چامسکی: حکومت آمریکا حکومت توانگران است نه دموکراسی

(بسم الله الرحمن الرحیم)

فیلسوف و زبان‌شناس برجسته آمریکایی در مصاحبه با شبکه «راشاتودی» اعلام کرد جنگ عراق جرم هزاره بود و تأکید کرد رسانه‌های آمریکا همان چیزهایی را تکرار می‌کنند که واشنگتن تمایل دارد مردمش فقط آنها را بدانند.


«نوآم چامسکی» فیلسوف و زبان‌شناس آمریکایی به شبکه «راشاتودی» گفت که سازمانهای رسانه‌ای مهم آمریکا با پشتکار خاص به صورت طوطی‌وار آن چیزهایی را تکرار می‌کنند که مقامات آمریکایی تمایل دارند مردم کشورشان درباره امور جهانی بدانند.

*هر رسانه‌ای که نظام تبلیغاتی آمریکا را تکرار نکند، از نظر واشنگتن غیرقابل تحمل است

وی ادامه داد: از نظر مقامات آمریکایی هرگونه رسانه‌ای که نظام تبلیغاتی آمریکا را تکرار نکند، غیرقابل تحمل است.

چامسکی تأکید کرد که رسانه‌های پیشرو و مهم آمریکا همچنین اجازه ندارند که خطای غرب یا به عبارت دیگر همان آمریکا در امور جهانی، همچنین درگیری‌های اوکراین یا تنش‌ با ایران را بیان کند.

این زبان‌شناس برجسته آمریکایی تأکید کرد که وقتی ایده‌ای در تقابل با راهبرد آمریکا باشد، دیگر آن ایده جهانی اهمیت خود را از دست می‌دهد.

*از نظر آمریکا جامعه جهانی شامل کسانی می‌شود که این کشور را همراهی کنند

وی ادامه داد: غرب در واقع به مفهوم آمریکا و هرکسی است که دنباله رو آن باشد. در آمریکا، جامعه بین‌الملل یعنی آمریکا و هرکسی است که این کشور را همراهی کند. بعنوان مثال، می‌توان به مسئله حق ایران برای اجرای سیاست‌های کنونی هسته‌ای خود اشاره کرد. این سیاست‌ها هر چه که باشد، خط استاندارد این است که جامعه بین‌الملل با آن مخالفت کند. حال جامعه بین‌الملل چه کسی است؟ جامعه بین‌الملل همان چیزی است که آمریکا تعیین کند.

اظهارات چامسکی در این هفته در مقابل جلسه استماع کنگره تحت عنوان :«مقابله با تسلیحاتی شدن اطلاعات روسیه» مطرح شد.

«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این نشست به انتقاد از رسانه‌های روسیه پرداخت و گفت: رسانه‌های روسیه در حال حاضر بین جوامع خارج از کشور اختلاف به وجود می‌آورند و در واقع اطلاعات را تسلیحاتی می‌کنند.

چامسکی در واکنش به اظهارات رویس گفت: اگر امکان صداقت وجود داشت، رویس درباره رسانه‌های آمریکا حرف می‌زد. او به مقاله اخیر نیویورک‌تایمز اشاره کرد که در آن دلایلی را درباره عدم اعتماد به ایران در توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بیان کرده بود.

*آمریکا به کشورها حمله می‌کند، مردم را به کشتن می‌دهد، آنوقت این ثبات به حساب می‌آید و هرکه مقابلش بایستد بی‌ثباتی کرده است

چامسکی با اشاره به این مقاله گفت: جالب‌ترین بخش این بود که ایران را به دلیل حمایت از شبه‌نظامیانی که سربازان آمریکایی را در عراق می‌کشد، به بی‌ثباتی در خاورمیانه متهم کرده بود. این قضیه دقیقاً مثل این می‌ماند که در سال 1943، رسانه‌های نازی از انگلیس انتقاد کردند زیرا اروپا را با حمایت از احزابی که نظامیان آلمانی را می‌کشتند، به بی‌ثبات کردن اروپا متهم کرده بود. به بیان دیگر، فرضیه اینگونه است، وقتی آمریکا حمله می‌کند، چندصد هزار نفر را می‌کشد، کشور را تخریب می‌کند، باعث درگیری‌های فرقه‌ای می‌شود که هم‌اکنون عراق را تکه تکه کرده است و منطقه را از هم جدا کرده است، این ثبات‌ است. اگر کسی مقابل این اقدامات بایستد، بی‌ثباتی به حساب می‌آید.

*تغییر رویه اوباما در قبال کوبا هیچ ربطی به آزادی و دموکراسی ندارد

چامسکی همچنین به تبلیغات رسانه‌های آمریکا درباره اقدامات اخیر «باراک اوباما»‌رئیس‌جمهور آمریکا برای تعامل با کوبا اشاره کرد و گفت: دولت کندی یک جنگ بسیار جدی تروریستی علیه کوبا به راه انداخت. این یکی از عواملی بود که به بحران موشکی منجر شد. این یک جنگی بود که برنامه‌ریزی شده بود تا به حمله اکتبر 1962 منجر شود که احتمالاً روسیه و کوبا درباره آن می‌دانند.. این جنگ مدتها ادامه داشت. اشاره به این جنگ در آمریکا مجاز نیست. تنها چیزی که شما می‌توانید به آن اشاره کنید، تلاش برای ترور فیدل کاسترو است.

این فیلسوف آمریکایی می‌گوید که تغییر رویه سیاست اوباما در قبال کوبا ربطی به آزادی و دموکراسی ندارد و گفت: هیچ ژست نجیبانه‌ای در کار نبوده است تنها مسئله این بوده است که اوباما فهمیده است که آمریکا عملاً از این بخش نیم‌کره به واسطه انزوا در خصوص این موضوع بیرون رانده شده بود اما شما اجازه ندارید درباره این مسئله در آمریکا حرفی بزنید. اینها همه اطلاعات آشکار است و هیچ چیز محرمانه‌ای نیست و همگی این اطلاعات در اسناد آشکار موجود است اما اجازه بحث درباره این مسئله وجود ندارد.

چامسکی درباره عدم وجود قانون بین‌الملل برای نظارت بر این اقدامات آمریکا گفت: اینکه بگوییم قانون بین‌الملل از بین رفته و نابود شده است، به این مفهوم است که قبلاً‌ قانون بین‌الملل زنده بوده است و کارایی داشته است. آیا اصلا قانون بین‌المللی وجود داشته است؟

وی سپس با اشاره در توضیح حرفهایش ادامه داد که آمریکا در دهه 1980، تقاضای دادگاه جهانی مبنی بر توقف جنگ آمریکا در نیکاراگوئه را به تعویق انداخت و غرامت سنگینی برای خساراتی که موجب شده بود، پرداخت کرد.
وی در پایان اشاره کرد که رویای آمریکا و دموکراسی آمریکا به شدت رو به افول است و گفت: اساساً، اکثر جمعیت آمریکا از حق رأی محروم هستند. نمایندگان آنها هیچ توجهی به عقایدشان نمی‌کنند.. این حکومت توانگران است، نه دموکراسی.



- لینک کوتاه این مطلب

» فارس
تاریخ انتشار:30 اردیبهشت 1394 - 2:33

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد