بی بی سی چگونه با فرهنگ عاشورا مبارزه می‌کند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
جریان عاشورا شبیه به نزول آیه توبه بود که کمر شیطان را شکست و بخش اعظمی از زحمات او را به باد داد؛ پس دور از انتظار نیست اگر جنود انسی شیطان از جمله انگلیس و بی بی سی به مبارزه با آن بپردازند.

بی بی سی چگونه با فرهنگ عاشورا مبارزه می‌کند؟

 

وب‌سایت بی بی سی فارسی (BBCPersian) در گزارشی به استفاده از موسیقی مدرن در مجالس عزاداری و هیأت‌های جدید پرداخت.

 

شکی  نیست که دنیای کفر در راستای به یغما بردن فرهنگ‌ها و تحریف ادیان و مذاهب مختلف دنیا بسیار تلاش کرده و در این مسیر، عاشورا یکی از محکم‌ترین سدهایی بوده که با آن مواجه شده است.

جریان عاشورا شبیه به نزول آیه توبه بود که کمر شیطان را شکست و بخش اعظمی از زحمات او را به باد داد؛ پس دور از انتظار نیست اگر جنود انسی شیطان از جمله انگلیس و بی بی سی به مبارزه با آن بپردازند.

 

 

 

 

در این میان ذکر چند نکته خالی از اهمیت نیست:

 

1- عکس انتخاب شده برای گزارش بی بی سی، تصویر مرثیه‌خوانی آقای «محمود کریمی» در محضر رهبر انقلاب است؛ همان مداحی که رسانه‌های بیگانه مدت‌ها با شایعه‌پردازی و حاشیه‌تراشی در خصوص ماجرای درگیری خیابانی‌اش، حداکثر توهین‌ها و ناسزاها را نثار دلدادگان فرهنگ حسینی کردند.

 

خواندن نیت بی بی سی و سایر رسانه های دین‌ستیز البته چندان مشکل نیست؛ کیست که نداند حاج محمود کریمی در حال حاضر از حیث جذب جوانان به هیأت و از نظر ارائه اصیل‌ترین، مناسب‌ترین و جذاب‌ترین گونه موسیقی در مجالس عزاداری، یکی از موفق‌ترین چهره‌های کشور است.

او هنرمندی انقلابی است که در زمینه ستایش‌گری ائمه اطهار علیهم السلام و تقویت فرهنگ عاشورا همواره پویا و پیشرو عمل کرده و همین امر موجب عصبانیت دشمنان می‌باشد.

 

بی بی سی همچنین به شیوه‌ای مزورانه کوشیده با انتشار عکسی از حضور محمود کریمی در حسینیه امام خمینی، تضعیف نظام و رهبری را هم در عملیات روانی خود بگنجاند.

 

 

2- نوعی انحصارطلبی در خصوص موسیقی سنتی و ملودی‌های اصیل از جانب جریانات لائیک مشاهده می شود. آن‌ها تمام مصادیق ایرانیت از جمله موسیقی آن را مصادره می‌کنند و مدعی هستند که دین‌داران و ستایش‌گران مذهبی توان تولید در این عرصه را ندارند و هرچه هست، اختراع موزیسین‌های لامذهب است!

 

این جریان تمامیت‌خواه در سودای جداسازی ایران از اسلام، اجازه نمی‌دهد که هیچ توفیق، نوآوری و پیشرفتی در دایره دین ریشه‌یابی شود. آنان در این راستا حتی نخبگانی مانند "فارابی" ، "بوعلی" ، "مولانا" ، "سعدی" ، "حافظ" و... را نیز از منظری تحریف‌آلود روایت می‌کنند و دامان ایشان را به تهمت‌هایی چون عیاشی، می‌خوارگی، زن‌بارگی، کفر و... می‌آلایند.

 

به همین ترتیب اگر در هیأت‌های مذهبی از نغمه‌ها و نوحه‌های اصیل استفاده شود، جماعت یادشده فورا به یاد ملودی‌های "شجریان" و "گلپایگانی" می‌افتند و هرگز حاضر نمی‌شوند به نقش بی‌بدیل دستگاه عزای حسینی در احیا و حفظ موسیقی سنتی اعتراف کنند.

حال آنکه پدیدآورنده بسیاری از گوشه‌های ماندگار در دستگاه‌های موسیقی، تعزیه‌خوانان و مداحان و مرثیه‌سرایان بوده‌اند. هنوز هم اکثر پیرغلامان و مداحان کهنسال دستگاه سیدالشهداء (ع) هنر خود را فقط و فقط در قالب ردیف و دستگاه‌های موسیقی کلاسیک به مخاطبان تشنه و شیدا ارزانی می‌دارند.

 

 

3- موضوع بعدی تلاش رسانه دولتی انگلیس برای القای شکاف میان جامعه مداحان و رهبری است! بنا به ادعای بی بی سی، سلیقه جوانان و عوام مردم ایران با بیانات و رهنمودهای بزرگان یکسو نیست.

 

در این رابطه گفتنی است، رهبر فرزانه انقلاب به عنوان یک عالم دینی که وظیفه محافظت از کیان عقیدتی مردم را بر عهده دارد و حرکت معنوی جامعه اسلامی را به نیابت از امام معصوم(ع) فرماندهی می‌کند، به مثابه یک پاسدار بیدار در مورد انحرافات احتمالی هشدار می‌دهد تا شعائر مذهب از پیرایه‌های غیرشرعی و احیانا خرافی منزه بمانند.

این مسؤولیت بزرگ در عین حال با دعوت مردم به شور عاشورایی همراه است تا محبت حسینی همچنان در قلب‌ها شعله‌ور بماند و این حرارت مقدس، سینه‎های عاشقان را بیش از پیش گرم کند؛ حرارتی که انقلاب اسلامی و حماسه هشت سال دفاع مقدس، از جلوه‌های بارز آن به شمار می‌روند.

 

 

 

 

بنابراین اهتمام به حفظ شعائر و پیرایش آن از آفات، منافاتی با شور مذهبی ندارد و بلکه تقویت‌کننده آن است.

 

بلندگوی رژیم استعماری انگلیس، در این تحلیل باسمه‌ای ضمن استناد به استفاده نسل جدید از ملودی‌های پاپ در مجالس هیأتی، مدعی شده است که جوانان و مداحان ایرانی از توصیه‌های رهبری و علما فاصله گرفته‌اند و به اصطلاح "دین‌گریز" شده‌اند و گوش شنوایی ندارند! (همین مانده بود که بی بی سی دغدغه دین و ایمان جوانان ایرانی را داشته باشد!)

 

در حالی که اصل حضور جوانان در مراسمات آئینی و اظهار ارادت به ساحت سیدالشهداء(ع) نشان‌گر عمق اعتقادات دینی آنان و علاقمندی‌شان به مذهب است. این واقعیت بارها از سوی رهبری مورد تأکید قرار گرفته و معظم‌له نسبت بدان ابراز خرسندی نموده‌اند.

بعلاوه، نفس استفاده از نواهای عامه‌پسند -از نظر رهبری و سایر مراجع- حرام نیست که با تکیه به این انگاره نادرست، جوانان شورمند ایرانی را متهم کنیم. ملاک حرمت و حلیت، عبور از مرز غنا و لهو و لعب می‌باشد که در غالب مجالس مذهبی چنین امری مصداق نمی‎یابد.

 



- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:9 آبان 1393 - 3:49

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد