تحلیلی بر بازی The Binding of Isaac / هجو دین، سرگرمی جدید جهانی +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)

گاهی اوقات، به طنز می شنویم که به بهانه ای کوچک، طلب بزرگی درخواست می شود. مثلاً به بهانه داشتن لاستیک، طلب خرید ماشین یا به بهانه داشتن دکمه، طلب خرید کت و مثال هایی از این دست می شود.


اما همیشه هم اینگونه رفتار، دست مایه ای برای طنز نیست و گهگاه در دنیای غیر طنز هم شاهد بروز چنین رفتارهای احمقانه ای هستیم.
به عنوان نمونه بارزی از این دست، رفتارها می توان به ساخت بازی "محصور کردن اسحاق" (The Binding of Isaac) اشاره کرد که در سال 2011 ( و نسخه Rebirth در 2014) توسط ادموند مک میلن (Edmund McMillen) منتشر شد. کسی که در کارنامه کاری خود، ساخت بازی پرطرفدار Super Meat Boy را هم ثبت کرده است.

01

مک میلن که تمام شهرت خود به عنوان بازیساز را از بابت ساخت و انتشار بازی های فلش بدست آورده، با تولید بازی "محصور کردن اسحاق"، چهره دیگری از خود به نمایش گذاشت.
در این بازی که با گرافیک بسیار ساده و ابتدایی طراحی شده، داستان پسر بچه ای به نام اسحاق و مادر مذهبی اش روایت می شود.
مادر اسحاق که زنی مذهبی است و مدام از طریق تلویزیون برنامه های ویژه مسحیت را دنبال می کند، به یکباره متوجه صدایی از آسمان می شود که او را خطاب قرار داده و یادآور می شود که اسحاق در گناه گرفتار شده و او وظیفه دارد تا فرزندش را از این منجلاب رهایی بخشد.

02

مادر، بلافاصله به این ندای آسمانی (که معتقد است از طرف پروردگار به او وحی شده) پاسخ مثبت داده و برای رهایی فرزندش از گناه، همه وسایل، اعم از سرگرمی و غیر سرگرمی او را مصادره می کند.

03

کمی بعد، باز دوباره ندای آسمانی مادر را خطاب قرار داده و به او توضیح می دهد که هنوز اسحاق در گناه گرفتار است و برای پاکسازی وی باید او را در اتاقی محبوس نمود. طبق معمول، مادر باز هم به درخواست صدا پاسخ مثبت داده و اسحاق را درون اتاقی زندانی می کند.
اما ظاهراً این ندای آسمانی دست بردار نیست و اینبار برنامه جدیدی برای این مادر و فرزند دارد. در آخرین ارتباط، صدا از مادر اسحاق می خواهد تا برای نشان دادن ارادتش نسبت به او و رهایی فرزندش از بند گناه، وی را با چاقو قربانی نماید!
مادر با شنیدن درخواست، بلافاصله با چاقویی در دست به سراغ اسحاق می رود. اسحاق که از شکاف در، همه ماجرا را مشاهده کرده، تصمیم به فرار می گیرد و در آخرین لحظه موفق می شود تا از طریق در مخفی درون اتاق، وارد زیر زمین شده و از دست مادر فرار کند.
البته این تمام ماجرا نیست و مک میلن چندی بعد در نسخه به روز شده این بازی با عنوان The Binding of Isaac: Afterbirth، ادامه ای بر این ماجرا را وایت می کند. با این تفاوت که اینبار از در مخفی و زیرزمین خبری نیست و اسحاق درون اتاق گرفتار می شود.

04

در پایان جدید، زمانی که مادر قصد قربانی کردن اسحاق را دارد، فرشته ای ناجی از طرف ندای آسمانی، مأمور نجات وی شده و با کوبیدن کتاب مقدس به سر مادر، او را نجات می دهد.
اما در این بین، به غیر از داستان اهانت امیز بازی، نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجهی خاص نمود و آن، بی ارتباط بودن گیم پلی کل بازی به داستان ابتدایی آن است. گویی گیم پلی این بازی تنها بهانه ای برای روایت داستان توهین آمیز آن بوده و هیچ قرابتی میان آن دو وجود ندارد. در اصل، می توان کل طراحی گیم پلی بازی را بهانه ای برای روایت عقده گشایانه مک میلن از داستان حضرت ابراهیم و قربانی کردن حضرت اسماعیل (به باور یهود اسحاق) در ابتدای بازی وی دانست.
طبق روایت ماخولیایی مک میلن از این واقعه الهی، ندای آسمانی تنها بخشی از توهمات حضرت ابراهیم (ع) بوده یا از فرط افراطی گری در امر دینداری به این باور توهم انگیز رسیده و سپس قصد آزار و قربانی کردن فرزند خود برای رضای خداوند را داشته است.
در این باور توهین آمیز، اسحاق هیچ نقشی در انجام فرمان الهی ندارد و حتی سعی می کند تا از آن فرار کند و مهم تر اینکه در دقایق آخر، این خداوند است که با حمله به حضرت، او را از این کار بازمی دارد. گویا که خداوند هم مخالف این اتفاق بوده و یا اصلاً چنین فرمانی از طرف وی صادر نشده و این موضوع تنها تصویری خیالی در ذهن حضرت ابراهیم بوده است.

05

این مسئله، زمانی اهمیت پیدا می کند که می بینیم این بازی سخیف و بی ارزش به یکباره چنان مورد توجه کمپانی های بزرگ بازیسازی قرار می گیرد که امتیاز عرضه آن برای کنسول های خانگی و رایانه های شخصی از جمله Windows, OS X, Linux, PlayStation 4, PlayStation Vita, New 3DS, Wii U, Xbox One خریداری می شود!
حال سوال این است که چرا چنین بازی بی ارزش و بی محتوایی با استقبال عظیم کمپانی های بزرگ بازیسازی مواجه می شود؟ چه چیز موجب خاص شدن این بازی شده و آن را به گل سرسبد تمام کمپانی های صاحب نام و سخت سلیقه تبدیل کرده است؟ آیا غیر از این است که سوژه هجو این بازی تنها عامل اقبال عمومی از آن بوده است؟ آیا همین قبح شکنی آشکار، عامل اصلی حمایت از این بازی نیست؟
توجه داشته باشید که چه کسانی و با چه سوژه هایی شما را سرگرم می کنند و تا چه حد توهین به ادیان و قبح شکنی برای آن ها از درجه اهمیت برخوردار است. اهمیتی که حتی بازی بی ارزش و سخیفی مانند The Binding of Isaac را به اثری شاخص و جهانی تبدیل می کند!


دانلود

 



- لینک کوتاه این مطلب

» محمود بلالی / vgpostmortem.ir
تاریخ انتشار:20 دی 1394 - 20:31

نظر شما...
    • Unknown

      یکسری شخصیت ها در فیلم و موسیقی شیطانی استفاده میشود که قبلا ما بشکل شیطانی و منفی میدیدیم اما بعدا با قدرت بخشیدن به این شخصیت ها و تبدیل کردن شخصیت های پلید به ناجی ما انسانها بعدا جای خوب و بد عوض شد.
      یک نمونه بسیار مهم که جوونای دنیا عاشق شخصیت و حرکاتش شدند جوکر فیلم بتمن بود که تا حدی کریستوفر نولان برای این شخصیت سرمایه گذاری کرد که بازیگر بر اثر مصرف مواد مخدر جان داد.
      شخصیت جوکر در ورق های بازی و در دربار شاهان گذشته نقش ویژه ای داشته است.
      چرا در سیرک ها جوکر نقش اصلیو بازی میکند؟ شخصیتی فانتزی و تهی گرا که با ادا و اصول مضحک باعث خندیدن افراد نادان تر از خودش میشود. بچه هارو با خیلی چیزا میشه خندوند چرا جوکر محور میشود؟
      جوکر در فیلم بتمن شخصیتی انقلابی و شیطانی و هرج و مرج گرا دارد. یک ربطی هم به اسلام میدهند در رابطه با ظهور امام زمان که قبلش هرج و مرج ایجاد میشود.
      توجه کنید چرا شخصیت جوکر دهان پاره و ترسناکی شبیه به مارمولک فیلم Amazing spiderman دارد؟ فکر میکنید اتاق فکر صهیون کاری بدون دلیل انجام میدهد؟
      گروههای موسیقی دجال پرست مثل Slipknot شخصیت هایی با لباس افراد مجنون و Asylum تیمارستانی برتن دارند و با خواندن آهنگ های فلسفی در راستا اهداف شیطان پرستی و ضد هنجارهای مذهبی جامعه قدم گذاشتند. بطور کامل بیو گرافی شیطان رجیم در این آهنگها شناسانده میشود و اورا بعنوان آزادکننده انسانهای در بند هنجار جامعه و ادیان نشان میدهد.
      دوستان توجه کنید دیوانه و مجنون یعنی کسی که دچار دیو زدگی یا جن زدگی شده است.
      دانشمندانی مثل استیون هاوکینگ یا نیکولاس تسلا از همون اقشار بودند.
      بیدار بشیم قبل از اینکه خدا بزور و با عذاب سخت بیدارمون کند.
    • Unknown

      أخدود به عربی ( الأُخدود ) نام مکانی است در جنوب شهر نجران در کشور عربستان سعودی واز توابع یمن السعید (یمن خوشبخت) در دوران قدیم. نام این مکان در قرآن ودر سوره بروج آمده‌است.چنان‌که مردم مؤمنین نجران بدستور تبع «ذونواس » در آتش هولناکی در اخدود سوزانده شدند. مردم نجران به دعوت مبشر و عابد و زاهد وصاحب معجزات فیمیون به دیانیت نصرانیت مسیحی گرویدند، بعد از آنکه مشرک و بت‌پرست بودند. در آن دوران پادشاه یمن یکی از ملوک یهودی بنام « یوسف ذی نواس» بود، همچنین گفتند نامش زرعة بن تبان اسعد أبو کرب ولقبش «ذونواس » بود، این پادشاه مردم یمن به زور وادار نمود که پیرو دیانت یهودی شوند. ذی نواس مسیحیان یمن در أخدودی که در قرآن ذکر شده‌است سوزانده وکشته‌است.
      شاه ذی نواس و مسیحیان نجران
      شاه ذی نواس مؤمنین مسیحیان به دین یهودیت فراخواند، وخطاب به آنان گفت: فقط دو راه در پیش دارید، یا اینکه مذهب ودین من بپذیرید ویهودی شوید و مسیحیت رها کنید، ویا اینکه شماهارا در آتش اخدود می‌سوزانم. مؤمنین مسیحیان راه دوم را اختیار نمودند، ودر آتش سوزان أخدود بدستور پادشاه یمن «ذونواس » در سال ۵۲۴ میلادی سوزانده شدند. گفته شده‌است که برخی را یا شمشیر کشته و برخی را مثله کرده و برخی را به آتش سوزاندند و عدد کشته شدگان در آتش را بیست هزار نفر دانسته‌اند.

      در هنگام سوزاندن مردم در اخدود، یکی از مسیحیان به نام دوس بن ثعلبان توانست از این کشتار وحشتناک فرار کند ونجات یابد، اسب سواران شاه خواستند اورا دستگیر کنند، أما موفق نشدند. دوس بن ثعلبان خودرا به قیصر روم رساند، وبرای انتقام جویی قربانیان أخدود از قیصر طلب کمک نمود. چندی بعد قیصر روم با همیاری پادشاه حبشه به انتقام جویی کشته شدگان مسیحیان جیشی به سرپرستی ابرهٔ أشرم به سوی یمن گسیل داشت و یمن را اشغال نمود. این کار «ذونواس » سبب شد که یمن مدت ۷۰ سال تحت نفوذ اشغالگران احباش قرار گیرد.[نیازمند منبع] یادواره شهادت مسیحیان نجران در تقویم رومی، در ۲۴ اکتبر، در تقویم ارتودکس شرقی (ژاکوبی)، در ۳۱ دسامبر، در تقویم اعراب ملکایت، در ۲ اکتبر، در تقویم سینکساری ارمنی، در ۲۰ اکتبر و در تقویم سنکسار اتیوپیایی، در ۲۲ نوامبر، برگزار می‌گردد.

      منطقهٔ اخدود و همچنین شهر نجران یکی از غنی‌ترین مناطق باستانی در شبه جزیره عربستان است، در این منطقه آثار باستانی گوناگونی وجود دارد، آثار برجسته أخدود ، نقوش و سنگ نبشته‌های مختلف از دوران باستان، قلعه‌ها، وکاخ‌های شاهان پیشین یمن، هزارها مواقع تاریخی وشگفت انگیز، واحات سر سبز وزیبا واماکن گردشگری مختلف که نظر گردشگران از سایر نقاط دنیا جلب می‌کند و به سوی خود می‌کشاند. از نقاط باستانی آن نقش‌های برجسته أخدود است که در منطقهٔ آن استخوان‌های مردگان نیز دیده می‌شود. در موزه منطقه سر برنزی شیری نیز به نمایش گذاشته شده‌است.
    • Unknown

      تاریخ
      این داستان را از دید تاریخی در روزگار پادشاهی ذونواس از شاهان حمیری یمن انگاشته‌اند. ذونواس که گرایش‌های یهودی داشته مسیحیان آن سامان را می‌آزردهاست و این آزار مسیحیان از بهانه‌های تازش حبشیان مسیحی به یمن بوده‌است.

      از منابع مختلف مسیحی، اعم از سریانی و حبشی، مجموعه‌ای از اطلاعات به دست می‌آید که در تحلیل تاریخی این رخداد، کارایی شایان توجهی دارد؛ این منابع عبارتند از «نامة سیمون بت آرشام» به رئیس دیر جبله(۵۲۴م)، نیز «کتاب حمیریان» که در آن از حملة مسروق پادشاه کافر حمیر به نجران سخن رفته است، کتاب «اعمال قدیس حارث»، «سرود یوحنای افسوسی» و گزارش یعقوب رهاوی

      داستان اصحاب اخدود در قرآن[ویرایش]
      این داستان در سوره بروج آیات ۱ تا ۸ چنین آمده‌است:

      وَ السَّمَاءِ ذَاتِ الْبرُوجِ، وَ الْیَوْمِ المْوْعُودِ، وَ شَاهِدٍ وَ مَشهْودٍ، قُتِلَ أَصحْابُ الْأُخْدُودِ، النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ، إِذْ هُمْ عَلَیهْا قُعُودٌ، وَ هُمْ عَلیَ مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شهُودٌ، وَ مَا نَقَمُواْ مِنهْمْ إِلَّا أَن یُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الحْمِیدِ

      ترجمه تفسیر المیزان: سوگند به آسمان دارای برجهای بسیار، و به روز موعود، و به همه بینندگان آن روز و به خود آن روز که مشهود همه می‌شود، که هلاک شدند ستمگرانی که برای سوزاندن مؤمنین چاله‌هایی پر از آتش می‌ساختند، آتشی که برای گیراندنش وسیله‌ای درست کرده بودند، در حالی که خودشان برای تماشای ناله و جان دادن و سوختن مؤمنین بر لبه آن آتش می‌نشستند، و خود نظاره‌گر جنایتی بودند که بر مؤمنین روا می‌داشتند، در حالی که هیچ نقطه ضعفی و تقصیری از مؤمنین سراغ نداشتند بجز اینکه به خدا ایمان آورده بودند.

      البته در میان مفسرین بر سر آنکه آیا کافران ایشان را کشتند یا کافران در آن آتش نابود شدند اختلاف است؛ برای نمونه طبری کشتگان را همان باورمندان زیر شکنجه می‌داند.

      داستان اصحاب اخدود در مثنوی
      در دفتر اول مثنوی تحت عنوان «در بیان حکایت پادشاه جهود دیگر که در هلاک دین عیسی جهد کرد» در بند ۳۷ به این داستان اشاره شده است:

      یک شه دیگر ز نسل آن جهود در هلاک قوم عیسی رو نمود
      گر خبر خواهی از این دیگر خروج سوره بر خوان، و السما ذات البروج
      و در بند ۳۸ تحت عنوان «آتش افروختن پادشاه و بت را در پهلوی آتش نهادن، که هر که این بت سجده کند، از آتش برهد» آمده است:

      آن جهودسگ ببین چه رای کرد پهلوی آتش، بتی بر پای کرد
      کانکه این بت را سجود آرد، برَست ور نیارد، در دل آتش نشست
    • Unknown

      منابع
      سوره بروج آیه ۴
      قصص انبیاء، جزایری، باب فی قصه اصحاب الاخدود
      جفری، 204-216
      موبرگ، 24-25، فهرستی از منابع مسیحی در این باره
      منابع
      المقحفی، ابراهیم، احمد، (مُعجَم المُدُن وَالقَبائِل الیَمَنِیَة) ، منشورات دارالحکمة، صنعاء، چاپ وانتشار سال ۱۹۸۵ میلادی به (عربی).
      دکتر: السید عبدالعزیز، بن سالم، (تاریخ العرب فی العصر الجاهلیة) ، دارالنهضة العربیة چاپ سال ۱۹۷۸ میلادی به (عربی).
      عبدالحسین زرین‌کوب، تاریخ ایران پس از اسلام؛ انتشارات امیرکبیر؛ ISBN ۹۷۸–۹۶۴-۰۰–۰۰۶۴-۹
      مانع، محمد، مانع، “ (الأماکن الأثریة فی شبه الجزیرة العربة) “، ناشر، وکالة باناجة للاعلام، چاپ سال، ۱۹۸۷ میلادی به (عربی).
      الهیئة العامة للسیاحة والآثار:(آثار الأخدود)، اصدار الهیئة العامة للآثار، عام ۲۰۰۷ للمیلاد.
      هیئة السیاحة السعودیة: (أماکن الأثریة فی جنوب المملکة العربیة السعودیة)، انتشار سال ۱۹۸۸ میلادی.
      کتاب بلدیة نجران:(الأماکن الأثریة فی منطقة نجران)، انتشار سال ۱۹۷۹ میلادی.

      پیوند به بیرون
      دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
    • نیک انندیش

      بازی سخیف؟
      داداش اصلا از بازیسازی چیزی میدونی؟
      خود سازنده اومده میگه اینو ساختم برای مقابله با تعصبات دینی اونم برای هر مذهبی.نه این ایزاک قصه ما ایزاک(=اسحاق)پسر ابراهیمه و نه مامان اسحاق ابراهیمه.
      هر روز به کشف جدید می رسید و با افکار پوچتان خودتان و ملت را می فریبید.

      در ضمن برای شما که از بازیسازی هیچچچچی نمودونی بگم این برترین بازی در سبک خودشه به طوری که وقتی منتشر شد همه ی اساتید بازی سازی و منتقدا و گیمر ها تا مدت ها انگشت به دهن مونده بودند.جالبه بازی قبلیشم شاهکار از آب در اومده بود.
      در ضمن این بازی بعد از چند ماه فروش حسابی بود که تازه غول های صنعت گیم فهمیدن چه شاهکاری اومده تو میدونو کارپتو انداختن زیر پای بازی و بازیسازش
    • محدثه

      هه
      بازی بی ارزش و مزخرف؟؟؟ این بازی یه شاهکاره
      من خودم اعتقادی قوی به خدا دارم ولی این بازی به فقط و فقط به افراط گری در دین انتقاد میکنه.
      ینی شما میگید افراط گری در دین خوبه؟؟ ینی هر ندایی از اسمون اومد ما باید بهش گوش کنیم و سوال نپرسیم؟؟هرچی دین و متخصصان اون دین میگن رو به جان بپذیریم؟؟ همون کاری رو که داعشی ها میکنن بکنیم و مثل اونا و به اسم دین ادم بکشیم و به خانواده ی خودمون رحم نکنیم؟؟
      این بازی نشون میده که یه سری ادم سود جو چطور میتونن مغز و ذهن افراد رو به اسم دین کنترل کنن تا جایی که حتی یه مادر به بچه ی خودش رحم نمیکنه این یه بازی که ادم رو به فکر فرو میبره و شاهکاریه که رودست نداشته
      این بازی به بهترین شکل افراط گری در دین رو نقد میکنه و به دین هیچ توهینی نمیکنه ادن فرشته ای که میاد و کتاب رو میکوبونه تو سر مادر بهترین جای بازیه. خود خدا هم از این حجم از افراط گری خوشش نمیاد و از اینکه یه بچه ی بیگناه قراره به اسم خدا کشته بشه ناراحته و اون فرشته رو میفرسته به کمک بچه
      پیشنهاد میکنم بازی outlast2 رو بازی کنید تا وجه دیگر انتقاد به افراط گری در دین مواجه بشین
    • مهمان مهدی

      نقل قول: نیک انندیش
      بازی سخیف؟
      داداش اصلا از بازیسازی چیزی میدونی؟
      خود سازنده اومده میگه اینو ساختم برای مقابله با تعصبات دینی اونم برای هر مذهبی.نه این ایزاک قصه ما ایزاک(=اسحاق)پسر ابراهیمه و نه مامان اسحاق ابراهیمه.
      هر روز به کشف جدید می رسید و با افکار پوچتان خودتان و ملت را می فریبید.

      در ضمن برای شما که از بازیسازی هیچچچچی نمودونی بگم این برترین بازی در سبک خودشه به طوری که وقتی منتشر شد همه ی اساتید بازی سازی و منتقدا و گیمر ها تا مدت ها انگشت به دهن مونده بودند.جالبه بازی قبلیشم شاهکار از آب در اومده بود.
      در ضمن این بازی بعد از چند ماه فروش حسابی بود که تازه غول های صنعت گیم فهمیدن چه شاهکاری اومده تو میدونو کارپتو انداختن زیر پای بازی و بازیسازش

      کسی منکر این که بازیش بازی خوبیه نشد داره از مفاهیمش حرف میزنه وگرنه گیمپلی بازی خیلی خوب هست
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد