نقد و تحلیل بازی تحت مرورگر Lady popular +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)

بازی Lady popular دنباله روی همان مسیری است که ویل رایت در سال 2000 با ساخت بازی سیمز (The Sims) آن را آغاز نمود، با این تفاوت که در این بازی گروه مخاطب فقط خانم ها هستند. 

سایت بازی، محصول خود را اینگونه معرفی می کند:

"یک بازی استراتژیک و تحت مرورگر است که برای جلب توجه بانوان ایجاد شده است. بازیکن می تواند به بانوی خود دستور دهد و زندگی او را اداره کند، از او مراقبت کند و به او آموزش دهد و او را ارتقاء دهد.

بازی به بازیکنان اجازه انتخاب جزئیات دقیق و ظاهر او را می دهد. صورت ها و مدل موهای مختلف، میلیون ها

ترکیب آرایشی، دیدگاه منحصر به فرد در تمام جزییات و البته صدها مدل لباس و پوشاک در این بازی وجود دارد.

بازی دارای محیط گرافیکی بسیار ساده است. همچنین یک مشاور در مورد مدل وجود دارد که شما را در موارد

ابتدایی و گزینه های بازی راهنمایی خواهد کرد. اینکه بانوی شما محبوب ترین و باهوش ترین شود، فقط به شما بستگی دارد.

در بازی بانوی محبوب، ما تلاش کردیم بیشترین امنیت را برای بازیکنان فراهم کنیم. برای فرزندان شما، ما بازی محدود شده را فراهم کردیم تا جلوی تاثیرات منفی بازی را بگیریم."

در بد ورود به محیط بازی، کاربر باید برای کاراکتر خود نام و مشخصه های ظاهری از قبیل مدل چشم ها، بینی، لب، مدل مو و حتی سایز کمر خود را انتخاب نماید!

اما اقدام بعدی کاربر پس از ورود به بازی، انتخاب یک حیوان خانگی است!! درون بازی برای این انتخاب دلیل روشنی بیان نمی شود، اما داشتن حیوانات خانگی (سگ، گربه، خرگوش و...) را موجب بالارفتن اعتبار و امتیاز بیان می دارد! توجه داشته باشید که اجبار به داشتن یک حیوان خانگی (حتی در دنیای مجازی) خبر از برنامه ریزی سازندگان بازی برای ایجاد یک باور (فرهنگ) در میان دختران دارد. این که یک خانم با داشتن حیوانات خانگی می تواند در میان دوستان خود کسب اعتبار نماید، جای تامل و تفکر دارد!! مسئله وقتی جدی تر می شود که بازیکن مجبور می شود برای کسب امتیاز و اعتبار بیشتر، برای این حیوان خانگی به طور ویژه وقت صرف نماید. مثلا باید به فروشگاه رفته و برای او لباس مخصوص تهیه کند (البته لباس ها از درجات مختلفی برخوردار هستند و بسته به میزان اعتبار و پول بازیکن، لباس های بهتر و خاص تر در بازی عرضه می شوند)، با استخدام مربی و یا انتقال حیوان به مراکز تربیتی آن ها را آموزش دهد و... توجه داشته باشید که درصورت عدم انجام هر یک از این کارها، بازیکن هیچگاه موفق به برد و یا کسب موفقیت نخواهد شد، پس حیوانات خانگی بخش مهم و اصلی زندگی یک بانوی محبوب (Popular) را تشکیل می دهند.


پس از انتخاب حیوان خانگی، نوبت به بررسی وضعیت (موقعیت) فعلی کاربر در دنیای بازی می رسد. بازی توضیح می دهد که برای محبوب بودن به چندین فاکتور اصلی نیاز است. این فاکتورها عبارتند از:

1- روی مد بودن

2- داشتن خلاقیت

3- داشتن طرفدار

4- زیبایی

5- گشاده دستی

6- صداقت و وفاداری


بازیکن باید در طول بازی همواره مراقب این 6 فاکتور باشد و تمام تلاش خود را برای بهبود آن ها انجام دهد. حال ببینیم که این فاکتورها چه هستند و برای ارتقای آن ها در بازی چه اقداماتی می توان انجام داد:


1- روی مد بودن: 

یکی از راه های روی مد بودن، خرید انواع لباس و وسایل تزئینی برای کاراکتر است. کاربر می تواند با ورود به منوی بازار، انواع مختلف لباس (چهار فصل، مخصوص شنا، فانتزی، مناسبتی، جدیدترین های فشن سال و حتی لباس های حیوانات و... ) را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهد. مارک و برند لباس ها، قیمت آن ها و فروشگاهی که خرید از آن انجام می شود، بسیار مهم بوده و در بالا رفتن امتیاز کاربر نقش اساسی ایفا می نماید.

کاربری موفق تر است که با پول بیشتر، از فروشگاهی معروف، برندی معتبر و جهانی را برای کاراکتر خود تهیه نماید!! آیا به نظر شما این موضوع سوق دادن کاربران به سمت مدگرایی، تجملگرایی و ولخرجی در دنیای واقعی نیست؟

اما موضوع به همینجا ختم نمی شود و برای روی مد ماندن! باید اقدامات دیگری نیز انجام داد. رفتن به سالن زیبایی و استفاده از خدمات ویژه آن، از دیگر اقدامات لازم و ضروری به شمار می رود. 

در این مکان، کاربر می تواند بنا به دلخواه و سلیقه خود مدل های مو، آرایش صورت، تغییر رنگ پوست (برنزه کردن)، تغییر فرم لب ها، تغییر سایز بینی و سایز سینه ها (به وسیله عمل جراحی)، افزودن تتو (خالکوبی) به بدن، گذاشتن حنای تزئینی روی دست و پا، افزودن انواع تزئینات ویژه بینی و... و در نهایت رنگ آمیزی صورت به شکل پرچم کشورها، ظاهر خود را تغییر دهد!!! 


اما نکته ای که در این بین بسیار خودنمایی می کند، تشویق به اعمال جراحی زیبایی است. طوری که این کار برای روی مد بودن امری ضروری نشان داده می شود. خود سایت بازی در اینباره اینطور اظهار نظر می نماید:


"عمل زیبایی فرصت گران بهایی را برای شما مهیا می کند. اما مراقب باشید چون افراط در این مورد می تواند شما را به نتایج وحشتناک و غیرطبیعی بکشاند. به هر حال ما نیاز به اعتماد به نفس بالاتری داریم و اگر این راه بدست آوردن آن است، اصلا بد نیست. کوچک کردن و یا بزرگ کردن سایز سینه یکی از معمولی ترین عمل هایی است که انجام می شود، اما واقعا گران است. قبل از هر کار خوب فکر کنید. شما قبل از این که این کار را انجام دهید، می توانید ببینید که سینه چگونه روی بانوی شما نشان داده خواهد شد. اگر آنچه را که می بینید دوست دارید، پس آن را انجام دهید. در کنار عمل زیبایی، بیمارستان این امکان را به شما می دهد تا شکل لب و چشم بانوی خود را تغییردهید. شما هم چنین می توانید متخصص را ببینید و در مورد مشکلات خود با او صحبت کنید. اگر بانوی شما عمل زیبایی مربوط به سینه انجام دهد،2000 امتیاز دریافت خواهد. بانوی شما بعد از انجام پروسه مربوط به لب و چشم، 1500 امتیاز دریافت خواهد کرد.

اخطار: این یک بازی مجازی است و عمل زیبایی در دنیای واقعی یک عمل جدی است که باید با مراقبت و اطلاع کافی انجام شود. قانون این گونه اعمال را برای افراد زیر 18 سال ممنوع کرده است. قبل از اینکه اینگونه کارها را انجام دهید، خوب است تا با دوستان، خانواده و یا یک متخصص در مورد این زمینه و یا هرگونه سوال در مورد بازی بانوی محبوب و گزینه های آن مشورت کنید."


با وجودی که سازندگان بازی سعی داشتند تا با قرار دادن متن اخطار در انتهای متن بالا، محتوی اصلی متن را تحت شعاع قرار دهند و وجهه ای علمی و حقوقی برای آن قائل شوند، اما عملا در بازی، شما نیاز و اجبار به این کار خواهید داشت و توجه به این اخطار بی معنی و به معنی شکست در رقابت خواهد بود. نکته مهم این است که بازی به زیرکی بذر و فکر انجام عمل زیبایی برای داشتن اعتماد به نفس بالاتر، اعتبار بیشتر و در نهایت محبوبیت بالاتر را در ذهن کاربر خود می کارد و این باور را در او پرورش می دهد که در دنیای واقعی هم همین قوانین حکمفرما هستند و برای محبوبیت در دنیای واقعی هم نیاز به همین روش ها احساس می شود. 


و اما گام بعدی...


در ادامه بازی، کاربر باید با ورود به بخش خرید کالا، اقدام به خرید اقلام لوکس برای منزل خود نماید. هر چه تعداد اجناس خریداری شده بیشتر باشد، اجناس لوکس تری انتخاب شوند و این اجناس گرانتر و برند معروفتری باشند، به تبع اعتبار کاربر هم بالاتر خواهد رفت! این اجناس از خریدهای بزرگ و کلی آغاز شده و در نهایت تا خرید ریزترین کالاها پیش می رود.

در این بخش هم تاکید به ولخرجی و به دنبال برند بودن به عنوان عوامل برتری فرد معرفی می شوند و خبری از قناعت و تعقل گرایی نیست! توجه داشته باشید که چه چیزهایی به عنوان عوامل مهم برای محبوب بودن مطرح می شوند! 


از دیگر نشانه های روی مد بودن، داشتن شغلی درخور با درآمدی بالاست! زیرا در این بازی برای ولخرجی های خود به پول زیادی هم نیاز خواهید داشت. به این منظور در این بازی در ابتدا تنها 4 شغل به عنوان پیش فرض برای کاربر در نظر گرفته شده است که بسته به میزان اعتبار و محبوبیت وی، می تواند در یکی از آن ها مشغول به کار شده و کسب درآمد و اعتبار نماید. این شغل ها عبارتند از: آرایشگری، خوانندگی، مدل عکاسی شدن و در نهایت تبدیل به یک سوپر مدل شدن!

باز هم بازی کاربر خود را به سوی اهدافی خاص هدایت می نماید. القای این فکر که یک خانم موفق تنها کسی است که یا آرایشگر باشد، یا خواننده، یا مدل عکاسی و یا نهایتا یک سوپر مدل، می تواند برای هر جامعه ای، علی الخصوص جوامع سنتی و مذهبی (چه مسلمان و چه غیر مسلمان) خطری جدی تلقی شود. آیا برای زنان و دختران هیچ شغلی به غیر از این چهار شغل مناسب نیست؟ چرا این چهار شغل به عنوان پیش فرض ابتدایی قرار  داده شده اند و چرا شغل های دیگر در اولویت های بعدی قرار دارند؟ آیا این نوع نگاه، نگاهی ابزاری به زن ها نیست؟


قدم بعدی...


حالا که کاربر توانست ظاهر خود را متناسب با مد روز بیاراید و همه مراتب محبوبیت!! را طی نماید، لازم است تا کمی هم به تفریح و سرگرمی خود برسد.

برای این منظور دو بخش عمده در بازی قرار داده شده است:

1- رفتن به کلوب های مختلف

2- قمار کردن

اما برای رفتن به کلوب ها، کاربر نیاز به یک همراه دارد. اگر فکر کرده اید که این همراه منظور یکی از اعضای خانواده است، سخت در اشتباه هستید. در این بازی همراه، فردی از جنس مخالف است. یعنی کاربر باید با مراجعه به بخشی به نام My Boy، و دیدن پروفایل های پسرهایی که در آنجا حضور دارند، یک و یا چند نفر از آن ها را به عنوان دوست پسر و همراه خود انتخاب نماید!! این شرط ورود به کلوب ها برای سرگرمی و خوشگذرانی است. هر پسر دارای مشخصاتی است که دوستی با او می تواند بخشی از آمار محبوبیت شما را تحت تاثیر قرار دهد و به صورت هفتگی پول به حساب شما واریز نماید! 


مثلا یکی باعث بالا رفتن میزان طرفداران شما می شود و دیگری میزان خلاقیت شما را افزایش می دهد! جالب است که در این بازی برای داشتن خلاقیت هم نیاز به روش های غیرمعمول، مانند دوستی با پسرها هست. با توجه به این که هر یک از پسرها فقط می توانند یک بخش از آمار کاراکتر کاربر را تحت تاثیر قرار دهند، به این ترتیب دوستی با تعداد زیادی از آن ها امری لازم و ضروری خواهد بود. اما این موضوع تنها به یک دوستی ظاهری ختم نمی شود و برای هر دوست، گزینه های ویژه ای هم وجود دارد...


بازی در این مورد اینگونه توضیح می دهد:


"اکنون وقت تفریح است و چه چیزی بهتر از صرف کمی وقت برای رقص و صحبت با دوستان و اشتراک نظرات است. رقص به شما امتیاز می دهد و شما را محبوب تر خواهد کرد. به یاد داشته باشید که رقصیدن خسته کننده است و بانوی شما را گشنه و تشنه و کثیف خواهد کرد. شما می توانید انتخاب کنید که می خواهید 15 دقیقه و یا 30 دقیقه برقصید. علاوه بر رقصیدن، بانوی شما می تواند ع.. بازی کند. این کار لذتبخش است اما توجه کنید که عشق بر اساس صداقت و فهم درست شده است. تغییر دائمی دوست پسر می تواند نتیجه خوبی نداشته باشد. اگر بانوی شما تنهاست می تواند ع.. بازی کند، اما هیچ کسی نمی داند که چه زمانی او معشوق خود را خواهد یافت. اگر او با کسی مشغول است اما او (دوست پسر بانوی شما) احتیاجات بانوی شما را رفع نمی کند، بانوی شما می تواند قطع رابطه کند و بعد از آن هر دوی آن ها آزاد خواهند بود تا به دنبال آینده خود بروند. به یاد داشته باشید که شما یک بار در روز می توانید با یک نفر قطع رابطه کنید و یا به دنبال فرد جدیدی بگردید."


بخش قمار هم که نیازی به توضیح ندارد.

سازندگان بازی باز هم با زیرکی تمام کاربر خود را (که حالا به علت صرف وقت بالا و کسب اعتبار، به بازی وابستگی عاطفی هم پیدا کرده است) با الگویی از سبک زندگی غربی آشنا می کنند و او را مجبور به پیروی از این سبک می نمایند. 

 

2- داشتن خلاقیت

همانطور که در بالا هم ذکر شد، مقداری از امتیاز خلاقیت از طریق دوست پسرهای مختلف تامین می شود. اما به طور حتم این مقدار برای در صدر قرار گرفتن کاربر کافی نیست و نیاز است تا از طرق دیگر نیز امتیاز خلاقیت به دست آید. اگر فکر می کنید که انتخاب شغل و یا ایجاد طرحی نو، از راهکارهای بازی برای کسب امتیاز خلاقیت هستند، باید بگویم که سخت در اشتباه هستید. طبق دستورالعمل بازی، یکی دیگر از راه های کسب امتیاز خلاقیت، خرید اجناس لوکس و مارکدار است!! حال شما پیدا کنید، عنصر خلاقیت در این کار را!


3- داشتن طرفدار

داشتن طرفدار هم به دو طریق امکان پذیر است. روش اول که در سطور بالا ذکر شد، اما روش دوم رفتن به فروشگاه حیوانات خانگی و خرید حیوانات بیشتر است! یعنی هرچقدر یک خانم حیوانات بیشتری در اطراف خود داشته باشد، پرطرفدار تر می شود؟ قضاوت به عهده شما...


4- زیبایی

در این مورد قبلا به طور کامل صحبت شد. عمل های زیبایی و...


5- گشاده دستی

برای این که آدمی گشاده دست شناخته شوید، لازم نیست که از مال و اموالتان چیزی را بذل و بخشش کنید، فقط کافی است تا به ملکه های زیبایی دیگر حاضر در بازی (کاربران دیگر) امتیاز مثبت و منفی بدهید. میزان این امتیازات، درصد سخاوت شما را تعیین خواهد کرد! به نظر شما این موضوع تا چه حد با تعالیم اسلامی ما همخوانی دارد؟ آیا کاربران مسلمان با انجام این بازی با مفهومی جدید از گشاده دستی که دقیقا مد نظر سبک زندگی غربی است آشنا نمی شوند و چه بسا از آن تاثیر نمی پذیرند؟


پس از این که یک کاربر تمامی مراحل ذکر شده را با موفقیت طی نمود، نوبت به این می رسد که با سایر کاربران رقابت کرده و میزان محبوبیت خود را بسنجد (درواقع کاربر باید میزان تمرکز و رسیدگی خود به ظاهر و وسایلش را با دیگران مقایسه کند). پس از برگذاری مسابقه میزانی پول و اعتبار برای بازیکن در نظر گرفته می شود و تصویر او برای مدت محدودی روی جلد یکی از مجله های فشن (مد) چاپ می گردد. 


اما تلاش کاربر زمانی پاسخ خواهد داد که او در میان کاربران میلیونی این بازی (25 میلیون کاربر) یکی از رتبه های اول تا سوم را کسب نماید و به الگویی برای همه تبدیل شود. 


دیدید که چطور یک بازی به ظاهر ساده و بی خطر! می تواند بر ذهن و باور کاربر خود تاثیر گذاشته و به تدریج با ارائه الگوهای غربی سبک زندگی، نوع رفتار و سبک زندگی کاربران خود در سراسر جهان را دستخوش تغییر و تحول نماید. به طور حتم کاربرانی که حداقل روزی 6 تا 7 ساعت (برخی بیشتر) از وقت خود را صرف انجام این بازی می کنند، نمی توانند از تاثیرات سوء آن در امان باشند و پس از مدتی به مشکلاتی چون سرخوردگی، وازدگی و دوگانگی شخصیتی دچار خواهند شد. مشکلاتی که هم اکنون جوامع غربی با آن ها دست به گریبان هستند و باعث بروز پدیده هایی نظیر عروسک های انسانی (باربی های واقعی) در سطح جهانی شده است. انسان هایی که جز پرداختن به اصالت جسم، به چیز دیگری نمی اندیشند و انسانیت و هویت خود را در اصلاح جسم و پرداختن به آن می دانند.  




در انتها لازم است تا به مسئولان عزیز این نکته را یادآور می شوم که صرف آنلاین بودن یک بازی، دلیل بر بی خطر بودن آن نیست و باید از همه ابعاد آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. درضمن توجه به این نکته که یک بازی جهانی بلافاصله زبان فارسی را به زبان های رسمی خود اضافه می کند هم می تواند دلیلی بر هدف بودن کاربران ایرانی برای تغییر سبک زندگی باشد.

امید است که این مطلب بتواند راهگشایی مفید برای انتخاب بازی های خوب و شایسته برای کاربران عزیز باشد.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:15 آذر 1391 - 21:23

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد