(بسم الله الرحمن الرحیم)
اقتضای غیبت امام مهدی علیهالسلام، پنهانبودن مکان حضرت از دیدگان میباشد؛ چراکه اطلاعنداشتن از مکان حضرت به جایی ضرر نمیرساند و عقیدهای را متزلزل نمیکند؛ خدایی که به حکمت بالغه، قوّه قاهره و مصلحت تامه خود، امام را در پرده غیبت قرار داده است، قادر است مکان زندگی او را نیز از مردم پنهان سازد.
بر حسب آنچه از بعضی احادیث و حکایات معتبر استفاده میشود، حضرت در غیبت کبرا در مکان و شهر معین و خاصی استقرار دایم ندارند، بلکه برای انجام وظایفی و تکالیفی که بر عهده دارد به مسافرت و انتقال از مکانی به مکان دیگر، میپردازند.
از جمله شهرهایی که به قدوم مبارکشان مزین شده و جز آن به ما رسیده است: مدینه طیبه، مکه مکرمه، نجف اشرف، کوفه، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد، قم و بغداد است. همچنان مقامات و اماکنی که آن حضرت در آن اماکن تشریففرما شدهاند، متعدد است؛ مانند مسجد جمکران قم، مسجد کوفه، مسجد سهله، مقام حضرت صاحبالامر در وادیالسلام نجف و در حلّه، و بعید نیست که اقامتگاه اصلی ایشان، یا اماکنی که بیشتر آمدوشدشان در آنجاهاست، مکه معظمه و مدینه منوره و عتبات مقدسه باشد.[۱]
در احادیث آمده است:
«او در موسم حج حاضر میشود و در اعمال حج شرکت میکند، او مردم را میشناسد، ولی مردم او را نمی شناسند».[۲]
همچنین از امام صادق علیهالسلام روایت شده است:
«قائم از این جهت به یوسف شباهت دارد که برادران یوسف با اینکه عاقل و دانا بودند و قبلاً هم با وی معاشرت داشتند، وقتی وارد بر او شدند تا خود را معرفی ننمود او را نشناختند و با اینکه بین او ویعقوب بیش از هجده روز فاصله نبوده یعقوب از وی اطلاعی نداشت، پس چرا این مردم انکار میکنند که خدا همین عمل را نسبت به حجت خود حضرت صاحبالامر نیز انجام دهد! آن جناب هم، در بین مردم تردّد کند و در بازارشان راه برود و بر فرششان قدم بگذارد ولی او را نشناسند و به همین وضع زندگی کند تا هنگامی که خدا اذنش دهد، خودش را معرفی نماید».[۳]
پینوشتها
۱. امامت و مهدویت، لطفالله صافی گلپایگانی، ص۲۷؛ منتخبالاثر، ج ۱۴، ص۳۷۰.
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۱۵۲.
۳. همان، ص۱۵۴.
آیا تا به حال کسی از محل زندگی امام زمان علیهالسلام اطلاعی داشته است؟
اقتضای غیبت امام مهدی علیهالسلام، پنهانبودن مکان حضرت از دیدگان میباشد؛ چراکه اطلاعنداشتن از مکان حضرت به جایی ضرر نمیرساند و عقیدهای را متزلزل نمیکند؛ خدایی که به حکمت بالغه، قوّه قاهره و مصلحت تامه خود، امام را در پرده غیبت قرار داده است، قادر است مکان زندگی او را نیز از مردم پنهان سازد.
بر حسب آنچه از بعضی احادیث و حکایات معتبر استفاده میشود، حضرت در غیبت کبرا در مکان و شهر معین و خاصی استقرار دایم ندارند، بلکه برای انجام وظایفی و تکالیفی که بر عهده دارد به مسافرت و انتقال از مکانی به مکان دیگر، میپردازند.
از جمله شهرهایی که به قدوم مبارکشان مزین شده و جز آن به ما رسیده است: مدینه طیبه، مکه مکرمه، نجف اشرف، کوفه، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد، قم و بغداد است. همچنان مقامات و اماکنی که آن حضرت در آن اماکن تشریففرما شدهاند، متعدد است؛ مانند مسجد جمکران قم، مسجد کوفه، مسجد سهله، مقام حضرت صاحبالامر در وادیالسلام نجف و در حلّه، و بعید نیست که اقامتگاه اصلی ایشان، یا اماکنی که بیشتر آمدوشدشان در آنجاهاست، مکه معظمه و مدینه منوره و عتبات مقدسه باشد.[۱]
در احادیث آمده است:
«او در موسم حج حاضر میشود و در اعمال حج شرکت میکند، او مردم را میشناسد، ولی مردم او را نمی شناسند».[۲]
همچنین از امام صادق علیهالسلام روایت شده است:
«قائم از این جهت به یوسف شباهت دارد که برادران یوسف با اینکه عاقل و دانا بودند و قبلاً هم با وی معاشرت داشتند، وقتی وارد بر او شدند تا خود را معرفی ننمود او را نشناختند و با اینکه بین او ویعقوب بیش از هجده روز فاصله نبوده یعقوب از وی اطلاعی نداشت، پس چرا این مردم انکار میکنند که خدا همین عمل را نسبت به حجت خود حضرت صاحبالامر نیز انجام دهد! آن جناب هم، در بین مردم تردّد کند و در بازارشان راه برود و بر فرششان قدم بگذارد ولی او را نشناسند و به همین وضع زندگی کند تا هنگامی که خدا اذنش دهد، خودش را معرفی نماید».[۳]
پینوشتها
۱. امامت و مهدویت، لطفالله صافی گلپایگانی، ص۲۷؛ منتخبالاثر، ج ۱۴، ص۳۷۰.
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۱۵۲.
۳. همان، ص۱۵۴.
- لینک کوتاه این مطلب
»
پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:6 تیر 1394 - 19:15
مطالب مرتبط...
نظر شما...