نقدي اساسي بر طب مدرن با يك آيه قرآن !!

(بسم الله الرحمن الرحیم)

امروزه اگر از اكثر پزشكان مسلمان نيز در مورد توصيه هاي قرآن و اهل بيت عليهم السلام پيرامون حوزه سلامت سؤالي شود، يا اظهار بي اطلاعي مي كنند (كه البته اين بهترين حالت ممكن است) و يا امور ديني را مبري از حوزه سلامت مي دانند

 

 

امروزه پيروي از افكار و منش اهل كتاب (غرب) با توجه به ايجاد دهكده جهاني يهودي امري عادي و حتي پراهميت جلوه مي كند. اين پيروي بدون تعقل تا بحدي است كه مي توان گفت غفلت از تفكر اهل كتابي (غربي) نوعي تجدد و بي عقلي محسوب مي شود و اين در حالي است كه قرآن كريم در بيش از هزار آيه به معرفي اهل كتاب و تبعات پيروي از ايشان متذكر شده است.
اما يك سوال : آيا طب مدرن را كه بدون بهره گيري از معارف الهي و براساس تفكري اومانيستي  پايه ريزي شده و تنها مبتني بر آزمايش و خطاست را مي توان بعنوان الگوي عملي و علمي در درمان قرار داد؟ تعريف متفكران غربي از علم چيست و آيا دين مبين اسلام نيز تعريفي صحيح، پايدار، غيرقابل نقد براي موافق و مخالف از علم ارائه نموده است؟ (مراجعه شود به احاديث و روايات متعدد اهل بيت عليهم السلام در تعريف علم)


و يك سؤال مهمتر اينكه : طبي كه تمامي كتب مرجع آن مملو از واژه هاي " احتمالا" ، "شايد" ، "ممكن است"   مي باشد، (كافي است اصول طب داخلی هاریسون را نگاهي بياندازيد) چگونه مي تواند مرجع مناسبي براي درمان قطعي بيماريها باشد؟


براي پاسخ به اين سوالات مي توان به استدلالات متعددي از قرآن كريم و روايات اهل بيت عليهم السلام پيرامون خط فكري حاكم بر طب مدرن ،اهداف و نقاط ضعف بي شمار اين طب متوسل شد. اما در اينجا تنها به يك پاسخ قرآني بسنده مي كنيم كه هر آيه كلام الله بسنده مي كند اهل عقل و علم واقعي را :


وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یضِلُّوكَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنْ یتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یخْرُصُونَ
اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی می‌نمایند، و تخمین و حدس (واهی) می‌زنند.

إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ یضِلُّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ
پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه گشته‌اند، آگاهتر است؛ و همچنین از کسانی که هدایت یافته‌اند.

سوره مباركه انعام – آيه 116 و 117


اصل اساسي طب مدرن مبتني بر همين اشاره قرآني است. اين طب كه ساخته و پرداخته تفكرا ت شيطاني يهوديان مي باشد، "گمان" و "ظن" را بعنوان علم و با نام علمي بودن به مردم دنيا القاء نموده و مبالغ كلاني را به جيب سرمايه داران يهودي شركتهاي داروسازي روانه مي كند. البته بماند كه حتي همين ادعاي آزمايشات و تحقيقات متعدد دارويي نيز  در اكثر مواقع دروغي بيش نيستند و تنها براي مهيا كردن منافع سران يهودي اين شركتها و اجراي طرح جهاني مرگ خاموش غيريهوديان انجام مي شوند.
پزشكان مسلمان نيز ! تنها فراگرفته اند تا گوش بفرمان مقالات و پژوهشهاي وارداتي كمپاني هاي بزرگ تجاري و نه علمي باشند. و اين درد بزرگ بعلت دوري از توصيه پيامبر  خاتم صلي الله عليه و اله، و دور، كهنه و قديمي خواندن توصيه هاي قرآن كريم و اهل بيت عليهم السلام است.


امروزه اگر از اكثر پزشكان مسلمان نيز در مورد توصيه هاي قرآن و اهل بيت عليهم السلام پيرامون حوزه سلامت سؤالي شود، يا اظهار بي اطلاعي مي كنند (كه البته اين بهترين حالت ممكن است) و يا امور ديني را مبري از حوزه سلامت مي دانند و معتقدند كه دين تنها وسيله ارتباطي روحي با خالق محسوب شده و كاربرد چنداني در زندگي ندارد. در حاليكه حوزه اي را نمي توان يافت كه اسلام در آن حوزه تدبير ننموده باشد . ضمن اينكه اين يك دليل روشن عقلي است كه يك دين جامع بايد توانائي جامعيت در تمامي حوزه هاي بشري را دارا باشد.
اين يك درد خانمان سوز است كه همه ما عادت كرده ايم به مشابهت سازي و تقليد بي چون و چرا از اهل كتاب (بهترين مرجع جهت شناخت اصول و مباني فكري ايشان بيش از 1000 آيه قرآن كريم است)  و به ندرت مي توان شخصي را يافت كه امور ديني را در حوزه سلامت خود و خانواده دخيل بداند.

 

و در انتها


علامه مجلسی رحمةالله علیه در كتاب گرانقدر بحارالانوار راجع به بركت رجوع مؤمنین به كلام ائمه علیهم‌السّلام در موضوع اخبار طبی می‌نویسد:
بعضی از داروهای طب‌النبی و طب‌الائمه علیهم‌السّلام ممكن است مناسبتی با بیماری نداشته، اما وقتی شخص با ایمان و مخلص آن را مصرف می‌كند، از آن سود می‌برد، نه به جهت خاصیت و طبع آن بلكه به خاطر توسل به كسی كه این دارو از وی صادر شده و یقین و خلوص نیتی كه دارد، چنانكه بعضی با تربت امام حسین علیه‌السّلام شفا می‌یابند. و من با جماعتی از شیعیان مخلص مأنوسم كه در مدار علم و معالجاتشان اخبار روایت شده از ائمه علیهم السلام است و بی آنكه به طبیب مراجعه كنند بدنی سالمتر و عمری طولانی‌تر از كسانی دارند كه به اطباء و معالجین مراجعه می‌كنند.
(بحارالانوار، ج59، ص76)

توسل به كلام آسمانی ائمه اطهار عليهم السلام آنقدر اثربخش است كه فارغ از اينكه داروی ذكر شده در روايت چه باشد و چه اثری بر آن مترتب باشد، به تنهايی شفابخشی ميكند! و اين يكی از بركاتی است كه به واسطه نشر علوم اهل بيت در جامعه، نصيب مردم ميگردد و يكی از دلائل ضرورت احياء طب جامع اسلامی همين نكته است كه فضای جامعه به واسطه احياء اين علم به انوار معارف آل الله روشن ميگردد و بركات حاصل از آن بالاتر از هر سياستی برای امت اسلام آينده سازی ميكند. (1)



الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ
آن هايی كه به سخنان گوش فرا می دهند و از بهترين آن ها پيروی می كنند، اينانند كسانی كه خدا هدايتشان كرده و ايشانند خردمندان

(سورۀ زمر/ آيۀ ۱۸)

 

ميرزائي – پايگاه جامع اطلاع رساني امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف

- لینک کوتاه این مطلب

» پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (عج)
تاریخ انتشار:29 آذر 1393 - 13:58

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد