نگاهی به سریال خانم وزیر/ مذاکره با ایران، بزرگ‌ترین مذاکرات صلح تاریخ + فیلم و تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مسئله ربوده شدن دو نوجوان آمریکایی در حال رسانه‌ای شدن است و وزیر خارجه که یک‌بار در آزاد کردن آنان شکست خورده است دیگر وقتی برای از دست دادن ندارد و باید هر چه زودتر عملیات آزادسازی را به نتیجه برساند. از سویی دیگر اما معاون رئیس جمهور و خود رئیس‌جمهور به دلیل پرداختن به مسئله مذاکرات با ایران تمایلی به درگیر شدن با مسئله ربوده شدن دو نوجوان وبلاگ‌نویس ندارند؛ گویی اینکه مخاطب آمریکایی باید بداند که مذاکرات کنونی آمریکا با ایران مهمترین رویداد برای سیاست خارجی آمریکا است.
سریال خانم وزیر تولید آمریکاست و اکنون از شبکه سی‌بی‌اس این کشور در حال پخش است. تا کنون 7 قسمت از این سریال پخش شده و زندگی حرفه‌ای و شخصی یک خانم وزیر امور خارجه کشور آمریکا را نشان می‌دهد. این وزیر سعی دارد دیپلماسی بین‌المللی، سیاست‌های دفتری و زندگی پیچیده خانوادگی‌اش را متعادل نگاه دارد. این پروژه با حمایت سی‌بی‌اس تلویژن استودیوز و رولیشنز اینترتینمنت ساخته شده است.

در قسمت نخست این سریال، داستان این گونه پیش می‌رود که خانم الیزابت مک‌کورد که تحلیل‌گر بلندمرتبه سازمان سیا است در اثر کشته شدن وزیر خارجه آمریکا در یک سانحه هوایی، به شکلی ناگهانی به سمت وزارت خارجه می‌رسد.

خانم وزیر

وزیر خارجه زنی که در این سریال به تصویر کشیده شده است زنی است آرمان‌گرا که سلسله‌مراتب و تشریفات را برنمی‌تابد و سعی دارد آنچه که در نظر خودش درست است انجام دهد. نقش اول این سریال به دنبال آن است که سیستم را از درون تغییر دهد.

خطوط تعلیقی که در این قسمت از سریال به کار گرفته شده‌اند عبارتند از: به وزارت رسیدن خانم مک‌کورد، آزادسازی دو نوجوان آمریکایی، تلاش الیزابت برای جلب توجه رئیس جمهور به نظرات خود و دور زدن معاون رئیس‌جمهور، حل و فصل پیچیدگی‌های زندگی شخصی خانم وزیر و آغاز این ماجرا که وزیر خارجه سابق به دلایلی کشته شده است. و از همه مهم‌تر در جریان بودن مذاکرات میان ایران و آمریکا.

آمریکایی‌های آرمان‌گرا

نخستین سکانس این سریال، صدای اذانی است که از گل‌دسته مسجدی در دمشق، پایتخت سوریه به گوش می‌رسد و ناگهان دو نوجوان آمریکایی را نشان می‌دهد که توسط سرویس اطلاعاتی دولت سوریه بازداشت شده‌اند و دولت سوریه آمریکا را تهدید به کشتن آن دو کرده است. در ادامه، گفته می‌شود که این دو آمریکایی‌های آرمان‌گرایی هستند که در مقابل ظلم به پا خواسته‌اند و به سوریه رفته‌اند تا علیه دولت بشار مبارزه کنند.

پس از بازداشت این دو نوجوان وبلاگ‌نویس، دولت آمریکا برای آزاد کردن‌شان به تکاپو می‌افتد اما موفق نمی‌شود تا اینکه خانم مک‌کورد موفق می‌شود با استفاده از نفوذی‌های چچنی خود آنان را آزاد کند.

خانم وزیر

فیلم‌ساز در لابلای این خط تعلیق فرعی که بسیار در دراماتیزه کردن قسمت نخست سریال نقش داشته است چند نکته را به شکلی ظریف به مخاطب خود می‌فهماند. نخست آنکه سازنده سریال، ترویست‌های داعش که در سوریه عملیات می‌کنند را با نام جهادگرا می‌خواند و این مسئله، تاکیدی است بر اسلام‌هراسی هالیوود. از سویی نیز، مقامات تلاش دارند تا تروریست‌های سوری را موجودات بد و دولت سوریه را موجودی بدتر معرفی کنند که اساسا با ژست همیشگی آمریکا در برابر داعش نیز هم‌خوانی دارد.

مذاکرات صلح با ایران

در اثنای سریال، چندین بار تاکید می‌شود که رئیس جمهور «شیراز» (به جای دکتر روحانی) قرار است از آمریکا دیدن کند و بزرگترین مذاکرات صلح تاریخ با ایران در حال انجام است.

در تمام طول فیلم و هر جا که صحبت از سنگین بودن کار و شلوغ بودن سر رئیس‌جمهور و دیگر مقامات به میان می‌آید، به صورت هم‌زمان صحبت از روند مذاکرات با ایران و دیدار رئیس‌جمهور شیراز از آمریکا به میان آید. گویی که تمام سیاست داخلی و خارجی آمریکا تحت تاثیر این اتفاق مهم قرار گرفته است.

خانم وزیر

خانم وزیر

مسئله ربوده شدن دو نوجوان آمریکایی در حال رسانه‌ای شدن است و وزیر خارجه که یک‌بار در آزاد کردن آنان شکست خورده است دیگر وقتی برای از دست دادن ندارد و باید هر چه زودتر عملیات آزادسازی را به نتیجه برساند. از سویی دیگر اما معاون رئیس جمهور و خود رئیس‌جمهور به دلیل پرداختن به مسئله مذاکرات با ایران تمایلی به درگیر شدن با مسئله ربوده شدن دو نوجوان وبلاگ‌نویس ندارند؛ گویی اینکه مخاطب آمریکایی باید بداند که مذاکرات کنونی آمریکا با ایران مهمترین رویداد برای سیاست خارجی آمریکا است.

سریالی برای فهماندن فضای جهانی

اکثریت مردم آمریکا، افرادی هستند که تمام طول روز را کار می‌کنند و وقتی به خانه می‌رسند دیگر رمقی برای پرداختن به مسائل سیاست خارجی و جهانی ندارند لذا به جرات می‌توان گفت که مرور اخبار جهانی در اولویت‌های نهایی و سرگرم شدن و به‌در کردن خستگی کار و مسائل روزانه در اولویت‌های رده بالای یک آمریکایی عادی است.

اکنون اما به یمن وجود هالیوود، ماشین قدرتمند پرواگاندای آمریکا، سرگرمی تلویزیونی به کلاس درسی بدل شده است که می‌تواند حتی بی‌سوادترین مردم ایالات متحده را در جریان مسائل کلان دولت این کشور قرار دهد.

در سریال خانم وزیر، بیننده با وقایعی همراه می‌شود که نه‌تنها به لحاظ ملی‌گرایی (ربوده شدن دو نوجوان آمریکایی توسط دولت سوریه) برایش مهم است بلکه در کنار آن یاد می‌گیرد که منافع ملی را طبقه‌بندی کرده و برای هر کدام اولویت‌های خاص خود را قائل شود؛ چنانکه مقامات آمریکا اولویت اصلی خود را انجام بزرگ‌ترین صلح تاریخ با ایران ذکر می‌کنند.

اما آنچه فراتر از همه این‌ها توجه مخاطب ایرانی را به این سریال جلب می‌کند این است که سریال «خانم وزیر» همانند سریال «هوم‌لند» داستانی بر اساس وقایع روز جهانی و با محوریت مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 دارد. ذکر این نکته را نباید از قلم انداخت که ماشین تبلیغات هالیوود آنقدر سریع عمل می‌کند که پیش از به اتمام رسیدن موضوعی، سریعا خود را به قضایای در جریان جهانی رسانده و در بعضی موارد مانند سریال هوم‌لند حتی ساخت سریال را متوقف می‌کند تا ببیند ادامه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 چه می‌شود.


سریال خانم وزیر از جهاتی که گفته شد دارای شئون رسانه‌ای بسیار خوبی است اما در طی روند سریال هرگز مخاطب خود را با دلایل قانع‌کننده برای چرایی برخی اتفاقاتی که در طول قسمت نخست می‌افتد ارضا نمی‌کند.


- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:20 آبان 1393 - 14:40

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد