دعا برای تعجیل فرج، غم و اندوه مصیبت را کاهش می دهد

(بسم الله الرحمن الرحیم)
 آثار دعا برای امام آن است که او برای دعاکننده دعا می کند، پس دعای آن جناب سبب برطرف گشتن غم و اندوه دعاکننده می شود، چرا که امام در اندوه دوستانش اندوهگین شده و برای آنها دعا می کند.

دعا برای تعجیل فرج، غم و اندوه مصیبت را کاهش می دهد

 



"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."

هنگام وارد شدن غم و اندوه
چون ازجمله آثار و نتایج دعا برای آن حضرت آن است که: او درباره دعا کننده دعا می نماید پس دعای آن جناب سبب زایل شدن و برطرف گشتن غم و اندوه دعا کننده می شود چرا که امام در حزن و اندوه دوستانش اندوهگین می شود و بی تردید در آن هنگام برای آنها دعا می کند.
پس شایسته است که دوستانش به او تاسی جویند و اقتدا نمایند و برای برطرف شدن هم و غمش دعا کنند به اضافه اینکه گاهی هم و غم آن جناب مایه هم دوستانش می گردد و در این هنگام دعا برای او بیشتر تاکید می یابد.
و می توان برای این مطلب تایید گرفت از فرموده آن جناب در توقیعی که پیشتر آوردیم: "و اکثروا الدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم" یعنی اینکه این دعا سبب فرج و گشایش امر شما می شود و موجب راحتی شما از هر گونه شدت و غم می گردد.

در سختی ها و گرفتاری ها
شایسته است در مواقع سختی و گرفتاری برای تعجیل فرج آن حضرت بسیار دعا کرد به چند وجه:
اول:اینکه مایه دعای آن جناب می شود.
دوم: اینکه سبب دعای فرشتگان می گردد زیرا آنها درباره کسی که در حق مومن غایب دعا کند دعا می نمایند و دعای آنها ان شاالله به اجابت می رسد.
سوم: فرموده آن حضرت "و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که همان فرج شماست.
چهارم: اینکه دعا برای آن حضرت گونه ای از توسل به اوست و آن بزرگوار وسیله نجات از سختی ها و بلیات است.

- لینک کوتاه این مطلب

» پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (عج)
تاریخ انتشار:28 آذر 1393 - 15:29

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد