جولان ریش قرمزها در داعش؛ قارچ سمی داعش چگونه رشد کرد؟ +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
تروریست‌های داعش توسط کشورهای عربی، به ویژه عربستان، مصر، اردن و تونس پرورش یافته‌اند و طی سال‌ها حضور در پاکستان، افغانستان و سایر نقاط درگیر جنگ، به‌خوبی از سوی آمریکا و متحدانش حمایت و پشتیبانی شده و تجربه‌ای چندین ساله اندوخته‌اند.

با توجه به حدود دو دهه درگیری با روسیه و برخورداری از تاکتیک جنگ‌های پارتیزانی، تروریست‌های چچنی، گزینه خوبی برای به خدمت گرفته شدن از سوی کشورهای حامی داعش بوده‌اند.
ترور و جنایت؛ زبان مشترک جریان‌های تکفیری

بهره‌گیری از آموزه‌های فرقه وهابیت، سبب شد تا آ‌ن‌ها نیز همزمان با ایجاد ائتلاف عربستان-ترکیه-قطر (به سرکردگی آمریکا و اسرائیل)، به میدان قتل‌عام ملت سوریه و اکنون عراق بپیوندند. در واقع، کینه‌ای که از زمان نبرد با روسیه در آن‌ها مانده بود، زیر سایه عقاید غیرانسانی تکیفر، باعث شد تا تروریست‌های چچنی نیز، خود را در خدمت ائتلاف مذکور قرار بدهند. به خصوص این‌که، در کنار علاقه به دلارهای آل‌‌سعود، از نظر تکفیری‌های چچنی‌، کشتار مرد‌م سوریه و سرنگونی دولت بشار اسد به نوعی مبارزه و جنگ غیر‌مستقیم علیه روسیه پوتین به‌شمار می‌آید. شامیل باسایف، ابن الخطّاب، ابوالولید، ابوحفص الاردنی، رپانی خلیلف، شیخ عبدالحلیم، دوکو عمروف، از جمله رهبران تروریست چچن هستند که تاکنون در جریان درگیری با نیروهای ویژه روسیه به هلاکت رسیده‌اند.


 

رییس جمهوری خودمختار چچن، شخصی به نام رمضان قدیروف است که برخلاف جدایی‌طلبان چچنی و قفقازی، هم‌پیمان روسیه محسوب می‌شود. او در حالی که اصراری بر هم‌گام بودن با سیاست‌های آمریکا و عربستان ندارد، ترجیح می‌دهد همسو با سیاست‌های حفظ یکپارچگی فدراسیون روسیه حرکت کند.

تکفیری‌های چچنی، اکنون دیگر، چندان قادر به اجرای عملیات بزرگ نظامی در منطقه قفقاز نیستند، اما از امتیاز آشنایی و تسلط به شرایط محیطی و جغرافیایی آن منطقه و حمایت‌های عربستان و آمریکا از جریان‌های تکفیری برخوردارند، و همچنان در حال ارتقاء مهارت‌های خود برای حملات ترروریستی در آینده هستند. حضور در کنار تروریست‌های غربی-عربی داعش هم البته فرصتی است برای سرمایه‌گذاری بیشتر در خطوط مختلف جدایی‌طلبان چچن، تا شاید زمانی بتوان آن‌ها را یک‌بار دیگر برای به چالش کشیدن روسیه به میدان فرستاد. در عین حال، وجود نیروهای ویژه روسیه موسوم به Spetsnaz، یکی از موانع بزرگ تکفیری‌های چچنی برای پیشروی در قفقاز است.


Spetsnaz
حداقل 30 هزار تروریست به صورت مستقیم و غیرمستقیم، توسط دولت‌های غربی و عربی به سوریه و عراق اعزام شده‌اند که از این تعداد حداقل 2 هزار نفر سهم اروپا هستند و عربستان و ترکیه، تکمیل کننده تلاش‌های آمریکا و اروپا در حلقه آخر ارسال تکفیری‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

الكسى مالاشنكو، در مورد تروریست‌های چچن می‌گوید: "من مطمئنم كه ما در آینده، نه فقط رهبران جدیدی از چچن را خواهیم دید، بلكه شاهد ظهور نسل جدیدی از آن‌ها نیز خواهیم بود." وى معتقد است كه در آینده، جنگجویان خارجى بیشترى به سرزمین چچن جذب می‌شوند. "من فكر می‌كنم كه چچن، گام‌به‌گام در حال تبدیل‌شدن به بخشى از شبكه جهاد! بین‌المللى است. این پدیده، بسیار خطرناك است و خطر آن فقط متوجه روسیه نخواهد بود."

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، اکنون چچن با 14 هزار و عربستان با 12 هزار نفر، در صدر کشورهای صادر کننده تروریست به ائتلاف تروریستی داعش قرار دارند. روزنامه انگلیسی گاردین، گزارش می‌دهد که در میان تروریست‌های مستقر در سوریه، بهترین‌ جنگ‌افزار در اختیار چچنی‌هاست و آن‌ها از تجربه بیشتری در مقایسه با دیگران برخوردارند.

ابو‌عمر الشیشانی، معروف به عمر چچنی، یکی از این تروریست‌هاست که اکنون به کمک مهارت‌هایی که در ارتش گرجستان به‌دست آورده، در حال پیاده‌کردن تفکرات و عقاید تکیفری خود در کنار تروریست‌های غربی-عربی داعش است.

خبرگزاری "فرانس پرس" در 22 ژوئیه 2012 (1 مرداد 1391)، در گزارشی که از شبکه یورونیوز پخش شد، اولین اخبار از حضور تروریست‌های چچنی را به جهان مخابره کرد که خود دلیلی بر پیوند تشکیلات "امارت خودخوانده اسلامی قفقاز" با گروه‌های تکفیری بود.

گزارش روزنامه انگلیسی گاردین در 3 اوت 2012، تکمیل‌کننده اخبار حضور جدایی‌طلبان چچن در کنار جنایتکاران تکفیری محسوب می‌شد و دیگر جای تردیدی در این خصوص باقی نگذاشت. این گزارش به نقل از جان‌کانتلی، عکاس خبری انگلیسی بود که به همراه خبرنگار آلمانی، ژروئن اورلمانس، به مدت یک هفته (ظاهراً) در اسارت تروریست‌های مستقر در سوریه به‌سر‌می‌بردند.

محافل سیاسی-رسانه‌ای متعددی، با تکیه بر 1500 منبع مختلف، تخمین زده‌اند که تاکنون حداقل 30 هزار تروریست به صورت مستقیم و غیرمستقیم، توسط دولت‌های غربی و عربی به سوریه و عراق اعزام شده‌اند. به گزارش مرکز بین‌المللی بررسی افراط گرایی و خشونت سیاسی(ICSR)، "حد‌اقل 2 هزار نفر از اتباع اروپایی تاکنون به تروریست‌ها پیوسته‌اند."

بنابراین، فقط امثال ابو‌عمر‌ الشیشانی نیستند که برای جنایت و توحش، عازم شهر و دیار مسلمانان شده‌اند. به عنوان مثال، آندره پولین نیز که تصویر او در زیر آمده است، به گزارش روزنامه کانادایی "نشنال پست"، یک تبعه کانادایی است و از سال 2012 به داعش پیوسته.

 

 

همچنین، طبق گزارش مرکز مبارزه با تروریسم نیویورک(CTC)، تصویر زیر، مربوط به ابو‌کمال‌ السوئدی، عضو گروه تروریستی "مجاهدین! سوئدی شام" است که البته او نیز مانند آندره پولین در سال 2013 به هلاکت رسید. بنا بر اطلاعات حاصله از SÄPO (سرویس اطلاعات کشور سوئد)، تعداد قابل توجهی از اتباع این کشور تاکنون به نیروهای تروریستی پیوسته‌اند.


به‌گزارش نشریه Local سوئد، کنت سورنسن (ملقب به ابوعایشه الدانمارکی) نیز، در حالی‌ که در کنار تروریست‌های گروه JAMWA می‌جنگید، در سال 2013 در سوریه به هلاکت رسید. به گزارش Long War Journal، سورنسن، بعد از 3 سال اقامت در مصر، همزمان با سقوط معمر قذافی راهی لیبی می‌شود.

ابوعمر الشیشانی از دیگر سرکردگان چچنی داعش است. وی پیش از آن‌که به همراه دیگر تروریست‌های چچنی، برای داعش به‌خدمت گرفته‌شود، گروهبان ارتش گرجستان بود و در جنگ پنج روزه گرجستان و روسیه که به استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا منجر شد شرکت داشت. این جنگ، بعدها به جنگ آگوست معروف شد. تارخان باتیراشویلی، نام اصلی اوست و ابوعمر‌ الشیشانی، به اصطلاح، نام جهادی! اش محسوب می‌شود.



آن‌چه در رسانه‌ها انتشار یافته، حاکی از آن است که عمر بعد از ترک دبیرستان در سال 2006، برای گذراندن دوره خدمت اجباری، عازم ارتش گرجستان شد. بعد از اتمام این دوره، در سال 2008، با ارتش قرارداد بست اما به‌دلیل ابتلا به سل در سال 2010 از ارتش بیرون آمد. او در سپتامبر 2010، به جرم خرید و نگهداری غیرقانونی سلاح در گرجستان به زندان می‌افتد، اما گویا به دلیل وخامت بیماری‌اش، قبل از طی دوره محکومیت، از زندان آزاد می‌شود. تارخان‌ تیمورازویچ‌ باتیراشویلی، در سال 2012 به داعش در سوریه ملحق می‌شود.

یک منبع بسیار نزدیک به عمر چچنی در مصاحبه با روزنامه الاخبار، می‌گوید: فاصله 2 ساله بین انفصال از ارتش گرجستان و زندانی شدنش، نقش مهمی در تشکیل عقاید تکفیری عمر داشت. او در این مدت با چند فرد مرتبط با عضویت در گروه‌های تکفیری از جمله تبعه‌ای عربستانی به نام محمد آشنا شد که برای او مطالبی درباره عقاید تکفیری و اقدامات مسلحانه عربستانی‌ها خصوصاً سابقه فعالیت‌های "ابن خطّاب" (ثامر صالح عبد الله السويلم، متولد عربستان و یکی از معروف‌ترین سرکردگان تکفیری چچن) بیان می‌کرد. خطّاب که در سال 2002 به هلاکت رسید، سابقه طولانی فرماندهی در چچن را داشت.

براساس گزارش‌های موجود، ابوعمر چچنی( شیشانی) اخیرا به هلاکت رسیده است، به‌طوری که رئیس جمهوری چچن نیز مرگ تروریست ریش قرمز داعش را تایید و تبریک گفته است.

همچنین تیموراز باتیراشویلی، پدر عمر، گفته است: عمر در جریان جنگ دوم چچن، امکان انتقال چچنی‌ها به روسیه از طریق دره پانکیسی گرجستان را فراهم می‌کرد. حدود 15 هزار چچنی در دره پانکیسی، که به سیاه چاله قفقاز معروف است، ساکن هستند.

سفر مصر

به گزارش شبکه العالم، قرار شد که عمر بعد از آزادی، با یکی از سرکردگان محمد در مصر دیدار کند. او حدوداً در فوریه 2011 به مصر رفت و در مقاطع مختلفی با چند نفر از جمله یک مبلّغ عربستانی، یک تاجر قطری، یک عضو برجسته اخوان‌المسلمین و یک جوان به نام "منصور‌ الترکی" آشنا شد. عمر تصور می‌کرد که مستقیم از مصر راهی قفقاز خواهد شد و در آنجا با روس‌ها خواهد جنگید. عمر در مصر، تحت تأثیر عقاید تکفیری قرار گرفت و به عنوان سرکرده چچنی‌های فعال در سوریه انتخاب شد. در تمام مدت حضور در مصر، منصور‌ الترکی، مدام در کنار او بود.

ترکیه؛ حلقه اتصال

شیشانی دیگر آن‌قدر به لحاظ فکری، آماده‌ شده بود که باور کند قرار است به جهاد با یک نظام کافر برود! او در اواخر سال 2011 به ترکیه سفر کرد تا از آنجا به سوریه اعزام شود.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، همکاری ترکیه با گروه‌های مسلح چچنی به دوران عثمانی خصوصاً دوره "سلطان عبدالحمید اوّل" باز می‌گردد. سلطان عبدالحمید اول در جنگ خود با "کاترین" امپراتور روسیه در سال 1787، از شیخ منصور چچنی کمک گرفته بود. سازمان اطلاعات ترکیه(میت)، با سرکردگان چند گروه‌ چچنی در ارتباط بوده و این افراد سرانجام با هماهنگی‌های لازم به سوریه منتقل شدند. ترکیه، گذرگاه اصلی انتقال چچنی‌‌ها به سوریه و اکنون عراق محسوب می‌شود.

به اعتقاد برخی کارشناسان، از جمله "سهیب انجرینی" در روزنامه الاخبار، گرچه عربستان، وظیفه تربیت اعتقادی تروریست‌ها را برعهده دارد و ترکیه هم نقش پشتیبانی و لجستیک آن‌ها را تأمین می‌کند، اما در عین حال نباید از نقش تأثیرگذار قطر غافل بود.

گفته می‌شود عمر چچنی 28 ساله، از یک پدر مسیحی ارتودوکس و مادر مسلمان اهل پانکیسی متولد شده. او ابتدا فرماندهی گروه‌ تکفیری کتائب المهاجرین در سوریه را به‌عهده داشته که البته بعداً به جیش‌المهاجرین‌و‌‌‌‌‌الانصار(JAMWA) تغییر نام داده است. پایگاه خبری Long War Journal، گزارش می‌دهد که این گروه جدید، از ادغام دو گروه تروریستی موسوم به کتائب خطّاب و جیش محمد، در مارس 2013 تشکیل شده است.

در همین سال، ویدئویی در فضای مجازی منتشر می‌شود که تروریست‌ها را در حال، به‌اصطلاح، بیعت با عمرچچنی نشان می‌دهد. سیف‌الله چچنی نیز در این ویدئو ادعا می‌کند که: ما به اینجا آمده‌ایم تا شریعت اسلامی را پیاده کنیم! برای ما هیچ تفاوتی میان سوریه، عراق، مصر، افغانستان، چچن، و قفقاز وجود ندارد.

اکنون، جانشین عمر چچنی در این گروه، صلاح‌الدین چچنی است. تا اسفند 1391، حداقل هزار نفر عضو این گروه تروریستی بودند. گفتنی‌ست که تروریست‌های چچنی، از پایگاه اینترنتی "قفقاز سنتر" به عنوان خبرگزاری خود استفاده می‌کنند. این پایگاه خبری، در سال 1999 توسط مولادی اودوگوف تأسیس شد و سرور میزبان این وبسایت خبری ابتدا در لیتوانی بود و پس از آن به سوئد و در نهایت به کشور استونی نقل‌مکان کرد.

گروه‌های تکفیری جبهه النصرة، جبهه اسلامی، جیش المجاهدین، کتیبة صقور‌العز، حرکة شام‌الاسلام، جبهه انقلابیون سوریه، و امارت اسلامی قفقاز، از جمله تروریست‌هایی هستند که در ارتباط و همکاری نزدیک با ابوعمر چچنی و جانشین او هستند.

قارچ سمی داعش چگونه رشد کرد؟/ راهی که ریش قرمزهای چچنی برای رسیدن به عراق و سوریه طی کردند

بعد از این‌که عمر چچنی در سال 2013، بیعت خود با ابوبکر البغدادی و داعش را اعلام می‌کند، تروریست‌های قفقازی مستقر در سوریه، که تمایل به استقلال از داعش در جنگ با سوریه داشتند یا به این دلیل که قبلاً وفاداری خود به دکو عمروف را اعلام کرده بودند، این حرکت عمر را نوعی جدایی از گروه جیش‌المهاجرین‌والانصار و ایجاد شکاف و تفرقه در صف هم‌پیمانان خود تلقی می‌کنند.

عمر، در یک پیام ویدئویی، این مسئله را رد می‌کند. بنابر اعلام یکی از 8 وبسایت خبری مرتبط با تروریست‌های چچن، ابوجهاد چچنی، شخصی که در کنار عمر ایستاده، (به اصطلاح) امیر داعش در شهر الدّانا در استان ادلب سوریه است.


بررسی وب‌سایت‌های فعال در زمینه پوشش رسانه‌ای فعالیت تروریست‌های وهابی چچن، این حقیقت را افشا می‌کند که مدیریت و پشتیبانی اکثر آن‌ها عمدتاً در شهر Sollefteå سوئد، شهر Scottsdale در ایالت آریزونای آمریکا، شهرKirkland در بخش King County ایالت واشنگتن، شهر استانبول ترکیه، شهر Provo در ایالت یوتای آمریکا، شهر پاناما سیتی در کشور پانامای آمریکای مرکزی، شهر فالکنشتاین در ایالت زاکسن(Sachsen) آلمان، شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، و شهر برلینگتون در ایالت Vermont انجام می‌شود.

گفته می‌شود که قبل از دوری عمر از سرکردگی تروریست‌های جیش‌المهاجرین‌والانصار(JAMWA) و فعالیت‌ نزدیک‌تر با داعش، دستور اخراج سیف‌الله چچنی از JAMWA توسط عمر صادر می‌شود. البته سیف‌الله که از مهم‌ترین فرماندهان عمر و نفر دوم گروه است، علت جدایی خود از عمر را دلایل ایدئولوژیک! اعلام می‌کند.




گزارش‌های پراکنده حاکی از آن است که سیف، بعد از این جدایی، گروه خود را تشکیل می‌دهد و حملاتش را بیشتر در حلب و در نزدیکی مرزهای ترکیه متمرکز می‌کند. سیف، پس از آن، به گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) اعلام وفاداری می‌کند و با جنایت‌های این گروه همراه می‌شود. در نهایت، در فوریه 2014، ارتش سوریه او را در حلب به هلاکت می‌رساند. محمد الجولانی، فرمانده النصرة، بعد از هلاکت سیف، بیانیه‌ای صادر می‌کند و در آن از سیف به‌عنوان قهرمان! یاد می‌کند.





گفتنی است که سیف، پیش از رفتن به سوریه سال‌ها در ترکیه سکونت داشته است.




جانشین سیف‌الله، فردی به نام محمد‌ چچنی بود که او نیز در مارس 2014 به هلاکت می‌رسد. به گزارش Long War Journal، حدود 400 نفر از قفقاز و سایر کشورها، تحت امر محمد چچنی بودند.

با شروع مأموریت عمر چچنی در عراق، کسی که جایگزین فرماندهی JAMWA می‌شود، صلاح‌الدین چچنی نام دارد. صلاح‌الدین در یک پیام ویدئویی، ضمن معرفی نفرات راست و چپ خود با نام‌های عبدالکریم اوکراینی و معتصم به‌عنوان معاونین اول ودوم خود، اعلام می‌کند که اجباری به بیعت با بغدادی نیست اما تروریست‌های تحت امرش، هرکجا که لازم باشد به داعش نیز کمک می‌کنند.

صلاح‌الدین ادامه می‌دهد که جهاد! در سوریه، بنا به خواست و اراده الهی(!) در حال گسترش است و مجاهدین از کشورها، نژادها و قبیله‌های مختلف در حال ورود به شام هستند. تنوع جماعت‌ها و گروه‌ها در سوریه بسیار است، بعضی کوچک و بعضی بزرگ، اما ما در کنار هم علیه کفّار می‌جنگیم و پیروز می‌شویم. این اراده الهی است!!!

JAMWA، بعداً بخشی از جبهه انصارالدّین می‌شود. این جبهه، دارای رهبری واحد نیست و صرفاً یک ائتلاف متشکل از چهار فرمانده تروریست است. گروه عربستانی کتیبة الخضراء، یکی دیگر از اعضای این ائتلاف است که البته در سال 2014، بیعت و ادغام خود با گروه صلاح‌الدین را اعلام می‌کند.




در مارس 2014 اعلام شد که گروه سیف‌الله، به همراه گروه نورالدین الزّینکی، و گروه انصارالاسلام به خاک روستای کفر حمرة در شهر حلب حمله کرده‌اند. همزمان، تجاوز گروه صلاح‌الدین به همراه تروریست‌های جبهه النصره و گروه لواء التوحید به روستای بلرمون حلب نیز منتشر شد.

دولت‌های حمایت‌کننده از جریان‌های تکفیر، علاوه بر استفاده از زنان در قالب گروه تروریستی عایشه، تروریست‌های سایر مناطق حوزه قفقاز از جمله داغستان و ازبکستان را به کمک فراخواندند. در این میان دستور مفتی‌های تکفیری در حمله به اماکن مقدس شیعیان، گام دیگری برای تفرقه افکنی میان شیعه و سنی بود که البته این توطئه‌ نیز خنثی شد.

در اوایل امسال، ارتش سوریه تاحدودی موفق شد تا از ورود تروریست‌های چچن از مرزهای ترکیه به سمت لاذقیه بکاهد. در همین زمان، ارتش توانست در عملیات متعددی، مناطق مختلف استقرار تروریست‌ها در منطقه کسب را به تصرف خود درآورد. در میان انبوه تروریست‌هایی که در این عملیات به هلاکت رسیدند، جسد ابو‌سرحان‌اللّیبی، سرکرده گروه تروریستی "عایشه" نیز به چشم می‌خورد.

گروه تروریستی عایشه، متشکل از دختران نوجوان و جوانی است که در شهر حلب، توسط گروه تروریستی التوحید آموزش تیراندازی می‌بینند. برخی منابع گزارش داده‌اند که یکی از سرکردگان این گروه، همسر یکی از فرماندهان گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه(FSA) بوده است.






شبکه العالم نیز در مهرماه گزارش داد که شماری از زنان اوکراینی در عراق به داعش پیوسته‌اند. "زهیر الجلبی"، رئیس شورای پشتیبانی منطقه ام‌الرّبیعین در استان نینوا در مصاحبه با شبکه السومریه‌نیوز فاش کرد که داعش وظایف خاصی را برعهده این دسته از اعضای جدید خود گذاشته است- ترور برخی مخالفان داعش در موصل، یکی از مأموریت‌های این زنان اوکراینی است.

در میان گروه‌های تروریستی چچنی مستقر در عراق و سوریه، (ظاهراً) گروه جندالشّام تمایل داشته استقلال اعمال تروریستی خود را حفظ کند و مستقل از داعش یا جبهه النصرة عمل کند. فرماندهی جندالشّام برعهده مسلم چچنی یا همان مراد مارگوشویلی گذاشته شد.

ابو مسلم، یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین تروریست‌های چچنی است. او در جنگ‌های چچن، همراه ابن‌خطّاب بوده است و البته در سال 2008 نیز یک گروه تروریستی را در داغستان پایه‌گذاری می‌کند.




مارگوشویلی در زمان شوروی سابق در ارتش مولداوی خدمت می‌کرد و بعد از فروپاشی شوروی به چچن می‌رود. این تروریست که گفته می‌شود یکی از خشن‌ترین‌ افراد در میان چچنی‌هاست و تاکنون حدود 300 نفر را در سوریه سر بریده، بیشتر در نواحی نزدیک به ترکیه مانند لاذقیه فعالیت داشته است.

حمله به روستاها و مناطق علوی نشین نیز از جنایات مراد مارگوشویلی بوده است. از جمله جنایات سایر تروریست‌های تکفیری، که با هدف اولیه ایجاد تفرقه در میان شیعه و سنّی، انجام شده است، تخریب کامل حرم "ججربن‌عدی" از یاران باوفای نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت علی علیه السلام در سال 1392 بود.

در همین سال، حرمین شریفین حضرت زینب(س) در دمشق و حضرت سکینه(س) در داریا مورد اصابت حملات خمپاره‌ای تروریست‌های تکفیری قرار گرفتند که البته بعداً با پاسخ کوبنده‌ای از جانب ارتش، مردم و نیروهای مدافع حرم مواجه شدند. تروریست‌های عرب و غیرعرب تکفیری، همچنین بارها تهدید به حمله به حرم حضرت رقیه(س) کرده‌اند که تاکنون با دفاع جانانه نیروهای مدافع حرم و نیروهای مردمی، هیچ‌گونه آسیبی به این مکان مقدس صورت نگرفته است. تصویر زیر، که در صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بخشی از نیروهای مدافع حرم حضرت رقیه(س) را نشان می‌دهد.

 

در حالی که تروریست‌های تکفیری مستقر در سوریه و عراق، بنابر فتوای مفتی‌های وهابی عربستان، به تلاش برای تخریب اماکن مقدس و زیارتی این دو کشور (به‌منظور تضعیف روحیه مبارزان جبهه مقاومت، و از بین بردن وحدت میان شیعیان و اهل تسنن) روی آورده‌اند، در کمال تعجب، قبر سلیمان پاشا که به‌عنوان جد عثمانی‌ها شناخته می‌شود و در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه بوده، تاکنون در امنیت کامل قرار داشته است!

در ادامه اقدامات تروریست تکفیری جندالشّام، باید اشاره کرد که مسلم چچنی، یک کمپ آموزشی هم در مرز سوریه با ترکیه برپا کرد که محل آموزش تکفیری‌های تازه‌وارد به سوریه و عراق است. گروه مسلم، در عملیات‌ تروریستی گروه‌های جبهه النصرة، احرارالشام، و جبهه اسلامی نیز دیده شده است.

از میان دیگر تروریست‌های قفقازی مستقر در سوریه و عراق، می‌توان به گروه دیگری به نام جماعت امام بخاری ازبکستان اشاره کرد که حملات تروریستی خود را در مشارکت با JAMWA، جبهه النصرة، و احرارالشام انجام می‌دهد.


پیش‌تر، گروه دیگری با نام جماعت سیف‌الدین ازبکستان در میان تروریست‌های منطقه اعلام موجودیت کرده بود.

گفته می‌شود که گروه‌های وهابی منسوب به ازبکستان توسط شاخه القاعده در ازبکستان(IMU) حمایت می‌شوند و سپس برای انجام عملیات تروریستی عازم سوریه و عراق خواهند شد.

گروه تروریستی دیگری که در همکاری نزدیک با گروه صلاح‌الدین چچنی و جبهه النصرة است، گروه حرکة شام‌الاسلام است. این گروه که متشکل از تکفیری‌های کشور مراکش است، در حمله به فرودگاه منغ سوریه نیز شرکت داشت. این گروه توسط 3 تبعه مراکشی به نام‌های ابراهیم بن شکران، احمد میزوز، و محمد عَلَمی ایجاد شد که البته هر سه آنها توسط آمریکا در افغانستان بازداشت شده بودند و در گوانتانامو به‌سر می‌بردند اما در نهایت به طرز مشکوک و سؤال برانگیزی آزاد شدند. این در حالی بود که خود آمریکایی‌ها در آن زمان اذعان داشتند که بن شکران، دارای عقاید تکفیری خطرناکی است.

بن‌شکران که با اسامی دیگری از جمله ابواحمدالمغربی، ابواحمدالمهاجر، و ابراهیم بن‌شقرون شناخته می‌شد، در عملیات مشترک جبهه النصرة، احرارالشام، و JAMWA در یکی از حملات به لاذقیه به هلاکت رسید.

تروریست‌های چچنی، علاوه بر این‌که بر جنایات خود به‌عنوان بخشی از جبهه تکفیری‌ها در سوریه و عراق افزوده‌اند، توانسته‌اند همکاری و تمجید سایر گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا-ترکیه-عربستان را نیز جلب کنند.

به گزارش Long War Journal، یکی از مبلغان وهابی عربستان که در فضای مجازی بارها به ستایش و تمجید تروریست‌های چچنی پرداخته، عبدالله محمد المحیسنی است که خود نیز بالاخره شخصاً در سال 2013 وارد سوریه شد.






ویدئویی که بعد از حمله تکفیری‌های قفقازی به منطقه شیخ نجّار حلب، توسط وبسایت اختصاصی گروه JAMWA منتشر شد، این وهابی عربستانی را در حال تمجید از فعالیت‌های تروریست‌های قفقازی نشان می‌دهد. به گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی، او در این ویدئو می‌گوید: شما به ندای الهی پاسخ دادید و این‌ها نشانه‌های فتح و پیروزی است. شما، مردان و شیران امارت قفقاز هستید که تحت رهبری شیخ صلاح‌الدین و شیخ عبدالله پشتون مبارزه می‌کنید. شما اینجا هستید تا حقّ مردان و زنان و کودکان را بستانید و حامی آن‌ها باشید. این تروریست تکفیری عربستان، در ادامه می‌گوید، زمانی، عربستانی‌هایی مثل ابن‌خطّاب در کنار شما در چچن می‌جنگیدند و اکنون شما با حضور خود در صفّ مبارزین، زحمات و تلاش‌های آن‌ها را گرامی داشته‌اید. این مبلّغ تروریست، قبلاً نیز در ویدئویی، نیروهای داعش را به پیوستن به جبهه النصرة و القاعده فراخوانده بود.

همچنین در ویدئویی دیگر در مارس 2014، بعد از تجاوز تروریست‌ها به مناطق کوهستانی لاذقیه، المحیسنی در حال در آغوش‌گرفتن و تبریک گفتن به ابوالحسن (فرمانده احرارالشام)، مسلم چچنی، و ابوتراب چچنی (معاون مسلم) نشان داده شده است.




گروه تروریستی "جماعت صابری" هم در آوریل 2014 در قالب یک پیام ویدئویی، بیعت خود با داعش را اعلام می‌کند. این گروه که گفته می‌شود ظاهراً متشکل از اتباع ازبک، تاجیک، چچن، و داغستان است، تحت فرماندهی خالد الداغستانی اداره می‌شود که پس از دیدار با عمر چچنی، با داعش بیعت می‌کند.

فرمانده قبلی این گروه تروریستی، عبدالله تاشکندی نام داشت که همین امسال به هلاکت رسید.


بعد از ناکامی آمریکا، اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آن‌ها در سوریه، تروریست‌های غربی و عربی به عراق فرستاده شدند تا در جبهه شکست‌خورده تکفیری‌ها علیه مردم سنی و شیعه این کشور وارد عمل بشوند و بخش دیگری از اهداف دشمنان اسلام و انسانیت را به مرحله اجرا بگذارند.

عمرچچنی، در تابستان 2013، به سرکردگی نیروهای شمال سوریه انتخاب شد. کشتار حلب، حمله به بندر لاذقیه و اشغال فرودگاه منغ، تنها گوشه‌ای از جنایات گروه تکفیری جیش‌المهاجرین‌و‌الانصار در سوریه است. عمر، بعد از به هلاکت رسیدن ابوعبدالرحمان‌ الانباری در موصل در ژوئن 2014، به عنوان یکی از رهبران داعش در عراق به شمار می‌آید.

الانباری

الکسی مالاشنکو، تحلیلگر مركز كارنگى مسكو، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته است: قومیت در جریان‌های تکفیری چندان اهمیت ندارد و انگیزه اصلی، تمایل افسارگسیخته آنان به کشتن است. مالاشنکو می‌گوید: عمرچچنی، تجربه فراوانی در جنگ دارد و در مقایسه با سایرین، توان بیشتری از خود نشان داده است‌. ابوعمر، پس از ورود به عراق در پیامی ویدئویی اعلام کرد: "هدف ما روشن است و همه می‌دانند که ما برای چه می‌جنگیم. مسیر ما مسیر خلافت است. ما خلافت را برمی‌گردانیم و اگر خدا این را نخواهد، شهادت! را به ما عطا خواهد کرد."

سرانجام، تروریست‌های قفقازی هم بعد از ناکامی داعش در سوریه در اجرای اهداف غرب و متحدانش، به‌همراه داعش وارد عراق شدند تا در جبهه شکست‌خورده تکفیری‌ها علیه مردم سنی و شیعه این کشور وارد عمل بشوند. نیروهای نظامی عراق، به دلیل اشرافی که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا-عربستان-ترکیه در اختیار داعش قرار داده بودند، نتوانستند در ابتدا مانع از پیشروی تروریست‌های داعش بشوند.

 

گوردون داف می‌گوید: آمریکا، در طول ده سالی که عراق را در اشغال خود داشت، به صورت تعمّدی و از پیش‌برنامه‌ریزی شده، هیچ کاری برای بازسازی و تقویت نیروی نظامی عراق انجام نداد. به عقیده وی، ضعف نظامی کنونی در ارتش عراق در مواجهه با ائتلاف غربی-عربی داعش، ناشی از 10 سال حضور منفعلانه ایالات‌متحده در عراق است. این در حالی است که صدور دموکراسی، مقابله با تروریسم، و امثال آن، از جمله شعارهای آمریکا در عراق بوده و میلیاردها دلار نیز در زمان حضورش از خزانه آمریکا هزینه کرده است.

گوردون داف، تفنگدار دریایی آمریکا در تجاوز به خاک ویتنام بوده، و در حال حاضر، یکی از کارشناسان و مشاوران شناخته‌شده بین‌المللی در مباحث امنیتی و اطلاعاتی است. به عقیده او، عراق، بدون داشتن نیروی هوایی کارامد، و توانمندی‌های چندلایه، متعدد و منسجم نظامی، ناتوان خواهد بود و آمریکا نیز به‌خوبی این را می‌دانست.

 

به گزارش شبکه المنار، در مدت حضور تروریست‌های داعش در عراق، اقدامات وحشیانه آن‌ها در مناطق مختلف از جمله موصل، صلاح‌الدین، کرکوک و همچنین جنایت علیه کردها، ترکمن‌ها، و ایزدی‌ها مدام در حال افزایش بوده است. داعش، پس از اشغال مناطقی در شمال و غرب عراق، جنایات هولناکی را علیه مردم مرتکب شد. این تروریست‌ها در جریان کشتار در استان صلاح الدین، حدود1700نفر را به گلوله بست و تهدید کرد که به جنایات خود تا تسلط کامل بر عراق ادامه خواهد داد.

در خرداد 93، شهر موصل در استان شمالی نینوا، به تصرف ائتلاف تروریستی داعش درآمد. آن‌ها بر دفاتر دولتی، ایستگاه‌های پلیس و فرودگاه بین‌المللی موصل تسلط یافته بودند. خبرگزاری آلمان در آن تاریخ، از حضور بیش از 2 هزار نفر از تروریست‌های داعش در شهر موصل خبر داد. همچنین به گزارش این خبرگزاری، آن‌ها بعد از تصرف زندان "بادوش"، بیش از 1400 زندانی را آزاد کردند- این زندان، دومین زندان بزرگ در سراسر عراق است. به نقل از صوت العراق، مرکز حقوق بشر در استان بصره، تروریست‌های تکفیری، 480 نفر از زندانیان این زندان را به دلیل شیعه بودناعدام کردند.

به گزارش شبکه العالم، "فاضل الغراوی"، عضو کمیسیون عالی حقوق‌بشر در عراق، در مرداد امسال در بیانیه‌ای فاش کرد که گروه تروریستی داعش، صدها کودک و جوان را در گورهای جمعی در موصل زنده‌به‌گور کرده است.

به گزارش شبکه پرس‌تی‌وی، سمیرا صالح النعیمی، از فعالان حقوق بشر، در 17 سپتامبر صرفاً به‌دلیل انتشار پیام‌هایی در فیسبوک مبنی بر محکومیت اقدام داعش در تخریب اماکن مذهبی، از منزلش ربوده شد. داعش، سمیرا صالح‌ النعیمی را روز چهارشنبه از داخل منزلش ربود و پنج روز کامل مورد شکنجه قرار داد. النعیمی، در 22 سپتامبر 2014 توسط داعش به شهادت رسید. شهادت این زن 36 ساله اهل تسنّن و مادر سه کودک، و همچنین قتل دسته جمعی روحانیون، تنها گوشه‌ای از جنایات داعش در این شهر بوده است.

همه این فجایع، البته، در حالی بود که شبکه ماهواره‌ای و وبسایت خبری گروهک تروریستی منافقین در زمانی که موصل به‌دست داعش افتاده بود، خبرهای آن را با ذوق و هیجان پوشش می‌داد و داعش را نیروی انقلابی می‌خواند! تاکنون گزارش‌های متددی حاکی از همکاری پشت پرده گروهک منافقین با داعش منتشر شده است و مسئولان و کارشناسان امنیتی نیز به آن اذعان داشته‌اند.

پس از اشغال موصل، تصویری در فضای مجازی منتشر شد، که به گزارش نشریه International Business Times، عمر باتیراشویلی را سوار بر یک خودروی زرهی Humvee آمریکایی نشان می‌دهد. برخی رسانه‌های مطرح غربی از جمله رویترز، لقب ستاره! در حال‌ظهور داعش را به او داده‌ بودند.

داعش توانست با غنیمت‌گرفتن بخش عمده‌ای از سلاح و تجهیزات ارتش در الانبار در ژوئن(خرداد) امسال، بر قدرت خود بیافزاید. استان الانبار، دروازه ورود به بغداد است. تصرف شهر هیت در شمال الرمادی، و همچنین شهر فلوجه در 48 کیلومتری بغداد، از دیگر پیشروی‌های داعش بود.

چارلز لیستر در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس تأکید می‌کند که: داعش، به شدت به افراد مستقل خود متکی است. این ارتباطات و روابط پیچیده متکی به فرد، سبب می‌شود که هر کس بتواند با ورود به این نیرو، به یکباره با یک خلاقیت نظامی یا پیروزی در جبهه‌ای کوچک یا بزرگ، به فرمانده نظامی یک منطقه و یا بعداً به فرمانده نظامی کل تبدیل شود.

صلاح‌الدین چچنی، در سال 2013 در تجمع تکفیری‌ها گفته بود که: هر یک از مجاهدین! حق انتخاب دارند که تحت رهبری چه کسی باشند. اما ما باهم برادریم و زمانی که لازم باشد علیه دشمن بجنگیم، همگی متحد و یکپارچه خواهیم شد.


هم‌مرز بودن ترکیه و سوریه و هم‌پیمان بودن چندین ساله دولت اردوغان با آمریکا و اسرائیل سبب شد تا وی از هیچ جنایتی برای کمک به جریان حمایت‌شده تکفیری دریغ نکند. همکاری با تکفیری‌های ثروتمند سعودی، کمک به فروش نفت داعش، مداوای تروریست‌های داعش و ترور خبرنگاران همگی با چراغ سبز آمریکا و سکوت نهادهای بین‌المللی حامی حقوق بشر انجام شده‌اند.

شبکه المنار در گزارشی به نحوه اعزام تروریست‌های چچنی به سوریه و شرح‌ حال برخی از سران آن‌ها پرداخت و اعلام کرد: چچنی‌های مسلح، نقش مهمی در جنگ سوریه ایفا میکنند و هر چند که از سال 2012 به صورت انفرادی به سوریه می‌رفتند، ولی رفتن آن‌ها برنامه‌ریزی شده بود و با حمایت غیرمستقیم سرویس‌های اطلاعاتی و نقش مؤثر مبلّغان وهابی، عازم سوریه می‌شدند.می توان گفت که سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای خاص مثل قطر، عربستان و ترکیه برای تکمیل اقدامات آمریکا، زمینه ورود چچنی‌ها به سوریه و عراق را تضمین کرده‌اند.

سازمان اطلاعات ترکیه(میت)، با دادن وعده‌های مختلف، تروریست‌های قفقازی را وادار به رفتن به سوریه می‌کرد. بسیاری بر این باورند که بدون کمک‌های نظامی و اطلاعاتی ترکیه، چچنی‌ها قادر به فعالیت در سوریه و اکنون عراق نمی‌شدند.

 

 

MİT یا سازمان اطلاعات ملی ترکیه(Milli İstihbarat Teşkilatı)، که در سال 1965 جایگزین سرویس امنیت ملی ترکیه (MEH)شد، دارای بخش‌های سازمانی متعددی مانند اداره تحلیل استرتژیک، اداره ضدجاسوسی، مدیریت عملیات برون‌مرزی، بخش امنیت اطلاعات، و اداره فنی-الکترونیکی است.

 

از آنجایی که عمده گردان‌های چچنی، در مناطق هم‌مرز با ترکیه در حلب و لاذقیه قرار دارند‌، می‌توان نتیجه گرفت که این مسئله به دلیل سهولت نقل و انتقال افراد و کمک‌های لجستیکی و تسلیحاتی سازمان اطلاعات ترکیه است. شواهدی نیز وجود دارد که جلسات مشترکی بین افسران ارشد اطلاعاتی ترکیه و فرماندهان چچنی در ترکیه برگزار شده است. لذا می‌بینیم که گردان‌های محمدالفاتح، سلطان‌مراد، منتصربالله و گروه‌های جبهه‌اسلامی، جیش‌المجاهدین، جنود‌الشام و جبهه‌النصره، برای اولین بار، همگی در یک عملیات در حلب در کنار هم جمع شده بوده‌اند. حمایت ترکیه از تروریست‌های چچنی، تنها محدود به بعد نظامی نمی‌شود؛ گفته شده که اعطای مصونیت قضایی به برخی رهبران آن‌ها نیز از جمله خدمات اردوغان به جریان‌های تکفیری است. در این زمینه، برخی منابع معتقدند که "ابو بنات"، فرمانده یکی از گردان‌های چچنی در حومه حلب، که به جرم ربودن و سر‌بریدن دو کشیش مسیحی در منطقه حلب تحت تعقیب بود، بعد از فرار به ترکیه مصونیت قضایی دریافت کرده است.

در این بین، طبیعتاً نمی‌توان تلاش‌ها و خدمات ریاست فعلی سامان اطلاعات ترکیه(میت) را به جریان تکفیری تروریستی منطقه نادیده گرفت که در این زمینه، دوشادوش اردوغان، به کمک سازمان‌های اطلاعاتی-تروریستی دیگر شتافته است.


هاکان فیدان، رییس سازمان اطلاعات ترکیه

 

یاسین القاضی، تبعه عربستانی و سرمایه دار معروفی است که به‌عنوان حامی مالی گروه‌های تروریستی شناخته می‌شود و حتی گفته می‌شود که بعد از حوادث (مشکوک) 11 سپتامبر 2001 نیز در فهرست تروریست‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

چند ماه قبل، برخی رسانه‌های ترکیه، اخباری را به‌همراه تصاویر فاش کردند که حاکی از برگزاری جلسات مشترک میان القاضی و بلال اردوغان بود. بلال، فرزند رجب اردوغان است. کمی بعد از انتشار این اخبار و تصاویر، که در راستای افشای بخشی از فساد دولت اردوغان در دوران نخست‌وزیری‌اش بود، عده‌ای از نیروهای امنیتی به اتهام کودتا علیه دولت بازداشت شدند.

بنابر تحقیقات "تیری میسان"، روزنامه‌نگار مشهور فرانسوی، یاسین القاضی دوست مشترک دیک چنی و رجب اردوغان است.

تیری میسان 58 ساله که کتاب جنجالی L'Effroyable imposture (دروغ بزرگ) را در سال 2002 به رشته تحریر درآورده است، اکنون در هفته‌نامه روسی Odnako (Однако) مشغول به‌کار است. اثر مشهور او در مورد حوادث 11 سپتامبر، به این واقعه به‌عنوان توطئه‌ای در راستای اهداف استراتژیک چندگانه غرب می‌پردازد.

رجب اردوغان که در 60 سالگی به ریاست‌جمهوری ترکیه منصوب شد، بعد از تصدی شهرداری استانبول از سال 1994 تا 1998، به‌مدت 11 سال نخست‌وزیر ترکیه بود- یعنی از سال 2003 تا 2014. اردوغان در سال 2012 چهار بار در فرودگاه استانبول به استقبال یاسین القاضی آمد که البته این استقبال‌ها با قطع برق دوربین‌های مداربسته فرودگاه همزمان شده بودند!

به گزارش روزنامه جمهوریت ترکیه، اردوغان در پاسخ به افشای رسوایی این دیدارها، القاضی را یک سرمایه‌دار معرفی کرد که برای انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه سفر کرده است. "من به همان اندازه که به خودم اطمینان دارم، از آقای القاضی نیز مطمئن هستم؛ او مرد نیکوکاری است."

روزنامه جمهوریت، ضمن ابراز شگفتی از این‌که چه‌طور می‌شود پلیس یک کشور دستور بازداشت یک تروریست رادریافت کند اما نخست وزیر همان کشور با آن شخص قرار ملاقات سرمایه‌گذاری داشته باشد، اقدام به انتشار تصاویری کرد که حاکی از برگزاری جلسات مشترک اردوغان، القاضی و هاکان فیدان بودند.

گفتنی است که دیدار این افراد، گاهی با حضور یک سرمایه‌دار مصری به نام اسامه قطب صورت می‌گرفته است. اسامه، برادرزاده "سید قطب" از سران اخوان‌المسلمین است. محل انجام این نشست‌ها نیز، گهگاه در منزل یک سرمایه‌دار ترکیه‌ای به نام مصطفی‌لطیف‌توباس و با حضور بلال اردوغان و معاذ القاضی (فرزند یاسین) انجام می‌شده است.

برخی اصحاب رسانه در کشور ترکیه، معتقدند اردوغان و به‌خصوص پسر او از پوشش هیئت نجات و کمک‌های انسانی(IHH) برای حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تکفیری استفاده می‌کنند.


بلال اردوغان

"دیو اموری"، روزنامه‌نگار آمریکایی، در صفحه فیس‌بوک خود گفته است: "القاضی" حامی مالی سازمان ترکیه‌ای IHH است و این سازمان نیز یکی از شاخه‌های جمعیت "ائتلاف الخیر" است که یوسف قرضاوی بر آن نظارت دارد. فعالیت جمعیت ائتلاف‌الخیر در آلمان در سال 2010 به دلیل ارتباط با گروه‌های تروریستی ممنوع شد و وزارت خارجه آمریکا هم ظاهراً آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده.

تیری میسان که خود در دمشق، صاحب یک خانه است، بارها اخباری دالّ بر انتقال محموله‌های سلاح از مرز ترکیه به سوریه را منتشر کرده است.

لازم به ذکر است که به نظر کارشناسان، یکی از دلایل عدم پیوستن ترکیه به ائتلاف (نمایشی) ضد داعش این است که ترکیه در فروش نفت دزدیده شده توسط تروریست‌ها از مناطق رقه، دیرالزّور و موصل، از منافع بسیاری بهره‌مند می‌شود و البته آمریکا نیز از این موضوع کاملاً آگاه است.

در همین زمینه، تئودور کاراسیک، مدیر مؤسسه "تحلیل نظامی خاور نزدیک و خلیج‌فارس" اعلام کرده است که داعش با کمک ترکیه، روزانه 3 میلیون دلار از فروش نفت به‌دست می‌آورد.

 

چندی پیش نیز، یک شبکه آلمانی، گزارشی از وجود 4 اردوگاه در ترکیه منتشر کرد که وظایف گوناگونی از جمله آموزش، تجهیز و آماده‌سازی تروریست‌های بین‌المللی داعش را برعهده دارند. اردوگاه شهر غازی‌عنتاب، اردوگاه اوروفا در جنوب شرقی ترکیه، اردوگاه العثمانیه در اضنه در جنوب ترکیه، و اردوگاه کرمان در اضنه به‌عنوان نام این اردوگاه‌ها ذکر شده‌اند.

 

یکی دیگر از افشاگری‌های تیری میسان درباره ترکیه، مربوط به قضیه انتقال مجموعاً 4 هزار تروریست القاعده از طریق خاک ترکیه می‌شود که در لیبی آموزش دیده بودند.

 

"اورهان کما چنگیز" و "قدیر گرسل"هم از جمله خبرنگارانی هستند که از تبدیل ترکیه به گذرگاه امن تروریست‌ها پرده برداشته‌اند. آن‌ها نیز بر نقش بی‌نظیر دستگاه اطلاعاتی ترکیه در این امر تأکید کرده‌اند.

 

"محرم انجه"، نماینده پارلمان ترکیه نیز فاش کرده که یکی از تروریست‌های مطرح داعش به نام "مازن ابو محمد" در آوریل 2014 در یکی از بیمارستان‌های دولتی ترکیه بستری شده است که البته تصاویر مربوط به این خبر بعداً توسط خود این نماینده منتشر شد.





در روز یکشنبه 27 مهرماه 93، خبری در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران، لبنان و سوریه منتشر شد که بهت و حیرت همگان را برانگیخت و بار دیگر نفرت و انزجار مردم را نسبت به حکومت ترکیه افزایش داد؛ ترور خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی...



"سرنا شیم"، 29 سال داشت و مادر دو فرزند بود. او که یک شهروند آمریکایی محسوب می‌شد و دارای اصلیت لبنانی بود، گزارش‌های متعددی از اوضاع مردم کوبانی و نقل و انتقال تروریست‌‌های وهابی بین‌المللی از خاک ترکیه به سوریه و عراق تهیه می‌کرد.



گزارش‌های "سرنا شیم" در شبکه پرس‌تی‌وی، به‌شدت مورد توجه محافل سیاسی-رسانه‌ای و افکار عمومی منطقه و جهان قرار گرفته بود. سازمان اطلاعات ترکیه، که به‌همراه مقامات دولتی این کشور، به‌تدریج شاهد برملا شدن حقیقت تروریست‌پروری دولت 12 ساله اردوغان شده بود، تنها راه ممکن برای نجات حکومت ترکیه از این رسوایی عظیم را در قتل این خبرنگار بی‌گناه می‌دید.
سرنا شیم، که در روز حادثه برای تهیه گزارش به شهر کردنشین سوروچ ترکیه در استان اورفه رفته بود، در مسیر بازگشت به هتل محل اقامت خود، در اثر یک تصادف ساختگی با خودروی سنگین مخصوص حمل سیمان به قتل رسید.



دور روز قبل از این حادثه، مأموران امنیتی ترکیه وی را تهدید کردند و از او خواستند که به روند فعالیت‌های خبرنگاری خود پایان دهد؛ اطلاعات و گزارش‌های این خبرنگار از تحرکات و اقدامات خصمانه دولت اردوغان در حمایت از جریان تکفیری وهابیت، بیش از این قابل تحمل نبود.



متن پاسخ سرنا شیم به اتهامات سازمان اطلاعات ترکیه، در مصاحبه با شبکه پرس‌تی‌وی: "دولت ترکیه مرا به جاسوسی متهم می‌کند و می‌گوید من با مخالفان ترکیه همکاری می‌کنم، اما منطق حکم می‌کند همان‌گونه که با دیگر احزاب صحبت می‌کنم با مخالفان ترکیه نیز صحبت کنم چرا که این شغل من است". شیم اتهامات وارده به خود را به صراحت رد کرد و گفت: از این اتهامات "شگفت‌زده" شده‌ام، زیرا چیزی برای پنهان کردن ندارم و غیر از وظایف شغلی خود کار دیگری انجام نداده‌ام.

به گزارش شبکه پرس‌تی‌وی، سرنا شیم، از معدود خبرنگارانی بود که راجع به نفوذ وهابیون تکفیری به سوریه از طریق مرز ترکیه گزارش تهیه کرده بود. وی همچنین عکس‌هایی به‌دست آورده بود که نشان می‌داد تروریست‌ها با استفاده از کامیون‌های سازمان جهانی غذا و دیگر نهادهای غیردولتی ترکیه از مرز عبور می‌کنند.

به گزارش این شبکه، شیم، جمعه قبل از این حادثه تروریستی، به پرس تی‌وی گفته بود که سازمان اطلاعات ترکیه وی را به جاسوسی متهم کرده‌اند که احتمالا دلیلش پوشش اخبار مربوط به موضع آنکارا در قبال تروریست‌های داعش در کوبانی و مناطق اطراف آن بوده است. او همچنین اظهار داشت بیم آن می‌رود که وی را دستگیر کنند. سرانجام، دو روز پس از بیان این اظهارات، این خبرنگار پس از تهیه گزارشی در شهر سوروچ، واقع در استان شانلی‌اورفه در حال بازگشت به هتل محل اقامت خود بود که خودروی وی با یک ماشین سنگین تصادف کرد. هویت و موقعیت راننده کامیون تاکنون مشخص نشده است.

 

مردم لبنان روز چهارشنبه (۳۰ مهر) مقابل منزل سرنا شیم در بیروت، پایتخت لبنان جمع شدند تا در مراسم خاکسپاری این خبرنگار شرکت کنند. پس از ورود تابوت به قبرستان "برج البراجنه"، در حومه جنوبی بیروت، چند گلوله هوایی به نشانه احترام به وی و قدردانی از فعالیت‌های حرفه‌ای او در بیان حقایق شلیک شد. پیکر شیم در حضور صدها تن از مردم از جمله مقامات و چهره‌های مذهبی لبنان به خاک سپرده شد. اعضای خانواده شیم و ساکنان اردوگاه برج البراجنه در مصاحبه با خبرنگار پرس‌تی‌وی تصریح کردند: "او ما را سربلند کرد؛ او به واقع کسی بود که مایه افتخار و عزّت ما شد."


به گزارش نشریه Global Reserach، مرگ مشکوک این خبرنگار متولد آمریکا، همراه با حاکمیت سکوت و برقراری خاموشی بی‌سابقه در افکار عمومی آمریکا، نشانه‌ای دیگر از وجود معیارهای دوگانه در سیاست‌های رسانه‌های خبری ایالات متحده است.

به گزارش شبکه العالم، تحلیلگران مسائل سیاسی، عقیده دارند که کشورهای دشمن سوریه، با برنامه‌ریزی اعزام تروریست‌ها در قالب پوشش‌های گوناگون، نقش مهمی در دامن زدن به کشتار مردم بی‌دفاع و گسترش دامنه خونریزی‌ها در هر دو کشور سوریه و عراق بر‌عهده دارند.

آمریکا و اسرائیل؛ مدیریت لژیونرهای داعش
اسرائیل، سالانه 3 میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا دریافت می‌کند و در نهایت، این غدّه صهیون توانسته در طول 60 سال اخیر مجموعاً معادل 250 میلیارد دلار هواپیما و تسلیحات پیشرفته آمریکایی را از آن خود کند. اما جالب اینجاست که اشغالگران صهیون و دولتمردان آمریکایی لابی AIPAC، تمایلی برای جنگ علیه داعش ندارند آنهم در حالی که سال‌ها شعار War on Terror (مبارزه با تروریسم) را سر می‌داده‌اند.

در خصوص نقش ترورریست‌پروری آمریکا و هدایت وهابیون تربیت‌شده عربستان‌سعودی و اعراب حامی آن‌ها، تاکنون، تحلیل‌های مستدلی از سوی کارشناسان سیاسی-رسانه‌ای دنیا مطرح شده است.

"وین مدسن"، معتقد است که: آمریکا، در دل صدها نمونه از برنامه‌های جامعه مدنی خود موسوم به Civil Society، سعی در تأمین مالی گروه‌های مستقر در جمهوری خودمختار چچن و فراتر از آن داشته است. قسمت اعظمی از این کمک‌ها البته با هدف توانمند کردن تروریست‌های جدایی‌طلب چچن انجام شده است. نهادهای مختلف آمریکا اعم از وزارت خارجه و آژانس‌های اطلاعاتی، تاکنون از اطلاق واژه تروریست به آن‌ها خودداری کرده‌ و همچنان اصرار دارند که آن‌ها را با الفاظی از قبیل ملی‌گرایان، شورشیان، چریک‌های جدایی‌طلب و امثال آن خطاب کنند.

مدسن، روزنامه‌نگار و محقق مشهور آمریکایی، مفسّر شبکه‌هایی چون CNN، NBC، و PBS و افسر سابق نیروی دریایی آمریکا است و بیش از 20 سال در زمینه مسائل امنیتی فعالیت کرده.

مدسن می‌گوید: تصور کنید که روزی آمریکا بخواهد نیروهای القاعده را به جای تروریست، به عنوان چریک‌های اسلامگرا معرفی کند! بله، این دقیقاً همان تعجبی است که به من دست می‌دهد وقتی که می‌بینم سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA)، کسانی که تاکنون فرودگاه‌ها، قطارها، ایستگاه‌های مترو، مدارس، و همچنین سینماهای کشور روسیه را هدف وحشیانه‌ترین اعمال خود قرار داده‌اند، به عنوان ملی‌گرا! قلمداد می‌کند.

کمک‌های بشردوستانه آمریکا به گروه‌های افراطگرا در طول سه دهه اخیر، در قالب برنامه‌های "جامعه مدنی"، مستقیم به خزانه تروریست‌هایی سرازیر می‌شد که در دولت‌ها و رسانه‌های ایالات متحده، با نام "مبارزان آزادی" خوانده می‌شدند. نشریه Global Research می‌نویسد: این همان پرونده‌ای است که در خصوص حمایت آمریکا و عربستان از گروه "مجاهدین" افغان شاهد آن بوده‌ایم. کمک‌های آمریکا به گروه مجاهدین در قالب کمک به گروه‌هایی نظیر "کمیته افغانستان آزاد" انجام می‌شد. القاعده، بعدها با همان پول‌ها و منابع و تجهیزات آمریکا، اعلام موجودیت کرد و تا جایی ریشه دواند که اکنون الگوی همه گروه‌های تکفیری در سراسر جهان شده است.


دیدار ریگان، چهلمین رییس جمهور آمریکا، با اعضای مجاهدین افغانستان در سال 1985 در کاخ سفید
(در این تصویر، ویلیام وبستر، رییس سازمان سیا در سال‌های 1991-1987، در کنار ریگان نشسته است)

به‌گزارش این نشریه، بعد از آن‌‌که فاش شد نهاد موسوم به "صندوق قفقاز"، با بنیاد جیمز تاون واشنگتن (وابسته به سیا) در ارتباط است، دولت گرجستان فوراً این صندوق را منحل کرد تا رسوایی بیشتری به‌بار نیاید. این نهاد، همایش‌هایی را از ژانویه تا ژوئیه 2012 در پایتخت گرجستان با موضوع شمال قفقاز برگزار کرد. جالب این‌جاست که، بمبگذار رقابت‌های ماراتن بوستون در سال 2013، به دفعات در جلسات و همایش‌های بنیاد جیمز تاون دیده شده بود. این فرد که از پدر و مادری اهل داغستان روسیه متولد شده بود، تامرلان سارنایف نام داشت و تبعه قرقیزستان بود. به عقیده کارشناسان سیاسی-رسانه‌ای، وقایع بوستون، ترفند نخ‌نما‌شده دیگری از سوی غرب برای تولید "دشمن ملّت" و ایجاد "حکومت پلیسی" بوده است.

به عقیده دکتر "وبستر تارپلی"، جنگ‌های چچن، کوششی از جانب آمریکا و انگلیس و با کمک ناتو بود تا از طریق قفقاز بتوانند موج ناامنی و بی‌ثباتی را در روسیه به‌راه بیاندازند.

کتاب "اوباما: کودتای پست مدرن"، از جمله آثار دکتر تارپلی، تاریخ‌دان و روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفته است: عمر باتیراشویلی، به همراه سایر تروریست‌های چچنی‌، از دیرباز به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آژانس‌های جاسوسی غرب در ارتباط بوده‌اند و اکنون طعمه خوبی برای تأمین منافع آمریکا و متحدانش در خاورمیانه هستند. تارپلی معتقد است که گروه‌های وهابی حاضر در سوریه و عراق، با موافقت و تأیید ضمنی ایالات‌متحده، توسط آل‌سعود و دیگر شیخ‌نشین‌های نفت‌خیز حوزه خلیج‌فارس، حمایت می‌شوند.

"سارا فلاندرز"، یکی از مؤسسان مرکز اقدام بین‌الملل، در مصاحبه با ریانووستی تأکید می‌کند که: مهم نیست که ما داریم درباره سوریه صحبت می‌کنیم یا سودان، سومالی، عراق و یا هرجای دیگر؛ سیاست آمریکا همواره این بوده که در هرجایی که پا می‌گذارد، تمایل به تجزیه‌طلبی در آن‌جا بیدار می‌شود! واشنگتن همواره این‌گونه عمل کرده که یک گروه را بر دیگری ترجیح دهد، یا این‌که مدام میان طرف‌های درگیر در رفت‌وآمد بوده است. این یک سیاست هوشیارانه و آگاهانه است؛ در این‌گونه رفتار، قصد و غرضی نهفته است؛ این سیاست، سیاست امپراطوری است و واژه‌هایی مثل دموکراسی، انتخابات، دولت منتخب، و امثال آن، برایش فاقد ارزش‌اند.

به عقیده دکتر وبستر تارپلی، کسانی مثل عمرباتیراشویلی، افراطیونی هستند که با محوریت دلارهای سعودی و هدایت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، بدون این‌که هیچ آینده روشنی را برای خود متصور باشند، در معرض رگبار عقاید عوام‌‌فریبانه و آخرالزّمانی مبلّغان وهابی عرب قرار گرفته‌اند. این مبلّغان و آموزه‌های تکفیری آن‌ها، بخشی از سازمان‌های بزرگی هستند که با حمایت مالی و لجستیکی آل‌سعود و دیگر اعراب حوزه خلیج‌فارس تأمین می‌شوند.

"اگر شما به‌دنبال توقف تروریست‌های تکفیری هستید، اول باید کشورهای حامی این جریان را متوقف کنید!"

 

 

وزیر دفاع کشورمان، در مهرماه در دیدار با سمیرمقبل، وزیر دفاع لبنان در تهران تأکید کرد که داعش و اسرائیل، دو روی یک سکه‌اند و به‌دنبال تضعیف جبهه مقاومت سوریه-لبنان-عراق هستند.

 

تاکنون گزارشات و تصاویر متعددی حاکی از مداوای مجروحین تروریست‌های داعش در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

 

نیروهای پیشمرگه کرد نیز بارها در شهرهای موصل و کرکوک، بعد از هلاکت تروریست‌های غربی-عربی داعش، شاهد وجود اسلحه و مهمات ساخت رژیم صهیونیستی در میان غنائم بوده‌اند.

 

به گزارش وبسایت Infowars و به نقل از وبسایت Global Research، آن‌چه که در این تصویر می‌بینیم، خود گویای عمق مطلب است؛ شما در این تصویر که در 18 فوریه 2014 گرفته‌شده است، نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و موشه یعلون وزیر‌دفاع این رژیم را در حال عیادت یکی از تروریست‌های سوریه مشاهده می‌کنید که در بیمارستان صحرایی ارتفاعات جولان در حال دریافت خدمات پزشکی اسرائیل است!

 

به گزارش این پایگاه خبری، گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه(FSA) در مناطق اشغالی جولان مستقر شده‌اند و با حمایت موساد، عملیات خود علیه ارتش سوریه را انجام می‌دهند.

 

گروه تروریستی جبهه النصرة و داعش توانستند گذرگاه قنیطره در نزدیکی جولان را به تصرف درآورند. به اعتراف DEBKAfile، این تصرف با همکاری اسرائیل، اردن و آمریکا انجام شده است. این پایگاه همچنین ادامه می‌دهد که اقدامات النصرة و داعش با هماهنگی‌های صورت‌گرفته در یک اتاق فرماندهی عملیات محقق می‌شود که در سال گذشته توسط پنتاگون در امّان راه‌اندازی شد.

 

گروه تروریسی جبهه النصرة در تصرف گذرگاه قنیطره و درعا، از سلاح‌های پیشرفته‌ ساخت رژیم صهیونیستی استفاده کرده. گفته می‌شود که یک سامانه اطلاع‌رسانی نیز توسط اسرائیل برای تروریست‌های النصرة ایجاد شده است.

ارتش سوریه هم گزارش داده بود که در یک عملیات در اطراف گذرگاه قنیطره، گروهی به فرماندهی یک افسر اسرائیلی در منطقه داعل در حومه درعا به دام افتاده است. در این عملیات، ابوبراء و ابوعمر، از فرماندهان ارشد جبهه النصره در عملیات گذرگاه قنیطره که به طور مستقیم با رژیم اسرائیل ارتباط داشتند کشته شدند.

سال گذشته، the National گزارش داد که یک مرکز فرماندهی سری، با حضور افسران عالی‌رتبه عربی و غربی، در اردن تأسیس شده است که تروریست‌های تکفیری را در جبهه جنوب سوریه با ارسال اسلحه تک‌تیرانداز، خمپاره، تیربارهای پیشرفته، انواع خودرو و سایر مهمات حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

ابو اسلام از گروه تروریستی التّّوحید وابسته به ارتش آزاد سوریه در حلب، در ماه می 2013 با روزنامه انگلیسی گاردین مصاحبه کرده و گفته است که بسیاری از تروریست‌های ارتش آزاد، به‌دلیل برخورداری جبهه النصرة (شاخه القاعده در سوریه) به منابع مالی بیشتر و همچنین داشتن سلاح‌های پیشرفته، به این گروه پیوسته‌اند.

در همین ماه، "آرون کلین" از پایگاه خبری WND (WorldNetDaily) فاش کرد که افسران ارشد آمریکا نیز در آموزش فرماندهان داعش در شهر صفاوی در شمال اردن حضور فعال دارند.

هنری ماکو، نویسنده و اندیشمند 65 ساله کانادایی در 12 سپتامبر 2014 می‌گوید: "اسرائیل، سالانه 3 میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا دریافت می‌کند و در نهایت، این غّده صهیون توانسته در طول 60 سال اخیر مجموعاً معادل 250 میلیارد دلار هواپیما و تسلیحات پیشرفته را از آن خود کند."

ماکو می‌گوید: "اکنون سؤال اینجاست که چرا وقتی اوباما کشورهای جهان را به پیوستن به ائتلاف ضد داعش دعوت می‌کند، خبری از دعوت از اسرائیل نیست!!! به گفته کارشناسان غربی، اسرائیل از حیث دارایی تسلیحات، یکی از قوی‌ترین نیروهای منطقه است."

"حال به نمایش نتانیاهو دقت کنید؛ نتانیاهو، کمتر از 24 ساعت از دعوت اوباما اعلام می‌کند که اسرائیل به‌طور کامل از این فراخوان اوباما برای حمله به داعش حمایت می‌کند. او می‌گوید که گروه‌های تروریستی، یک تهدید واضح و آشکار برای صلح و امنیت جهان و تمدن مشترک ما هستند. آن‌ها بد هستند و ما خوب؛ آن‌ها شر هستند و ما خیر هستیم(!)"

"همین فرد، بعد از حمله داعش به موصل در اندیشکده INSS دانشگاه تل‌آویو اعلام می‌کند که آمریکا نباید وارد معرکه عراق شود، چرا که آن‌چه اکنون در جریان است در نهایت منجر به کاهش تأثیر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نیروهای مقاومت خواهد شد."

مجله تایمز نیز در ژوئن 2014 می‌نویسد: "واشنگتن قصد دارد در نهایت، کشور عراق را به سه قسمت ضعیف‌ تجزیه کند تا بتواند تضمین محکمی برای کاهش تهدیدها علیه موجودیت رژیم صهیونیستی ایجاد کند. یک قسمت، شامل کردهای طرفدار اسرائیل می‌شود که متشکل از کردهای سوریه و ترکیه هم خواهد شد. تجزیه دوم، برای شیعیان حومه بغداد، و در نهایت جداسازی سوم نیز دربردارنده‌ طرفداران عربستان سعودی در سوریه و عراق خواهد بود.

ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق، امسال در اظهارنظری گفته بود: "مناطق اطراف بغداد در حال سقوط هستند و احتمال این‌که ما در مسیر تجزیه عراق قرار بگیریم بسیار زیاد است."

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق نیز در تیرماه در مصاحبه‌ با کریستین امانپور (مجری شبکه CNN و همسر سخنگوی وزارت خارجه دولت بیل کلینتون) گفت: "مالکی، عامل بحران کنونی است و باید کنار برود. اکنون زمانی است که مردم کردستان باید برای آینده خود تصمیم بگیرند و سرنوشت خود را رقم بزنند. ما اکنون در دوره متفاوتی قرار داریم."

امانپور در ادامه، از بارزانی می‌پرسد‌‌: آیا عراق می‌تواند مانند یك ملت واحد (با اقلیت های مختلف) بماند‌؟ بارزانی با لبخند پاسخ می‌دهد: "من فکر نمی‌کنم".

آویگدور لیبرمن، پس از ملاقات با جان کری در پاریس، خطاب به مطبوعات می‌گوید: "عراق در حال شکستن و تجزیه شدن است و به نظر می‌رسد که ایجاد یک دولت مستقل کردی از قبل معلوم بوده است. کردها، عملاً دولت خود را ایجاد كرده‌اند‌؛ یك دولت دموکراتیک کهیکی از نشانه‌های دموکراسی آن‌، اعطای حقوق برابر به زنان است."

 

 

 

 

 

 

ردّپای عربستان و آمریکا در تحولات موصل

همزمان با تأکید مقامات عراقی مبنی بر هماهنگی داعش و سفارت آمریکا در حمله به موصل و اشغال این شهر مهم ، مفتی‌های وهابی نیز به فتوای مراجع در راستای اتّحاد شیعه و سنی و نشان‌دادن عزّت جهان اسلام اعتراض کردند.

هیأت علمای وهابی عراق، به ریاست شیخ حارث الضاری، از اشغال شهرهای این کشور به‌دست تروریست‌های داعش، ابراز خرسندی کرد و توصیه‌های رسانه‌ای خود را به حامیان تروریسم ارائه داد.

هیأت تروریستی علمای وهابی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: از همه رسانه‌های سمعی و بصری می‌خواهیم که به جنگ شایعه روی بیاورند و روحیه شکست و هراس را علیه دشمن گسترش دهند و در این راستا به انتشار اخبار غیرواقعی علیه ارتش عراق مبنی بر شکست و انهدام نیروهای آن بپردازند. گفتنی است که این هیأت، وابسته به حزب بعث بوده و به‌شدت از تروریسم در این کشور دفاع می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری "المسئله": 150 مأمور اطلاعاتی عربستان از طریق مرز عراق با استان الحسکه سوریه وارد شهر موصل شده‌اند. این نیروها، بامداد 25 خردادماه از مناطق مرزی سوریه و عراق که در کنترل داعش است وارد شده‌اند. خبرنگار روزنامه الوطن نیز به همراه تیم اطلاعاتی سعودی به موصل رفته است.

به گزارش شبکه خبری المیادین در خردادماه: منابع عالی‌رتبه عراق، براساس اطلاعات محرمانه‌ای که به دست آورده‌اند، اطمینان دارند که سفارت آمریکا در بغداد، پیش از حرکت داعش و نیروهای حزب بعث منحله عراق به شهر موصل، از قصد آن‌ها مطلع بوده است. منابع عراقی در این‌باره تاکید کردند که: این یک واقعیت بسیار خطرناک است و نشان می‌دهد که داعش برای حمله به موصل از کجا پشتیبانی می‌شود.

شیخ یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علماء مسلمین نیز، به فتوای مراجع شیعه در عراق برای مقابله با تروریست‌ها اعتراض کرد و اقدامات داعش در عراق را یک انقلاب مردمی دانست!

قرضاوی، که یکی از فتوادهندگان جنگ در سوریه بوده است، در فتوایی تأکید کرده بود که جهاد علیه اسرائیل برای آزادی فاسطین ضروری نیست و در حال حاضر جنگ علیه بشار اسد واجب است!

 

 

اتّحاد مسلمین در برابر تروریست‌های غربی-عربی داعش

به گزارش پایگاه خبری "سومریه نیوز"، در پی فتوای مراجع و علمای مذهبی عراق مبنی بر جهاد علیه تروریست‌های داعش، علاوه بر شیعیان، سایر اقشار اهل تسنن این کشور نیز با اعلام آمادگی برای جهاد به صفوف نیروهای مسلح عراق پیوستند.

یک روز پس از صادر شدن فتوای جهاد کفایی، "جمعیت علمای عراق" به عنوان بزرگترین تشکل دینی اهل سنت عراق، فتوای جهاد علیه گروه تروریستی داعش را صادر کرد.

"شیخ خالد الملا"، رئیس این جمعیت، با اعلام فتوای جهاد علیه تروریست‌های داعش و عوامل مزدور در عراق تأکید کرد: جمعیت علمای عراق، با صدور فتوای جهاد علیه داعش از تمامی هموطنان می‌خواهد که علیه این گروه تروریستی سلاح به دست بگیرند. وی افزود: جمعیت علمای عراق از همه مردم این کشور می‌خواهد که از هویت ملی خود دفاع کنند.

"شیخ بشیر نجفی" یکی دیگر از مراجع تقلید عراق نیز، خواستار پیوستن مردم به نیروهای نظامی شد و تأکید کرد که عراق در مرحله‌ای به سر می‌برد که باید از آن دفاع کرد و هرکس به این وظیفه عمل کند مجاهد فی سبیل الله است و اگر کشته شود شهید است.

"حاتم فارس"، شیخ قبیله الربیع، در شهر ذی‌قار، اعلام کرد که 14 عشیره از این قبیله برای مبارزه با داعش داوطلب شده‌اند.

یک مسئول در دفتر آیت‌الله سیستانی در عراق، اعلام کرد که ایشان بر دوری از هر اقدامی که مخلّ وحدت ملی عراق باشد تأکید کرده و همگان را به اتّحاد و همبستگی در مقابل دشمن فرا خوانده‌اند. محمد المهری، نماینده آیت الله سیستانی در کویت نیز گفت: فتوای آیت الله سیستانی درباره ضرورت جهاد و حمل سلاح به شکل کفایی بر ضدّ داعش، کمر داعش و دیگر توطئه کنندگان ضد عراق، از جمله گروه عزت‌ابراهیم‌الدوری و همه بعثی‌ها را شکست. وی افزود: با این فتوای جهادی بزرگ، آیت الله سیستانی، به‌عنوان فرمانده انقلاب اسلامی عراق و تاجی بر سر همه عراقی‌ها لقب گرفت. این فتوا، ملت عراق را از شرّ داعش نجات داد، روحیه ارتش را بالا برد و توطئه علیه اسلام اصیل را خنثی کرد.

فتوای آیت الله مکارم شیرازی، در خصوص وجوب جهاد علیه تروریست‌ها: "بنده با صراحت عرض مى‌کنم که دفاع از تمامیت عراق مخصوصاً عتبات عالیات بر همه علاقه‌مندان به اسلام و اهل‌بیت(علیهم السلام) به عنوان جهاد فى سبیل الله واجب است و شهیدان این راه به شهداى کربلا مى‌پیوندند و به نظر من این حوادث فرصت خوبى بود براى مردم عراق که یک لشکر مردمى جان‌برکف در کنار ارتش رسمى خود به وجود آورند، که البته آثار آن در آینده بیشتر نمایان خواهد شد."

 

"همه مى‌دانيم بعد از آن‌كه تروريست‌هاى تكفيرى و حاميان آنها از كشورهاى عربى و آمريكا و اسرایيل، گرفتار شكست خفّت‌بارى در سوريه شدند، تصميم گرفتند آن را در عراق جبران كنند. اما چيزى نگذشت كه ديديم كور خوانده‌اند و ملت عراق اعم از شيعه و اهل سنت به پا خاستند و به يارى ارتش شتافتند و به نداى مراجع محترم حوزه علميه نجف لبيك گفتند و حدود دو ميليون نفر براى اين جهاد فى سبيل الله نام‌نويسى كردند و آنها كه آموزش نديده‌اند به سرعت آموزش مى‌بينند و إن‌شاءالله همه قوميت‌ها و مذاهب عراقى با هم متّحد خواهند شد."

انهدام تروریست‌های تکفیری

بعد از ظهور مجدد نقش بی‌بدیل مرجعیت و قدرت بی چون‌و‌چرای مسلمانان متحد سنی و شیعه در مقابل جریان‌های تروریست‌پرور تکفیری، امت اسلام هر روز شاهد پیروزی‌های پی در پی سپاه اسلام در عراق و سوریه بودند. بی‌شک طعم این اتحاد و همبستگی تا مدت‌ها از خاطره ملت‌های منطقه بیرون نخواهد رفت.

منابع امنیتی عراق، از کشته شدن 70 نفر از تروریست‌های داعش در غرب موصل به دست نیروهای ارتش خبر دادند. لازم به ذکر است که با وحدت روزافزون ملّت عراق و پیوستن مردم از کلیه اقشار و گروه‌ها به نیروهای نظامی و امنیتی این کشور، روز به روز بر قدرت و توان تهاجمی نیروهای عراق علیه تروریست‌های غربی-عربی داعش افزوده شده است.

نیروهای امنیتی استان الانبار، روز چهارشنبه، 14 خرداد 1393 (4 ژوئن 2014)، در عملیاتی گسترده در منطقه البوشجل از توابع منطقه صقلاویه در شمال فلوجه، ناجی الزوبعی، ملقب به ابوکحله، مفتی گروه داعش را دستگیر کردند. ابوکحله، مسئول صدور فتوای قتل اعضای نهادهای نظامی عراق و انفجار منازل‌شان است.

گزارش‌ها از تحولات تیرماه نیز حاکی از آن بود که فردی محمد الشیشانی در استان نینوا کشته شده است. به گزارش العالم، این تروریست چچنی توسط نیروهای ویژه ارتش عراق در استان نینوا به هلاکت رسیده است.

نیروهای پیشمرگه در مردادماه، با پشتیبانی حملات هوایی ارتش عراق، با حمله به پناهگاه‌های داعش در محله‌های الجماهیر و السوق در مرکز منطقه جلولا، حداقل 14 نفر را به هلاکت رساندند و 11 نفر را زخمی کردند.

به گزارش وزارت دفاع عراق، فاضل‌احمدعبد‌الله، ملقب به ابومسلم الترکمانی، معاون سرکرده داعش، در حمله جنگنده‌های عراقی به فرودگاه تلعفر در استان نینوا به هلاکت رسید. این تروریست، یکی از افسران رژیم بعث بود که با گروه تروریستی داعش همکاری می‌کرد. وزارت دفاع عراق، پیش‌تر نیز اعلام کرده بود فردی به نام ابو‌حجار السوری، که به‌عنوان یکی از سرکردگان این گروه تکفیری شناسایی شده بود، در حمله‌ هوایی ارتش در موصل کشته شده است.

شبکه المیادین: "ارتش عراق با کمک نیروهای مردمی، عملیات گسترده‌ای را علیه تروریست‌های داعش در شرق موصل آغاز کرده تا بتواند مناطق شرقی این شهر را که چندین ماه در کنترل تکفیری‌ها بوده آزاد کند."

پایگاه خبری روزنامه Guardian نیز گزارش داده بود که در درگیری میان نیروهای پیشمرگه کرد با تکفیری‌ها، 27 نفر از عناصر داعش کشته شدند و تروریست‌ها از بخش‌هایی از این منطقه عقب نشینی کرده‌اند.


به گزارش این روزنامه: سردار سلیمانی و همرزمانش در نبرد علیه داعش در شهرهای دیالی، آمرلی و نیز در منطقه کردستان این کشور حضور دارند.

نیروهای عراقی، در شهریورماه توانستند با کمک نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای مردمی، به محاصره 70روزه آمرلی پایان بدهند. به گزارش پایگاه خبری Business Insider: "آنچه در آمرلی رخ داد، یک دستاورد بزرگ و یک پیروزی گران‌بها بود."

 

مردم این شهر، با شجاعتی آموزنده، هفتاد روز در برابر وهابیون داعش ایستادگی کردند و اجازه تصرف شهر و دیار مسلمین را به اراذل و اوباش چچنی، قفقازی، آلمانی، انگلیسی، آمریکایی و سعودی ندادند.

پس از شکسته شدن محاصره این شهر، نیروهای مردمی و سربازان ارتش با صدها جسد در میان کشته شدگان داعش مواجه شدند که سرهای آنها بریده شده بود. به گفته کارشناسان نظامی-امنیتی عراق، این اجساد، متعلق به چهره‌های شناخته‌شده داعش و بقایای ارتش صدام و حزب بعث هستند.


 

به گفته فرماندهان عراقی، این افسران ارشد و باتجربه بعثی در زمان حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، از دسترس کمیته مجازات دولت جدید و بازماندگان قربانیان جنایات حزب بعث دور نگه‌داشته شدند. بعدها این افسران، برای تشکیل گروه‌های تروریستی و ضربه زدن به دولت عراق، پشتیبانی و سازماندهی شدند و اکنون نقش اساسی در تشکیلات اطلاعاتی و عملیاتی داعش، و همچنین سازماندهی، طراحی و فرماندهی یگان‌ها در سوریه و عراق بر عهده آن‌ها گذاشته شده است.

 

به گفته رزمندگان سازمان بدر، افسران بعثی، این روش را از گروهک منافقین آموخته‌اند. گروهک منافقین، در عملیات تروریستی علیه مرزبانان ایرانی و نیز در زمان کشتار کردها و سرکوب شیعیان عراق، دستور داشتند در زمان عقب‌نشینی، با بریدن سر یا منفجر کردن نارنجک در مقابل صورت اجساد و حتی مجروحان، آنها را غیرقابل شناسایی کنند.

در مهرماه، نیروهای کرد عراق از سیطره خود بر شهر ربیعه در غرب موصل و آزاد سازی آن از دست عناصر داعش خبر دادند. نیروهای ارتش عراق هم در حملات توپخانه‌ای و موشکی به مواضع داعش در استان‌های صلاح‌الدین، الانبار و دیالی، شمار زیادی از آنان را به هلاکت رساندند.

در سوریه نیز گزارش‌های میدانی از استان ریف دمشق، حاکی از شکست‌های پی‌‌درپی گروه‌های تروریستی در منطقه راهبردی الملیحه در غوطه شرقی حکایت داشتند. ارتش سوریه گزارش داد که به زودی، محاصره حلب را تکمیل و راه‌های کمک‌رسانی به تروریست‌ها را قطع می‌کند.

به گزارش شبکه العالم نیز، حدود 800 نفر از نیروهای گروه تروریستی جبهه اسلامی به هلاکت رسیدند و منطقه راهبردی الملیحه نیز در این عملیات آزاد شد.

گزارش‌ها از تحولات سوریه در مهرماه امسال حاکی از آن بود که ارتش درحال پیشروی در محور جوبر- زملکا- عین‌ترما است و سلطه خود را بر منطقه عدرا العمالیة و عدرا البلد در استان ریف دمشق گسترش داده و مخفیگاه زهران‌علوش در دوما نیز در معرض تهدید نیروهای امنیتی سوریه قرار دارد.
آنچه وضع را برای تروریست‌ها فاجعه‌بار می‌کند، شکست نیروهای آنان در مناطق شمالی غوطه در اثر بازپس‌گیری مناطق عدرا العمالیة و عدرا البلد توسط ارتش سوریه است. این پیشروی، نیروهای ارتش را در تماس مستقیم با روستاهای غوطه شمالی و مخفیگاه تروریست‌ها در دوما قرار می‌دهد.
مسئله دیگر، پیشروی ارتش سوریه و به دست گرفتن تل صوران و مزارع الریحان در مجاورت تل الکردی است که ارتش فقط13 کیلومتر با این مخفیگاه فاصله دارد.

فرح نورالدین، گزارشگر شبکه المیادین، در گزارشی همراه با پخش تصاویری از درگیری‌های ارتش سوریه با تروریست‌ها گفت: ارتش، حندرات و سیفات، از روستاهای حومه شمالی حلب را به تصرف خود در آورد. این مناطق، در نتیجه عملیات دقیق و غافلگیرکننده ارتش به تصرف در آمد.

به گفته منابع نظامی، تسلط ارتش بر این مناطق، باعث سیطره آتش بر اردوگاه حندرات و جبیله و اسارت شماری از تروریست‌های قفقازی شد. به این ترتیب، ارتش سوریه در آستانه تکمیل محاصره خود بر حلب و قطع ارتباط آن با حومه و قطع کمک رسانی به تروریست‌ها در مناطق شرقی است.
ارتش سوریه همچنین یک اتاق عملیات مشترک را که مملو از تجهیزات پیشرفته و فرستنده‌های ماهواره‌ای بود در روستای سیفات کشف کرد.

در تاریخ 19 مهرماه نیز اعلام شد که نیروهای سوری، ده‌ها تروریست را در کوه‌های قلمون در مرز لبنان به هلاکت رسانده‌اند. تروریست‌ها قصد داشتند با نفوذ به مناطق مختلف قلمون، مسیرهای ارتباطی و امدادی جدیدی را ایجاد کنند تا جایگزین مسیرهای از دست داده عرسال بشود.

یک هفته پس از این‌که چند محموله تسلیحاتی توسط هواپیماهای آمریکایی در اختیار داعش در کوبانی قرار گرفت، یکی از نمایندگان مجلس عراق اعلام کرد که یک هواپیمای ترابری دیگر نیز، چند محموله تسلیحاتی را برای داعش در شهر جلولا در استان دیالی پرتاب کرده است.

به گزارش شبکه العالم، ستّار غانم، نماینده مجلس عراق در این‌باره گفت: این هواپیمای نظامی از نوع 341 بوده و سه محموله برای داعش پرتاب کرده است. این نوع هواپیما در اختیار آمریکا، ترکیه و نیروهای ناتو قرار دارد.

پیشروی مسلمین در عملیات عاشورا

همزمان با آغاز طرح امنیتی وزارت کشور عراق در ماه محرم، نیروهای نظامی این کشور، عملیات گسترده‌ای با نام "عملیات عاشورا" را برای پاکسازی منطقه راهبردی جرف‌ الصخر در جنوب بغداد آغاز کردند. در مراحل ابتدایی این عملیات، بیش از 200 نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.

این عملیات نظامی که با پشتیبانی داوطلبان مردمی همراه بود، 200 کیلومتر مربع را شامل می‌شد. جرف الصخر در منطقه میان بغداد، بابل، الانبار و کربلا واقع است.

به گفته مقامات عراقی، جرف الصخر، برای جلوگیری از پیشروی تروریست‌ها از صحرای الانبار به سوی بغداد، از اهمیت زیادی برخوردار است. سخنگوی فرماندهی عملیات بابل نیز با اعلام پایان مرحله نخست عملیات تاکید کرد که مرحله دوم این عملیات، که از سوم‌آبان شروع خواهد شد، شامل خنثی‌سازی بمب‌ها و مین‌های باقیمانده می‌شود.

پیش‌تر، ارتش و داوطلبان مردمی به مرجعیت دینی نجف اشرف وعده داده بودند که قبل از دهم محرم، منطقه جرف الصخر را از وجود تروریست‌ها پاک خواهند کرد. جرف الصخر، یکی از مسیرهای مهم حرکت زوّار حسینی از بغداد و استان‌های جنوبی به سمت کربلاست.

جنبش افسران آزاد در عراق (شاخه ای از نیروهای مردمی) نیز از به هلاکت رسیدن فردی معروف به قصاب موصل خبر داد. واحدی از افسران آزاد موفق شدند ابولقاء الزرقاوی معروف به قصاب موصل را به هلاکت برسانند. همراه با این تروریست وهابی که دارای تابعیت اردنی بوده، 18 داعشی دیگر نیز کشته شدند.

گفتنی است سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، که این‌ روزها در خطوط مقدم جبهه قرار دارد در شهر جرف الصخر نیز دیده شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی که از نقش اساسی سردار سلیمانی در آزادسازی شهر آمرلی تمجید کرده بودند، اعلام کردند که سردار سلیمانی و نیروهای تحت امر او در آزادسازی جرف الصخر هم نقش داشته اند. پس از اين پيروزی بزرگ، تصویری در شبکه‌هاي اجتماعی منتشر شد که سردار سليمانی را در مسیر بین‌الحرمین نشان می‌داد.

 


در تصاویر متعدد و جداگانه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده است، هادی العامری رئیس سازمان بدر عراق، حجت‌الاسلام سید‌محمد طباطبائی جانشین دبیرکل گروه عصائب‌ اهل‌الحق و شیخ عدنان الشحمانی فرمانده کتائب تیار الرسالی، در کنار سردار سلیمانی دیده می‌شوند.

صدر‌الدین قپانچی، امام جمعه نجف اشرف، با اشاره به اینکه تروریست‌های داعش در جرف الصخر، با حقارت تسلیم نیروهای امنیتی عراق شده‌اند، سستی آنان را به تار عنکبوت تشبیه کرد.وی افزود: "ائتلاف بین المللی علیه داعش در جرف الصخر حضور نداشته و آنان هیچ اقدامی در میدان نبرد انجام نداده‌اند، چرا که اصلاً طرح آنان یک طرح ساختگی است."

در پی شکست‌های مکرر تکفیری‌ها، مراجع دینی عراق نیز از پیروزی‌های ارتش و نیروهای مردمی عراق علیه داعش تجلیل کردند. شیخ عبدالمهدی الکربلائی، نماینده آیت الله سیستانی‌، در خطبه‌های نماز جمعه شهر کربلاء گفت: پیروزی‌ها در جرف الصخر و منطقه العظیم و شمال تکریت نشان داد که پیروزی نهایی نزدیک است و این پیروزی‌ها، ادعاها و دروغ پردازی‌های جهانی درباره بزرگ‌نمایی داعش را از بین برد.

 

لازم به ذکر است در "عملیات عاشورا" که منجر به آزادسازی دروازه بغداد، نجف و کربلا شد، 40 نیروی زبده و آموزش‌دیده داعش و بیش از 200 عنصر میدانی این گروهک تکفیری تروریستی به هلاکت رسیدند، 230 کارت نیروهای نفوذی آنها کشف و لیست رابط‌های داعش برای 136 بمب‌گذاری نیز افشا شد. به گفته فرماندهان، برای این عملیات، 4 ماه کار شناسایی و اطلاعاتی انجام شده بود. نیروهای نظامی محوری شرکت‌کننده در این عملیات، نیروهایی از قبیل گردان‌های عصائب اهل‌الحق، حزب‌الله عراق، سازمان بدر و... بودند.

ارمغان اتّحاد...

سیر پیشروی‌های ارتش و داوطلبان مردمی عراق تا به امروز همچنان ادامه داشته است. همه اقشار و گروه‌ها، ضمن اذعان به دروغ‌پردازی‌های هدفمند رسانه‌های غربی-عربی در مورد توان داعش، به این باور رسیده‌اند که با اتّحاد و همدلی و الهام از فرهنگ عاشورایی قادر به شکست دشمن خواهند بود.

 

اسامه النجیفی، معاون رئیس جمهور عراق، در بیانیه‌ای که در روز عاشورا منتشر کرد، از مردم کشورش خواست زیر سایه پرچم امام حسین(ع) برای مبارزه با تروریسم و حاکمیت قانون با یکدیگر متّحد باشند. "ما راه حسین علیه السّلام را ادامه می‌دهیم و برای مواجهه با شرّ و تمام اشکال تروریسم و فرقه گرایی، عزم خود را جزم کرده‌ایم و در این راه، همه مفاهیم و ارزش‌های والای انسانی را از قیام امام درک می‌کنیم."

در حالی که مقام‌های آمریکا و اروپا صحبت از طولانی بودن جنگ علیه داعش در عراق و سوریه می‌کردند، افکار عمومی مردم منطقه و بلکه همه دنیا، شاهد آن بودند که چگونه مردم عراق با یکپارچگی و انسجام بی‌سابقه‌شان توانستند کاری را انجام دهند که معلوم نبود در صورت اعتماد دوباره به وعده‌های آمریکا و کنفرانس‌های نخ‌نما‌شده‌اش، این بار، دیگر چه جنایاتی بر مردم عراق روا می‌داشتند.

 

رسول راضی ابوحسنه، رئیس کمیسیون عشایر در مجلس نمایندگان عراق گفت: "اظهار نظر غربی‌ها مبنی بر طولانی بودن نابودی داعش، نشان می‌دهد که آن‌ها محاسباتی راهبردی در راستای منافع خود دارند. آن‌ها می‌خواهند با طولانی کردن جنگ، عراق را نابود کرده و به حضور خود در این کشور دوام ببخشند، اما نیروهای نظامی و بسیج مردمی عراق نشان دادند که چگونه می‌شود پیروزی‌های بزرگ را در آمرلی، جرف الصخر، بیجی، تکریت و دیگر مناطق محقق کرد."

 

 

وی افزود: گردان‌های السلام، سازمان بدر، گروه‌های اهل الحق و جنبش حزب‌الله عراق، همگی درس خوبی به غربی‌ها دادند، چرا که کسانی که از همین خاک هستند و از مردم همین سرزمین، می‌توانند از این کشور دفاع کنند و دیدیم که چگونه آمریکا را در وضعیتی شرم‌آور قرار دادند. آمریکا می‌گوید سرکوب داعش سال‌ها به طول می‌انجامد، در حالی که چند ماه یا شاید چند روز برای فرزندان این مرز و بوم کافی باشد تا نبرد با داعش را به نتیجه برسانند.

 

ابوحسنه با تمجید از کمک‌ نیروهای داوطلب در یاری رساندن به ارتش برای نابودی تروریست‌های وهابی گفت: "تکیه به حملات هوایی برای نابودی داعش کافی نیست، زیرا این عملیات زمینی است که سرکوب تروریست‌ها را قطعی می‌کند. وی همچنین اضافه کرد که رشادت‌ها و شجاعت نیروهای بسیج مردمی و همه گروه‌های مقاومت، فراموش‌شدنی نیست."

اخبار پیشروی‌های نیروهای نظامی و داوطلبان مردمی، هم‌چنان از طریق رسانه‌های منطقه و جهان مخابره می‌شود و اوضاع حاکم، خبر از پیروزی گفتمان مقاومت با محوریت ایران-سوریه-لبنان-عراق دارند. مردم منطقه، در سوریه و عراق، بار دیگر شاهد نقش بی‌بدیل اتّحاد و یکپارچگی در پیشبرد اهداف اسلام اصیل هستند.

 

به گزارش پایگاه خبری سی‌ان‌ان عربی، به نقل از رامی خوری: تروریست‌های داعش توسط کشورهای عربی، به ویژه عربستان، مصر، اردن و تونس پرورش یافته‌اند و طی سال‌ها حضور در پاکستان، افغانستان و سایر نقاط درگیر جنگ، به‌خوبی از سوی آمریکا و متحدانش حمایت و پشتیبانی شده و تجربه‌ای چندین ساله اندوخته‌اند.

وی تاکید کرد: متوقف کردن تروریست‌های تکفیری، بدون تغییر دادن دیکتاتوری پوسیده کشورهای عربی هم‌پیمان با آمریکا غیر‌ممکن است. مبارزه با تکفیری‌ها، باوجود حکومت‌هایی مثل عربستان، به علت مشترکات فکری تروریست‌ها با وهابیت، کار آسانی نیست.

این مدیر مؤسسه امور بین‌الملل دانشگاه آمریکایی لبنان گفت: به یاد داشته باشید که چه کسانی این گروه‌ها را پایه‌گذاری کردند. آن‌ها برای تقویت و گسترش تروریسم، از هیچ کوششی دریغ نکردند. از همان زمانی که آن‌ها را از عربستان، مصر، تونس و سایر کشورهای عربی راهی پاکستان و افغانستان کردند، ضمن پشتیبانی‌های بی‌دریغ نظامی، این باور را در آن‌ها ایجاد کردند که شما مدافع مردم مسلمان در برابر هجوم بیگانگان و ظالمان هستید.

وی در ادامه گفت: برای همین است که دولت‌های عربی هیچ تلاش جدی و رسمی امنیتی برای مقابله با این گروه‌ها نمی‌کنند. چالش اصلی این است که نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده در منطقه، از جمله عربستان سعودی، باورها و ساختاری همسان با داعش دارند و اعتقادات تکفیری‌ها، بخشی از دارایی فکری سعودی‌ها، یعنی وهابیت است. شما با کشورهایی طرف هستید که سه دهه بستر رشد و تقویت این گروه‌ها را فراهم کرده‌اند. بنابراین، توقع مقابله جدی آمریکا و متحدانش را با دست‌پروردگان خودشان نداشته باشید.

به گزارش شبکه العالم، دبیر کل حزب‌الله لبنان در آستانه محرم امسال گفت: "ما در حال حاضر، بیش از هر زمان به وحدت نیاز داریم و باید بر خلاف اسلام داعش و امثال آن، اسلامی متمدن و مترقی و درخشان را ارائه کنیم".

 

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: هر روزی که می‌گذرد، اطمینان و یقین ما نسبت به اینکه مبارزه‌ ما در سوریه برای حمایت از لبنان بوده افزوده می شود. ما امروز در محور مقاومت در موضع پیروزی قرار داریم. وقتی که طرح‌های دشمن تو شکست خورد، این به معنای پیروزی توست. البته، معرکه تا زمان پیروزی نهایی طولانی خواهد بود. ما فرصتی طلایی داریم تا پروژه تکفیری را شکست بدهیم. پروژه موجود، تنها بر سر سوریه یا براندازی بشار اسد رئیس جمهور این کشور نیست، بلکه آن‌ها به دنبال ترسیم نقشه‌ای جدید برای منطقه هستند؛ ابقای داعش بر اساس منافع آمریکا و ترکیه است.

نصرالله گفت که آمریکا از برگ‌برنده داعش برای ترساندن دولت‌های منطقه و باج‌گیری از آن‌ها و به فرسایش کشاندن آن‌ها استفاده می‌کند تا بتواند بر آن‌ها مسلط شود. این پروژه به‌ویژه در عراق و سوریه، دنبال می‌شود. ترکیه نیز هرگز وارد نخواهد شد و به شرط‌های آمریکا، جز در صورت رسیدن به منافع واقعی جغرافیایی و استراتژیک، پاسخ مثبت نخواهد داد. منافعی که احتمالاً باعث نفوذ این کشور بر منطقه حلب می‌شود؛ به همین علت هرگز کمکی به کردهای کوبانی نمی‌کند و اقدامی نخواهد کرد که داعش را با تهدید انقراض روبرو کند.

"تصمیم ما مبارزه با تکفیری‌ها و تروریست‌هاست، هر چقدر هم که رویارویی شدید باشد و فشارها افزایش یابد، جایی برای تسلیم شدن نیست."


وی با بیان اینکه راهی برای تسلیم شدن در برابر این دشمن تکفیری وجود ندارد، تاکید کرد: "جانفشانی‌های شهدا و دردهای مجروحان، پیروزی بزرگی را به ارمغان خواهند آورد، زیرا فرصت‌ها و موفقیت‌ها از دل فشارها و دشواری‌ها حاصل می‌شوند. این همان چیزی است که باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بیرون راندن اشغالگران از جنوب لبنان شد."

روز چهارشنبه 21 آبان 1393، روزنامه السفیر لبنان، مطلبی را به نقل از کتاب "حزب‌الله و دولت لبنان" نوشته دکتر حسن فضل‌الله از نمایندگان پارلمان لبنان،‌ منتشر می‌کند: "پیام رهبر انقلاب ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، در روزهای نخست جنگ 33 روزه به صورت شفاهی توسط سردار قاسم سلیمانی به سید حسن نصرالله منتقل شد؛ ]بخشی از پیام[ از خداوند متعال می‌خواهم که شما را حفظ و موفق بدارد، و دست شما را بگیرد و ان‌شاءالله شما را پیروز گرداند. بر خداوند متعال توکل کنید و ان‌شاءالله در دنیا هم پیروزی و هم رضایت ذات مقدس الهی را خواهید چشید. من همیشه برای پیروزی شما دعا می کنم... ما با شما هستیم و در همه حال از شما حمایت خواهیم کرد، نگران نباشید، مهم این است که صبر کنید و در برابر این دشمن بایستید. توجه زیادی به مردم داشته باشید، چرا که آنها می‌خواهند مردم را از شما دور کنند. اگر خداوند، شما را پیروز گرداند به قدرتی تبدیل خواهید شد که هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر آن بایستد."

رهبر معظم انقلاب در تاریخ 24 شهریور 93 در خصوص ماهیت داعش و نیز ماهیت ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، نکات حائز اهمیتی را ایراد فرمودند که البته این سخنان بلافاصله با بازتاب رسانه‌های خبری و اندیشکده‌های سیاسی-رسانه‌ای دنیا مواجه شد.

 

رهبر انقلاب اسلامی، اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی آن، که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: "اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مأیوس می‌شود، مایه‌ افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این برای خود نمی‌دانیم."

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سپس به منظور نشان‌دادن دروغ‌گویی آمریکایی‌ها برای مبارزه با داعش، جزئیاتی را از پشت پرده این ماجرا بیان کردند. ایشان گفتند: "در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق، طی درخواستی از سفیر ما می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند." رهبر انقلاب اسلامی در ادامه گفتند: "سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم: در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم، زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم."



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: "آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین‌گونه خواهد بود."

 

ایشان با تصریح بر اینکه آمریکایی‌ها قصد اقدام جدی بر ضد داعش را ندارند، افزودند: "خود آمریکایی‌ها و حتی خود داعشی‌ها به خوبی می‌دانند حرکتی که در عراق، کمر داعش را شکست، اقدام آمریکا نبود، بلکه اقدام نیروهای مردمی و ارتش عراق بود که مبارزه با داعش را به خوبی فرا گرفته بودند و ضربات جدّی به آن وارد کردند." رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که ضربات نیروهای مردمی و ارتش عراق به داعش ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کردند: واقعیت این است که آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌ای هستند تا همان کاری را که در پاکستان انجام می‌دهند و با وجود دولت مستقر و ارتش قوی، بدون اجازه وارد خاک پاکستان می‌شوند و نقاط مختلف را بمباران می‌کنند، در عراق و سوریه نیز انجام بدهند."



- لینک کوتاه این مطلب

» باشگاه خبرنگاران
تاریخ انتشار:12 آذر 1393 - 17:09

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد