جایگاه ایرانیان در دوران ظهور از منظر روایات اسلامی

(بسم الله الرحمن الرحیم)

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان تهران با بیان اینکه طبق روایات ایرانیان قوم برگزیده‌ جهت زمینه‌سازی ظهور هستند، گفت: امیدواریم آن گروهی که از مشرق قیام می‌کند و زمینه‌های ظهور را فراهم می‌کند، مردم ایران همین دوران باشند.

 

هشتمین روز از دهه مهدویت به نام «مهدویت و انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است، به همین منظور با حجت‌الاسلام مرتضی عباسیان، مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان تهران گفت‌وگو کردیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی رسول اکرم(ص) درباره خروج مردمانی از مشرق زمین قبل از دوران ظهور حضرت حجت(عج) افزود: پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه» مردمی از شرق قیام می‌کنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی فراهم می‌سازند، امیدواریم آن گروهی که از مشرق قیام می‌کند و زمینه‌های ظهور را فراهم می‌کند، مردم همین زمان و انقلاب اسلامی ایران باشد.

حجت‌الاسلام عباسیان با اشاره به یکی دیگر از روایت موجود که گواهی بر زمینه‌ سازی انقلاب امام‌خمینی(ره) برای ظهور امام زمان(عج) دارد، بیان داشت: امام باقر(ع) می‌‌فرماید: گویا می‌بینم مردمی در شرق قیام کرده، حق را طلب می‌کنند، ولی به آنان نمی‌دهند، دوباره حق را می‌طلبند، به آنان داده نمی‌شود، وقتی اوضاع را چنین دیدند شمشیرهای خود را بر شانه‌ها می‌گذارند، پس آن گاه حاضر می‌شوند که حق آنان را بدهند، اما آنان دیگر قبول نمی‌کنند تا اینکه قیام می‌کنند و آن را جز به صاحب شما تحویل نمی‌دهند، کشته‌های آن‌ها شهید به شمار می‌روند، آگاه باشید! اگر من آن زمان را درک کنم، خود را برای صاحب این امر نگاه می‌دارم.

وی درباره نقش شهر قم در زمینه‌سازی ظهور امام عصر(عج) ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید: به زودی کوفه از مؤمنان خالی می‌شود و علم از آن می‌گریزد و پنهان می‌شود، آن گونه که مار در سوراخش پنهان می‌شود، سپس علم در شهری به نام قم ظاهر می‌شود و شهر قم کانون علم و فضل می‌شود و چنان دنیا را به حقایق آشنا می‌سازد که در روی زمین مستضعفی در دین باقی نماند، حتی زنان در پرده و چنین زمانی نزدیک ظهور قائم آل محمد(ص) است، سپس خداوند قم و اهل آن را قائم مقام حجت خدا قرار می‌دهد که اگر چنین نشود زمین اهل خودش را فرو می‌برد و حجتی باقی نمی‌ماند، آن گاه علم از قم به تمام دنیا می‌رسد و مشرق و مغرب عالم را فرا می‌گیرد و حجت خدا بر خلق تمام می‌شود، زیرا در تمام روی کره زمین کسی باقی نمی‌ماند که دین و علم به او ابلاغ نشده باشد، آن گاه امام زمان(عج) ظاهر می‌شود.

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان تهران در خصوص روایات رسیده درباره ایرانیان، اظهار داشت: در روایات از ایرانیان عبارات متعددی نظیر طرفداران سلمان فارسی، اهل مشرق زمین، اهل خراسان، فارسیان، اهل قم و ... یاد شده است، با این وجود هنگامی که از امام صادق(ع) درباره تفسیر آیه «بعثنا علیکم عباداً لنا اولی بأسٍ شدید» پرسیده می‌شود، امام(ع) 3 مرتبه فرمودند: به خدا سوگند آنان اهل قم هستند، به خدا سوگند آنان اهل قم هستند، به خدا قسم آنان اهل قم هستند.

وی افزود: بنابراین روایات بسیاری تصریح دارند ایرانیان قوم برگزیده‌ای هستند که زمینه ساز ظهور و یاری بخش منجی عالم بشریت خواهند بود، زمانی که حضرت حجت(عج) قیام کنند، یاران ایشان در میان سپاه سید خراسانی که ایرانی هستند، در مرز عراق و ایران با حضرت(عج) بیعت می‌کنند و وارد عراق می‌شوند.

حجت‌الاسلام عباسیان با بیان اینکه برخی از روایات به قیام مردی از قم اشاره کرده است، ابراز داشت: امام موسی کاظم(ع) فرمود: مردی از قم، مردم را به حق دعوت کند، افرادی پیرامون او گرد آیند که قلب‌هایشان همچون پاره‌های آهن استوار است، بادهای تند حوادث، آن‌ها را نلغزاند، از جنگ خسته نشده و نترسند، اعتمادشان بر خدا است و سرانجام کار از آن پرهیزکاران است.

وی با بیان اینکه روایات، زمان قیام او را مشخص نکرده، اما در تاریخ قم و ایران وجود چنین شخصیتی با چنان یارانی قبل از امام خمینی(ره) و طرفدارانش سابقه نداشته است، ادامه داد: واقعیت است که امام خمینی(ره) با هدایت و رهبری بزرگ‌ترین انقلاب مردمی در واقع، آغازگر کوشش در راستای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) بوده‌اند.

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان تهران خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) فرمود:«إن شاء الله اسلام را آن طور که هست، در این مملکت پیاده کنیم و مسلمین جهان نیز اسلام را در ممالک خودشان پیاده کنند و دنیا، دنیای اسلام باشد و زور و ظلم و جور از دنیا برطرف شود و این مقدمه برای ظهور ولی عصر ارواحنا فداه باشد»،‌ بنابراین با توجه به جهان بودن امر ظهور، باید زیبایی‌های انقلاب اسلامی را که منبعث از فرهنگ مهدویت است را به اقصی نقاط دنیا صادر کنیم تا بتوانیم زمینه‌های ظهور حضرت حجت(عج) را فراهم کنیم.

وی با استناد به بیانات رهبر کبیر انقلاب درباره ارتباط بنیادین انقلاب اسلامی ایران و انقلاب جهانی امام مهدی(عج)، افزود: امام خمینی(ره) فرمود: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت ارواحنا فداه است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد»، امید است این بیداری اسلامی مطلع تحقق این آرمان الهی و جهانی باشد.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:31 خرداد 1392 - 7:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد