کلیپ / تماشا !

(بسم الله الرحمن الرحیم)


متن کلیپ:

بعضی‌ها حقایق را بشنوند پرواز می‌کنند...

خیلی از این کتاب‌هایی که نوشته شده برای دل‌های بیمار است! برای دل‌های بیدار تلاوت کفایت می‌کند.

«هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ»

یعنی رسول من، در مرحلۀ اول تو برای اصلاح جامعه آیات قرآن را برای آنها تلاوت کن. آنها را در معرض آیات قرآن قرار بده. این فایده‌اش چیست؟ فایده‌اش این است که نفوس مستعده‌ای که در جامعه هستند اینها با همین تلاوت بیداری برایشان حاصل می‌شود.

تلاوت را بیایید یک روش تلقی بکنیم، که بشود این روش را جای دیگری تعمیم داد، یک رفتار عقلانی است. آدم وقتی که یک زیبایی را ببیند گاهی از اوقات نیاز به استدلال ندارد برای اینکه بپذیرد آن را، تصور بعضی چیزها تصدیقش را لازم می‌آورد، مثل روضۀ اباعبدالله الحسین(ع).

ما چرا می‌گوییم روضۀ امام حسین سازنده است؟ روضه هم نوعی تلاوت است از نظر روش، زیاد نیاز ندارد کسی را متقاعد بکنی که به این دلایل کار اباعبدالله الحسین(ع) عالی بوده است و حماسۀ باشکوه.

دل‌های فراوانی در عالم مواجه می‌شوند با عاشورا و ذکر مصائب اباعبدالله الحسین(ع) به دلیل فطرت پاکشان، گرایش پیدا می‌کنند، ارادت پیدا می‌کنند، بعد عامل این می‌شود بروند تحقیق بکنند، بروند بررسی بکنند.

اتفاقی که در جبهه‌ها می‌افتد می‌دانید چی بود؟ بچه‌ها می‌روند تماشا. خدا شاهد است به تعداد شما من جوان‌هایی دیدم که آمده بودند تماشا، بعد یک‌دفعه‌ای عاشقی رفیقشان را می‌دیدند، بال و پر زدنشان را و بعد پر پر شدن‌شان را. بعد به خدا می‌گفتند خدایا دلم می‌خواهد. این مسیر شکوفایی فطرت است، بروی تماشا، رفتی تماشا؟

یکی از عوامل بسیار مهم تقویت ایمان، دیدن تجلی ایمان مؤمنین است. غیب را ما نمی‌بینیم اما ایمان مؤمنین را ما می‌بینیم، این تقویت می‌کند ایمان ما را. وقتی کسانی بیایند در این مسیر این ایمان‌ها را ببیند موحدتر می‌شوند، مؤمن‌تر می‌شوند، نماز‌شان بهتر می‌شود. هرکسی کاهل‌نمازی می‌کرد بیاید در این مسیر، این ایمان را ببیند، ایمانش تقویت می‌شود و نمازخوان‌تر می‌شود و نمازخوان می‌شود حتی اگر بی‌نماز باشد.

پس «یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ» تلاوت را اگر به مثابه یک روش بگیریم روش مواجهۀ با آیات حق، این کاری است که در زندگی باید انجام بدهیم، کار فرهنگی‌ای است که باید مدیران جامعه انجام بدهند.



- لینک کوتاه این مطلب

» بیان معنوی
تاریخ انتشار:22 آبان 1395 - 18:11

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد