3 امتیاز منحصر بفرد امیرالمؤمنین(ع) به روایت رسول‌الله(ص)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

درباره شخصیت بی‌نظیر حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، کتاب‌های فراوانی در ابعاد مختلف از نظر کمّ و کیف توسط نویسندگان مسلمان و غیرمسلمان نوشته شده است. شخصیتی که هر کسی که مطالبی درباره آن حضرت نوشته است در حد فهم و توان مؤلف بوده است نه آنکه حد و ظرفیت آن حضرت باشد.

اگر پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و حضرات معصوم علیهم‌السلام درباره مولای متقیانف مطالبی را نمی‌گفتند آن شخصیت عظیم در عالم هستی کجهول و ناشناخته تا ابد باقی می‌ماند.

آنچه در ادامه می‌خوانید به بیان جایگاه شخصیتی امام علی علیه‌السلام پرداخته است که برگرفته از کتاب «فضایل امیرالمؤمنین در قرآن و احادیث» تألیف حجت‌الاسلام اسدالله محمدی‌نیا، پژوهشگر، نویسنده و استاد حوزه علمیه قم است.

رسول خدا(ص) در حدیثی فرمودند:

«یا علی! انت قسیم الجنة و النّار یوم القیامة»؛

یا علی! تو روز قیامت تقسیم کننده بهشت و جهنم هستی.

از امام صادق (ع) سؤال شد:

«لم صار امیرالمؤمنین علیٌ بن ابیطالب قسیم الجنة والنار؟!»

چر امیرالمؤمنین تقسیم‌کننده بهشت و جهنم هستند؟

قال (ع): «لانّ حبّهُ و بغضهُ کفرٌ و انتما خلقت الجنة لاهل الایمان و خلقت النار لاهل الکفر»

امام صادق (ع) فرمود:

چون محبت حضرت علی (ع) ایمان است و کینه او باعث کفر است و بهشت برای اهل ایمان و جهنم برای اهل کفر خلق شده است.

یاد و محبت او

رسول خدا (ص) فرمود:

«ذکرُ علیً عبادةٌ»؛

نام علی را ذکر کردن عبادت است

رسول مکرم اسلام (ص) فرمود:

«حبُّ علیّّ عبادةٌ»؛

محبت علی بن البیطالب (ع) عبادت است.

باز فرمود:

«علیٌّ بابُ و مبیّنُ لاُمّتیِ، ما اُرسلتُ به من بعدی، حبُّهُ ایمانٌ و بغضهُ نفاقٌ، و النظرُ الیه رأفةٌ و مودّتهُ عبادةُ»

علی (ع) دروازه علم من و بیان کننده آنچه من برای آن به رسالت مبعوث شدم برای امتم است؛ محبت او نشان‌دهنده ایمان و بغض و کینه او نشان‌دهنده نفاق است و نگاه به او رأفت و مؤدت و دوستی با او عبادت است.

از برخی آیات و روایات استفاده می‌شود، مراد از محبت حضرت امیر (ع)، محبت واقعی است نه لفظی و شعاری و محبت واقعی آن است که ما هر روز به دستورات آنان در زندگی جامه عمل بپوشانیم.

چه نوع محبتی؟!

امام رضا (ع) فرمود:

«لا تدعوا العمل الصالح و الاجتهاد فی العبادة اتکالاً علی حبّ آل محمّد (ع) و لا تدعوا حبّ آل محمد (ع) و التسلیم لِأمرهم اتکالاً علی العبادة فانّه لایقبل احدهما دون الاخر»؛

عمل صالح و تلاش و جدیت نسبت به عبادت را رها نکنید به امید محبت اهل بیت (ع) همچنین دوستی آل محمد (ص) و تسلیم در برابر امرشان را به امید عبادت رها نکنید، به خاطر آن که این دو (عمل صالح و محبت خاندان عصمت و طهارت (ع) هیچ کدام بدون دیگری قبول نخواهد شد.

زینت مجالس

رسول خدا (ص) فرمود:

«زَیِّنُوا مَجَالِسَکُمْ بِذِکْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب»

مجالس خود را با نام و یاد (فضایل) علی بن ابیطالب (ع) زینت دهید.

نکته مهم

چه زیباست ما مسلمانان به جای آلوده نمودن مجالس جشن و عروسی‌هایمان به موسیقی و ترانه‌های مبتذل، بیاییم مجالس‌مان را با ذکر امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) زینت و برکت و نورانیت بخشیم که قطعاً‌ این مجالس شادی معنوی روی زندگی و فرزندان و نسل‌مان اثر مثبت خواهد گذاشت.

بهترین بشر

پیامبر اعظم(ص) فرمود:

«عَلِیٌّ خَیْرُ الْبَشَرِ ، مَنْ أَبَى فَقَدْ کَفَرَ»؛

علی بهترین بشر است، کسی که از او سرپیچی کند کافر شده است.

سه امتیاز ویژه

رسول خدا (ص) فرمود:

«یا علی! انک اعطیت ثلاثةً مالم دعط انا. قلت: یا رسول الله! ما اعطیت؟ فقال: صهراً مثلی و لم اعط و اعطیت زوجتک فاطمة ولم اعط واعطیت مثل الحسن و الحسین ولم اعط»

ای علی! به تو سه امتیاز داده شده که به من داده نشده است. حضرت علی (ع) عرض کرد: آن سه امتیاز چیست؟ حضرت محمد (ص) فرمود: 1. به تو فامیل (پدر زن) مثل من داده شد، اما به من داده نشده است، 2. به تو همسری چون فاطمه (ع) داده شده، ولی به من عطا نشد، 3. به تو فرزندانی چون حسن و حسین (ع) داده شد اما به من داده نشد.

منزلت علی (ع)‌ و شیعیانش

رسول خدا (ص) فرمود:

«ان الله تبارک و تعالی یبعث اناساً وجوههم من نورٍ، علی کراسیّ من نور، علیهم ثیاب من نور، فی ظلّ العرش بمنزلة الانبیاء ولیسوا بالاننیاء و بمنزلة الشهداء و لیسوا بالشهداء، فقال رجلٌ: انا منهم یا رسول‌الله؟ قال: لا. قال اخر: انا منهم یا رسول‌الله؟ قال: لا. قیل: من هم یا رسول‌الله؟ قال: فوضع یده علی رأس علیّ و قال: هذا و شیعته»؛

خداوند روز قیامت مردمی را مبعوث می‌کند در حالی که چهره‌هایشان از نور است، آنان برتخت‌هایی از نور نشسته‌اند و لباس‌هایی از نور بر تن دارند و در زیر سایه رحمت عرش الهی قراردارند. آنان از نظر ثواب و پاداش در منزلت و جایگاه پیامبران و شهداء قرار دارند در حالی که جزء انبیاء و شهدا نیستند. مردی از پیامبر اکرم (ص) سؤال کرد: آیا من جزء آنها هستم؟ آن حضرت (ص) فرمود: نه! شخص دیگری سؤال کرد: آیا من از آنان هستم؟ رسول خدا (ص) فرمود: خیر! پرسیده شد: یا رسول‌الله! آنان چه کسانی هستند؟ آن حضرت دست مبارکشان را بر سر حضرت علی (ع) نهاد و فرمود: آن افراد علی و شیعیانش هستند.

رسول مکرم اسلام (ص) فرمود:

«شِیْعَتِهُ علی هُمُ الْفائِزُونَ یَوْمَ الْقِیامَةِ»؛

شیعیان علی (ع) در روز قیامت جزو پیروزشدگان و رستگاران هستند.

شیعه علی (ع) کیست؟

«شیعه» در لغت به معنای پیرو است و در روایات «شیعه» به کسی گفته می‌شود که خود را در عمل به دستورات اسلام و روش حضرت علی (ع) روز بهروز نزدیک‌تر کند. شیعیان که نمی‌توانند مثل حضرت امیر (ع) عمل نمایند، اما سعی کنند در عمل هر روز خود را به آن قله رفیع کمال، ادب، شجاعت، سخاوت، عدالت، زهد و بی‌رغبتی به دنیا، تربیت فرزندان صالح هر روز نزدیک‌تر کند و با رفتار و عمل و اخلاقش مردم را به اسلام دعوت کند و این مطلب مضمون صدها روایت است.

شیعه در نزد حضرت فاطمه زهرا (ع)

یکی از پیروان اهل بیت (ع) در شهر مدینه همسرش را به محضر مبارک حضرت زهرا (ع) فرستاد و گفت:

«اذهبی الی فاطمة فاسألیها عنی انی من شیعتکم ام لیس من شیعتکم؟»

نزد حضرت فاطمه (ع) برو در مورد من از ایشان بپرس که آیا من جزو شیعیان هستم یا نه؟

حضرت بتول (ع) در پاسخ فرمود:

«... اِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما اَمَرْناکَ وَتَنْتَهى عَمّا زَجَرْناکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شیعَتِنا وَاِلاّ فَلا..»

اگر به آنچه ما امر می‌کنیم عمل می‌کنی و از آنچه شما را بر حذر می‌داریم دوری می‌کنی، از شیعیان ما محسوب می‌شوی و الا از شیعیان ما نیستی.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:3 اردیبهشت 1395 - 15:54

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد