تفاوت حکومت حضرت داوود و سلیمان با حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام در چیست؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
تفاوت حکومت حضرت داوود و سلیمان با حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام در چیست؟

بین این دو حكومت نقاط اشتراك و شباهت‌های فراوانی وجود دارد. هر دو حكومتی الهی و عدالت‌محورند كه در رأس آن یك حجت الهی قرار دارد. اما با توجه به روایات و از نظر تحقق خارجی، از جهاتی تفاوت دارند: 
۱. گستره حکومت: حکومت حضرت داوود و سلیمان منطقه‌ای بود. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «حضرت داوود و همین‌طور حضرت سلیمان بر منطقه شامات تا بلاد اصطخر (از فلسطین و لبنان تا ایران) حاكم بودند».[۱] در‌حالی‌كه حكومت امام زمان جهانی است و شرق و غرب عالم را دربرمی‌گیرد. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «خداوند متعال به‌دست او مشرق و مغرب عالم را خواهد گشود».[۲] این تعبیر بیان‌کننده این نكته است كه هیچ نقطه‌ای از زمین باقی نمی‌ماند مگر اینكه در سیطره و حكومت او قرار می‌گیرد. در روایات آمده كه چهار نفر، بر همه زمین حاکم شدند، از جمله حضرت سلیمان و داوود.[۳] مراد از همه زمین، سرزمین‌های مسكونی شناخته شده آن زمان است؛ پس قطعاً‌ نقاطی مثل قاره آمریكا، ‌ژاپن و مانند آن را در برنمی‌گرفته است. ولی در حكومت حضرت ولی عصر تمام كره زمین در حیطه حكومت ایشان قرار می‌گیرد. 
۲. دست‌آورد و نتیجه: طبق وعده قطعیِ قرآن كریم و روایات فراوان، در حكومت جهانی امام مهدی علیه‌السلام تمام مظاهر شرک برچیده می‌شود و توحید كامل بر سراسر جهان سایه خواهد افكند. تعبیر «... لَا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئًا»[۴] و بیان امام صادق علیه‌السلام كه می‌فرماید: «در روی زمین هیچ بقعه و مكانی كه غیر خداوند در آن عبادت شود باقی نمی‌ماند، مگر اینكه خداوند عزّوجلّ در آن عبادت می‌شود و دین، تماماً از آن خداوند خواهد شد.» تأکید این حقیقت است. این وعده الهی است و محال است كه وعده الهی تحقق نیابد (اِنَّ اللهَ لا یُخْلِفُ المِیعَادَ)[۵]. اما حاكمیت توحید با این كمیت و كیفیت، در حكومت حضرت داوود و سلیمان به چشم نمی‌خورد. خداوند متعال در آیه‌های ۷۸ و ۷۹ سوره مائده می‌فرماید: «كسانی كه از بنی‌اسرائیل كافر شدند مورد لعن حضرت داوود و عیسی بن مریم قرار گرفتند؛ زیرا نافرمانی و تجاوز می‌كردند. آنها از منكری كه دیگران به جای می‌آوردند، نهی نمی‌كردند.»
مهم‌ترین ابزار قدرت حضرت سلیمان، انگشتر او بود و براساس آنچه در روایات متعدد آمده،[۶] هم‌اكنون آن انگشتر نزد حضرت مهدی علیه‌السلام است. امام مهدی علیه‌السلام وارث تمام انبیا و اولیاست. عصا و سنگ حضرت موسی علیه‌السلام، پیراهن حضرت یوسف علیه‌السلام، پرچم و سلاح رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله همگی نزد اوست. فرشتگانی كه برای یاری انبیا و اولیا آمده‌اند، جملگی هنگام ظهور، گرد حضرت جمع خواهند شد. هم‌چنین حضرت عیسی علیه‌السلام برای یاری او نازل خواهد شد. تمام این امور نشان می‌دهد، آنچه بناست در حكومت حضرت مهدی علیه‌السلام تحقق یابد، بی‌نظیر خواهد بود. از‌این‌رو، برای برچیدن تمام ظواهر شرك، همه راه‌كارهای عملی تدارك دیده شده است. 
۳. سیره قضایی: قضاوت امام مهدی علیه‌السلام بر‌اساس واقع و با علم غیب خواهد بود،[۷]  ولی سیره قضایی حضرت داوود و سلیمان علیهماالسلام بر اساس بینه و قسم بود؛ تنها در مدت بسیار كوتاهی حضرت داوود علیه‌السلام بر اساس واقع قضاوت می‌کرد.[۸] 
۴. امور شگفت‌انگیز: نكته دیگر، امور شگفت‌انگیزی است كه در حكومت حضرت مهدی علیه‌السلام اتفاق می‌افتد كه مهم‌ترین آن رجعت است. رجعت سابقه بسیار طولانی دارد (از جمله در میان بنی‌اسرائیل)، اما به آنچه در دوران ظهور صورت می‌گیرد، از نظر کیفیت و کمیت از زمان آدم علیه‌السلام تا آن زمان بی‌مانند است. پانزده نفر از قوم موسی علیه‌السلام، اصحاب كهف، یوشع وصی موسی علیه‌السلام، سلمان، ابودجانه انصاری، مقداد و مالك اشتر[۹] از جمله افرادی هستند كه در زمان ظهور آن حضرت به دنیا بازمی‌گردند.
به عبارت دیگر برای یاری  آن حضرت، گل‌چینی از برگزیدگان همه امت‌ها رجعت می‌کنند. سردمداران كفر و ضلالت نیز برای مجازات برگردانده می‌شوند. این نكات نشان می‌دهد، حكومت جهانی حضرت مهدی علیه‌السلام حكومتی بی‌نظیر و موعود همه امت‌هاست.
 
پی نوشت‌ها 
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۴، ص۲، ح۵.
۲. كمال‌الدین، شیخ صدوق، باب۳۳، ح۳۱، ما روی عن الامام الصادق علیه‌السلام.
۳. خصال، شیخ صدوق، ص۲۷۵؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۲، ص۲۶، ح۱۳؛ تفسیر عیاشی، ج۱، ص۱۴۷.
۴. آل‌عمران، آیه۹؛ نور:۵۵.
۵. كمال‌الدین، شیخ صدوق، باب۳۵، ح۷، ما روی عن الرضاعلیه‌السلام؛ الغیبه، نعمانی، ص۲۴۹، باب ما یعرف به.
۶. كمال‌الدین،شیخ صدوق، ‌باب۵۸؛ نوادر الكتاب، ح۱۹؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۴، ص۱۴، ح۲۳.
۷. البرهان، سید هاشم بحرانی، ج۴، ص۷۰۴، ذیل آیه ۱۵۹ سوره اعراف و سایر تفاسیر روایی.
۸. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۳، ص۹۰، ح۹۵.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:2 فروردین 1394 - 2:17

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد