چگونه مي توان در باره حقانيت اسلام و نيز تورات و انجيل تحيق کرد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
دين اسلام را از دو طريق مي‌توان شناخت، و هر دو طريق مي‌تواند محقق را به يقين برساند:
1. مطالعه خود اسلام و معارف آن بدون مقايسه با ديگر تفكرها و آيين‌ها، چون تمام آموزه‌هاي اسلام عقلاني و با منطق و فطرت بشر هماهنگ است و با اندك تأملي مي‌توان راه مستقيم را در اسلام محمدي صلي الله عليه و آله و سلم يافت. البته اين راه با تفكر و مطالعه و رجوع به عالمان اسلامي و كتاب هاي معتبري كه در زمينة معارف نوشته شده امكان پذير است.
2. با عنايت به تفكر اديان ديگر به طور مقايسه‌اي، تحقيق مقايسه‌اي باورهاي ديني معتقدان به اسلام را عمق مي‌بخشد و كژي‌ها و نابهنجاري‌هاي اديان رقيب جستجو مي‌شود و به اين وسيله مي‌توان راه راست را پيدا كرد. امّا اين راه به مقدماتي نياز دارد كه اگر محقق واجد آنها نباشد نمي‌تواند از عهدة تحقيق به خوبي بر آيد و احياناً در اثر متخصص نبودن در اين راه از اصل هدف فاصله بگيرد و به بيراهه كشانده شود لذا شخصي كه مي‌خواهد در اين راه قدم بردارد اول بايد متخصص در دين خود يعني اسلام باشد و بعد آموزه‌هاي اسلام را با آموزه‌هاي ديگر اديان مقايسه كند، و در مرحلة بعد، از دين و اعتقادات خود يقين حاصل كند چرا كه آيين‌هاي ديگر چه بسا با مغالطاتي كه دارند اعتقادات شخص محقق را متزلزل بكنند.
كتاب مقدس از دو بخش تشكيل شده است:
1. عهد عتيق ؛
2. عهد جديد.
عهد عتيق شامل تورات و كتب انبياي قبل از حضرت مسيح(عليه السلام )  را شامل مي‌شود و عهد جديد اناجيل اربعه و نامه‌هاي بعضي از حواريون و پولس كه پر است از تناقضات و نسبت هاي ناروائي كه به انبياي عظام الهي داده‌اند و آنها اعتقاد به اين ندارند كه كتاب مقدس وحي الهي است. همة مسيحيان، هميشه و همه جا معتقد بوده و هستند كه اناجيل كنوني زندگي نامه و سخنان حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ  است كه متي، مرقس، لوقا و يوحنّا آنها را نوشته‌اند.[1] روشن است كه طبق نص صريح قرآن مجيد، انجيل حقيقي بر حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ  نازل و به او عطا شده است[2] و آن كتاب هيچ گونه سنخيتي با اين اناجيل ندارد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. آشنايي با اديان بزرگ، استاد حسين توفيقي.
2. مسيحيت و يهوديت،‌كتاب مقدس، عبد الرحيم سليماني اردستاني.
3. در آمدي بر تاريخ و كلام مسيحيت، محمد رضا زيبائي نژاد.
4. مسيحيت مقايسه‌اي، محمد رضا زيبائي نژاد.
5. در آمدي بر الهيات اسلام و مسيحيت بصورت مقايسه‌اي، عبد الرحيم سليماني اردستاني.
6. پسر خدا در عهدين و قرآن، عبد الرحيم سليماني اردستاني.
7. اسلام آئين برگزيده، محمد جواد بلاغي.
8. يهوديت، مسيحيت و اسلام، ترجمه استاد حسين توفيقي.
9. كتاب مقدس .

پي نوشت ها: 
[1] . توفيقي، حسين،‌ آشنائي با اديان بزرگ، ص 165، انتشارات سمت، چاپ هفتم، 1384.
[2] . سوره آل عمران، آيه 3 ـ 4، سوره مائده،‌آيه 46 ـ 47، سوره مريم، آيه 30، سوره حديد آيه 27.

- لینک کوتاه این مطلب

» اندیشه قم
تاریخ انتشار:22 تیر 1394 - 17:20

نظر شما...