ریشه بدعهدی‌های آمریکا (2) / آمار دخالت‌های آمریکا در امور کشورها

(بسم الله الرحمن الرحیم)

«جیمس مونرو» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۸۲۳ در حالی طرح آمریکایی «اصل مونرو» یا اصل بی‌طرفی به عنوان یک اصل اساسی در سیاست خارجی این کشور با سایر کشورها و ملت‌ها را خلق کرد که همان زمان ارتش این کشور در حال تجاوز به نیکاراگوئه بود.



از سرزمین آمریکا تا جزایر هاوایی و از خاک جمهوری اسلامی ایران تا جنگ کره، از تاخت و تاز در جنگ جهانی دوم و استفاده از بمب هسته ای تا اقدامات تخریبی درکشورهای اسلامی و از نفوذ در هندوراس، پاناما و شیلی تا انجام آزمایش های میکروبی در کشورهای فقیر آفریقایی و حتی انجام عملیات تروریستی در کشورهای هم پیمان تا دخالت در اوکراین شمه کوچکی از اقدامات کاخ سفید در قالب سیاست خارجی این کشور در برخورد با دولتها و ملتهای جهان محسوب می شود.
جیمی سکاهل که برای تالیف کتاب خود (جنگ های کثیف ... جهان صحنه درگیری) مناطق مختلفی از جهان مسافرت کرده و جنایات دولت آمریکا را در کشورهای همچون افغانستان، یمن ،مالی ، سومالی و... به ثبت رسانده است تمامی جنگ‌های انجام گرفته توسط  آمریکا را در یک راستا توصیف و معتقد است اختلاف آنها صرفا در مورد نوع نامگذاری آن می باشد.
جرج کینان صاحب نظریه «مهار توسعه اتحاد جماهیر شوروی» معتقد است که شعارهای دفاع از حقوق بشر و بهبود ساختار دمکراسی هیچ ارتباطی با سیاست خارجی دولت آمریکا نباید داشته باشد، پایه های سیاست خارجی آمریکا حمایت از تامین منابع اولیه مورد نیاز ما است و همواره در این راستا باید گام برداشت.
مسئله ای که در دهه های شصت وهفتاد از قرن میلادی گذشته از طریق کودتاهای نظامی در سرتاسر جهان  از آمریکای لاتین گرفته تا منطقه خاور میانه انجام  می‌گرفت درحالیکه در برهه کنونی گروه‌های تکفیری جایگزین ژنرال های دیکتاتور شده اند گرچه هدف و رویکرد ها همانی  است که در گذشته بود.
با نگاهی به عملکرد دولت آمریکا طی سه قرن گذشته دو حقیقت قابل تامل و غیر قابل اغماض می باشند، یکی اینکه ساختار تشکیل ایالات متحده آمریکا هیچ شباهتی به تشکیل هیچ کشور دیگری در جهان ندارد وتنها می‌توان آنرا با رژیم صهیونیستی مقایسه کرد که پس از کشتار ملت فلسطین شکل گرفت.
دومین حقیقت قابل تامل آن است که بانگاهی به اقدامات و تجاوزات دولت آمریکا طی قرن گذشته تقریبا هیچ کشوری از دخالت های مستقیم و غیر مستقیم،‌ تجاوزات مستقیم، غیر مستقیم و اقدامات تروریستی دولت آمریکا در امان نمانده است.
در قرن نوزدهم دولت آمریکا اصل «مونرو» یا اصل بی طرفی را در دستور کار خود قرار داد، جیمس مونرو  رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 1823 میلادی چارچوب این اصل را در سخنرانی که در کنگره داشت اعلام کرد و مدعی شد که در قبال عدم دخالت کشورهای استعمارگر اروپایی در امور آمریکا، دولت ایالات متحده هم از جانب خود در مشکلات یا روابط اروپایی دخالت نخواهد کرد.
مونرو در حالی این سخنان را بر زبان می راند که نیروهای ارتش این کشور درحال تجاوز به کشور نیکاراگوئه  بودند.
علاوه بر تجاوز 1823 به نیکاراگوئه ، حمله آمریکا به پرو (1825) ، تجاوز به مکزیک و الحاق نیمی از خاک این کشور به آمریکا (1846) ، تجاوز به اروگوئه (1855) ، تجاوز به پاناما (1855) ، تجاوز به کلمبیا (1857) وتکرار آن در سال های (1892) و(1899) ، تجاوز به آرژانتین (1890)، تجاوز به چین (1894) ، دخالت مستقیم در امور داخلی کوبا (1894) ، تجاوز به هندوراس (1903) ، تجاوز به هائیتی (1904) که تا سال 1934 در اشغال آمریکا باقی مانده بود، مشارکت در جنگ جهانی اول (1917) و حتی هلی برن نیرو در روسیه برای جنگ با بولشویک ها در سال 1918  همگی بخشی از کارنامه تجاوزات دولت آمریکا در دوره ای است که رسما اعلام بی طرفی کرده و تاکید کرده بود در امور استعمارگران اروپایی که در این کشورها فعالیت داشتند دخالت نخواهد کرد.
اما بعد از آن ویلسون (1921-1913) رئیس جمهور آمریکا حتی این اصل نمایشی را هم لغو  و صراحتا بر استفاده از راهبرد جنگ و قدرت نظامی برای تحقق اهداف و منافع آمریکا تاکید کرد تا با روی کار آمدن فرانکلین روزولت به ریاست جمهوری آمریکا (1945ـ1933) آمریکا رویکرد نظامی گری خود را بیش از پیش در پیش بگیرد.
به گفته کارشناسان  دولت آمریکا در حالی طی دو قرن گذشته تمامی کشورهای جهان را  هر یک به نحوی مورد تجاوز قرار داده است  که آخرین تجاوزی که به این کشور صورت گرفته به دهه دوم از قرن نوزدهم میلادی در جنگ آمریکا و انگلیس باز می گردد  و حملات 11 سپتامر 2001 نیز به دلیل شک و شبهه هایی که در مورد دخالت سازمان های اطلاعاتی آمریکا در سامان دادن به آن وجود دارد همچنان از دیدگاه کارشناسان به عنوان یک تهاجم طبقه بندی نمی شود.
دولت آمریکا از همان اوان شکل گیری؛ جنگ و تجاوز را به عنوان بهترین راهکار برای بسط نفوذ خود برجهان در دستور کار خود قرار داده وآنرا راهبردی غیر قابل تغییر که تمامی رؤسای جمهور این کشور با وجود اختلافات موجود در گفتمان ونوع نگرش هایشان به عنوان اصلی غیر قابل تغییر در دستور کار خود قرار داده و می‌دهند. در این اصل کشتار ساکنان اصلی هر سرزمین و جایگزینی مهاجران به جای آن یا فراهم کردن این کار بخش لاینفک این راهبرد محسوب می شود.
دولت آمریکا به بهانه دفاع از دمکراسی جنگ ها و تجاوزات خود را در سرتاسر جهان گسترده‌تر کرد و بعد از جنگ جهانی دوم که جهان دو قطبی شد این حضور و دخالت ها نیز زیر چتر مقابله با خطر کمونیسم علنی تر و پررنگ‌تر گردید وبا پیش کشیدن نظریه دومینو که سقوط یکی از کشورهای بلوک آزاد یا سرمایه داری زمینه سقوط بقیه کشورها فراهم می شود ابتدا در سال 1951 شبه جزیره کره را مورد حمله قرار داد سپس در سال 1954 ایران صحنه تاخت و تاز و تجاوزاتش قرار گرفته بعد از آن ویتنام در سال 1964 مورد تهاجم قرار گرفت و در سال 1970 هم هندوچین به این بهانه به خاک و خون کشیده شد.
برای اطلاعات بیشتر به ترجمه عربی کتاب زلتان گروسمان (چرا جهان از آمریکا متنفر است) ترجمه ضیاء الدین سردار و میریل واین دیفیز (انتشارات قایار) مراجعه شود.

جدول زیر شرح کوتاهی از برخی از دخالت ها ، تجاوزات و جنایات دولت آمریکا در نتیجه دخالت ها در امور داخلی کشورها صرفا طی 70 سال گذشته را ارائه می دهد.

منطقه سال شرح

فرانسه

 

 

1944 ژنرال آیزنهاور که بعدها رئیس جمهور آمریکا شد نورماندی فرانسه را به اشغال خود در آورد

ایران

 

1956

آمریکا برای خروج نیروهای شوروی از ایران تهدید به استفاده از سلاح هسته ای کرد

سوریه

 

1946

انجام کودتا در سوریه

یوگسلاوی

 

1946

تهدید به حمله نظامی به یوگسلاوی بعد از به زمین نشاندن یک هواپیمای آمریکایی در این کشور

اروگوئه

 

1947

تهدید به استفاده از سلاح هسته ای واستقرار نیرو در اطراف این کشور

یونان

 

1949-1947

آمریکا مستقیما برای مقابله با راستگرایان در جنگ داخلی این کشور وارد شد

چین

 

1949-1948

تفنگداران دریایی آمریکا با تجاوز به خاک چین شهروندان آمریکایی موجود در این کشور را پیش از اعلام پیروزی کمونیست ها تخلیه کردند

فیلیپین

 

1953-1948

سیا رهبری وهدایت شورشیان (هاکس) را در این کشور به عهده گرفتند

پورتوریکو

 

1950

سرکوب شورشیان استقلال طلب "پوتس" در این کشور

کره

 

1953-1950

دخالت در منازعه دایر بین دو کره  ، نیروی زمینی ودریایی ونیز از طریق بمباران هوایی وتهدید به استفاده از توان هسته ای برای حمایت از کره جنوبی در مقابل کره شمالی وچین ، در این جنگ آمریکا رسما در سال 1950 تهدید کرد از بمب A استفاده خواهد کرد ، پایگاه های نظامی آمریکا از آن زمان همچنان در این کشور مستقر می باشند.

کوبا

 

1952

حمایت از ژنرال باتیستا در عملیات کودتا در کوبا

ایران

 

1954

سیا  دولت مردمی مصدق را سرنگون و شاه را بار دیگر به قدرت باز می گرداند.

ویتنام

 

1954

تهدید هسته ای و اعلام پیشنهاد تسلیم بمب به فرانسوی های محاصره شده

گواتمالا

 

 

1954

تهدید هسته ای، سازمان سیا بعد از ملی شدن زمین های متعلق به شرکت های آمریکایی توسط دولت جدید این کشور ، هلی برد نیروهای مخالف را آغاز کرد ، همچنین یک گروه چریکی مخالف را هم در نیکاراگوئه تاسیس کرد

مصر

 

1956

تهدید به استفاده از بمب هسته ای ، تجاوز زمینی وتهدید شوروی نسبت به دخالت در بحران سوئز

لبنان

1958

پیاده کردن تفنگداران دریایی در سواحل لبنان وبعد از آن ورود به بیروت واطراف آن برای سرکوب مردم این کشور

عراق

1958

تهدید به استفاده از بمب هسته ای ، هشدار به عراق نسبت به تجاوز به کویت

چین

1958

تهدید هسته ای ، برای جلوگیری از تحرک علیه تایوان

پاناما

 

1958

تجاوز زمینی برای مقابله با تظاهراتی که در اعتراض به برافراشته شدن پرچم آمریکا در این کشور صورت گرفت وقربانیان زیادی هم در پی داشت

ویتنام

1975ـ 1960

جنگ آمریکا علیه ویتکونگ ها که بارها در آن تهدید به استفاده از بمب هسته ای کرد، در این جنگ آمریکا بیش از هشت میلیون ویتنامی را کشت 3 میلیون را مجروح و12 میلیون نفر را هم آواره نمود.

کوبا

1961

عملیات انتقال نیروهای مخالف کاسترو که توسط سیا هدایت می شد شکست خورد

آلمان

1961

دولت آمریکا در جریان بحران دیوار برلین تهدید به استفاده از بمب هسته ای کرد

نیکاراگوئه

1961

دخالت نظامی در این کشور آمریکای لاتین  به دلیل تصمیم به در پیش گرفتن سیاستی مستقل از آمریکا که دست آخر منجر به سرنگونی دولت ساندنیست ها شد

کوبا

1962

تهدید به استفاده از بمب هسته ای ، محاصره دریایی در جریان بحران موشکی که در لحظه آخر از وقوع جنگ با شوروی اجتناب شد

لائوس

1962

حمایت صریح و علنی دولت آمریکا از جنگ داخلی این کشور

ویتنام

1963

ترور نخست وزیر ویتنام توسط عوامل آمریکا

پاناما

1964

اشغال کانال پاناما منجر به جنگ دولت علیه اشغالگران آمریکایی شد

اندونزی

1965

دخالت مستقیم سازمان سیا در کودتای خونین اندونزی که منجر به روی کار آمدن سوهارتو در این کشور شد ، در این کودتان دست کم 2 میلیون کشاورز فقیر این کشور با حمایت سازمان سی آی ای قتل عام گردیدند

دومنیکن

1966ـ1965

در جریان فعالیت های انتخاباتی جمهوری دومنیکن دولت آمریکا اقدام به پیاده کردن نیروی نظامی در این کشور کرد.

گواتمالا

1967ـ1966

دخالت مستقیم دولت آمریکا در این کشور به بهانه سرکوب شورشیان

آنگولا

1992-1967

سیا عملا از شورشیان این کشور که از سوی آفریقای جنوبی حمایت می شدند ، پشتیبانی کرد.

کامبوج

1975ـ1969

دخالت آمریکا در این کشور که از زمین و دریا صورت گرفت دست کم جان دو میلیون انسان را گرفت واین کشور را برای یک دهه در هرج و مرج سیاسی باقی نگه داشت

عمان

1970 دولت آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور با همکاری شاه ایران زمینه حضور نظامی ایران را در این کشور فراهم کرد.

لائوس

1973ـ1971

دولت آمریکا با فشار بر این کشور زمینه جنگ علیه ویتنام جنوبی را در چارچوب طرح "فرش بمب" به وجود آورد.

خاورمیانه

1973

دولت آمریکا با تهدید به استفاده از بمب هسته ای زمینه جنگ اسرائیل علیه منطقه را فراهم کرد.

شیلی

1973 حمایت از کودتای نظامی پینوشه در شیلی ـ این کودتا با دخالت مستقیم سازمان سیا  انجام گرفت

کره جنوبی

1979 ترور پاک جون می رئیس جمهور کره جنوبی گفته می شود سازمان سیا عامل این ترور بوده است

ایران

1980

تجاوز به ایران که به حادثه طبس معروف شد، آمریکا در سایه تلاش برای باز پس گیری نفوذ خود در ایران شوروی را به استفاده از بمب هسته ای تهدید کرد

لیبی

1981 تجاوز دریایی به لیبی

السالوادور

 

 

1992ـ1981 تجاوز زمینی  که منجر به استقرار مستشاران نظامی و در اختیار قرار گرفتن حریم هوایی این کشور به بهانه مبارزه با شورشیان و جنگ ودرگیری به بهانه مقابله با آدم ربایی

نیکاراگوئه

1990ـ1981

سازمان سیا کار پیاده کردن فراریان مخالف انقلاب این کشور را  انجام و مبارزه علیه دولت مرکزی را رسما هدایت کرد

لبنان

1984ـ1982

تجاوز زمینی و پیاده کردن تفنگداران دریایی بعد از گلوله باران بیروت ، که با هدف اخراج نیروهای ساف از لبنان صورت گرفت ، در این تجاوز نیروهای آمریکایی از شبه نظامیان کتائب حمایت کرده وتمامی موقعیت های سوری را تحت کنترل خود قرار می دهند.

گرانادا

1984-1983

حمله به گرانادا برای مقابله با انقلاب مردمی در این کشور

ایران

1984 حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران و قتل 290 تن از شهروندان اعم از کودکان و..

لیبی

1986

حمله هوایی به شهرهای طرابلس ونبغازی

ایران

1988-1987

ورود مستقیم آمریکا برای حمایت از عراق در جنگ 8 ساله که بعد از شکست های صدام در این جنگ آغاز شد

فیلیپین

1989 ورود مستقیم برای حمایت از دولت دست نشانده در مقابل مردم و انقلابیون

پاناما

1990-1989

27 هزار نظامی آمریکایی با تجاوز به این کشور بعد از کشتار 200 نفر از مردم دولت آنرا سرنگون ، رئیس جمهور آنرا دستگیر ، زندانی ورئیس جمهور دست نشانده خود را جایگزین آن می کنند

لیبریا

1990

تجاوز به این کشور به بهانه تخلیه  شهروندان خارجی

عربستان

1991-1990

به بهانه جنگ علیه عراق 54 هزار نظامی آمریکایی در این کشور و کشورهای عمان ، قطر ، امارات متحده عربی و فلسطین اشغالی مستقر می شوند.

عراق

1990 محاصره دریایی اردن و عراق وآغاز حمله آزاد سازی کویت که منجر  به کشته شدن 200 هزار عراقی، عقب  نشینی عراق از کویت ، اعلام منطقه ممنوعه هوایی در شمال عراق وبعد از آن کمک به صدام برای سرکوب قیام مردم شیعه عراق شد

عراق

1991

حمله هوایی به عراق

ونزوئلا

1991

دولت ونزوئلا اعلام کرد چندین تلاش واشینگتن را برای کودتا در این کشور کشف و خنثی کرده است

سومالی

1994-1992

تجاوز زمینی و حضور دریایی به همراه  گلوله باران مناطق مختلف  این کشور ، این تجاوز زیر به بهانه جنگ داخلی دایر در  این کشور که سازمان سیا در آن نقش عمده ای داشت وبا فشار بر سازمان ملل موفق شد جای پای محکمی در شاخ آفریقا پیدا کرده و28 هزار نظامی خود را در آنجا مستقر کند اما مرگ 18 نظامی این کشور در اکتبر 1993 باعث آغاز عقب نشینی این کشور در سال 1994 شد.

یوگسلاوی

1994-1992

حضور نظامی و دخالت  مستقیم در این منطقه که زمینه ساز تجزیه این کشور به کشورهای ضعیف و کوچک گردید.

بوسنی

1995-1993

حملات هوایی و سرنگونی هواپیماها و اعلام منطقه ممنوعه هوایی در این کشور توسط آمریکا از سال 1994 رسما این جنگ علیه صرب ها ادامه یافت

زئیر (کنگو)

1997-1996

بعد از پدیدار شدن جرقه های قیام کنگو ، تفنگداران دریایی آمریکا به اردوگاه پناهجویان توتسی در رواندا حمله کردند.

عراق

1998

آمریکا به مدت 4 روز عراق را مورد حملات موشکی قرار داد.

سودان

1998

در ماه اوت 1998  ارتش آمریکا چند منطقه از جمله یک کارخانه دارو سازی در این کشور را مورد هدف قرار داد.

افغانستان

1998

همزمان با ان حمله به افغانستان موشک های آمریکایی مناطقی در افغانستان را هم مورد اصابت قرار دادن این دو تجاوز به بهانه مرتبط بودن این دو کشور با انفجار سفارتخانه های واشینگتن در کنیا وتنانزانیا انجام گرفت

یوگسلاوی

1999 آمریکا مناطق مختلف یوگسلاوی را مورد حمله قرارداد ، این حمله به بهانه متقاعد کردن  یوگسلاوی برای پذیرش پایان جنگ در کوزوو انجام گرفت

افغانستان

2001 اکتبر2001 تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان به بهانه واکنش به غائله 11 سپتامبر اغاز شد

عراق

2003 سوای تحریم های هوشمندی که جورج بوش پسر بر علیه عراق اعمال کرد ، واشینگتن به تدریج  نفت عراق را نیز در قبضه کامل خود گرفت تا بعد ازآن هم فاز بعدی این تجاوز روز 20 مارس 2003 با تهاجم به عراق آغاز شود جنگی که باعث شد تا به امروز عراق دیگر روی آرامش را نبیند.

 بعد از جنگ عراق بود که پروژه جنگ نیابتی به عنوان یکی از ابزارهایدخالت و سپس سلطه  آمریکا در منطقه غرب اسیا کلید خورد و امروز هم به گسترده ترین شکل در پهناورترین سطح ممکن ادامه پیدا کرده است.

در قسمت بعد به شکل گسترده تری به این مسئله خواهیم پرداخت.



- لینک کوتاه این مطلب

» فارس
تاریخ انتشار:29 تیر 1394 - 18:29

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد