جنگ در یمن برای کسب قدرت در ریاض +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بنا بر ادعای مجتهد، در حال حاضر عملا عربستان سعودی به وسیله «محمد بن سلمان» فرزند پادشاه و وزیر جنگ این کشور اداره می شود. محمد بن سلمان، علاوه بر مسئولیت وزارت جنگ، فرماندهی عملیات عاصفة الحزم را بر عهده دارد.

جنگ در یمن برای کسب قدرت در ریاض +تصاویر

 

صفحه مشهور «مجتهد» در شبکه توئیتر طی یک افشاگری مهم بار دیگر خبرساز شد. او این بار مدعی شد فشارهای روانی ناشی از شکست نسبی عربستان در حمله به یمن و عملیات موسوم به «عاصفة الحزم» باعث شده مشکلات جسمی و روحی پادشاه تشدید شده و عملا او از نظر جسمی و تعادل روانی توانایی اداره کشور را نداشته باشد. 

بنا بر ادعای مجتهد، در حال حاضر عملا عربستان سعودی به وسیله «محمد بن سلمان» فرزند پادشاه و وزیر جنگ این کشور اداره می شود. محمد بن سلمان، علاوه بر مسئولیت وزارت جنگ، فرماندهی عملیات عاصفة الحزم را بر عهده دارد.
به این ترتیب به نظر می رسد یکی از لایه ها و ابعاد عملیات حمله به یمن، جنگ قدرت در داخل دربار آل سعود باشد که وزیر جنگ را به اداره کننده اصلی کشور تبدیل کرده است. به عنوان نمونه همین محمد بن سلمان در جلسات شورای امنیت در مورد حمله نظامی به یمن شرکت کرد که امری بی سابقه بود.

در مورد جنگ قدرت، مجتهد می نویسد: «شاهزاده متعب بن عبدالله، ولیعهد پادشاهی آل سعود در جلسه شورای امنیت شرکت نکرد؛ همان گونه که عبد المحسن التویجری (قائم مقام وزیر دفاع) در این جلسات شرکت نکرد. طی دوران پادشاهی ملک سلمان، قدرت تویجری کاهش قابل ملاحظه ای داشت زیرا دارای اختلافاتی با محمد بن نایف، جانشین ولی عهد و وزیر کشور سعودی بود.»

در مورد وضعیت جسمی و روانی ملک سلمان، گمانه زنی های زیادی مطرح شده است. مجتهد در این مورد از مشکلات جدی قلبی پادشاه خبر داده است؛ مشکلاتی مانند تنگ شدن رگ اصلی قلب و فشار بالای خون وی. همین مسأله، بهانه خوبی برای محمد بن سلمان فراهم کرده تا به بهانه وضعیت ناگوار جسمی پدر و اضطراب های ناشی از جنگ، عملا پادشاه را ایزوله کرده و ارتباطات وی با دیگر شخصیت های درباری و نظامی را به حداقل ممکن برساند.

ملک سلمان علاوه بر بیماری قلبی – که طی دو سال اخیر بر وی عارض شده است –، دست کم از سال 2011 گرفتار بیماری آلزایمر بود به حدی که به سختی می تواند صحبت کند و حتی در تکلم های تلویزیونی نیز بسیار کند و آرام صحبت می کند. همین موضوع باعث شده عملا جلسات با وی نیز زمانبر شده و در نتیجه، حتی در صورت حضور در جلسات نیز کم ترین مشارکت را در مباحث و تصمیم گیری داشته باشد.

جنگ در یمن برای کسب قدرت در ریاض/ آماده انتشار

گمانه زنی در مورد این بعد از عملیات نظامی (اشتهای وزیر جنگ برای ارتقاء خود در دربار) محدود به شخصیت های داخلی دربار نیست. بسیاری از سرویس های امنیتی خارجی و دستگاه های دیپلماتیک مربوطه در گمانه زنی ها و یافته های خود، این ایده را گمانه زنی می کنند که احتمالا محمد بن سلمان قصد دارد پدر را ایزوله کرده و برای ارتقاء خود به پست جانشینی ولی عهد زمینه سازی کند.


در این زمینه، محمد بن سلمان به صورت همزمان دو رقیب جدی دارد: «شاهزاده مقرن» (ولی عهد و برادر پادشاه) و «محمد بن نایف» (جانشین ولی عهد و برادرزاده پادشاه). در همین مورد نیز مجتهد نوشته است: «عملیات عاصفة الحزم، محمد بن سلمان را جسور و متهور ساخته است. او از این فرصت می خواهد حداکثر بهره برداری را در راستای آرزوها و امیال خود داشته باشد و به این ترتیب عملیات را شدت بخشید تا با اطمینان بالایی به هدف خود نائل شود.

با این حال، به نظر می رسید او در این مسیر متناسب با پیش بینی خود کامیاب نشد و به همین علت، بلافاصله با تغییر صورت مسأله تلاش کرد یک راه حل سیاسی برای جنگ پیدا کند و با ابتکار عمل در این زمینه، بتواند موقعیت خود را در دربار بهبود بخشد. در همین راستا، محمد بن نایف را به ترکیه فرستاد تا اردوغان همراه با پیامی از ریاض به تهران برود و راه حل سیاسی برای جنگ و بحران یمن بیابد.»

جنگ در یمن برای کسب قدرت در ریاض/ آماده انتشار

«مجتهد» در این زمینه به نکته مهمی اشاره کرده است. اگر در رسانه ها دقت کنید، رسانه های درباری آل سعود به صورت مرتب در حال تبلیغ وی و چهره سازی در مورد فرمانده این عملیات هستند که این شدت عمل نمی تواند اتفاقی باشد. با این حال، زمانی که رسانه ها با شخصیت های درباری صحبت می کنند، آن ها به جای تبلیغ و ستایش فرمانده عملیات، دائما در مورد عظمت ارتش و این که «ارتش متعلق به ملت و برآمده است ملت است» تأکید دارند. این تفاوت ادبیات به حدی محسوس است که عمده ناظران با رصد رسانه های درباری آل سعود، آن را تصدیق می کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که گرچه تهران بر راه حل سیاسی برای بحران یمن تأکید دارد، اما طرح محمد بن نایف ناکام ماند! زیرا – به اذعان عمده رسانه های عربی – طرح محمد بن نایف فاقد حداقل هایی بود که بتواند تهران و آنکارا را با خود همراه کند. چه بسا همین موضوع، یک محور جدید ایرانی-ترکی برای مهار بحران فراهم کند.

مجتهد: "سعود الفیصل 3 بار درخواست استفعا کرده است"

مجتهد همچنین در صفحه تویتر خود نوشت: "سعود الفیصل" به دلیل بیماری و همچنین مخالفت با فرمان‌ها و یا توصیه‌های "محمد بن نایف" (جانشین ولیعهد و وزیر کشور) و "محمد بن سلمان" (وزیر دفاع) که کوچکتر از او هستند؛ 3 بار درخواست استعفا کرده است.

جنگ در یمن برای کسب قدرت در ریاض/ طمع ریاست جوان بی‌تجربه، سعودی‌ها را به دام جنگ انداخت/ آماده انتشار

مجتهد که بسیاری او را از افراد نزدیک و یا وابستگان ناراضی خاندان آل سعود می دانند، خاطرنشان کرد: "بیش از 90 درصد از وزارت خارجه و بخشها و نهادهای مربوط به آن، توسط سعود الفیصل اداره نمی شود."

سعود الفیصل (75 ساله) از 40 سال قبل وزیر خارجه عربستان است. وی تا کنون بیش از 6 بار عمل ستون مهره انجام داده و بیماری و ناتوانی جسمی او در کنفرانسهای مطبوعاتی و اجلاسها کاملا مشخص است.


- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:27 فروردین 1394 - 22:15

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد