(بسم الله الرحمن الرحیم)
برای فهم این روایت اشاره به چند نکته که از امام صادق علیهالسلام نقل شده ضروری است:
۱. در متون اسلامی، توجه خاصی به عدالت شده است. قرآن کریم به مؤمنان سفارش میکند:
یا أَیها الَّذینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لایجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ.[۱]
ای کسانی که ایمان آوردهاید! برای خدا به داد برخیزید و به عدالت شهادت دهید، و دشمنی گروهی، شما را از اجرای عدالت باز مدارد. عدالت پیشه کنید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام میدهید، آگاه است.
۲. در عصرِ ظهورِ امام مهدی علیهالسلام عقول انسانها کامل میشود. تکامل عقول و درک بالای انسانی، از مهمترین عوامل و زمینههای تحقق عدالت در جامعه انسانی است؛ زیرا مردم به خوبی عظمت عدالت را درک کرده و بدان پایبند خواهند بود. ابنابییعفور از امام باقر علیهالسلام روایت میکند:
إذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت بها أحلامهم.[۲]
چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان نهد؛ پس به وسیله آن، عقل و خرد آنها کمال یابد.
بنابراین تکاملپذیری انسان، موجب گرایش او به عدالت خواهد شد.
۳. عدم رعایت حقوق دیگران همیشه از روی علم و آگاهی نیست، بلکه گاهی به علت جهل به آن است. در چنین صورتی شخص تصور میکند این کار ظلم نیست؛ درحالیکه اگر واقعیت برای او بیان شود، هرگز دست به ظلم و ستم نمیزند.
در زمان حکومت امام موعود حق تمام و کمال آشکار و وظایف و حقوق متقابل افراد کاملاً روشن میشود و حضرت، همه زوایای روابط انسانی، اجتماعی، الهی و… را روشن میکند؛ بنابراین برای عامل به عدالت، نقطه مبهمی وجود ندارد تا در اثر آن، ظلمی صورت گیرد.
۴. از عوامل بسیار مؤثری که گاهی انسانها را به سوی بیعدالتی، ظلم و ستم سوق میدهد ـ علاوه بر نفس اماره انسانها ـ وجود شیطان و وسوسههای او است؛ بهطوریکه بعضی اوقات در اثر این وسوسهها، انسان به قتل و تجاوز و… میپردازند. طبق روایات، شیطان در عصر ظهور امام دوازدهم از بین خواهد رفت.[۳] در پی این اتفاق و از بین رفتن این عامل انحراف، عقل و خرد رشد نموده، تکامل مییابد و بستر گرایش و پذیرش عدالت پدید میآید. بعد از بیان این مقدمات به بررسی حدیث میپردازیم:
فراگیری عدالت و گسترش آن حتی به درون خانهها و خانوادهها و تشکیل خانواده بر اساس عدالت، کاری دشوار و از نظر نظامهای حقوقی و اخلاقی بسیار سخت است. روشن است که خاستگاه اصلی تصحیح روابط اجتماعی و سامانیابی جامعه، خانواده است. در این محیط کوچک و هسته نخستین زیست گروهی، افراد میآموزند چگونه شؤون یکدیگر را مراعات کرده، حق و حقوق متقابل را در نظر داشته باشند.
در نتیجه و در این فضا، روحیه عدالتطلبی و عدالتخواهی به تمام نقاط و زوایای زندگی انسان نفوذ میکند و هیچجایی پیدا نمیشود، مگر اینکه عدالت در آنجا جاری شود. تشبیه گسترش عدالت و فراگیری دادگری، به نفوذ گرما و سرما، از باب تشبیه معقول به محسوس است؛ زیرا گرما و سرما، سرعت انتقال و نفوذپذیری بالایی دارند و هرجا منفذی باشد، به سرعت از آنجا عبور کرده، به نقطه دیگر منتقل میشوند. اگر در فضای خانه قرار بگیرد، به سرعت تمام فضای خانه را پر میکنند؛ ازاینرو عدالت مهدوی نیز به سرعت گسترش مییابد و به خانهها نفوذ میکند. اهل خانه و خانواده هم تحت تأثیر این فضا قرار گرفته، برای رشد و کمال خود و حفظ حقوق اطرافیان تلاش میکنند.
پینوشتها
۱. مائده: ۸.
۲. کمالالدین، شیخ صدوق، ج۲، باب ۵۸، ح۲۲، ص۵۹۶.
۳. ر.ک: همان، ص۳۷۲؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۲.
این حدیث که میفرماید: «مهدی عدالت را وارد خانههای مردم میکند، همچنانکه سرما و گرما وارد خانهها میشود» به چه معنا است؟
برای فهم این روایت اشاره به چند نکته که از امام صادق علیهالسلام نقل شده ضروری است:
۱. در متون اسلامی، توجه خاصی به عدالت شده است. قرآن کریم به مؤمنان سفارش میکند:
یا أَیها الَّذینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لایجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ.[۱]
ای کسانی که ایمان آوردهاید! برای خدا به داد برخیزید و به عدالت شهادت دهید، و دشمنی گروهی، شما را از اجرای عدالت باز مدارد. عدالت پیشه کنید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام میدهید، آگاه است.
۲. در عصرِ ظهورِ امام مهدی علیهالسلام عقول انسانها کامل میشود. تکامل عقول و درک بالای انسانی، از مهمترین عوامل و زمینههای تحقق عدالت در جامعه انسانی است؛ زیرا مردم به خوبی عظمت عدالت را درک کرده و بدان پایبند خواهند بود. ابنابییعفور از امام باقر علیهالسلام روایت میکند:
إذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت بها أحلامهم.[۲]
چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان نهد؛ پس به وسیله آن، عقل و خرد آنها کمال یابد.
بنابراین تکاملپذیری انسان، موجب گرایش او به عدالت خواهد شد.
۳. عدم رعایت حقوق دیگران همیشه از روی علم و آگاهی نیست، بلکه گاهی به علت جهل به آن است. در چنین صورتی شخص تصور میکند این کار ظلم نیست؛ درحالیکه اگر واقعیت برای او بیان شود، هرگز دست به ظلم و ستم نمیزند.
در زمان حکومت امام موعود حق تمام و کمال آشکار و وظایف و حقوق متقابل افراد کاملاً روشن میشود و حضرت، همه زوایای روابط انسانی، اجتماعی، الهی و… را روشن میکند؛ بنابراین برای عامل به عدالت، نقطه مبهمی وجود ندارد تا در اثر آن، ظلمی صورت گیرد.
۴. از عوامل بسیار مؤثری که گاهی انسانها را به سوی بیعدالتی، ظلم و ستم سوق میدهد ـ علاوه بر نفس اماره انسانها ـ وجود شیطان و وسوسههای او است؛ بهطوریکه بعضی اوقات در اثر این وسوسهها، انسان به قتل و تجاوز و… میپردازند. طبق روایات، شیطان در عصر ظهور امام دوازدهم از بین خواهد رفت.[۳] در پی این اتفاق و از بین رفتن این عامل انحراف، عقل و خرد رشد نموده، تکامل مییابد و بستر گرایش و پذیرش عدالت پدید میآید. بعد از بیان این مقدمات به بررسی حدیث میپردازیم:
فراگیری عدالت و گسترش آن حتی به درون خانهها و خانوادهها و تشکیل خانواده بر اساس عدالت، کاری دشوار و از نظر نظامهای حقوقی و اخلاقی بسیار سخت است. روشن است که خاستگاه اصلی تصحیح روابط اجتماعی و سامانیابی جامعه، خانواده است. در این محیط کوچک و هسته نخستین زیست گروهی، افراد میآموزند چگونه شؤون یکدیگر را مراعات کرده، حق و حقوق متقابل را در نظر داشته باشند.
در نتیجه و در این فضا، روحیه عدالتطلبی و عدالتخواهی به تمام نقاط و زوایای زندگی انسان نفوذ میکند و هیچجایی پیدا نمیشود، مگر اینکه عدالت در آنجا جاری شود. تشبیه گسترش عدالت و فراگیری دادگری، به نفوذ گرما و سرما، از باب تشبیه معقول به محسوس است؛ زیرا گرما و سرما، سرعت انتقال و نفوذپذیری بالایی دارند و هرجا منفذی باشد، به سرعت از آنجا عبور کرده، به نقطه دیگر منتقل میشوند. اگر در فضای خانه قرار بگیرد، به سرعت تمام فضای خانه را پر میکنند؛ ازاینرو عدالت مهدوی نیز به سرعت گسترش مییابد و به خانهها نفوذ میکند. اهل خانه و خانواده هم تحت تأثیر این فضا قرار گرفته، برای رشد و کمال خود و حفظ حقوق اطرافیان تلاش میکنند.
پینوشتها
۱. مائده: ۸.
۲. کمالالدین، شیخ صدوق، ج۲، باب ۵۸، ح۲۲، ص۵۹۶.
۳. ر.ک: همان، ص۳۷۲؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۲.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:17 آذر 1393 - 19:11
مطالب مرتبط...
نظر شما...