چرا اکنون که مردم، این همه استغاثه می‎کنند، حضرت مهدی ظهور نمی‌کنند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
با توجه به کلام امام علی علیه‌السلام در هنگام پذیرش خلافت چرا اکنون که مردم، این همه استغاثه می‎کنند، حضرت مهدی ظهور نمی‌کنند؟

سکوت نکردن برابر شکم‌بارگی ستمگران و فقر محرومان، دارای مراحل و راهکارهای متعدد است که یکی از آن‌ها، قیام و تشکیل حکومت است. حضرت علی‌ علیه‌السلام پس از رحلت پیامبر‌ اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌‌‌آله بیست و پنج سال خانه نشین شد و اقدام ظاهری برای تشکیل حکومت نکرد. امام حسن مجتبی علیه‌السلام پس از صلح با معاویه، به مدینه بازگشت و حرکت ظاهری خاصی برابر ظلم‌های معاویه از خود نشان نداد. آیا این دو بزرگوار، کاملاً سکوت کرده بودند یا متناسب با شرایط زمان، عهد و مسئولیت الهی خود را انجام می‌دادند؟
همچنین باید توجه داشت اگر حضرت علی‌ علیه‌السلام هنگام قبول خلافت، فرمود: «علت قبول خلافت از سوی من، عهد و مسئولیتی است که خدا از عالمان و دانشمندان گرفته است که برابر شکم‎بارگی ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان و بیچارگان سکوت نکنند. اینک مردم، اطراف مرا گرفته و اصرار به قبول آن دارند» و خلافت را پذیرفت، بدان سبب بود که مردم، آمادگی پذیرش را اعلام کردند و حجت بر امام تمام شد؛ ولی تاریخ نشان داد که مردم واقعاً آمادگی پذیرش را نداشتند؛ لذا آن حضرت پس از حکومتی حدوداً پنج ساله، در مسجد کوفه به شهادت رسید. شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، ضایعه بسیار بزرگ و غیر قابل جبرانی برای جامعه بشریت بود؛ ولی راه امامت، به وسیله امام حسن و دیگر امامان‌ علیهم‌السلام ادامه یافت. علاوه بر این، وظیفه هر امام، از سوی خداوند با‌توجه به زمان، محیط، مردم و ... تعیین شده است. امام مهدی علیه‌السلام آخرین امام است و وظیفه او، فراگیر کردن عدالت و اسلام در سرتاسر جهان است؛ لذا زمان ظهور، وقتی خواهد بود که واقعاً مردم قابلیت پذیرش را در خود ایجاد کنند و آن حضرت را بخواهند و تا آخر همراه باشند.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:14 اردیبهشت 1394 - 22:14

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد