نقدی بر عملکرد نهادهای نظارتی / آرایشی به غلظت فرهنگ رنگباخته! +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مثل معروفی است که می‌گوید اگر می‌خواهید جامعه‌ای را ویران و نابود کنید، خانواده‌ها را هدف قرار دهید؛ اگر توانستید بنیان خانواده را سست کرده و آن را به فروپاشی نزدیک نمایید، نابودی و اضمحلال جامعه دور نخواهد بود. غربی‌ها با آگاهی از نقش و جایگاه خانواده در سلامت و صیانت از جامعه، برای تأمین هدف‌های سیاسی و اقتصادی خود و تسلط بر جوامع، می‌کوشند کانون خانواده را نابود و بنیان آن را سست کنند تا سلامت و سعادت عمومی به خطر افتد.


به همین دلیل لازم است تا مسئولان فرهنگی توجه ویژه‌ای به مقوله خانواده و خوراک‌هایی که غرب برای تک‌تک افراد آن تدارک می‌بیند داشته باشند. در این میان یکی از نسخه‌های مهم غربی‌ها که برای خانواده‌های مسلمان و به خصوص ایرانی، پیچیده شده است، سوق دادن زنان به سمت تجمل‌گرایی، مدگرایی، توجه ویژه به مقوله زیبایی و جلب توجه است.
از همین روست که در اکثر سریال‌های صادراتی غربی (و شرقی) زنان به گونه‌ای تصویر می‌شوند که اغلب مهم‌ترین دغدغه آن‌ها زیبایی و به روز بودن است! بیماری خطرناکی که متأسفانه این روزها در جامعه اسلامی و میان دختران و زنان ما هم به وفور می‌توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد.

02


انجام عمل‌های زیبایی گوناگون، استفاده از لباس‌های مارک‌دار و بعضاً به دور از شأن و فرهنگ اسلامی- ایرانی، استفاده افراطی از لوازم‌آرایشی، اعتیاد به سیگار و قلیان و... از جمله مواردی هستند که می‌توان آن‌ها را سوغات شوم تهاجم فرهنگی غرب و شرق دانست.
آن‌ها می‌خواهند با ترویج و عادی‌سازی بی‌بندوباری، عفاف زدایی و از میان بردن نگاه عفیفانه مرد و زن در خانواده بر روابط خانوادگی و ساختار خانواده تأثیر گذاشته و اسباب فروپاشی آن را فراهم سازد.
توجه به این موضوع زمانی حساس‌تر می‌شود که می‌بینیم به لطف ورود تکنولوژی‌های بدون فرهنگ‌سازی در جامعه و همسویی آن‌ها با پدیده ناپسند چشم و هم‌چشمی، حالا همه دختران کوچک هم به گوشی‌ها و یا تبلت های پیشرفته مجهز شده‌اند و با استفاده از خدمات اینترنتی سیم‌کارت‌ها (چه اعتباری و چه ثابت) می‌توانند از همه نوع خدمات اینترنتی (مفید و مضر) بهره‌مند شوند.

04


یکی از همین خدمات که می‌تواند مانند چاقویی دولبه عمل نماید، بازی‌های کوچک و به‌ظاهر ساده‌ای هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را دانلود و استفاده کرد. حال سؤال این است که آیا انجام این بازی‌ها هم می‌تواند تأثیری در شکل‌گیری باورهای فرهنگی- اعتقادی یک فرد داشته باشد؟
پاسخ به این سؤال زمانی حساس‌تر می‌شود که بحث اعتمادسازی نسبت به یک محصول و یا نهاد و شرکت و... داخلی مطرح باشد و در نظر عموم محصولات ارائه شده توسط آن‌ها را ایمن و پاک بدانیم. حالا اگر در این بین از این حسن اعتماد سوء استفاده‌ای صورت بگیرد، تکلیف چه خواهد بود؟
اجازه دهید برای روشن شدن موضوع به مثالی عینی اشاره کنیم:

01


سایت کافه بازار، یکی از پاتوق‌های مهم اکثر جوانان ایرانی است که از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند و در این سایت تولیدکنندگان داخلی محصولات خود درزمینه های مختلف را به صورت پولی و رایگان عرضه می‌کنند. این سایت که ظاهراً با مجوز وزارت ارشاد اسلامی شروع به کار کرده، سعی دارد تا جایگزینی امن و مطمئن برای سرویس Google App Store باشد.
اما متأسفانه چند وقتی است که در این سایت بازی‌هایی با محتواهایی عجیب‌وغریب به کاربران عرضه می‌شوند که همگی تولید داخل بوده و به احتمال زیاد از فیلترینگ‌های مختلف عبور کرده و با مجوز رسمی وارد این سایت شده‌اند (لااقل انتظار می‌رود که محصولات از این طریق وارد سایت شوند!)
بازی‌هایی که نه تنها با فرهنگ ایرانی- اسلامی ما سازگاری ندارند، بلکه آشکارا مروج فرهنگ صادراتی غربی هستند و به مدد استفاده از زبان فارسی در منوی کاربری آن‌ها، درصد برد و تأثیرگذاری خود را تا حد زیادی افزایش داده‌اند.

05


یکی از این بازی‌ها، "آرایش غلیظ" نام دارد که در آن به کاربر اجازه آرایش زنانی که از حداقل حجاب و استانداردهای یک زن مسلمان برخوردار هستند را می‌دهد!
در این بازی ملاک بر اصالت جسم قرار داده‌شده (آنچه اصالت دارد "جسم " انسان است نه "روح " او، يعني در اين مفهوم، رويكرد مادي است.) و هرچه کاربر به تجملات مادی بهای بیشتری دهد امتیاز بیشتری هم دریافت می‌کند!
البته بازی هر 15 ثانیه یک‌بار به کاربر سکه‌هایی اختصاص می‌دهد تا بتواند بیشتر خرید کند و کاراکتر خود را خوشگل‌تر کند! زیبایی نقطه عطف این بازی است و کاربر باید تمام تلاش خود را بکند تا با خریدهای هوشمندانه انواع رژ لب، مدل‌های مختلف مو، لباس، ابرو، مژه، گردنبند، گوشواره، سایه چشم و گونه کاراکتر زن خود را زیباترین کند و با اشتراک گذاشتن تصویر او جایگاه برتر را به دست آورد.

03


جالب است که در صورت رعایت استانداردهای زیبایی و برقراری هارمونی، بازی پیغام می‌دهد که کاراکتر شما بسیار زیبا شده و به شما سکه‌هایی به‌عنوان جایزه تعلق می‌گیرد!
در اینجا سؤال اساسی این است که چرا چنین بازی‌ای باید در ایران ساخته شود و مهم‌تر از آن، چرا این بازی باید در یک سایت مجوز دار که قرار است فضای امن و پاکی در اختیار کاربرانش قرار دهد، عرضه شود؟
آیا زمان آن فرانرسیده که مسئولین نظارتی به‌صورت جدی به این مقوله ورود کرده و ضمن امن و پاک‌سازی فضای سایت‌های پرمخاطب داخلی (که حتی افراد کم سن و سال هم از کاربران آن‌ها هستند) از ادامه و گسترش چنین جریان‌های در کشور جلوگیری کنند، شاید فردا دیگر برای این کار دیر شده باشد.


- لینک کوتاه این مطلب

» نویسنده: محمود بلالی / vgpostmortem.ir
تاریخ انتشار:25 آبان 1393 - 18:27

نظر شما...
    • طاهر

      یه سر به بازی ""نقطه بازی" هم بزنید
      یه بازی ساده اما ...
    • طاهر

      یه سر به بازی ""نقطه بازی" هم بزنید
      یه بازی ساده اما ...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد