سخن امام حسین(ع) درباره روز گشایش و برکت امت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام حسين عليه‌السلام در بيان آنچه هنگام ظهور امام زمان عليه السلام رخ مى‌دهد: بركت از آسمان به سوى زمين فرو مى‌ريزد، تا آن جا كه درخت از ميوه فراوانى كه خداوند در آن مى‌افزايد، مى‌شكند. (مردم) ميوه زمستان را در تابستان و ميوه تابستان را در زمستان مى‌خورند و اين معناى سخن خداوند است كه فرمود:
(و اگر مردمِ آبادى ها ايمان مى‌آوردند و تقوا پيشه مى‌كردند، بركت‌هايى از آسمان و زمين به روى آنان مى‌گشوديم، ليكن تكذيب كردند*)


متن حدیث:


امام حسین علیه‌السلام ـ فى بَيانِ ما يَحْدُثُ فى زَمَنِ ظُهورِ الاِْمامِ الْحُجَّةِ عليه السلام ـ : وَ لَتَنْزِلَنَّالْبَرَكَةُ مِنَ السَّماءِ اِلَى الاَْرْضِ حَتّى اِنَّ الشَّجَرَةَ لَتَقْصِفُ مِمّا يَزيدُ اللّه ُ فيها مِنَ الثَّمَرَةِوَ لَتُؤْكَلُ ثَمَرةُ الشِّتاءِ فِى الصَّيْفِ وَ ثَمَرَةُ الصَّيْفِ فِى الشِّتاءِ وَ ذلِكَ قَوْلُهُ تعالى: « وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى آمَنوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ وَ لكِن كَذَّبُوا* »




*سوره مبارکه الأعراف آیه
96



- لینک کوتاه این مطلب

» «مختصر بصائر الدرجات، صفحه 51»
تاریخ انتشار:12 مهر 1395 - 20:11

نظر شما...
    • Unknown

      رهروان ولایت ـ در تفسير على بن ابراهيم آمده است: روح فرشته‏‌اى است برتر از جبرئيل و ميكائيل و او با رسول اللَّه همراه بود و با امامان نيز همراه است.
      شب قدر
      بسم الله الرحمن الرحیم
      برخی حضرت جبرئیل را مقرب ترین فرشته الهی می‌دانند و به آیاتی که در مورد ایشان وارد شده استدلال نموده‌اند. یکی از این آیات که شاید از همه گویاتر باشد این آیه شریفه است: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ. ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ. مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ [1] که اين سخن رسولی بزرگوار است. نيرومند، در نزد خداوند عرش، صاحب مکانت، در آنجا مورد اطاعت (فرشتگان) و امين است.
      در اين آیات ، جبرئيل را به شش صفت توصيف كرده‌اند که نشان از جلالت قدر جبرئیل دارد.[2]
    • Unknown

      در بعضی از آیات قرآنی به موجودی اشاره شده که به نظر می‌رسد از حیث مقام اشرف از ملائکه است. این موجود"روح" نام دارد. موارد استعمال کلمه"روح" در قرآن بسيار متنوع است. از آن‌جمله به معنى فرشته بزرگى از فرشتگان خاص خدا يا مخلوقى برتر از فرشتگان آمده: تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ [3] در شب قدر فرشتگان، و روح، به فرمان پروردگارشان براى تقدير امور نازل مى‏‌شوند.
      يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا [4] در روز رستاخيز روح فرشتگان در يك صف قيام مى‏‌كنند، [5]
      در حديثى از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه شخصى از آن حضرت سؤال كرد: آيا روح همان جبرئيل است؟ امام علیه السلام در پاسخ فرمود: جبرئيل از ملائكه است، و روح اعظم از ملائكه است، مگر خداوند متعال نمى‏‌فرمايد: تنزل الملائکه و الروح ؛ملائكه و روح نازل مى‏‌شوند؟ [6]
    • Unknown

      در تفسير على بن ابراهيم آمده است: روح فرشته‏‌اى است برتر از جبرئيل و ميكائيل و او با رسول اللَّه همراه بود و با امامان نيز همراه است.[7]
      این روایت به خوبی بر فرشته بودن روح دلالت دارد.
      در روایت دیگری از امیر مؤمنان علی علیه السلام می‌خوانیم: روح فرشته‌ای از فرشتگان است که دارای هفتاد هزار صورت است و هر صورت او دارای هفتاد هزار زبان است و برای هر زبان او هفتاد هزار لغت است که با این لغات خدا را تسبیح می‌گوید و از هر تسبیح او فرشته‌ای آفریده می‌شود که در روز قیامت با سایر فرشتگان پروازمی‌کند.[8]
      در بعضى از روايات اهل سنت از پيغمبر اكرم صلی الله علیه و اله نقل شده كه فرمود: روح لشكرى از لشكريان خدا است كه ملائكه نيستند، آن‌ها داراى سر و دست و پا مى‏‌باشند، سپس پيامبر صلی الله علیه و اله اين آيه را تلاوت فرمود: يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا سپس افزود: اينها لشكرى هستند و آن‌ها لشكر ديگرى.[9]
    • Unknown

      کلام صدرالمتألّهین:
      ایشان در کتاب "مفاتیح الغیب" موجودات عالم ملکوت را به دو دسته تقسیم فرموده‌اند:
      دسته اول: هیچ‌گونه تعلقی به عالم اجسام ندارند و در ارتباط با موجودات جسمانی نیستند. به آنها کروبین می گویند که خود دو دسته اند:
      الف- بعضی از آنها "مهیمون" نام دارند که به قدری مستغرق دریای احدیت اند حتی به خودشان هم التفاتی ندارند و در روایت نبوی وارد شده: لا يعلمون أن الله خلق آدم و إبليس یعنی اصلا نمی دانند که خداوند موجوداتی به نام آدم و ابلیس آفریده است!
      ب- گروهی دیگر از کروبین، "اهل جبروت" نام دارند و واسطه فیض الهی به بندگانند. بزرگ ترین این گروه که رئیس ایشان است، روح نام دارد و در سوره قدر به آن اشاره شده است. همین روح در بعض روایات به عنوان القلم الاعلی (قلم بلندتر) و در بعضی دیگر به نام عقل اول آمده است. همین موجود که روح نام دارد اولین موجود در طبقه کروبین است و آخرین موجود در این طبقه، جبرئیل علیه السلام است (زیرا در عالم مجردات ترتب سببی و مسببی وجود دارد و هر کدام از موجودات این عالم مقام مشخصی دارند.) دسته دوم: ارواحی هستند که متعلق به عالم اجسام اند و به آنها روحانیات می‌گویند.[10]
    • Unknown

      کلام صدرالمتألّهین:
      ایشان در کتاب "مفاتیح الغیب" موجودات عالم ملکوت را به دو دسته تقسیم فرموده‌اند:
      دسته اول: هیچ‌گونه تعلقی به عالم اجسام ندارند و در ارتباط با موجودات جسمانی نیستند. به آنها کروبین می گویند که خود دو دسته اند:
      الف- بعضی از آنها "مهیمون" نام دارند که به قدری مستغرق دریای احدیت اند حتی به خودشان هم التفاتی ندارند و در روایت نبوی وارد شده: لا يعلمون أن الله خلق آدم و إبليس یعنی اصلا نمی دانند که خداوند موجوداتی به نام آدم و ابلیس آفریده است!
      ب- گروهی دیگر از کروبین، "اهل جبروت" نام دارند و واسطه فیض الهی به بندگانند. بزرگ ترین این گروه که رئیس ایشان است، روح نام دارد و در سوره قدر به آن اشاره شده است. همین روح در بعض روایات به عنوان القلم الاعلی (قلم بلندتر) و در بعضی دیگر به نام عقل اول آمده است. همین موجود که روح نام دارد اولین موجود در طبقه کروبین است و آخرین موجود در این طبقه، جبرئیل علیه السلام است (زیرا در عالم مجردات ترتب سببی و مسببی وجود دارد و هر کدام از موجودات این عالم مقام مشخصی دارند.) دسته دوم: ارواحی هستند که متعلق به عالم اجسام اند و به آنها روحانیات می‌گویند.[10]
    • Unknown

      چنان‌چه ملاحظه فرمودید: طبق نظر ملا صدرا از بین دسته دوم ملائکه (اهل جبروت) روح از همه بلند مرتبه‌تر است. البته در صورتی که کلمه ملائکه را به همه اهل جبروت اطلاق کنیم و الا اگر به غیر از روح به بقیه اطلاق ملائکه شود، روح جزء ملائکه نخواهد بود.

      نظر علامه طباطبایی:

      علامه طباطبایی روح را غیر از ملائکه می‌دانند. ایشان در المیزان ذیل آیه 38 سوره نبأ تحقیق مفصلی راجع به استعمالات کلمه روح در قرآن نموده‌اند و در بخشی از آن می‌فرمایند:
      در بعضى از موارد هم (لفظ روح) بدون قيد ذكر كرده، مثلا فرموده:" تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ"، كه از ظاهر آن بر مى‏‌آيد روح موجودى مستقل و مخلوقى آسمانى و غير ملائكه است‏.[11]
    • Unknown

      اما این برداشت از ظاهر آیه صورت گرفته که ملائک و روح به صورت جدا بیان شده‌اند، لیکن به نظر می رسد این برداشت ظاهری خلاف استعمالات قرآنی است مثلا در آیه: مَن كَانَ عَدُوًّا لِّلّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ [12] هر که دشمن خدا و فرشتگان او و پيامبرانش و جبريل و ميکال باشد ، خدا هم دشمن کافران است.
      در این آیه جبرئیل و میکائیل جدای از ملائکه ذکر شده اند در حالی که آن‌ها جزء ملائکه‌اند و به خاطر اهمیت جدا بیان شده‌اند.



      پی نوشت:
      [1]. تكوير: 19- 21
      [2]. ترجمه الميزان، ج‏20، ص: 357
      [3]. سوره قدر آیه 4
      [4]. آيه 38 سوره نبا
      [5]. تفسير نمونه، ج‏12، ص: 252
      [6]. تفسير الصافي، ج‏5، ص: 353 و البرهان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 701: جبرئيل من الملائكة، و الروح اعظم من الملائكة، أ ليس ان اللَّه عز و جل يقول: تنزل الملائكة و الروح؟
      [7]. تفسیرقمی،ج2،ص357وص402: الروح ملك اعظم من جبرئيل و ميكائيل و كان مع رسول اللَّه و هو مع الأئمة علیهم السلام.
      [8]. روضةالواعظین،ج2،ص492: الروح ملك من الملائكة له سبعون ألف وجه و لكل وجه منها سبعون ألف لسان لكل لسان منها سبعون ألف لغة يسبح الله تبارك و تعالى بتلك اللغات كلها يخلق من كل تسبيحة ملك يطير مع الملائكة يوم القيامة -
      [9]. تفسير نمونه، ج‏27، ص: 185: الروح جند من جنود اللَّه ليسوا بملائكة لهم رؤس و ايدى و ارجل، ثم قرا يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا، قال هؤلاء جند و هؤلاء جند
      [10]. و معظمهم و رئيسهم هو الروح الأعظم المشار إليه في قوله تعالى: يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا و يقال له باعتبار القلم الأعلى و باعتبار آخر العقل الأول و هذا الروح أول طبقة الكروبيين و آخرهم روح القدس المسمى جبرئيل ع لأنها مترتبة ترتبا سببيا و مسببيا كل له مقام معلوم: مفاتیح الغیب صفحه 339
      [11]. ترجمه المیزان ج20،ص281
      [12]. سوره بقره،آیه 98
    • Unknown

      اما این برداشت از ظاهر آیه صورت گرفته که ملائک و روح به صورت جدا بیان شده‌اند، لیکن به نظر می رسد این برداشت ظاهری خلاف استعمالات قرآنی است مثلا در آیه: مَن كَانَ عَدُوًّا لِّلّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ [12] هر که دشمن خدا و فرشتگان او و پيامبرانش و جبريل و ميکال باشد ، خدا هم دشمن کافران است.
      در این آیه جبرئیل و میکائیل جدای از ملائکه ذکر شده اند در حالی که آن‌ها جزء ملائکه‌اند و به خاطر اهمیت جدا بیان شده‌اند.



      پی نوشت:
      [1]. تكوير: 19- 21
      [2]. ترجمه الميزان، ج‏20، ص: 357
      [3]. سوره قدر آیه 4
      [4]. آيه 38 سوره نبا
      [5]. تفسير نمونه، ج‏12، ص: 252
      [6]. تفسير الصافي، ج‏5، ص: 353 و البرهان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 701: جبرئيل من الملائكة، و الروح اعظم من الملائكة، أ ليس ان اللَّه عز و جل يقول: تنزل الملائكة و الروح؟
      [7]. تفسیرقمی،ج2،ص357وص402: الروح ملك اعظم من جبرئيل و ميكائيل و كان مع رسول اللَّه و هو مع الأئمة علیهم السلام.
      [8]. روضةالواعظین،ج2،ص492: الروح ملك من الملائكة له سبعون ألف وجه و لكل وجه منها سبعون ألف لسان لكل لسان منها سبعون ألف لغة يسبح الله تبارك و تعالى بتلك اللغات كلها يخلق من كل تسبيحة ملك يطير مع الملائكة يوم القيامة -
      [9]. تفسير نمونه، ج‏27، ص: 185: الروح جند من جنود اللَّه ليسوا بملائكة لهم رؤس و ايدى و ارجل، ثم قرا يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا، قال هؤلاء جند و هؤلاء جند
      [10]. و معظمهم و رئيسهم هو الروح الأعظم المشار إليه في قوله تعالى: يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا و يقال له باعتبار القلم الأعلى و باعتبار آخر العقل الأول و هذا الروح أول طبقة الكروبيين و آخرهم روح القدس المسمى جبرئيل ع لأنها مترتبة ترتبا سببيا و مسببيا كل له مقام معلوم: مفاتیح الغیب صفحه 339
      [11]. ترجمه المیزان ج20،ص281
      [12]. سوره بقره،آیه 98
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد