نظر روحانی مطرح اهل سنت لبنان درباره امام حسین(ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
روحانی برجسته اهل سنت لبنان تاکید کرد: امام حسین(ع) پیش از آنکه امام شیعیان باشد، امام اهل سنت است، عاشورا، انقلاب حق بر باطل، نهضت اسلام علیه دشمنان و نبرد عدالت بر ضد ظالمان و ستمگران است.
  علمای لبنانی اعم از شیعی و سنی بر احیاگر بودن واقعه جانسوز عاشورا تاکید کرده و آن را انقلاب حقی که فراتر از قومیت‌ها، طوایف، ادیان و مذاهب و به خاطر اصلاح انسان و جامعه به وقوع پیوست، قلمداد کرده‌اند.

«مرگ دروغ گفت حسین(ع) جاودانه است و هر چه زمان بگذرد، نامش کهنه نمی‌شود و تازه‌تر می‌شود» این قطعه‌ای از شعر «پولس سلامه» شاعر مسیحی اما محب و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) است که انقلاب امام حسین(ع) را توصیف می‌کند، تاریخ ثابت کرده است که انقلاب کربلا علیه طاغوت ستمگر،  انقلاب ارزش‌هایی است که تا امروز هم امتداد دارد به طوری که این ارزش‌های حسینی به قوت روزانه تبدیل شده، انقلاب کربلا در زندگی ما الهام‌بخش در تمام زمینه‌ها و ابعاد سیاسی، اقتصادی و فکری است.

خبرنگار تسنیم در لبنان درباره واقعه جانگداز عاشورا و پیام‌های انقلاب سرخ حسینی با علمای شیعی و اهل سنت لبنان به گفت‌وگو پرداخته است.

سید جعفر فضل الله پژوهشگر اسلامی و  اجتماعی و عضو هیئت امنای جمعیت‌های خیریه لبنان می‌گوید امام حسین(ع) فراتر از قومیت‌ها، مذاهب و طوایف است، معانی و مفاهیم کربلا و تبلور روزانه آن در زندگی انسان و چگونگی بهره‌گیری از آن به عنوان چشمه‌ای مملو از ارزش‌ها و فضایل است.

وی می‌گوید ما باید موضوع امام حسین(ع) را در قالب صلح و فراگیرش قرار دهیم، امروز هنگامی که از چالش‌های پیش روی آن صحبت می‌کنیم، رابطه‌ای با انقلاب امام حسین(ع) وجود دارد، ما از چالش‌های مرتبط با بعد امنیتی یا نظامی یا سیاسی سخن نمی‌گوییم در عین حال این بعد مطرح آن است، زیرا آغاز روند اصلاحی است که یک جنبش انقلابی در مقابل حکومتی می‌طلبد  که می‌خواهد زیربنای فکری جامعه و زیربنای ایمانی، اقتصادی و حتی سیاسی جامعه را از بین ببرد و نابود کند.

فضل الله تصریح می‌کند هنگامی که ما از آنچه می‌توان از انقلاب امام حسین(ع) الهام و درس گرفت، صحبت می‌کنیم، ناگزیر باید از الهام و درس فراگیر حرف بزنیم یعنی در بعد سیاسی، اینجا سئوالی مطرح می‌شود و آن است که چگونه می‌توانیم از انقلاب امام حسین(ع) در بعد سیاسی بهره ببریم؟ چگونه از انقلاب در بعد فکری‌اش استفاده کنیم و حتی در بعد اقتصادی، بنابراین این ارزش‌ها، ارزش‌های فراگیری هستند که یک جامعه برای رشد و پیشرفت و سازندگی به آن نیاز دارد، در نتیجه ما از این زاویه به انقلاب امام حسین(ع) نگاه می‌کنیم که هدف اساسی امام(ع) از این انقلاب چه بود، هدفی که با اصلاح امت اسلام در تمام سطوح و زمینه‌ها ارتباط دارد.

چگونه حسینی شویم؟

این عالم لبنانی درباره چگونگی اجرا پیاده کردن درس‌های عاشورای حسینی در جوامع اسلامی پاسخ می‌دهد: هنگامی که می‌گوییم ما حسینی هستیم، باید در مسیر طرح‌های اصلاحی در تمام زمینه‌ها و جهت‌ها پیش برویم، نمی‌توانیم به صورت تک‌بعدی عمل کنیم و یک بعد را قربانی بعد  دیگر کنیم، نمی‌توانیم اصلاح را منحصر به یک بعد کنیم و ابعاد دیگر را به این بهانه که انقلاب امام حسین(ع) منحصر به یک بعد است، رها کنیم، بله این درست که انقلاب امام حسین(ع) علیه یک حاکم ستمگر شروع شد برای این‌که به مسلمانان گوشزد شود که این حاکم ستمگر مشروعیت دینی ندارد و باید الگوی دیگری ایجاد شود که جهت قطب‌نمای نظام سیاسی به سمت او باشد، نظامی که پایه‌هایش را پیامبر(ص) نیز پایه‌ریزی کرد. همچنین توجه مردم را به ضرورت فراهم کردن بعدی جلب کند که با مفاهیم به شکلی ارتباط دارد که واضح و شفاف باشد مانند استفاده امام(ع) از عبارت‌ها و مفاهیم واضح همچون :  أدعوکم الى کتاب الله ،ألم تروا أن السنة النبویة قد امیتت...تمام این نکات در کلام امام حسین(ع) آشکار شده است که بر این مسئله دلالت دارد که در زمینه ساختار جهان  اسلام یک مشکل فراگیر وجود دارد، همچنین مشکلاتی در مفاهیم عقیدتی و مفاهیم شرعی و مشکل اجتهاد وجود داشته باشد، بنابراین تصور می‌کنم امروز نیاز داریم تا از انقلاب امام حسین(ع) در همه ابعادش الهام بگیریم، باید از تمام بعدهایش سخن بگوییم به گونه‌ای که با ارزش‌های این انقلاب منسجم باشد، انقلابی که هدف از آن بیداری ملت‌ها بوده است، امام حسین(ع) با انقلاب خود علیه یزید فرمودند که این قوم حرام خدا را حلال و حلال آن را حرام کرده و پیروی از شیطان را در پیش گرفته‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت مقاومت در برابر استعمار و استکبار و مقابله با فساد و مفسدان با توجه به درس‌های عاشورا خاطر نشان کرد نیاز داریم که عاشورا را وارد واژگان زندگی روزانه خود کنیم تا رفتار و کارهای خودمان را ارزیابی کنیم که چقدر با انقلاب و ارزش‌های امام حسین(ع) تطبیق دارد.

شیخ عباس زغیب مفتی دارالافتاء جعفری و شورای اسلامی شیعیان لبنان هم به خبرنگار تسنیم میگوید: هر سال در عاشورای امام حسین(ع)، تمام معانی و مفاهیم فکر و اصول و عقیده صحیح و اصلاح در مسیر بشریت را یادآوری می‌کنیم، ما از حسین(ع) می‌آموزیم که در راه حق، هیچ چیزی جز حق ارزش ندارد. ما می‌آموزیم که همه در راه نجات انسانیت مسئول هستند که برای این هدف و پاکسازی زمین از مفسدانی که به دنبال بردگی مردم و منحرف کردن آنها از صراط مستقیم هستند، فداکاری کنند.

زغیب از درس‌های ارزشمند فراوان عاشورای حسینی(ع) سخن می‌گوید، این‌که ما باید در راه دفاع از حق از همه چیزمان بگذریم و در راه اصلاح و راه آزاد کردن انسان از قید و بندها و بندگی غیر خدا فداکاری کنیم.

نظر روحانی مطرح اهل سنت لبنان درباره امام حسین(ع) و عاشورا

شیخ صهیب حبلی از علمای مطرح اهل سنت لبنان و عضو تجمع علمای مسلمان و رئیس جمعیت الفه صیدا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در لبنان تاکید می‌کند امام حسین(ع) پیش از آنکه امام شیعیان باشد، امام اهل سنت است، عاشورا، انقلاب حق بر باطل، نهضت اسلام علیه دشمنان، نبرد عدالت بر ضد ظالم و کسانی است که خواستند وجهه اسلام و چهره آن را خدشه‌دار کنند.

چقدر این کلام امام حسین(ع) زیباست که همچون منی با همچون او(یزید) بیعت نمی‌کند، خداوند مقدر کرد که این واقعه(عاشورا) در تاریخ ما رخ دهد تا بیاموزیم که این مقام‌ها ارزشی نزد خداست و پیروزی با کثرت نفرات و تجهیزات نیست، بلکه پیروزی به خداوند تعلق دارد و معنای پیروزی خون بر شمشیر تا روز قیامت باقی و پایدار است.

شیخ حبلی می‌افزاید هر چند امام حسین(ع) و کسانی که همراه ایشان بودند،به شهادت رسیدند، اما آنها به ما یاد دادند که نباید در مقابل ظلم و ستم تسلیم شویم، منبع و منشاء‌ و الهام‌بخش تمام انقلاب‌ها و جنبش‌هایی که رخ می‌دهد،عاشوراست، هر چند ظلم از نظر تعداد نفرات و تجهیزات بیشتر باشد، پیامبر خدا از مکه خارج نشد مگر آنکه پیروزمندانه به آن برگردد، ظاهر آن شکست و باطن آن فتح و پیروزی است. حسین(ع) از مکه خارج نشد مگر آنکه اسلام پیروز شود، این قیام به ما درس فداکاری و ایستادگی می‌دهد، آن امام می‌فرماید که من روز و ساعتی را که در آن کشته می‌شوم، می‌دانم تا بی‌اساس بودن ادعایی کسانی که می‌گویند حسین(ع) خود را در مهلکه قرار داد، ثابت شود، خداوند می‌فرماید خود را با دستان خود به هلاکت نیندازید، منظور از هلاکت، هلاکت اخروی است که در نتیجه عدم استجابت ندای حق و سکوت در برابر باطل حاصل می‌شود، اگر انقلاب امام(ع)، خود را از بین بردن بود، تمام جنبش‌های جهاد وامر به معروف و نهی از منکر از بین رفته بودند.

نظر روحانی مطرح اهل سنت لبنان درباره امام حسین(ع)

وی درباره دیدگاهی که ادعا می‌کند یزید اجتهاد کرد و دچار اشتباه شد، اما امام حسین(ع) اجتهاد کردند و اشتباه نکردند، تصریح کرد: من به این افراد می‌گویم، مگر یزید کیست که بخواهد اجتهاد کند، یزید در حدی نیست که او را در یک کفه ترازو با حسین(ع) قرار داد؟ هر کس چنین نظر ودیدگاهی داشته باشد، در حق خداوند و رسولش ظلم کرده، در حالی که پیامبر معدن رسالت است که فرشتگان بر وی نازل می‌شدند.

نکته دیگر اینکه، اجتهاد در فروع است نه در اصول، دروغ‌گویی و انحراف کافی است آنها(کسانی که از یزید حمایت می‌کنند) باید حقایق را در کتاب‌های ارزشمند جست‌وجو کنند و کتاب‌های بی‌ارزش و غیر مستند را که هدف از آن تلاش برای فتنه است، رها کنند.



- لینک کوتاه این مطلب

» تسنیم
تاریخ انتشار:16 مهر 1395 - 15:45

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد