طرح موضوع "اميدهای آخرالزمانی جهادگرايان مسلمان" در كنفرانس دانشگاه بوستون

(بسم الله الرحمن الرحیم)

پررنگ شدن تمايلات منجي گرايانه در ميان كشورهاي اسلامي و تاثيرگذاري اين باورها بر حركتهاي گروههاي جهادي در سرتاسر جهان، مجامع علمي و آكادميك غرب را به تكاپو واداشته كه به واكاوي موضوع و بررسي جوانب آن بپردازند و با برگزاري همايش و كارگاههاي پژوهشي، ابعاد تاريخي و عقيدتي آنرا تبيين كنند. اين بار دانشگاه بوستون با دعوت از برخي صاحب نظران حوزه منجي گرايي اسلامي، در اين مسير گام نهاده و جالب توجه آنكه تاريخ برگزاري همايش تقريبا مصادف است با دومين سالگشت بمب گذاري ماراتن بوستون!

طرح موضوع "اميدهای آخرالزمانی جهادگرايان مسلمان" در كنفرانس دانشگاه بوستون

 

 

«نسل خلافت: اميدهاي آخرالزماني، روياهاي هزاره گرايانه و جهاد جهاني» (Generation Caliphate: Apocalyptic Hopes, Millennial Dreams and Global Jihad) عنوان همايشي است كه در تاريخ 3 و 4 ماه مي 2015 (برابر با 13 و 14 ارديبهشت 1394) در دانشگاه بوستون آمريكا برگزار مي شود. اين همايش از طرف مركز مطالعات هزاره گرايي (Center for Millennial Studies)، گروه تاريخ دانشگاه بوستون و مجمع انديشمندان براي صلح در خاورميانه (Scholars for Peace in the Middle East) حمايت مي شود.

در توضيحاتي كه در دعوتنامه اين همايش نوشته شده، چنين مي خوانيم:

غالب مردم در غرب، واژه هاي آخرالزماني و هزاره گرايي را {تنها} با اعتقادات مسيحي در مورد پايان جهان مرتبط مي دانند. عده كمي از ايشان مي دانند كه محمد {ص} كارش را با عنوان پيامبر آخرالزمان و با پيش بيني رخداد قريب الوقوع قيامت آغاز نمود. هنوز هم در طي سي سال گذشته گروهي از شبه نظاميان –در ميان اهل سنت و شيعيان- هريك همگام و البته جدا از ديگري، تحت باورهاي آخرالزماني فعال بوده و اهداف هزاره اي را در مورد گسترش دارالاسلام به كل جهان پيگيري مي كنند. در مسيري كاملا همگام با باورهاي آخرالزماني، اين گروههاي جهادي تحولات غرب مدار جهاني را وسيله اي براي باورهاي هزاره گرايانه خود مي دانند و بنابر سناريوي آخرالزماني ترسيم شده توسط ايشان، فتح جهاني جايگزين دعوت (تبليغ) مي شود. كارشناسان غربي به دلايل گوناگون تا ساليان اخير به اين مساله توجهي نداشتند. با اين حال درك ماهيت جهاد در سطح جهان و ارتباط آن با پويايي در گروههاي هزاره گرا و آخرالزماني، موضوع مهمي است كه تاثير آن بر انگيزه، روش و اميدبخشي ايشان قابل انكار نيست.

در اين همايش بيش از 10 پژوهشگر، استاد دانشگاه، نويسنده و فعال رسانه اي در دو روز به صورت فشرده مباحثي را در موضوع همايش مطرح مي كنند. برخي از سخنرانان –كه از جايگاه ويژه اي در مجامع علمي و رسانه اي غرب در اين موضوع برخوردارند، عبارتند از:

  • ويليام مك كانتز (William McCants)[1] از موسسه بروكينز با مقاله "داعش و مهدي غايب: مطالعاتي در ناهنجاري شناختي و آهنگ آخرالزماني"
  • گريم وود (Graeme Wood)[2] از دانشگاه ييل با مقاله "مقاومت در نگاه همراستا به جهاد جهاني و جنبش هاي آخرالزماني"
  • تيموتي فرنيش (Timothy Furnish)[3] با مقاله "امتناع از زمان هزاره: 700 سال جنگ امپراطوري عثماني در مقابل مهدويت در قلمرواش"
  • ديويد كوك (David Cook)[4] از دانشگاه رايس با مقاله "داعش و بوكوحرام: نمايه هايي در جهاد آخرالزماني"
  • مهدي خلجي[5] از موسسه واشنگتن در موضوع سياست خاورميانه با مقاله "سياستهاي انقلابي آخرالزماني در ايران"

به ترتيب از راست به چپ: ديويد كوك، تيموتي فرنيش، گريم وود، ويليام مك كانتز و مهدي خلجي

در اين همايش 12 ارائه مقاله و دو سخنراني برنامه ريزي شده كه در 5 پنل برنامه ريزي شده زير ارائه مي گردد:

  1. مقدمه
  2. هدف هزاره گرايان، خلافت جهاني
  3. چند بررسي موردي از جهاد آخرالزماني
  4. توهم توطئه و قتل عام جهاني
  5. بحث نهايي

تيموتي فرنيش در سايت خود اين تصوير را براي تبليغ همايش برگزيده است

جالب آنست كه در اين همايش كه با توجه به موضوع تعيين شده، به آموزه هاي آخرالزماني اسلام و نمودهاي آن مي پردازد، تنها از دو نفر مسلمان -يكي مهدي خلجي و ديگري حسين حقاني (سفير سابق پاكستان در آمريكا)[6]- به عنوان سخنران دعوت شده كه هيچ يك از جايگاه مقبولي در تببين عقايد اسلامي برخوردار نيستند و در مقابل از چهره هاي اسلام ستيزي همچون ايان حرسي علي [7]–كه سالهاست به فعاليتهاي ضداسلامي در هلند و آمريكا مشغول است- دعوت به حضور شده است. نكته قابل توجه ديگر آنكه اين همايش در روزهايي برگزار مي شود كه مصادف با دومين سال وقوع بمب گذاري در مسابقه دو ماراتن در بوستون[8] است و بعيد است برگزار كنندگان اين همايش به اين موضوع توجه نداشته باشند به خصوص آنكه برخي مدعوين –همچون فرنيش- در آن واقعه مدعي ارتباط بمب گذاري با تمايلت مهدي گرايانه مسلمانان شده بودند.[9]

براي اطلاعات بيشتر در مورد همايش ر ك:

http://www.bu.edu/history/news-events/lecture-series/generationcaliphate-apocalyptic-hopes-millennial-dreams-and-global-jihad/


 

  • تهيه گزارش: زهير دهقاني آراني

 

[1] - وي يكي از اعضاي مهم بروكينز و مدير پروژه ارتباط آمريكا با عالم اسلام بوده است ر ك:

http://www.brookings.edu/experts/mccantsw

[2] - استاد دانشگاه و سخنران علوم سياسي در دانشگاه ييل . وود در رسانه هاي مختلفي همچون نيويوركر و وال استريت ژورنال نيز مقاله مي نويسد. ر ك:

http://en.wikipedia.org/wiki/Graeme_Wood_(journalist)

[3] - http://westandmahdism.persianblog.ir/tag/تيموتي_فرنيش

[4] - ديويد كوك استاد دانشگاه رايس كه تخصص ويژه اي در زمينه نگاه آخرالزماني اسلام دارد و به طور ويژه دو كتاب و چندين مقاله  با همين موضوع نگاشته است. ر ك:

https://reli.rice.edu/Content.aspx?id=68

[5] - اگرچه نمي توان براي مهدي خلجي در ميان اين اسامي جايگاهي قائل شد، ولي از اين جهت كه وي يكي از سخنرانان اين جلسه محسوب مي شود، مقاله وي ذكر گرديد. ر ك:

- http://westandmahdism.persianblog.ir/tag/مهدي_خلجي

[6] - http://en.wikipedia.org/wiki/Husain_Haqqani

[7] - ايان حرسي علي، زن سومالي الاصل كه مدعي بود مسلمان بوده و در طي اجبار خانواده به رعايت احكام اسلامي و ازدواج اجباري از اسلام دست برداشته و به هلند پناهنده شد. او با تبليغات فراوان ضداسلامي خود حتي به مجلس هلند نيز راه يافت ولي در سال 2006 پس از روشن شدن دروغهاي وي، تابعيت و عضويت او در پارلمان هلند لغو شد. او در ساخت فيلم ضداسلامي تسليم نقش اساسي داشت. ر ك:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8502270023

[8] - http://en.wikipedia.org/wiki/Boston_Marathon_bombings

[9] - http://historynewsnetwork.org/article/151618



- لینک کوتاه این مطلب

» غرب و مهدویت
تاریخ انتشار:6 اردیبهشت 1394 - 20:16

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد