(بسم الله الرحمن الرحیم)
مقدس بودن سرداب سامرا به دلیل زندگی كردن سه امام آخر شیعیان در آن محل است. سرداب، جای مقدس، مبارک و محترمی است؛ چون ائمه ما در آنجا عبادت و اقامت كردهاند، مانند هر جایی كه بدانیم ائمه علیهمالسلام در آنجا حضور داشتهاند و با قدوم خود آنجا را متبرك كردهاند، مانند بیتالنور (در شهر مقدس قم) كه مدتی محل زندگی حضرت معصومه سلامالله علیها بوده است، یا اماكنی از كربلا تا شام که سر مطهر امام حسین علیهالسلام را در آنجا به زمین گذاشته شدهاند و به آنجا «مقام رأسالحسین» میگویند و برای شیعیان قداست و احترام دارد. اما اذن دخول و خطاب كردن به امام، به سبب آن است كه منزل ائمه را در هر حالی (حضور یا عدم حضور) محترم میدانیم. طبق عقیده شیعه هر جا كه باشیم، امام صدای ما را میشنود و جواب ما را میدهد، ولی ما صدای امام را نمیشنویم؛ از این رو میتوان امام را در هر جایی مورد خطاب قرار داد. البته این مسأله شامل همه معصومان میشود؛ برای مثال، خطاب به امام حسین علیهالسلام، زیارت عاشورا میخوانیم. در پایان گفتنی است که شیخ محمود ابوریه، از علمای معاصر و اهل تحقیق و تتبع اهل سنت میگوید: «من نشنیدهام که شیعهای در مورد سرداب غیبت که در حلّه یا سامراست، بگوید امام در آنجا پنهان است، یا در آنجا زندگی میکند و یا از آنجا ظهور خواهد کرد. شاید سرداب سامرا، مکان نماز امام هادی و عسکری علیهماالسلام بوده که تا به حال باقی مانده است».
[۱] پینوشتها ۱. أضواء علی السنة المحمدیة، ص۲۳۶.
چرا شیعیان سرداب را زیارتگاه میدانند و در كتب ادعیه برای آن دعاها و اعمال مخصوصی ذكر کردهاند؟
مقدس بودن سرداب سامرا به دلیل زندگی كردن سه امام آخر شیعیان در آن محل است. سرداب، جای مقدس، مبارک و محترمی است؛ چون ائمه ما در آنجا عبادت و اقامت كردهاند، مانند هر جایی كه بدانیم ائمه علیهمالسلام در آنجا حضور داشتهاند و با قدوم خود آنجا را متبرك كردهاند، مانند بیتالنور (در شهر مقدس قم) كه مدتی محل زندگی حضرت معصومه سلامالله علیها بوده است، یا اماكنی از كربلا تا شام که سر مطهر امام حسین علیهالسلام را در آنجا به زمین گذاشته شدهاند و به آنجا «مقام رأسالحسین» میگویند و برای شیعیان قداست و احترام دارد. اما اذن دخول و خطاب كردن به امام، به سبب آن است كه منزل ائمه را در هر حالی (حضور یا عدم حضور) محترم میدانیم. طبق عقیده شیعه هر جا كه باشیم، امام صدای ما را میشنود و جواب ما را میدهد، ولی ما صدای امام را نمیشنویم؛ از این رو میتوان امام را در هر جایی مورد خطاب قرار داد. البته این مسأله شامل همه معصومان میشود؛ برای مثال، خطاب به امام حسین علیهالسلام، زیارت عاشورا میخوانیم. در پایان گفتنی است که شیخ محمود ابوریه، از علمای معاصر و اهل تحقیق و تتبع اهل سنت میگوید: «من نشنیدهام که شیعهای در مورد سرداب غیبت که در حلّه یا سامراست، بگوید امام در آنجا پنهان است، یا در آنجا زندگی میکند و یا از آنجا ظهور خواهد کرد. شاید سرداب سامرا، مکان نماز امام هادی و عسکری علیهماالسلام بوده که تا به حال باقی مانده است».
[۱] پینوشتها ۱. أضواء علی السنة المحمدیة، ص۲۳۶.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:6 تیر 1394 - 19:14
مطالب مرتبط...
نظر شما...