نقدی بر فیلم شهر موش‌ها 2؛ چرا "شهر موش‌ها" کاملاً فرنگی شده است؟ +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
موش‌ها در قسمت اول حجاب داشتند و فرهنگ ایرانی در آن جلوه داشت؛ بازار، گرمابه، زورخانه و موسیقی سنتی اما در قسمت دوم، سبک زندگی آشکارا مدرن شده و شهر موش‌ها2 سبک‌زندگی فرانسوی را ترویج می‌کند؛ از رستوران‌ رفتن شبانه که عادت فرانسوی‌هاست تا پیانو نواختن، شکل لباس‌ها، آرایش مو، گیتار نوازی و همچنین نام‌هایی مانند‌ آژان دو موشان.


فیلم شهر موش‌ها2 به کارگردانی مرضیه برومند از روز چهارشنبه پنجم شهریور در 37 سینمای تهران و 70 سینمای شهرستان‌ها اکران شد و در مدت 90 روز به فروش 3ر11 میلیارد تومانی در کشور رسید. به این ترتیب، رکورد فروش 5ر8 میلیاردی اخراجی‌ها2 که در نوروز 1388 به ثبت رسیده بود شکسته شد. تهیه کنندگان این فیلم، علی سرتیپی و منیژه حکمت هستند و کرمان موتور و بانک گردشگری نیز در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

********

فیلمبرداری شهر موش‌ها2 از روز پنجم مهر 1392 در روزهای آغازین دولت یازدهم، در دکور ساخته‌شده در بوستان ولایت تهران با حضور احمد مسجد جامعی آغاز گشت و در نوروز 1393 به پایان رسید. لوکیشن صحنه‌های خارجی فیلم نیز در دزفول بود.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


بعد از قریب سی سال، فیلم شهر موش‌ها (1364) به قسمت دوم رسید. مرضیه برومند (کارگردان هنری قسمت اول) که برای کارگردانی صحنه‌های زنده از همکاری محمدعلی طالبی استفاده کرده بود این نوبت خودش بر صندلی کارگردانی نشست و تمام فیلم را هدایت کرد. برومند در این سال‌ها، در ساخت سریال‌های تلویزیونی فعال‌تر از سینما بود. او تقریباً هر ده سال یک فیلم سینمایی تولید کرده است. نام دو فیلم دیگر او عبارتند از: الو الو من جوجوام (1373) و مربای شیرین (1380).

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


فیلمنامۀ قسمت اول شهر موش‌ها را احمد بهبهانی (متوفی 1378) نوشته است و دومی را فرهاد توحیدی. فیلم اول، به مهاجرت موش‌ها و غرق شدن گربۀ سیاه در رودخانه می‌پرداخت و فیلم دوم به یافتن یک بچه گربه در رودخانه و کشتن همان گربۀ سیاه که قصد نابودی شهر موش‌ها را دارد. هر دو فیلم در زمان خود بسیار پرفروش بودند. اما آنچه در فیلم اخیر بسیار چشمگیر است جلوه‌های ویژۀ میدانی و صداپیشگی خوب بازیگران است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


خلاصه داستان

نسل اول موش‌ها، اکنون دارای بچه و خانواده هستند. کپل و نارنجی با هم ازدواج کرده‌اند و دو فرزند به نام‌های کپُلک و صورتی دارند. یک روز بعد از مدرسه، کپلک و نارنجی به همراه مشکی (پسر دُم باریک) به خارج از شهر می‌روند و در رودخانه، سبدی حاوی یک بچه گربۀ سفید می‌یابند که یادداشتی در آن است. مادر گربه، به یابنده توصیه کرده است که با فرزندش «پیشو» مهربان باشد. یک موش کور به نام «کور الموش» که در خارج از شهر زندگی می‌‌کند، سرپرستی پیشو را بر عهده می‌گیرد ولی مجبور می‌شود از شرّ خدنگ و ملنگ (دو پیشکار گربۀ سیاه) که برای یافتن پیشو به هر سوراخی سرک می‌کشند او را مخفیانه به داخل مدرسۀ موش‌ها بیاورد.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


بچه‌های مدرسه، به پیشو علاقمند می‌شوند ولی خانواده‌ها به گمان اینکه او بچۀ «اسمشو نبر» (گربۀ سیاه) است به عملکرد مدیر مدرسه اعتراض می‌کنند. در نهایت بچه موش‌ها موفق می‌شوند تا بیگناهی پیشو را به خانواده‌هایشان اثبات کنند. گربۀ بزرگ قصد حمله به شهر موش‌ها را دارد ولی بچه موش‌ها به کمک موش کور با برخی لوازم آتش‌زا به او و دو دستیارش حمله می‌کنند و اتومبیل آنها را آتش می‌زنند. در انتها می‌بینیم که پیشو به نزد مادرش بازگشته و کور الموش نیز با تاژ بانو خانم (کلفت خانگی کپل) ازدواج کرده است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


نقد و نظر

پیشقراولان تئاتر عروسکی در ایران شامل نصرت کریمی، بهروز غریب‌پور و اردشیر کشاورزی (متوفی 1388) در کانون پرورش فکری کودکان نسلی را تربیت کردند که در دهۀ 1360 عمدۀ کارهای عروسکی تلویزیون را به دست گرفتند و آن را رشد دادند. از جمله آنها می‌توان به مرضیه برومند، ایرج تهماسب، حمید جبلی و فاطمه معتمدآریا اشاره کرد. از سوی دیگر، تحصیلات آکادمیک باعث تربیت استعدادهای جوان در این رشته شد. تدریس گرایش عروسکی به عنوان یکی از پنج گرایش رشتۀ تئاتر، کشور ما را در جهان به یکی از متخصص‌ترین تئاتریست‌های عروسکی تبدیل کرده است.

خلاقیت هنرمندان ایرانی در این بوده است که بر خلاف همه جای دنیا، در سینما از تکنیک عروسک‌های تئاتری بهره گرفته‌اند. سابقۀ خوب دوبله و گویندگی در ایران نیز به مدد آمده است تا بتوان صدای عروسک‌ها را همزمان شنید. اما عروسک‌ها در سینمای کشورهای دیگر، اصولاً با تکنیک استاپ‌موشن (عکسبرداری تک‌فریم) به کار گرفته می‌شوند (مانند والاس و گرومیت). این تکنیک در ایران نیز سابقه دارد و آقای عبدالله علیمراد از متخصصان آن است. فیلم قصه‌های بازار (1374) سابقاً از ایشان به نمایش درآمده است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


الف. نقد تکنیک

فیلم شهر موش‌ها2 خوش‌ساخت و باورپذیر از کار درآمده و از پیشرفت کارگردانی عروسکی در ایران خبر می‌دهد. طراحی عروسک‌ها نسبت به قسمت اول تفاوت قابل ملاحظه‌ای کرده‌ است، هم به لحاظ جنس مواد به کار گرفته‌شده و هم به لحاظ طراحی چهره و لباس. مخاطب در برخی موارد عروسک‌ها را تمام‌قد می‌بیند که از موارد جالب توجه فیلم است، مانند دوچرخه‌سواری بچه‌ موش‌ها، میز غذاخوری در خانۀ کپل، و همچنین فرار مشکی از دست گربه‌ها.

محسن شاه‌ابراهیمی سازندۀ دکور فیلم، به خوبی از عهده برآمده است. به طوریکه شهر و خانه‌ها، خوب و باورپذیرند و با زندگی این جانور نیز تناسب دارد (بر خلاف قسمت اول، که شهر موش‌ها به خانه‌های روستایی خودمان می‌مانست). این دکورها در مساحت 1500 متر در داخل دو سوله در بوستان ولایت تهران اجرا شده‌اند.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


انتخاب گویندگان و تیپ‌گویی آنها، گوشنواز و متناسب با شخصیت‌ها از کار درآمده. هر چند که کودکان ممکن است برخی کلمات را به دلیل لحن گوینده، نفهمند. مانند «ساق» به جای «چاق» و اغلب کلمات داش‌مشتی دو گربۀ پیشکار. مدیر دوبلاژ شهر موش‌ها2، خانم آزاده پورمختار بوده است که با خانم برومند، سابقۀ دوستی و همکاری چهل ساله دارد.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟ ///آماده انتشار


تعداد زیاد شخصیت‌ها باعث شده که مخاطب به درستی آنها را نشناسد. فیلمنامه‌نویس در این خصوص از قاعدۀ فیلم‌های بزرگسال استفاده کرده و بجز در ابتدای فیلم، صحنه یا دیالوگی برای معرفی موش‌ها ترتیب نداده است. برای ما که نام و سابقۀ موش‌های بزرگسال را از سی سال قبل، به یاد می‌آوریم شخصیت‌ها تا حدی ملموس‌ترند ولی کودکان امروز چگونه باید پنجاه شخصیت و نام آنها را به خاطر بسپارند؟ لهذا می‌خواهم بگویم که گوئیا این فیلم برای بزرگسالان ساخته شده. به عبارت دیگر، سازندگان فیلم نسبت به علاقمندی والدین امروز که سی سال قبل از مخاطبان این فیلم و سریال بودند، حساب کرده‌اند. آمدن والدین به همراه بچه‌هایشان به سینما فروش فیلم را چند برابر خواهد کرد، آن هم در زمانه‌ای که ساخت فیلم‌های کودکان رونق ندارد. در نهایت باید گفت که شهر موش‌ها2، به نام کودکان و به کام بزرگسالان است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


مخاطبان مخصوصاً کودکان نمی‌توانند دریابند که چرا موش‌ها باید به دشمن خودشان که یک بچه گربه است علاقمند شوند. در اواخر فیلم است که با ظهور گربۀ سیاه (اسمشو نبر)، می‌‌فهمیم که دو نوع گربه وجود دارد؛ گربۀ سیاه و گربۀ سفید.

بهرام دهقانیار سازندۀ موسیقی متن، گرچه سعی کرده مستقل باشد ولی ناچاراً سه آواز سنتی فیلم اول را در قسمت اخیر استفاده کرده است: ک مثل کپل، جنگل زیبا است، شهر موش‌ها پر از رنگه. عمدۀ موسیقی قسمت دوم از حالت موسیقی سنتی خارج، و در سبک پاپ نواخته شده‌اند. دهقانیار برای آثار قبلی برومند نیز موسیقی ساخته است از جمله: خونۀ مادر بزرگه (1366)، قصه‌های تا به تا (1375)، کتابفروشی هدهد (1386) و آب پریا (1392).

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


ب. نقد محتوا

خیلی واضح است که فیلم شهر موش‌ها2 سبک زندگی فرانسوی را ترویج می‌کند، از رستوران‌ رفتن شبانه که عادت فرانسوی‌ها است تا پیانو نواختن، شکل لباس‌ها، آرایش مو، گیتارنوازی و همچنین نام‌هایی مانند‌ آژان دو موشان.

موش‌ها در قسمت اول حجاب داشتند و فرهنگ ایرانی در آن جلوه داشت؛ بازار، گرمابه، زورخانه، موسیقی سنتی و غیره. لکن در این قسمت سبک زندگی، واضحاً مدرن و اروپایی شده است. موش‌ها در این فیلم کشف حجاب کرده‌اند که چیز پسندیده‌ای نیست. راقم امیدوار است که در قسمت بعدی به بهانۀ اینکه اصولاً حیوانات لباس نمی‌پوشند عریان نشوند.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


باید پرسید که چرا لباس موش‌ها کاملاً فرنگی شده است؟ کلاه بر سر گذاشتن نارنجی یا انداختن پوست روباه به دور گردن، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا خانم تهیه کننده یا کارگردان، آروزهای خود یا دوستانشان را در این عروسک‌ها می‌جویند؟

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


موش‌موشک در حالیکه برادرش کپل دو بچه دارد، هنوز ازدواج نکرده است. او در رستوران و در مدرسه، پیانو می‌نوازد. لااقل می‌دانیم که حیوانات به مشکلات متداول در ازدواج ما انسان‌ها مبتلا نیستند. گفته می‌شود که دُم باریک نیز بعد از فوت همسرش به طور مجرد زندگی می‌کند. به نظر راقم، اینجا فرصتی بود تا سخت‌گیری‌های مرسوم در ازدواج انتقاد شود نه اینکه بروز و ظهور یابد.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


صورتی (دختر کپل)، آواز می‌خواند و مشکی (پسر دُم باریک) گیتار می‌نوازد. بگذریم از اینکه این دو به طور کاملاً اتفاقی (!) همدیگر را شبانه در محله می‌بینند و آواز و شعر و موسیقی و از این حرف‌ها.

در این فیلم ده آواز اجرا می‌شود که برخی از آنها بی‌تناسب هستند و لذا اثر را شبیه به فیلم‌های هندی کرده‌اند. متأسفانه موزیکال بودن نیز به تدریج جز لاینفک فیلم‌های کودکان شده است در حالیکه این تلازم نباید همیشگی باشد.

در مجموع به لحاظ قصه و هویت فرهنگی عروسک‌ها و به سبب آنچه در خصوص نمادین بودن این قصه خواهیم گفت این فیلم، فیلم با هویتی نیست و اگر وجه مقایسه پیش آید، شخصیت کلاه قرمزی و پسرخاله، یک فیلم ایرانی سالم و باهویت‌تر است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


تفسیر نمادین از شهر موش‌ها

موش یکی از منفورترین حیوانات است. لذا تأمل در این سؤال بسیار مهم است که چرا فیلمسازان تصمیم گرفته‌اند موش را در چشم کودکان محبوب کنند؟ از میکی موس و جری موشه گرفته تا استوارت لیتل، دسپرو، راتاتویی و غیره؟

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


الف. لقب «موش کثیف» از کجا آمد؟

راز این موضوع را باید در تاریخ اروپا جست. از قرن‌ها پیش، مردم روسیه و اروپای شرقی به یهودیان لقب «موش کثیف» داده بودند. این لقب، به دو صفت خاص یهودیان اشاره داشت، جمع‌آورندۀ ثروت و کثیف بودن. این عنوان، در فیلم فهرست شیندلر (1993) نیز مورد استفاده گرفته است (دقیقۀ 114). در اروپای غربی عمدتاً به یهودیان لقب «سگ» می‌دادند، آنچنانکه در نمایشنامۀ تاجر ونیزی (1595م.) از شکسپیر می‌خوانیم.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، بسیاری از یهودیان روسیه و اروپای شرقی به امریکا کوچ کردند و صنعت فیلمسازی را در هالیوود شکل دادند. افرادی از قبیل: آدولف زوکر (بنیانگذار پارامونت)، برادران وارنر (چهار مؤسس کمپانی وارنر)، ساموئل گلدوین و لوئیس ب. مایر، (دو بنیانگذار مترو گلدوین مایر)، هری کوهن (مؤسس کلمبیا پیکچرز)، کارل لیمل (بنیانگذار یونیورسال)، ویلیام فوکس (مؤسس فوکس قرن بیستم)، دیوید سارنف (بنیانگذار RKO)، چارلز چاپلین و داگلاس فربنکس (دو مؤسس یونایتد آرتیستس)، لی استراسبرگ، لوئیس سلزنیک و غیره.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


در رتبه‌های بعدی می‌توان از این سینماگران یهودی نام برد که از تبار روس یا اروپای شرقی هستند: برادران مارکس، الیا کازان، اوتو پره‌مینجر، سیدنی پولاک، مل بروکس، بری لوینسون، ویلیام فریدکین، پل مازورسکی، پیتر هیامز، پدی چایفسکی، وودی آلن، پل نیومن، الی والاس، داستین هافمن و آلن آرکاین.

یهودیان مهاجر شرقی کم‌کم صنعت سینما را در امریکا پایه گذاشتند و بر موج سینما سوار شدند. یکی از اهداف آنها این شد که موش را در اذهان مردم جهان، زیبا و باهوش جلوه دهند. والت دیسنی گرچه خودش یهودی‌زاده نبود ولی به سبب پرداختن تخصصی به انیمیشن، اولین کسی بود که این خواستۀ یهودیان را تحقق بخشید و میکی موس را در سال 1928 شکل داد و چندی بعد همین موش، به نشان کمپانی دیسنی تبدیل شد.

اولین انیمیشن تام و جری در سال 1940 در کمپانی مترو گلدوین مایر تولید شد و به دشمنی یک گربۀ خانکی با یک موش مهاجر می‌پرداخت. موش همواره با زیرکی خارق العادۀ خود، پیروز معرکه بود.

تولید این دو سری انیمیشن هنوز هم ادامه دارد. مضافاً که ده‌ها شخصیت موش دیگر نیز در فیلم‌های زنده و انیمیشن رخ نموده‌اند که در همۀ آنها موش بر خلاف ظاهر کریه و چندش‌آورش، شخصیت خوب و دلپذیری دارد!

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


ب. تفسیر نمادین از شهر موش‌ها

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟ ///آماده انتشارشهر موش‌ها (1364) ـ موش‌ها به رهبری معلم مدرسه، از شهر خود حرکت می‌کنند و گربۀ سیاه آنها را تعقیب می‌کند و با درایت موش‌ها در رودخانه غرق می‌شود.

تفسیر:ظاهراً این فیلم از الگوی هجرت بنی‌اسرائیل از مصر به رهبری موسی(ع)، و غرق شدن فرعون در دریا استفاده کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت که موش‌ها نماد بنی‌اسرائیل هستند و گربۀ سیاهی که آنها را تعقیب می‌کند در حکم فرعون.

شهر موش‌ها2 ـ موش‌ها، شهر زیبایی ساخته‌اند و سرمستانه زندگی می‌کنند. روزی در رودخانه، نوزاد یک گربۀ سفید را در یک سبد می‌یابند. مادر این نوزاد در یادداشتی سفارش کرده که یابندگان با فرزندش مهربان باشند. وقتی موش کور از ماجرا اطلاع می‌یابد، در جمله‌ای ابراز تعجب می‌کند و می‌گوید: «یک بچه روی آب! درست مثل قصه‌ها! حتماً حکمتی داشته». او در ادامه به بچه موش‌ها خبر می‌دهد که گربۀ سیاه، پدر این گربه را کشته و اکنون به دنبال کشتن خود اوست. آنها در نهایت گربۀ سیاه را شکست داده و گربۀ سفید را به مادرش می‌رسانند.

تفسیر:همانطور که موش کور اشاره کرد این ماجرا، سابقه دارد. در حکایت تولد حضرت موسی(ع)، مادرش یوکابد از ترس سربازان فرعون، موسای نوزاد را در سبدی که از نی بافته بود گذاشت و در رود نیل رها کرد. فرعون به سبب پیشگویی منجمانش به دنبال قتل کسی بود که حکومت او را در آینده متزلزل خواهد کرد و به این سبب نوزادان زیادی را کشت ولی به قتل موسی موفق نگشت.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


مطابق تفسیر فوق، این دو قصه ترتیب زمانی ندارند (قسمت دوم، داستان قدیمی‌تری از قسمت اول را روایت می‌کند) لکن این موضوع در سینما سابقه دارد. مثلاً فیلم‌های پدرخوانده و جنگ‌های ستاره‌ای با قسمت‌های متأخر شروع می‌شوند و قسمت‌های بعدی آنها، به داستان‌های قدیمی‌تر می‌پردازند.

به این ترتیب گربۀ سفید، نمادی از حضرت موسی(ع) است و گربۀ سیاه باز هم در حکم فرعون. در این قسمت می‌بینیم که گربۀ سیاه همچون پادشاهان لباس پوشیده، پیشکار و وزیر دارد. ما علت دشمنی او را با گربۀ سفید و خانواده‌اش نمی‌فهمیم. موش کور نیز با توجه به نام عربی‌اش (کور الموش) می‌تواند نماد اسماعیلیان و قوم عرب باشد. در حکایت یوسف(ع) در تورات، قافله‌ای که یوسف را می‌خرند و به مصر می‌آورند اسماعیلی هستند و از شهر مدیان (سفر پیدایش 37/ 25 تا 36). مدیان یا مدین، همان شهری است که موسی(ع) قبل از رسالت خود به آنجا گریخت و تحت سرپرستی حضرت شعیب(ع) قرار گرفت (یترون در تورات). در باب 25 از سفر پیدایش، آمده است که حضرت ابراهیم(ع) بعد از فوت سارا، همسری به نام قطوره گرفت و او شش فرزند برایش آورد و از جملۀ آنها، پسری بود که مدیان نام داشت. به عبارت دیگر، کور الموش می‌تواند نمادی از حضرت شعیب(ع) باشد که در وقت خطر به حضرت موسی(ع) که به مدین آمده بود، پناه داد.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


اگر نام «اسی» که دو گربۀ پیشکار برای گربۀ سیاه استفاده می‌کنند مخفف «اسماعیل» باشد در این صورت، فیلم به دشمنی مسلمانان و یهود در زمان حال می‌پردازد. (یهودیان از قدیم الایام به مسلمانان، «اسماعیلی» می‌گفتند). مطابق این تفسیر، مسلمانان (نماد گربه‌های سیاه) قصد حمله به کشور یهود (شهر موش‌ها) را در سر می‌پرورانند ولی موفق نیستند.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟ ///آماده انتشار


این تفسیر با توجه به شهرت خاص گربه‌های موبلند ایرانی در جهان، وجه تشابه بیشتری می‌یابد. ویکی پدیا در مدخل «گربه ایرانی» نوشته است:

گربه ایرانی یکی از کهن‌ترین و مشهورترین نژادهای گربه است. نخستین اشاره مستند به گربه ایرانی مربوط به نامه‌ای از پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیایی است که در ۲۰ ژوئن ۱۶۲۰ در اصفهان نوشته شده است. این گربه‌ها از حدود سده ۱۶ میلادی به اروپا وارد شدند و امروزه به عنوان حیوانات خانگی لوکس نگهداری می‌شوند. گربۀ ایرانی یکی از نمادهای فرهنگی ایران در بین جهانیان است اما در بین مردم ایران معاصر، کمتر شناخته شده است.... در خود ایران کمتر کسی از شهرت جهانی گربه‌های ایرانی باخبر است. حتی عبارت Persian Cats در هیچیک از کتاب‌های درسِ زبان انگلیسی مدارس دیده نمی‌شود و این عبارت که در فرهنگ و دانشنامه‌های جهان ثبت شده، در داخل ایران برای بسیاری ناآشنا است.

فرهاد توحیدی به لحاظ قدمت فیلمنامه نویسی و تحقیقات، هیچ بعید نیست که این موارد را به وقت نگارش فیلمنامه مد نظر آورده باشد. لهذا نباید این تفسیرها را دور از ذهن پنداشت. یادآوری می‌کنیم که جملۀ کلیدی موش کور که می‌گوید «یک بچه روی آب! درست مثل قصه‌ها» واضح می‌سازد که سازندگان فیلم لااقل به یک ماجرای تاریخی اشاره دارند.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟

برخی ایرادها و نواقص

1. از اواسط فیلم، ریتم افت می‌کند و مخاطب دیگر نمی‌داند که الان باید منتظر چه بماند.

2. موش‌ها تماماً فرنگی هستند و سبک زندگی اروپایی را ترویج می‌کنند، البته بجز یک جاهل لوطی مسلک که دستمال یزدی می‌چرخاند.

3. در سنت تعزیۀ ایرانی، نقش‌های منفی (اشقیاء) کلماتشان معمول است لکن جناح اولیاء، با شعر و سجع و قافیه سخن می‌کنند. در شهر موش‌ها2 اما برعکس است. به طوریکه تمام سخنان خدنگ و ملنگ (دو پیشکار گربۀ سیاه) با شعر و قافیه است. و البته اغلب کلمات آنها، عامیانه و مبتذل است.

چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


4. زمان 100 دقیقه‌ای فیلم (بدون احتساب تیتراژ پایانی)، برای کودکان خسته کننده است. حداکثر تحمل بچه‌ها در سینما در حدود 80 دقیقه است چنانکه قسمت قبلی 77 دقیقه بود. لذا بایست برخی صحنه‌های زائد، حذف یا کوتاه می‌شد. صحنه‌هایی مانند: اثاث کشی دُم باریک که یک تعلیق بی‌مورد است و عملاً رخ نمی‌دهد، بازی تکراری و کشدار آژان دو موشان مخصوصاٌ آنجا که منتظر است تا بچه گربه تسلیم شود.

5. برخی کلمات فیلم برای سن کودکان مناسب نیست. از اصطلاحاتی مانند «محشر کبری» که توسط بابای مدرسه ادا می‌شود بگیرید تا کلمات فوق تخصصی و چاله میدانی دو گربه، مانند: اوشکول، اینجا رو بسوک، اسی! میخ کِشِتیم، لات و لوتتیم و غیره. ظاهراً آنها به گربۀ رئیس، لقب «اِسی» داده‌اند، که مخفف «اسمشو نبر» است!


چگونه موش‌ها محبوب شدند؟


- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:16 آذر 1393 - 19:05

نظر شما...
    • tornado 5

      دومین یل سومین باری که شهر موشها رو نگاه کردم تازگیا با با فرمواسونی و نماد شناسی و اینجور چیزا آشنا شده بودم حدس می زدم که اون گربه سیاهه نمادی از ایران و ایرانی باشه و موشها نمادی از جهود اما با خودم می گفتم « بابا مگه میشه تو ایران همچین چیزی ساخته بشه حتما تصادفی » تا اینکه فهمیدم این بازیگرا و به طبع گارگردانا و... همشون یا ماسون یا منافق یا یکیشم یادم رفت
      البته اینو میشه از فیلما و سریالایی مثل چهار خونه جدایی نادر از سیمین و امثالهم فهمید

      انشاالله خدا بین ما و اونا قضاوت کنه که هرچی بدبختی میکشیم از این رسانه و بازیگراست کسایی که قبل ماهواره داشتن یا دارن اگه الان به تبلیغات صدا سیما دقت کنن میبینن که چقدر تبلیغات شبیه ماهواره شده

      انشاالله خدا به دادمون برسه با ظهور مولامون (عج)
    • بهاره جواندل

      با عرض سلام كورالموش يك وازه تركي است
    • امت حزب الله

      سلام
      تازه میدونید فاجعه کجاست ؟؟؟
      فاجعه اونجاست که از این فیلم بشدت استقبال شده اونم از قشر کودک و نوجوان که حساس ترین قشر جامعه هستند که غذای فکری و روحیشان فاسده
      دشمن باید خوشحال باشه اینهمه هزینه کرده برای اینکه غیرت رو از مرد و شرم و حیا رو از زن ایرانی بگیره آیا بچه های امروز پدران و مادران خوبی در آینده خواهند بود ؟؟؟؟؟
      آیا نشانی از حیا در خود کلیپهای بازرگانی صدا و سیما می بینید؟؟؟؟؟
      آیا از سرگذشت مسلمانان در آندلس چیزی شنیده اید؟؟؟؟؟
      آیا تلویزیونهای ماهواره فارسی زبان بقول استاد رائفی پور دوستمون دارند که برامون سریال پخش می کنن؟؟؟؟
      آیا میدانید برخی از سریالهای شبکه فارس وان در کشور سازندشون پخش نشد و چون مردم اعتراض کردند مجبور شدند از کنداکتور شبکه هاشون حذفشون کنن ؟؟؟؟؟
      آیا میدانید چند درصد دختران حال حاضر ایرانی اعتقادی به باکرگی دارند؟؟؟؟؟
      آیا میدانید علت افزایش فساد اخلاقی در خانواده ایرانی و متاسفانه متاسفانه و متاسفانه روابط محارم چرا زیاد شده؟؟؟؟
      لعنت خداو پیامبرش بر کسانی که در این مملکت در معقوله اهم فرهنگ اسلامی کوتاهی کردند ،لعنت بر رانتخواران بی تفاوت و بی غیرت لعنت بر زره پروران شکم دریده/...

      درود بر امت حزب الله که هنوز پای اعتقاداتش ایستاده و سنگ تحجر و عقب ماندگی میخورد ...
      ممنون از سایت خوبتون من همیشه مطالب و اخبارتون رو دنبال میکنم با یاری خدا و عنایت حضرت ولی عصر و رهنمود های مقام معظم رهبری از این پیچ تاریخی عبور خواهیم کرد و روسیاهی به زغال می ماند...
      انشاالله
    • Elham

      ای بابا این حرفا چیه میزنی ولمون کن دادا شما احتمالا زیاد فیلمایه هالیوودی دیدی که ده لایه دارنو بدون سیاست ساخته نمیشن از نظره من این فیلم کاملا معمولیه و اصلا هم اونجوری که شما میگی که اشاره داره به داستانه فلانو فلان نیس بهتر نیس شما با خوده خانوم برومند صحبت کنی و دیدگاه ها و به اصطلاح تحلیلو تفسیراتو بهش بگی و بعد نظره ایشونو بخوای .
    • M

      غریب به 99 درصد فیلمهای سینمای ایران ماسونی هستند. توجه کنید نبود خدا باوری به طور کامل ترویج میشود. هنر فیلم سازی ما تحت تاثیر هنر غربی و بی خدایی هست.
      بعنوان مثال در سریال قهوه تلخ بطور پنهان و مرموزانه ای به نقش شیطان و ماسون اشاره میکند. مستشار همان ماسون درجه 33 و بلوتوث که نمادی از فرزندان خدایان باستان یونانی است نقش شیطان را دارد.
      به متن های فیلم توجه کنید. از خودتون سوال بپرسید چرا روضه گرفتن و نماز خواندن در فیلمهای ما حذف شده اند.
      چرا آرایش زنان اینقدر غلیظ و زننده است. در این فیلمها تنها عشوه گری از زنان میبینیم.
      مگر قوانین الهی و سنت پیامبران تغییر کرده که رویکرد سینمای باصطلاح اسلامیه ما تغییر کرده.
      چرا اینقدر نقش زنان محوری تر از مردان است. یعنی طوری به تصویر کشیده میشوند که انگار زنان فهمیده تر از مردان هستند. زنان تواناییه کار بروی سکوهای نفتی را دارند؟ تواناییه کار بروی ماشین سنگین یا مدیریت جامعه؟ نقش زن در اسلام تعریف دیگری دارد.
      اگر میبینید کشور آلمان یک زن رهبر شده به معنی قدرت او نیست. مردان اطراف او کنترل را در دست دارند. زن در شرایط سنگین قدرت تشخیص به اندازه ی مرد ندارد. خب چرا زنان نمیروند با داعش بجنگند؟
      مرضیه برومند و امثالهم در ناخداگاه از شیطان دستور میگیرند. همون مدرسه موشهای سنتی هم برنامه ریزی به سمت این مدرسه موشها بوده.
      قرآن دها بار هشدار داده که شیاطین هم از انس هستند هم از جن
    • ماشتاه کلیکی شد باید منفی میدادم

      نقل قول: Elham
      ای بابا این حرفا چیه میزنی ولمون کن دادا شما احتمالا زیاد فیلمایه هالیوودی دیدی که ده لایه دارنو بدون سیاست ساخته نمیشن از نظره من این فیلم کاملا معمولیه و اصلا هم اونجوری که شما میگی که اشاره داره به داستانه فلانو فلان نیس بهتر نیس شما با خوده خانوم برومند صحبت کنی و دیدگاه ها و به اصطلاح تحلیلو تفسیراتو بهش بگی و بعد نظره ایشونو بخوای .

      اشتباه کلیکی شد میخواستم یه منفی گنده بزنم حیف که اشتباه شد ولی اینجا میگم مممممممننننننننننننففففففففففیییییییی
    • شهاب

      سلام یه سری به آدرس زیر بزنید چیز های جالبتری از شهر موش ها در نقدی چهار قسمته دستگیرتون میشه
    • es-reyhaneh

      واقعا مطلب فوق العاده ای بود
      ممنونم
      پاینده باشید
    • یگانه

      یاد دایی جان ناپلئون به خیر بااون توهم توطئه ایی که داشت.
      شما خودت میگی اسی مخفف اسم شو نبره باز میگی مخفف اسماعیله و داستان می بافی . میگی کور الموش اسم عربیه. شما اصلا فیلم رو دیدی تا ببینی تلفظ این اسم توی فیلم چه جوریه؟ کاملا ترکی و به معنی کور شده.
      اونی که شما نوشتی از نظر تحریری شبیه کلمات عربیه.
      توقع داشتید ساختار یه فیلم کودکانه بر اساس سی سال پیش ساخته بشه؟
      بچه های الان مثل بچه های سی سال پیش هستن؟
      زندگی الان مثل زندگی سی سال پیشه؟
      میگید چرا شخصیت های موش توی صنعت هالیوود جذاب و دوست داشتنی هستن؟ خرگوش ها نیستن؟ فیل ها نیستن؟ سگ ها نیستن؟ پلنگ نیست؟ مورچه خوار نیست؟
      چرا نمیگید کمک گربه سفید به موش ها نشون دهنده ی اینه که تربیت درست و آموزش می تونه توی شخصیت و ذات افراد تاثیر گذار باشه؟
      تو رو خدا اگر میخاید از چیزی دفاع کنید درست دفاع کنید نه اینکه گاف بدید.
    • ایرانی

      یگانه خانم اون فیلی که میگی دوست داشتنی کارتون دامبو فیل پرنده است که تنها تفاوت مادر وی با بقیه فیلهای سیرک عرقچین یهودی هاست که بر سر دارد و ان پلنگی که میگویی پلنگ نیست و شیر است که از نمادهای مهم یهودی هاست . کمی نمادشناسی بخوان تا بدانی در دنیای امروز پیام را بطور مستقیم اگر بدهی مخاطب پس می زنه اما با نمادها و پیامهای پنهانی بر ضمیر ناخوداگاه مخاطب میشه اثر گذاشت. در ضمن اولا که حتی اگر زمانه هم عوض شده باشد دلیلی نمی شود که کشف حجاب را خوب جلوه بدهیم ایا استفاده از اینهمه امکانات دولتی برای تبلیغ هویت فرانسوی کاری خائنانه نیست و توهم است.؟!
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد