جایگاه اسلام در طرح خداوند برای آخرالزمان کجاست؟ +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)

در پی معرفی اسلام به عنوان نماد شر توسط برخی نویسندگان اوانجلیستی در سالیان اخیر، سوالی مهم ذهن مخاطبان این دیدگاه را به خود مشغول داشته مبنی بر اینکه «با وجود بدیهای بسیاری که برای عقاید و احکام دین اسلام توسط این نویسندگان ادعا می شود، چرا این دین در چند دهه اخیر اینگونه در جهان در حال رشد بوده و به تدریج جای دین مسیحیت را می گیرد؟» و «اگر دین اسلام، آیینی باطل و شیطانی است، چرا مطابق بسیاری آمارهای منتشر شده، در جوامع مختلف جهان و به ویژه کشورهای غربی، مواجه با اقبال مردم به این دین هستیم» نویسندگان اوانجلیست در پی پاسخ به این سوالات مهم، به تکاپو افتاده و ایده هایی را در قالبهای مختلف رسانه ای ابراز نموده اند که از جمله آنها رالف استایس در کتاب «از یازده سپتامبر تا 666» و سایت «جایگاه اسلام در طرح خداوند برای آخرالزمان» است.


رالف استایس (Ralph W. Stice) نویسنده ای کمتر شناخته شده است که به واسطه 10 سال زندگی در کشورهای اسلامی آفریقایی و خاورمیانه، مدعی شناخت واقعی از اسلام و نقش این دین در آخرالزمان شده است. وی که سابقه ژورنالیستی دارد، این روزها خود را به عنوان کشیشی معرفی می کند که به رایگان در خدمت مسیح در آمده است.[1] او در سمینارهای مختلفی که در بیش از 100 کلیسا در سراسر جهان برگزار کرده، به نقش احتمالی اسلام در تحقق پیشگویی های کتاب مقدس در آخرالزمان می پردازد. او که خود را خیرخواه و عاشق مسلمانان می داند، بدترین تهمت ها را به دین اسلام وارد می کند چرا که این دین را نماد «نیروی شر» در آخرالزمان می خواند.

برای درک ایده اصلی او از نقش اسلام در آخرالزمان، باید به سراغ کتاب معروف او با نام «از یازده سپتامبر تا 666: همگرایی رویدادهای جاری، پیشگویی های کتاب مقدس و دیدگاه اسلام»[2] (منتشر شده در سال 2005) برویم. در  این کتاب که یکی از منابع اصلی کتاب «ضدمسیح اسلامی» ریچاردسون محسوب می شود[3]، استایس مدعی است علت اجازه خداوند به رشد بنیادگرایی اسلامی در جهان در طول سالیان اخیر، طرحی است که خداوند برای آخرالزمان درنظر گرفته و در قالب پیشگویی های کتاب مقدس آنرا بیان نموده است. از نظر او، اگر کسی رخدادهای جاری همچون وقایع عراق، رشد ظاهری اسلام، بالارفتن قیمت نفت (!) و ... را با نگاهی معنوی و الهیاتی (!) بنگرد و آنرا با مطالب ذکرشده در کتاب مقدس تطبیق دهد، متوجه می شود خداوند در تدارک تحقق «ماموریت بزرگ» (Great Commission) در این روزگار است و در این طرح الهی نقش نیروهای شر –که با عدد 666 در کتاب مکاشفات یوحنا بدان اشاره شده- برعهده اسلام خواهد بود.

استایس برای به روز رسانی دیدگاه خود، سایت «جایگاه اسلام در طرح خداوند برای آخرالزمان» "IslamInGodsPlan.org"  را نیز مدیریت می کند. وی در این سایت مدعی پاسخگویی به سوالات مسیحیان در مورد «درک جایگاه اسلام در آخرالزمان و چرایی اجازه خداوند به رشد اسلام در روزگار کنونی» است علاوه بر آنکه در مورد سخنرانیهای جهانی خود در این موضوع اطلاع رسانی می کند.

وی در بخشی از این سایت با عنوان «5 نشانه که باید انتظار آنرا کشید» به معرفی نشانه هایی می پردازد که از نظر وی همگی آنها در کتاب مقدس ذکر شده و مصداق آن «اسلام و کشورهای اسلامی» است.[4] این 5 نشانه عبارتند از:

  • رشد شدید تمایلات و تحرکات ضداسرائیلی در کشور ترکیه (بنابر کتاب حزقیال 38)
  • با خاک یکسان شدن دمشق (اشعیا 17)
  • شکل گیری جنگ داخلی در مصر (اشعیا 19)
  • ظهور آشکار افراطی گسترده اسلام در لیبی (دانیال 11)
  • اتحاد جنبش های اسلام گرا (دانیال 7)

لازم به ذکر است وی این نشانه ها را به صورت گسترده ای در کتاب اخیر خود با نام «بهار عربی، زمستان مسیحی: دست اندازی اسلام بر کلیسا و جهان»[5] (منتشر شده در سال 2015) مطرح ساخته و با حوادث چندسال اخیر در جهان اسلام تطبیق داده است.

چند نکته:

  • فارغ از بسیاری اتهامات و دروغهایی که افرادی همچون استایس بر اسلام و مسلمانان وارد می کنند، اطلاعات نسبتا دقیق آنها در مورد تاریخ و عقاید اسلامی، نشان از مطالعه وسیع و هدفمند این نویسندگان برای ضربه زدن هرچه بیشتر به این آیین آسمانی است.
  • جالب آنست که نویسندگان این عرصه هر از چندگاهی با به روز رسانی نظرات خود، رخدادهای جدید را نیز به پازل ترسیمی خویش در مورد آخرالزمان می افزایند بدون آنکه توضیحی در مورد نظرات اشتباه پیشین خود ارائه نمایند. نمونه این موارد، تمرکز فوق العاده چند سال قبل این جریان به وقایع مصر –و روی کار آمدن اخوان المسلمین در مصر- بود که با فروکش و سرکوب آن جریان، بسیاری ادعاهای ایشان باطل شد ولی صاحبان این نظریه بدون اذعان به نادرستی ادعاهای پیشین، ادعاهای جدیدی در مورد داعش و گروههای تکفیری ارائه نمودند!
  • نگاهی به فعالیتهای تبلیغی گسترده افرادی از قبیل استایس، ریچاردسون، شعیبات و ... در زمینه نوشتن کتاب، مدیریت سایت و برگزاری جلسات متعدد سخنرانی در اقصی نقاط جهان، دو نکته را در معرض دقت و تأمل صاحب نظران این عرصه گوشزد می نماید: اول آنکه این جریان فکری با استفاده از رسانه های متعدد در صدد توسعه دیدگاه محدود خویش در گستره عام مسیحیت هستند تا نظر خود را به عنوان دیدگاه مورد قبول تمامی مسیحیان نشان دهند. نکته دوم تأمل در شیوه پاسخگویی در خور به سم‌پاشی های این جریان علیه اسلام است چراکه این جریان رسانه ای با ادعای ارائه بحثی مذهبی و با شعار دوستی با مسلمانان، به تخریب باورهای دین اسلام در میان مسیحیان می پردازد که این مطلب لزوم برخورد هوشمندانه با آنرا ضروری می نماید.
  • تحقیق و بررسی: حجت الاسلام زهیر دهقانی آرانی

 


[1] - https://www.amazon.com/Ralph-Stice/e/B00Q5SNM8I/ref=ntt_dp_epwbk_0

[2] - Ralph W. Stice, From 9/11 To 666: THE CONVERGENCE OF CURRENT EVENTS, BIBLICAL PROPHECY AND THE VISION OF ISLAM, ACW Press (October 7, 2005).

[3] - www.joelstrumpet.com/?p=7185

[4] - http://www.islamingodsplan.org/five-signs-to-watch-for.html

[5] - Ralph W. Stice, Arab Spring, Christian Winter: Islam Unleashed on the Church and the World, ANEKO Press (January 15, 2015).


- لینک کوتاه این مطلب

» غرب و مهدویت
تاریخ انتشار:14 مرداد 1395 - 17:55

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد