آیت الله مکارم شیرازی: راز موفقیت رهبر انقلاب ارتباط با امام زمان(عج) است

(بسم الله الرحمن الرحیم)
«آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی» صبح امروز ـ پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ـ که به عنوان سخنران اصلی افتتاحیه در دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت حضور داشتند، اظهار داشتند: درباره ظهور امام زمان(عج) هم از دلایل عقلی  وجود دارد و هم از منابع اسلامی همانند قرآن و سنت می توان استدلال کرد.

آیت الله مکارم شیرازی: راز موفقیت رهبر انقلاب ارتباط با امام زمان(عج) است


ایشان افزودند: در منابع اسلامی، روایات ما در این زمینه فوق العاده غنی است و برخی  اهل سنت کتابی به عنوان "تواترالروایات فی المهدی" نوشته اند. نام این کتاب گویای  تواتر روایی درباره حضرت مهدی است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در روایات اصل مسئله در مورد امام زمان(عج) واضح و مسلم بوده و درباره ویژگی های حضرت بحث شده است؛ افزودند: هنگامی که اسرا را به شام می بردند امام سجاد فرمودند "منا مهدی هذه الامه" معلوم می شود که شامیان می دانستند که حضرت مهدی کیست و چرا ظهور می کند. منابع روایی ما از طریق شیعه و سنی فوق تواتر بوده و به اندازه ای است که کتاب های زیادی نوشته شده است.

ایشان درباره آیات قرآن درباره ظهور امام زمان تصریح کردند: آیات قرآنی در این زمینه به دو بخش قابل تقسیم است: یک بخش نیاز به تأویل و تفسیر ندارد و دلالت بر ظهور می کند بخش دوم آیاتی هستند که پیوند و ارتباط آنها به وسیله تأویل و تفسیر ائمه(ع) تبیین می شود.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: خداوند در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء با صراحت می فرماید ما مقرر داشتیم که کره زمین در اختیار صالحان قرار گیرد و این بشارتی است برای  ظهور حضرت معدی (عج) ، یا در  آیه ۳۳ سوره توبه می فرماید: در زمان پیامبر و پس از ایشان سلطه بر تمام ادیان به صورت نسبی  بود اما به صورت کامل در زمان ظهور محقق خواهد شد.

ایشان افزودند: در سوره قصص آیه ۵،  "نرید" که فعل مضارع به کار رفته است و مضارع دلیل بر استمرار است، به این معنا که نه تنها قوم موسی را نجات دادیم و آنها را مسلط بر فراعنه کردیم بلکه این برنامه ادامه خواهد داشت و مستضعفان را وارث زمین قرار خواهیم داد.

این مرجع تقلید شیعیان در استدلال به آیه ۳۱ ملک اظهار داشتند: امام باقر می فرمایند  تفسیر دیگر آیه، امام مهدی(عج) است. ایشان غائب می شوند اما روزی به صورت چشمه سار عظیم می آیند و تشبیه ایشان به آب زلال نشان می دهد که عدالت مهدی آب زلالی است که جهان انسانیت را زنده می کند و اگر او نباشد جهان در واقع مرده است. در جهان امروز دنیا به صورت جسم نیمه جان درآمده است و کسی که باید بیاید و جان دهد به این جسم نیم جان، منجی عالم بشریت است.

ایشان با طرح این سوال که چه کنیم آن ظهور تعجیل پیدا کند و به تأخیر نیفتد؟ تصریح کردند: برخی می گویند دعا کنیم، دعا خوب است و همه باید دست به دعا برداریم؛ خدا معطی است ولی آیا فقط دعا، یا در این زمینه به سراغ آیات قرآن برویم؟ 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه با توجه به آیات قرآن ما باید دنبال "عبادی الصالحون" باشیم افزودند: اگر بندگان صالحی که هسته اصلی انقلاب مهدی را تشکیل می دهند آماده شوند  آیه شامل آنها خواهد شد. دعا به تنهایی کافی نیست و باید به دنبال بندگان صالح باشیم.

ایشان در ادامه گفتند: مردان مصمم، معتقد، آماده، هوشیار و قوی در مقابل دشمنان دست به دست هم می دهند و انقلاب را شروع می کنند. درست است که انقلاب مهدی موید به خداست اما نیاز به برنامه انقلابی است که هسته آن را بندگان صالح تشکیل می دهند.

این مرجع تقلید شیعیان با طرح این پرسش که با توجه به آیات قرآن، بندگان صالح چه کسانی هستند؟ اظهار داشتند: خداوند در قرآن کریم، ذیل آیات ۱۱۳ و ۱۱۴ آل عمران ویژگی های بندگان صالح خدا را بیان و چهار صفت برای صالحان معرفی می کند. اول عبادات شبانه است. بنده صالح شب بیدار می شود، در فضایی که هیچ مزاحمی ندارد و ریایی نیست با خدا راز و نیاز می کند برای برنامه های روزانه اش نیرو می گیرد.

ایشان ادامه دادند: بندگان صالح کسانی هستد که ایمانشان به خدا و روز آخرت قوی و محکم است و بندگان صالح خدا اگر این گونه نباشند کارها  پیش نمی رود. همیشه به مسئولان می گویم؛ سلاحی داریم که برتر از سلاح آمریکایی هاست و آن ایمان جوانان ماست این هایی که از شهادت نمی ترسند و کفن پوش وارد میدان می شوند. اگر آمریکا و غربی ها گزینه ها را از میز برداشتند به خاطر ایمان ماست. بسیج، سپاه و ارتش ما مومن هستند این ایمان است که دشمن از آن می ترسد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد سومین وصف بندگان صالح گفتند: عباد صالح برنامه امر به معروف و نهی از منکر را اجرا می کنند نظارت عام بر تمام جامعه اسلامی دارند، تمام جامعه را در نظر گرفته و مسئولیت تمام جامعه را بر دوش می گیرند. چقدر مایه تأسف است که امر به معروف و نهی از منکر در اصل هشتم قانون اساسی آمده، در مجلس قانون نوشتند و شورای نگهبان تصویب شده است اما اجرای آن توقف پیدا کرده است. در حالی که صالحان، نظارت عام بر تمام جامعه دارند و از نظر اسلام امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله قلبی، زبانی و عملی دارد.

ایشان افزودند: بیزاری قلبی از کارهای خلاف، اولین مرحله امر به معروف و نهی از منکر است و تا این مرحله نباشد این امر در زبان ظاهر نمی شود. دوم: مرحله زبانی است و به همین خاطر ملت اسلام در قرآن "خیر امة" معرفی شده است. مرحله عملی امر به معروف و نهی از منکر به دست حکومت اسلامی است. برخی ها خیال می کنند در امر به معروف و نهی از منکر خشونت وجود دارد و به همین خاطر با آن مخالفت می کنند در حالی که این امر، با زبان خوب، اخلاق شایسته و با ادب و تواضع است و مراحل عملی زیر نظر حکومت اسلامی انجام می شود.

مرجع تقلید شیعیان در بیان آخرین ویژگی بندگان صالح اظهار داشتند: چهارمین صفت بندگان خدا سبقت و سرعت در کارهای خیر است، کمک به محرومان، نیازمندان و مبارزه با ظالمان و سرعت در خیرات دارند.

 ایشان خطاب به شرکت کنندگان گفتند: باید در این جلسات برنامه ریزی شود که هسته اصلی عباد صالحان فراهم گردد تا تعجیل در ظهور حضرت صورت گیرد. برخی با منفی نگرها می گویند که هر چه فساد بیشتر باشد ایشان زودتر ظهور خواهند کرد در حالی که این اشتباه است و هر چه جمعیت صالح بیشتر باشند امید به ظهور بیشتر خواهد شد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در این سال ها توجه خاصی به مباحث ظهور حضرت مهدی شده است افزودند: ما در گذشته زیارت جمکران می رفتیم؛ مسجد کوچکی بود که درش بسته بود، در را باز می کردیم و نماز می خواندیم، بسیار محدود بود. امروزه میلیون ها نفر به عشق و نام امام زمان(عج) به مسجد جمکران می روند و حتی رهبری غالباً بدون سر و صدا به این مسجد می آیند و یکی از اسرار اینکه ایشان در مسئولیت هایشان موفق هستند به خاطر ارتباطی است که با حضرت دارند.


- لینک کوتاه این مطلب

» ابنا
تاریخ انتشار:30 اردیبهشت 1395 - 17:19

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد