آن منبع،منشاء و رودخانه عشق،آزادی جنسی است و همه با آن دشمن هستند)که تمام فرهنگها،تمام مذاهب،تمام مرشدان،تمام مردان مقدس باآن مخالفند.

 

بنابراین این حمله بردن بر خود سرچشمه است،برخورد کردن منبع و رودخانه،(منظور از منبع و رودخانه در اینجا، همان منشاء و پیدایش عشق،که همان سکس است می باشد، که با پلید و زشت پنداشتن سرکوب و متوقف شده است)که در همان جا با این جملات متوقف می شود:"آزادی جنسی گناه است"،"آزادی جنسی ضد مذهب است"،"آزادی جنسی زهر است." ولی ما هرگز به این فکر نمی کنیم که این انرژی جنسی است که در نهایت به عشق بدل می شود(۸)


بنابراین می توان اوشو را یکی ازرهبران و مروجان دین مبتنی بر آزادی جنسی دانست.او که از عشق جز چند دقیقه لذت جنسی چیز دیگری درک نکرده، هرگز نمی تواند به جایگاه رفیع و والای یک انسان عاشق به معنای حقیقی{عشق حقیقی به خدا} پی ببرد.چون همه عشق را در قالب شهوت پرستی تفسیر و معنا می کند و این خود نشان دهنده باطن شهوت ران و حیوانی این قبیل افراد می باشد.

 

 


پی نوشت:
۱- اشو،الماس های اوشو،ترجمه مرجان فرجی،صفحه ۲۴۰
۲- نگرشی بر آراءو اندیشه های اوشو،محمد تقی فعالی،ص۲۱۴
۳- اوشو،از آزادی جنسی تا فراآگاهی،ترجمه محسن خاتمی،ص۳
۴- اوشو،از آزادی جنسی تا فراآگاهی،ترجمه محسن خاتمی،ص۳
۵-همان
۶- اوشو،از آزادی جنسی تا فراآگاهی،ترجمه محسن خاتمی،صفحات۳-۴و۱۴
۷- نگرشی بر آراءو اندیشه های اوشو،محمد تقی فعالی،ص۲۱۶
۸- اوشو،از آزادی جنسی تا فراآگاهی،ترجمه محسن خاتمی،ص۲۰-21


- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:26 مهر 1393 - 3:32

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد