چند همسری؛ واجب در کتاب مقدس و نظام مند در اسلام( بخش پنجم)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
با وجود اینکه در امت های قبل از اسلام، چند همسری به صورت بی ضابطه و نامحدود وجود داشته است؛ اسلام قانون ازدواج با يك زن را تشريع و با بيشتر از يك همسر يعنى تا چهار همسر را در صورت تمكن از رعايت عدالت در بين آنها، تنفيذ نموده است.
 
به گزارش ادیان نیوز، در آیه شریفه 3 از سوره مبارکه نساء آمده است: اگر مى ترسيد نتوانيد بين چند همسر به عدالت رفتار كنيد تنها يك زن بگيريد و نه بيشتر، در اين جمله حكم مساله را معلق به (خوف) می کند نه (علم).
 
در این آیه فرموده است: اگر مى ترسيد بين چند همسر... و نفرمود: اگر (مى دانيد كه نمى توانيد عدالت بر قرار كنيد) و علتش اين است كه در اين امور (كه وسوسه هاى شيطانى و هواهاى نفسانى اثر روشنى در آن دارد) غالبا علم براى كسى حاصل نمى شود و قهرا اگر خداى تعالى قيد علم را آورده بود مصلحت حكم فوت مى شد.
از این آیه معلوم می شود، كه منظور از اين سفارش اين نيست كه بخواهد ظلم به كنيزان را تجويز كند (و بفرمايد: رعايت عدالت در ميان همسران آزاده لازم است، اما در بين كنيزان لازم نيست و جايز است بين آنان به ظلم رفتار كنيد).
چون خداوند متعال در جاى ديگر فرموده كه :(خداوند ظالمان را دوست نمى دارد) و نيز فرموده : (( ليس بظّلام للعبيد )) خدا نسبت به بندگانش ظلم روا نمى دارد، بلكه منظور همين است كه چون تقسيم همخوابگى در ميان كنيزان تشريع نشده، رعايت عدالت در بينشان آسان تر است.
در آیه مذکور دو نکته مهم نهفته است؛ یکی اینکه تعدد زوجات مشروط به توانایی است و دیگری اینکه اجازهٔ چنین امری مربوط به مواقع غیرعادی است که به طرفین زن و شوهر عارض می‌شود.
 
موارد غیرعادی همچون جنگ، مرض، فلج اعضاء، شدت مصائب، قتل و غارت، سرپرستی خانواده‌های ایتام، تجارت و بازرگانی، مسافرت ممتد و غیره رخصت چنین حقی را می‌دهد و گرنه سعادت در وحدت و یک زنی است.
 
سعادت و اساس زناشویی بر اساس عدالت است که جامعهٔ آفرینش بدان بسته است و آن هم با یک زن کافی است و گسترش عدالت در بیش از یک زن برای هر کس ممکن نیست.
 
از طرفی حوادث اجتماعی و سوانح فکری بشر گاهی او را دست خوش مشکلاتی می‌نماید، که مجبور به تجدید فراش می‌شود و گرنه همان یک زن کافی است.
انسان از قديم الايام و در بيشتر امتهاى قديم، چون مصر و هند و فارس و بلكه روم و يونان نيز تعدد زوجات را سنت خود كرده بود. در بعضى امتها به عدد معينى منتهى نمى شد؛ مثلا يهوديان و اعراب گاه مى شد، كه با ده زن و يا بيست زن و يا بيشتر ازدواج مى كردند و طبق کتاب مقدس مسیحیان، سليمان پادشاه، چند صد نفر زن داشته است.
اسلام قانون ازدواج با يك زن را تشريع و با بيشتر از يك همسر، يعنى تا چهار همسر را در صورت تمكن از رعايت عدالت در بين آنها، تنفيذ نموده، و تمام محذورهائى كه متوجه اين تنفيذ مى شود، را اصلاح كرده و فرموده : (و لهن مثل الّذى عليهن بالمعروف ).

ان شاالله ادامه دارد... 

- لینک کوتاه این مطلب

» ادیان نیوز
تاریخ انتشار:2 آذر 1393 - 13:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد