(بسم الله الرحمن الرحیم)
خداوند متعال میفرماید:
وَ لَقد کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادیَ الصّالِحون.[۱]
ما در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
مقصود از «زبور» در آیه، زبور داوود و مراد از «ذکر» تورات است. در زبور میخوانیم:
زیراکه شریران منقطع میشوند، ولی متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد، و حال اندک است که شریر نیست میشود، هرچند مکانش را استفسار نمایی ناپدید خواهد شد، اما متواضعان وارث زمین شده و از کثرت سلامتی متلذذ خواهند شد.[۲]
و در آیه 29 از مزمور داوود آمده است: «صالحان، وارث زمین خواهند شد و در آن تا ابد سکونت خواهند داشت».
مقصود از کلمه «الأرض» در آیه فوق، مطلق زمین دنیا و آخرت «بهشت» است؛ زیرا تخصیص آن به زمین دنیا وجه تأییدی ندارد.[۳]
و مقصود از «عبادی الصالحون» معنای عامی است که شامل هر زمان و مکان و هر قومی خواهد شد، و مصداق اکمل و اتم آن ـ مطابق روایات ـ زمانی است که امام موعود ظهور کرده و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. در آن زمان است که تمام کره زمین در اختیار بندگان صالح خداوند قرار خواهد گرفت.
ابنکثیر میگوید: «خداوند در آیه شریفه بشارت میدهد بر بندگان صالح خود که در دنیا و آخرت آنان را سعادتمند کرده و آنان را وارث زمین و بهشت گرداند».[۴]
آلوسی میگوید: «اگر بگوییم که این آیه مربوط به عصر مهدی و نزول عیسی است، به اقوال دیگر احتیاج نیست».[۵]
در ذیل آیه روایاتی نقل شده که دلالت بر انطباق آیه بر عصر ظهور امام مهدی علیهالسلام دارد؛ روایاتی چون:
ثوبان از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل کرده که فرمود: «خداوند برای من زمین را جمع نمود؛ پس من مشرقها و مغربهای آن را مشاهده کردم و امت من زود است که به آن خواهند رسید».[۶]
امام باقر علیهالسلام فرمود: «مقصود از «عبادی الصالحون» اصحاب مهدی در آخرالزمان است».[۷]
پینوشتها
۱. انبیاء: 105.
۲. مزمور، 37/9ـ11.
۳. المیزان، علامه طباطبایی، ج14، ص493.
۴. تفسیر ابنکثیر، ج2،ص524.
۵. روحالمعانی، آلوسی، ج17، ص95.
۶. همان.
۷. مجمعالبیان، ج7، ص66.
آیه «وراثت» چگونه بر ظهور امام زمان دلالت دارد؟
خداوند متعال میفرماید:
وَ لَقد کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادیَ الصّالِحون.[۱]
ما در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
مقصود از «زبور» در آیه، زبور داوود و مراد از «ذکر» تورات است. در زبور میخوانیم:
زیراکه شریران منقطع میشوند، ولی متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد، و حال اندک است که شریر نیست میشود، هرچند مکانش را استفسار نمایی ناپدید خواهد شد، اما متواضعان وارث زمین شده و از کثرت سلامتی متلذذ خواهند شد.[۲]
و در آیه 29 از مزمور داوود آمده است: «صالحان، وارث زمین خواهند شد و در آن تا ابد سکونت خواهند داشت».
مقصود از کلمه «الأرض» در آیه فوق، مطلق زمین دنیا و آخرت «بهشت» است؛ زیرا تخصیص آن به زمین دنیا وجه تأییدی ندارد.[۳]
و مقصود از «عبادی الصالحون» معنای عامی است که شامل هر زمان و مکان و هر قومی خواهد شد، و مصداق اکمل و اتم آن ـ مطابق روایات ـ زمانی است که امام موعود ظهور کرده و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. در آن زمان است که تمام کره زمین در اختیار بندگان صالح خداوند قرار خواهد گرفت.
ابنکثیر میگوید: «خداوند در آیه شریفه بشارت میدهد بر بندگان صالح خود که در دنیا و آخرت آنان را سعادتمند کرده و آنان را وارث زمین و بهشت گرداند».[۴]
آلوسی میگوید: «اگر بگوییم که این آیه مربوط به عصر مهدی و نزول عیسی است، به اقوال دیگر احتیاج نیست».[۵]
در ذیل آیه روایاتی نقل شده که دلالت بر انطباق آیه بر عصر ظهور امام مهدی علیهالسلام دارد؛ روایاتی چون:
ثوبان از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل کرده که فرمود: «خداوند برای من زمین را جمع نمود؛ پس من مشرقها و مغربهای آن را مشاهده کردم و امت من زود است که به آن خواهند رسید».[۶]
امام باقر علیهالسلام فرمود: «مقصود از «عبادی الصالحون» اصحاب مهدی در آخرالزمان است».[۷]
پینوشتها
۱. انبیاء: 105.
۲. مزمور، 37/9ـ11.
۳. المیزان، علامه طباطبایی، ج14، ص493.
۴. تفسیر ابنکثیر، ج2،ص524.
۵. روحالمعانی، آلوسی، ج17، ص95.
۶. همان.
۷. مجمعالبیان، ج7، ص66.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:21 آذر 1393 - 2:09
مطالب مرتبط...
نظر شما...