(بسم الله الرحمن الرحیم)
این سؤال دارای سه بخش است:
۱. با استناد به روایات میتوان گفت: امام زمان به محض تحقق خطا، از آن مطلع شده، بر اساس عدالت که یکی از مهمترین فلسفههای ظهور است، اقدام خواهد کرد.[۱]
۲. اشتباهات و خطاهای انسان به دو دسته تقسیم میشود:
الف. خطاهایی که در شرع مقدس اسلام برای آنها کیفر دنیایی قرار داده شده است و حاکم اسلامی اجرای آنها را به عهده دارد؛ مانند سرقت اموال، قتل، و… .
ب. خطاهایی که از نظر دین، دارای کیفر و عذاب است، ولی خداوند برای آنها کیفر دنیایی قرار نداده است و عذاب و عقوبت آخرتی دارند، هر چند آثار نامطلوب دنیایی برای انسان به همراه خواهند داشت.
یکی از برنامههای مهم امام موعود، اجرای عدالت در همه زمینهها، از جمله قضاوت و اجرای صحیح مقرارت حقوقی است؛ ازاینرو افرادی که دچار خطای نوع اول بشوند، مجازات خواهند شد.
حضرت هنگام ظهور درباره خطاهایی که مربوط به حقالناس است ـ مثل فردی که مال مردم را خورده است ـ با اتخاذ برنامههایی، به این امور رسیدگی میکند، تا حق افراد داده شود، اما درباره خطاهایی که مربوط به مردم نیست، بلکه افراد، اطاعت الهی را رعایت نکرده، واجبات را ترک کرده یا محرماتی را انجام دادهاند، حضرت مردم را به توبه و بازگشت به سوی خداوند دعوت نموده، آنان را به جبران اشتباهات گذشته تشویق و ترغیب میکند. حضرت، تجلی رحمت و عفو بیکران الهی است؛ از این رو در نخستین برخورد، از باب رحمت وارد میشود، نه از راه مجازات و شدت بر مردم.
۳. راه توبه هیچگاه به روی انسان بسته نیست. اگر انسان به واقع از اشتباه خود پشیمان باشد، مورد عفو قرار میگیرد. حضرت برای هدایت میآید، به همین علت، ابتدا از مردم میخواهد به راه حق برگردند، البته باید بدانیم اگر گناه زیاد شد، در مواردی انسان توفیق توبه را از دست میدهد؛ به همین سبب یک منتظر سعی میکند به «گناه» گرفتار نشود و اگر خدای نکرده مرتکب اشتباهی شد، توبه کند.
پینوشتها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۹۰.
در زمان ظهور آیا انسان به محض کوچکترین اشتباه و خطا، مجازات میشود؟
این سؤال دارای سه بخش است:
۱. با استناد به روایات میتوان گفت: امام زمان به محض تحقق خطا، از آن مطلع شده، بر اساس عدالت که یکی از مهمترین فلسفههای ظهور است، اقدام خواهد کرد.[۱]
۲. اشتباهات و خطاهای انسان به دو دسته تقسیم میشود:
الف. خطاهایی که در شرع مقدس اسلام برای آنها کیفر دنیایی قرار داده شده است و حاکم اسلامی اجرای آنها را به عهده دارد؛ مانند سرقت اموال، قتل، و… .
ب. خطاهایی که از نظر دین، دارای کیفر و عذاب است، ولی خداوند برای آنها کیفر دنیایی قرار نداده است و عذاب و عقوبت آخرتی دارند، هر چند آثار نامطلوب دنیایی برای انسان به همراه خواهند داشت.
یکی از برنامههای مهم امام موعود، اجرای عدالت در همه زمینهها، از جمله قضاوت و اجرای صحیح مقرارت حقوقی است؛ ازاینرو افرادی که دچار خطای نوع اول بشوند، مجازات خواهند شد.
حضرت هنگام ظهور درباره خطاهایی که مربوط به حقالناس است ـ مثل فردی که مال مردم را خورده است ـ با اتخاذ برنامههایی، به این امور رسیدگی میکند، تا حق افراد داده شود، اما درباره خطاهایی که مربوط به مردم نیست، بلکه افراد، اطاعت الهی را رعایت نکرده، واجبات را ترک کرده یا محرماتی را انجام دادهاند، حضرت مردم را به توبه و بازگشت به سوی خداوند دعوت نموده، آنان را به جبران اشتباهات گذشته تشویق و ترغیب میکند. حضرت، تجلی رحمت و عفو بیکران الهی است؛ از این رو در نخستین برخورد، از باب رحمت وارد میشود، نه از راه مجازات و شدت بر مردم.
۳. راه توبه هیچگاه به روی انسان بسته نیست. اگر انسان به واقع از اشتباه خود پشیمان باشد، مورد عفو قرار میگیرد. حضرت برای هدایت میآید، به همین علت، ابتدا از مردم میخواهد به راه حق برگردند، البته باید بدانیم اگر گناه زیاد شد، در مواردی انسان توفیق توبه را از دست میدهد؛ به همین سبب یک منتظر سعی میکند به «گناه» گرفتار نشود و اگر خدای نکرده مرتکب اشتباهی شد، توبه کند.
پینوشتها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۹۰.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:7 اردیبهشت 1394 - 23:41
مطالب مرتبط...
- اگر در زمان ظهور امام عصر امکان گناه وجود دارد، پس چرا ظلم و گناه صورت نمیگیرد؟
- مراد از علایم ظهور چیست؟
- علت ترس بعضی افراد از ظهور امام زمان(عج) چیست؟
- یاران امام زمان، تنها از شیعیان هستند یا از اهل تسنن نیز در شمار یاران ایشان وجود دارد؟
- چرا بیشتر انسانها هیچحرکتی در جهت اعلام آمادگی و پذیرفتن منجی نکردهاند؟
همچنین ببینید...
نظر شما...