وظايف منتظران ظهور (بخش اول)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بیانات مقام معظم رهبری :

شناخت حجت خدا و معرفت به آن حضرت

امام زمان (عج) ، مظهر عدل خداوند
مظهر عدل پروردگار ، امام زمان (عج) است و مى‌دانيم كه بزرگ‌ترين خصوصيت امام زمان (عليه الصلاه و السلام)- كه در دعاها و زيارات و روايات آمده است - عدالت مى‌باشد : » يملأ الله به الارض قسطا و عدلا« . (1)

 وظايف منتظران ظهور (بخش اول)

 

انتظار، مقدمه‌ى معرفت امام عصر (عج)
امروز، روز امام زمان و مهدى موعود محبوب اين امت است. اولا، روز جمعه است. ثانيا، شب ولادت باسعادت اين منجى بشريت است و ما مردمى كه در راه نزديك شدن آرمان امام زمان ساليانى به انتظار و اشتياق و روزگارى به مبارزه و مقاومت گذرانيده‌ايم، به جاست كه از اين موقعيت براى آشنا شدن با اهداف امام زمان اندكى استفاده كنيم. (2)
توجه قلبى به امام عصر (عج) ، لطفى از سوى پروردگار
براى ملت ما، ماجراى حضرت ولى‌عصر (ارواحنا له الفداء ) يك ماجراى بديهى و ضرورى است. حقيقتا ياد آن بزرگوار در دل‌هاى مردم ما هست و مردم، حالت انتظار آن امام همام و توسل و توجه به او را به معناى حقيقى كلمه، در دل و وجود خود دارند. اين هم يكى از الطاف خداوند بر ملت ماست كه در دوران انقلاب، آن بزرگوار در فضاى ذهنى و معنوى جامعه حضور دارد و جوانان با او قلبا ارتباط دارند. (3)
لزوم توجه و تدبر در ادعيه
فقط خواندن دعاى ندبه كافى نيست؛ درس گرفتن و فهميدن آن لازم است. (4)
لزوم توجه قلبى به امام عصر (عج)
در اين روز جمعه‌ى با بركت، اولين جمعه‌ى ربيع المولود، ماهى كه متعلق به پيامبر خداست، [توجه به] اين [نكته لازم] است كه ما هميشه مخصوصا در روزهاى جمعه، توسل و توجه‌مان را به ولى‌عصر ) صلوات الله عليه ( فراموش نكنيم.(5)
حقيقت معرفت امام عصر (عج) خارج از بيان و فهم ما
درباره‌ى بركات اين ميلاد معظم و حقايقى كه در باب وجود اقدس ولى‌عصر ( ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) هست، من قادر نيستم سخن تازه‌اى بگويم. درك مراتب معنوى و حقايق الهى در باب اين قطب اعظم عالم امكان و خليفه‌ى خدا و مظهر صفات و اسماى الهى ، در حد زبان و بيان و قلب و فهمى همچون من قاصر نيست. خود آن‌ها بايد درباره‌ى امام زمان سخن بگويند ؛ همچنان كه خود آن‌ها بايد درباره‌ى على بن ابى‌طالب (عليه‌السلام) و بقيه‌ى اولياء و اصفياى دين سخن بگويند. (6)
تلاش براى معرفت به مظهر فضل خداوند
وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ى الهى است. همين قدر مى‌دانيم كه اين بازمانده‌ى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمين است. » السلام عليك ايها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غير مكذوب « . او وعده‌ى الهى و مصداق لطف خدا بر انسانيت و بشريت است. او مستوره و نمونه‌اى از اولياء و انبياء و برجسته‌ترين بندگان خداست . او نمايشگر مبلغ فضل الهى بر بنى‌آدم است. اين‌ها چيزهايى است كه خود آنان بيان فرمودند. اگر ما بتوانيم در حد فهم قاصر و ناقص خودمان، رشحاتى از اين گفته‌ها را درك كنيم و بفهميم، خيلى برد كرده‌ايم. (7)
انس با امام عصر (عج)عامل جلب توجهات مهدوى
خداى متعال توفيق دهد كه ما سربازان آن بزرگوار، متوسل و متذكر آن بزرگوار باشيم و انس و رابطه‌ى قلبى و روحى با آن بزرگوار برقرار كنيم. اگر شما از اين طرف انس داشتيد، از آن طرف هم جلب توجه، جلب تذكر و جلب لطف و محبت خواهد شد .(8)
رابطه‌ى قلبى با امام عصر (عج) عامل حفظ نعمت‌ها
با توجه ، تضرع ، نافله ، گفتگوى نيمه شب با خدا و توسل به حضرت ولى‌عصر )ارواحنا فداه ( - كه سيد و سالار بزرگ ما اوست - اين نعمت را حفظ كنيد. همه‌ى چيزها به او برمى‌گردد. (9)
اختلاف شيعيان، عامل تألم قلبى امام عصر (عج)
به برادران شيعه عرض مى‌كنم كه جنگ ميان آحاد شيعه، دل مقدس حضرت بقيت الله ) ارواحنا فداه ( را به درد مى‌آورد و هيچ يك از آحاد شيعه اعم از حزب وحدت و غير آن و مردم غيرحزبى ، مطلقا و به هيچ بهانه حق ندارند با يكديگر جنگ كنند. (10)

پى نوشت ها :
1- در خجسته سالروز ولادت امام زمان (عج) ، 22/12/68
2- در مكتب جمعه، ص 199، 6/4/59
3- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان، 6/10/75
4- در مكتب جمعه، ص 200، 6/4/59
5- در مكتب جمعه ، ص 55، 19/10/59
6- سخنرانى در ديدار با اقشار مختلف مردم و ميهمانان داخلى و خارجى شركت كننده در سمينار » تبيين حكم تاريخى حضرت امام خمينى (ره) « ، در سالروز ميلاد امام عصر (عج) ، 11/12/69
7- سخنرانى در ديدار با اقشار مختلف مردم و ميهمانان داخلى و خارجى شركت كننده در سمينار » تبيين حكم تاريخى حضرت امام خمينى )ره( « ، در سالروز ميلاد امام عصر (عج) ، 11/12/69
8- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج) ، 25/9/76
9- در ديدار با فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ، 29/6/74
10- پيام رهبر انقلاب به مردم افغانستان، جمهورى اسلامى 13/4/74

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:18 مرداد 1394 - 3:03

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد