شباهت حضرت مهدی(عج) با حضرت ابراهیم(ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مکه سرزمینی که یادآور رخدادهای مهم در تاریخ بشریت است که در آینده هم نقش مهمی در رویدادهای جهانی دارد،و خانه کعبه‌ای که حضرت ابراهیم(ع) آن را تجدید بنا کرد و روزگاری که یکی از فرزندانش در کنار مقام فریاد بر می‌آورد: « أَنَا بَقِیَّهُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ الْمُنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِهِ» و سرانجام صالحان نوای توحید را در سراسر جهان می‌ گسترانند.

 

شباهت حضرت مهدی(عج) با حضرت ابراهیم(ع)

 

امام زین‌العابدین(ع) در روایتی می‌فرمایند: «اما من ابراهیم فخفاء الولاده و اعتزال الناس»(۱)؛ اما سنت ابراهیم(ع) در آن حضرت مخفی بودن ولادت و عزلت او از مردم است و از امام صادق(ع) روایت شده است: ابراهیم(ع) در یک روز به قدری رشد می‌کرد که دیگران در یک هفته رشد می‌کنند و در یک هفته به قدری رشد داشت که دیگران در یک ماه رشد می‌‌کنند و در یک ماه به قدری که دیگران در یک سال(۲) قائم(عج) نیز چنین بود، چنانکه در خبر حکیمه رضی الله عنها آمده است.(۳)

 

مکان ظهور

طبق روایات متواتر از طریق شیعه و سنى، که قیام شکوهمند آن مصلح جهانى از سرزمین مکه و از مسجد الحرام، کنار کعبه معظمه آغاز خواهد شد و تعداد ۳۱۳ نفر از اصحاب او که فرماندهان لشکرى و کشورى آن حضرت هستند، در میان رکن و مقام با آن حضرت بیعت مى‌کنند، آن گاه تعداد ۱۰ هزار نفر تکمیل مى‌شود و وجود مقدس حضرت بقیه الله(عج) با سپاه ۱۰ هزار نفرى از مکه حرکت مى‌کنند و به اصلاح جهان مى‌پردازند.(۴)

 

مفضّل از حضرت صادق(ع) مى‌پرسد: اى آقاى من! حضرت مهدى(عج) از کجا و چگونه ظهور مى‌کند؟، حضرت فرمودند: «اى مفضل! او به تنهایى ظهور مى‌کند و به تنهایى کنار کعبه مى‌آید و به تنهایى شب را در آنجا مى‌گذراند».(۵)

 

در روایت دیگرى مى‌فرماید: «چون مهدى به در آید، به مسجدالحرام رود، رو به کعبه و پشت به مقام ابراهیم بایستد. دو رکعت نماز گزارد، آنگاه فریاد برآورد: «اى مردمان! منم یادگار امام و یادگار نوح و یادگار ابراهیم و یادگار اسماعیل. منم یادگار موسى و عیسى و محمد… منم صاحب قرآن و زنده کننده سنت… .(۶)

 


پی‌نوشت‌ها:

۱-امین الاسلام، فضل بن حسن طبرسی، اعلام الوری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج۱، ص۳۲۲٫

۲-بحارالانوار، همان، ج ۱۲، ص ۱۹٫

۳-بحارالانوار، همان، ج ۵۱، ص ۲۷٫

۴-جهان بعد از ظهور یا فروغ بى نهایت، ص ۹۴، چاپ دوم، ۱۳۷۰، چاپ صدر.

۵-بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۷٫

۶-بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۹٫

 


- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:27 آذر 1394 - 16:51

نظر شما...
    • Unknown

      غاشیه چیست؟

      آدمی گهگاه به چنان سختی و دشواری گرفتار می شود كه رنج و مصیبت سهل و ساده تر از مصیبت اولی را ،فوزی عظیم میداند.
      آورده اند كه ....
      مراد از مار غاشیه،همان مار قیامت و رستاخیز است،یعنی ماری است كه در جهنم به سر می برد،تا به فرمان خدای تعالی،گناهكاران را عذاب دهد
      آری در جهنم یا دوزخ،مراتب و درجاتی به تناسب شدت و ضعف جرم گناهكاران در نظر گرفته شده است كه آنرا هفت طبقه و بیشتر می داند از قبیل:حجیم ، جهنم ، سقر ، سعیر ، نطی،هاویه ، خطمه ، سكران ، سجین و بالاخره ویل كه چاهی عمیق و بی انتهاست و در قعر جهنم قرار دارد به روایتی طبقه هفتم جهنم را تابوت نامیده اند كه در این مورد چنین نقل شده است:
      ....از اوصاف جهنم پس از گرزهای آتشین و شعله های مداوم آن كه معصیت كاران پیوسته در آن می سوزد و پس از خاكستر شدن دوباره زنده می شوند یكی هم مراتب و درجات آن است كه به گناهكاران بزرگ اختصاص می یابد.
      از جمله طبقه هفتمین تابوت جای مجرمین و بدعتگزاران است.
      در آن عقربی به نام عقرب جراره و ماری به اسم مار غاشیه می باشد كه تا هفتصد سر برای او معلوم كرده اند.اما با این همه,عقربهای آن چنان الیم است كه جهنمی ها از زحمت آنها پناه به مار می آورند...
      حالا باید دید عقرب جرارهٔ عالم عقبی چیست كه گناهكاران از ترس و وحشت نیش دم كج و معوجش ،به مار غاشیه پناه می برند و آغوش این مار كذایی را مأمن و ملجاء خویش قرار میدهند.

      توجه کنید هالیوود در فیلم CLASH OF TITANS به موجودی اهریمنی بر ضد منجیه دورگه حرام زاده خدا زاده صهیونیست ها اشاره میکند. ماری بزرگ با سر زنانه و ترسناک که در هنگام نگاه کردن فرد مقابلش او را تبدیل به سنگ میکند. تعجبیه داستان های اساطیریه یونانی خیلی مشکوک هستند. واقعا افسانه بودند؟!
      در جای دیگر به اژدهای حضرت موسی و دابه من الارض اشاره کردم.
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد