ماجرای تبعیت مسلم(ع) از امام زمانش/ چرا برخی هنگام ظهور مثل کوفیان عمل می‌کنند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
حضرت مسلم (ع) با وجود آنکه شناخت مناسبی از وضعیت کوفه داشت اما با تابعیت محض از امام حسین (ع) عازم کوفه شد، که این درسی بزرگ برای ما است.
ماجرای تبعیت مسلم(ع) از امام زمانش/ چرا برخی هنگام ظهور مثل کوفیان عمل می‌کنند؟

 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی عبدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با اشاره به اینکه در هیئات مذهبی روز اول ماه محرم برای حضرت مسلم بن عقیل(ع) به عنوان نماینده و مبلغ امام حسین (ع) عزاداری می کنند، به بررسی ویژگی های ایشان و انطباق آنان در مبلغان و منتظران حضرت مهدی (عج) پرداخت و اظهار کرد: حضرت مسلم (ع) دارای ویژگی خاص ولایت مداری بود که ابعاد مختلفی همچون تبعیت از امام(ع)، شناخت دقیق حضرت(ع) و عمل براساس این شناخت و تابعیت داشت.

تبعیت محض مسلم بن عقیل از امام حسین (ع)

وی ادامه داد: حضرت مسلم (ع) با وجود آنکه شناخت مناسبی از وضعیت کوفه داشت و علی رغم آنکه مطلع بود، کوفیان عهدشکن هستند، به حضرت علی (ع) وفا نکردند و به پدرش نیز وفادار نبودند، براساس تابعیت محض از امام حسین (ع) عازم کوفه شد، پیام ایشان را ابلاغ کرد و در نهایت نیز در این راه، جان خود را فدا کرد.

عبدی با بیان اینکه تبعیت محض از ویژگی های حضرت مسلم (ع) بود، افزود: حضرت مسلم(ع) براساس دستور امام زمانش(ع) عمل کرد و عازم کوفه شد لذا تبعیت محض از فرامین امام، از ویژگی های تمام یاران امام زمان (عج) است که این یاران از جمیع اوامر حضرت حجت(عج) تبعیت می کنند.

بصیرت و شناخت دقیق امام (ع) دیگر ویژگی مسلم بن عقیل(ع)

این پژوهشگر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با اشاره به اینکه تبعیت پذیری از ویژگی های بارز منتظران امام زمان (عج) است، گفت: بصیرت ویژگی دوم و بارز حضرت مسلم(ع) بود و امام(ع) را براساس وعده ها نمی خواست و حتی در کوفه، زمانی که شبهاتی پیرامون امام حسین (ع) مطرح می شد، حضرت مسلم(ع) براساس علم و بصیرت خود، پاسخ می داد و ما نیز در شرایط کنونی که زمان فتنه هاست، باید امام عصر(عج) را صحیح بشناسیم و در برابر شبهات محکم باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در شرایط کنونی جامعه ما، مردم به صورت صحیح امام زمان (عج) را نمی شناسند، تاکید کرد: زمانی در یک محفل، سوال مطح کردم که امام مهدی (عج) دارای چه علائمی هستند؟ در بین آن جمعیت کثیر، تنها سه نفر برای پاسخ اعلام آمادگی کردند که پاسخ های آنان نیز کامل نبود و با این شناختی که از حضرت (عج) داریم، نمی توانیم از منتظران واقعی باشیم.

انحراف از واقعیت های آخرالزمان بواسطه عدم شناخت دقیق

عبدی اضافه کرد: باید امام زمان (عج) را صحیح بشناسیم و ویژگی ها و موارد لازم پیرامون حضرت(عج) را درک کنیم زیرا عدم شناخت و بصیرت، انحرافات بسیاری را به وجود می آورد و با توجه به تهاجم دشمن، این عدم شناخت بسیار می تواند آسیب رسان باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در پاسخ به این سوال که از سوی کوفیان دعوتنامه های بسیاری به امام حسین (ع) رسید و اعلام آمادگی برای یاری حضرت(ع) کردند اما در نهایت کوفیان در سپاه مقابل ایشان حضور یافتند، در شرایط کنونی که ما برای ظهور و فرج دعا می کنیم، چگونه عمل کنیم تا در نهایت در زمره دشمنان حضرت مهدی(عج) قرار نگیریم، تصریح کرد: امام حسین(ع) زمانی که حضرت علی اصغر (ع) را در آغوش داشتند؛ برای سپاهیان دشمن صحبت هایی کردند که سپاهیان دشمن به هلهله می پردازند تا صدای امام(ع) شنیده نشود و امام حسین (ع) در واکنش به این اتفاق فرمودند: «شکم های شما از حرام پر شده است.»

 
ماجرای تبعیت مسلم(ع) از امام زمانش/ چرا برخی هنگام ظهور مثل کوفیان عمل می‌کنند؟ 

پرهیز از مال حرام؛ از موانع انحراف از مسیر امام(عج)

وی با بیان اینکه دوری از مال حرام یکی از راه های اصلی است که امام حسین (ع) برای جلوگیری از این انحراف و دوری مطرح کرده است، گفت: دوری از مال حرام و خالی کردن زندگیمان از محرمات یکی از راه های اصلی است که در زمان ظهور در زمره دشمنان امام زمان (عج) نباشیم.

حجت الاسلام عبدی با بیان اینکه اگر زندگی و درآمدهای ما صحیح و حلال باشد، از مسیر پیروی از امام زمان (عج) خارج نمی شویم، افزود: علت آنکه افراد بسیاری در حرف و حتی اعتقاد، در سطح بالایی از انتظار برای ظهور هستند اما در زمان ظهور، از امام زمان (عج) تبعیت نمی کنند، به دلیل آن است که زندگی شان خراب است و براساس مال حرام، بنا نهاده شده است.

حبّ دنیا موجب حرام خواری می شود

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه امام حسین (ع) دلیل نشنیدن سخنان حق خود از سوی کوفیان را نتیجه حرام خواری آنان می دانستند، گفت: ما باید دستورات خداوند را انجام دهیم و از آنچه نهی کرده بپرهیزیم و به دنبال دنیا و خوش نشینی نباشیم تا مجبور به حرام خواری نشویم.

وی با بیان اینکه بهترین عمل براساس روایات پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) انتظار برای ظهور است، خاطرنشان کرد: برای آنکه بتوانیم یار امام زمان (عج) باشیم باید زندگی مان را اصلاح و از محرمات زندگی خود را خالی کنیم زیرا یاران امام زمان (عج) نیز دارای این ویژگی ها هستند.



- لینک کوتاه این مطلب

» تسنیم
تاریخ انتشار:11 مهر 1395 - 18:38

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد