طب الائمه- میوه ها(به)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام رئوف عليه السلام مي فرمايد : بِه بخوريد كه عقل را زياد مي كند .   

* در كتاب كافي به نقل از امام صادق عليه السلام آمده است :هر كس يك عدد بِه بخورد ، خداوند سبحان چهل روز حكمت را از زبان او جاري خواهد ساخت . و نيز فرمودند : به معده را نيكو مي گرداند و قلب را تقويت مي كند . و فرمودند : به غم و اندوه را مي زدايد ، همان گونه كه دست عرق پيشاني را پاك مي‌كند .        

* پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم  فرمود :هر گاه كسي از شما در قلب خود احساس سنگيني كرد به بخورد .              

* اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : به قلب را نيرو مي بخشد و سرزنده مي گرداند ، ترس را از ترسو مي‌زدايد و او را شجاع مي سازد . و نيز فرمود : بوي به ، بوي پيامبران است .      

طب الائمه- میوه ها(به)

 

* امام صادق عليه السلام مي فرمايد : در به خاصيتي وجود دارد كه در هيچ يك از ميوه ها وجود ندارد ! عرض شد : آن چيست اي فرزند رسول خدا ؟ فرمود : ترسو را شجاع و نترس مي كند !  بخدا سوگند كه اين از دانش پيامبران است .  

* در كتاب عيون به نقل از رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم آمده است : يا علي ! هركس سه روز ناشتا  به بخورد ، ذهنش صاف و تمام  وجودش سرشار از علم و حلم مي شود و از كيد شيطان و سربازانش در امان خواهد بود . و نيز از آن حضرت است كه فرمود :  به بخوريد و به ديگران نيز هديه كنيد ، زيرا كه چشمان را روشني مي بخشد و محبت را در قلب وارد مي كند . آن را به زنان باردار بدهيد چرا كه موجب زيبايي فرزند و نيكو شدن اخلاق وي مي شود . هم چنين فرمودند : خوردن به بخيل را سخاوتمند مي سازد . 
          

به سرشار از ويتامين هاي A ,B  است و از ميوه هايي است كه بشر قرن ها قبل از ميلاد آن را مي شناخته و خواص درماني آن را مي دانسته است . تقريباً بيشترين درصد املاح موجود در به را فسفر و كلسيم تشكيل مي دهد  و بدين جهت در رشد ونمو عقل و هوش مؤثر است .   

خوردن مربّا ، كمپوت و خورش به براي تقويت كليه و معده ، دفع تهوّع ، سوزش مجاري ادرار ، بي اشتها يي ، يرقان ، بيماري هاي ريوي ، بواسير ، تپش قلب ،صداهاي مبهم در گوش ، آسم ،تنظيم قاعدگي ، اضطراب و خستگي هاي روحي مفيد است . خوردن به خام خوب نيست و بهتر است بصورت پخته مصرف شود و نيز مصرف آن براي افراد مبتلا به قولنج و رعشه مفيد نمي باشد .

به داراي طبيعتي گرم است و براي گرم مزاجان خوب نيست . 
 

م. فیض الاسلام

هدیه به پیشگاه مطهر پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله صلوات

 
 

- لینک کوتاه این مطلب

» موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا(ع)
تاریخ انتشار:12 دی 1393 - 13:53

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد