حیفا و بمب آمونیاک؛ قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را می‌سوزاند

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اعلام خبر وقوع آتش سوزی در جنگل های اطراف شهر حیفا بدترین خبر ممکن برای مسئولان رژیم صهیونیستی بود که پرونده خطرناک مخازن آمونیاک بندر حیفا همچنان روی میز آنها باز است.

به نتیجه نرسیدن مناقصه ساخت کارخانه آمونیاک در بندر «حیفا» کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را وادار به برگزاری نشستی فوق العاده با حضور اعضای کابینه این رژیم جهت بررسی موضوع مخازن آمونیاک بندر حیفا کرد.
 
در این نشست فوق العاده «یائیر لبید»، رئیس فراکسیون «هناك مستقبل» (آنجا آینده ای هست) طی سخنانی تاکید کرد، مطالعات انجام شده، نشان می دهد، عدم توجه جدی به موضوع مخازن آمونیاک بندر حیفا ما را با فاجعه بشری بزرگی مواجه خواهد کرد که در خوش بینانه ترین پیش بینی ها 42 هزار نفر را ظرف 3 ساعت از پای درخواهد آورد و این رقم دو برابر کشته های تمام جنگ های اسرائیل در سال های گذشته است.
 
رئیس فراکسیون «هناك مستقبل» اسرائیل با بیان اینکه دستگاه های مسئول تنها 30 روز فرصت دارند، مخازن آمونیاک بندر حیفا را تخلیه کنند، هشدار داد: کوچک ترین درگیری در جبهه شمال هزاران کشته برجا خواهد گذاشت .. مخازن نگهداری آمونیاک قدیمی است .. ساخت آن به دهه هشتاد باز می گردد .. باید راه حلی برای تخلیه آمونیاک و ترمیم مخازن نگهداری آن پیدا کنیم.
 
در ادامه «رانی یاهاف»، شهردار حیفا در سخنانی خاطر نشان کرد: یازده سال است، درباره وضعیت مخزن آمونیاک بندر حیفا هشدار می دهیم و از بی توجهی کابینه هایی که آمدند و رفتند و هیچ اقدامی نکردند، شکایت کرده ایم. این بی توجهی را باید رسوایی توصیف کرد که همانند آن در تاریخ اسرائیل مشاهده نشده و مجبورم بگویم که من به گفته های «سید حسن نصر الله» ایمان آورده ام، چون از سال 2006 تاکنون هرچه در این باره گفته، محقق شده، درست در همان تاریخ و موعدی که معین کرده و به آن وعده داده بودند.
 
شهردار حیفا به حاضران در کنست با نگرانی اینگونه هشدار می دهند: «بنابراین وقتی او بگوید که ما روی یک بمب هسته ای زندگی می کنیم، می داند که چه می گوید. باید مخازن آمونیاک حیفا را همین امروز و بدون تاخیر تخلیه و بهره برداری از آن را متوقف کنیم».
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
آمونیاک چیست
آمونیاک، مهمترین ترکیب هیدروژنه ازت به شمار می آید که در طبیعت از تجزیه مواد آلی ازت دار به دست می آید. این ماده، گاز بی رنگ، دارای مزه ای فوق العاده تند و زننده، اشک آور و خفه کننده است و چون از هوا سبک تر است، به راحتی به مایع تبدیل می شود.
 
آمونیاک، گاز قابل اشتعال است و دامنه اشتعال آن 16 تا 25  درصد حجمی گاز آمونیاک در هوا می باشد. وجود مواد شیمیایی و قابل اشتعال، در نزدیکی آمونیاک خطر آتش سوزی را افزایش داده و آن را تشدید می کند.
 
محلول غلیظ اکسید نقره از محلول آمونیاک حل شده و تولید فولمینات نقره ماده شدیدا قابل انفجار تولید می کند. گاز آمونیاک در اثر حرارت بالای ۴۰۰ درجه هیدروژن تولید می کند. به همین دلیل یکی از مهمترین کابردهای آمونیاک در تهیه مواد منفجره است.
 
تحریکات سیستم تنفسی، پوست و چشم مهمترین عوارض سوختی و تماس با آمونیاک است که در صورت عدم رسیدگی و درمان سریع و فوری منجر به مرگ و در گیاهان موجب تسریع رشد جلبک ها روی سطح آب می شود.
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
حیفا و بمب آمونیاک
پژوهش روزنامه صهیونیستی «معاریو» در ماه مه گذشته افشا کرد که احتمال انتشار و سرایت 12 هزار تن گاز سمی و کشنده آمونیاک، در اثر رخ دادهای طبیعی مانند زلزله یا رانش زمین و یا حوادث دیگر مانند بمباران موشکی، جان صدها هزار اسرائیلی ساکن شهر بندری «حیفا» و مناطق و شهرک های اطراف آن را به صورت خیلی جدی تهدید می کند.
 
 این تحقیق تاکید می کند که ساکنان شمال سرزمین های اشغالی در معرض بزرگ ترین خطر زندگی خود هستند. به ویژه اگر آتش سومین جنگ و رویارویی نظامی بین حزب الله و اسرائیل بر افروخته شود و حزب الله تهدیدات خود را عملی و حیفا را با موشک های خود بمباران کند.
 
روزنامه های صهیونیستی شمار قربانیان چنین فاجعه ای - چه در اثر حمله موشکی حزب الله یا رخ داد طبیعی مانند زلزله - را تنها در شهر حیفا ده ها هزار کشته و ده ها هزار زخمی تخمین زده و تاکید می کنند، عواملی چون شرایط آب و هوایی، سرعت باد، قدرت نظامی مقاومت و میزان آمادگی و واکنش سریع دستگاه های مسئول و ذیربط تاثیری مستقیم بر شمار قربانیان و خسارات ناشی از سرایت گاز آمونیاک دارد.  
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
درحالی که خوش بینانه ترین برآوردها از کشته و زخمی شدن ده ها هزار نفر سخن می گفتند، تحقیقات انجام شده در سال های اخیر تاکید می کند که ارقام واقعی و حقیقی در چنین حوادثی بسیار فراتر از برآوردهای صورت گرفته است، به گونه ای که نتایج این تحقیقات نشان داده، سرایت 2 هزار و 400 تن یا یک پنجم گاز آمونیاک مخازن بندر حیفا بیش از 17 هزار کشته و 77 هزار زخمی و 30 میلیارد شیکل خسارات مادی و زیست محیطی از خود برجا خواهد گذاشت.
 
چه چیز صهیونیست ها را نگران می کند
در حالی که ارتفاع مخزن بتنی و دایره ای شکل بندر حیفا که 25 سال قبل ساخته شده و 12 هزار تن گاز آمونیاک در آن نگهداری می شود، حدود 30 متر و مساحت سطح آن حدود یک کیلومتر و ضخامت دیواره آن کمتر از 3 سانتی متر است، استاندارهای جهانی عمر مفید چنین مخازنی را تنها 10 سال اعلام و تاکید کرده اند که پس از این برهه زمانی باید چنین مخازنی امحا شوند.
 
این درحالی است که گزارش کمیته حقیقت یابی که کابینه وقت رژیم صهیونیستی درپی شکست این رژیم در تجاوز نظامی سال 2006 میلادی به مقاومت حزب الله در جنوب لبنان افشا می کند، در اولین روز آغاز این تجاوز میزان گاز آمونیاک ذخیره شده در مخزن حیفا 8 هزار و 200 تن بوده که این رقم 4 برابر میزان استاندارد جهانی اعلام شده و مجاز جهت نگهداری در زمان جنگ است.
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
این گزارش در ادامه با اشاره به سهل انگاری و بی توجهی مسئولان مخزن و عدم هرگونه اقدام جهت تخلیه آمونیاک مازاد، به شدت از نحوه تعامل ستاد فرماندهی جبهه داخلی انتقاد و آن را «بسیار خطرناک» توصیف کرده بود.
 
افزون بر آن، این گزارش انتقادات گسترده و بسیار تندی از سهل انگاری مسئولان جبهه داخلی و عدم اقدام آنها در متوقف کردن کارخانه های حوالی مناطق مسکونی به ویژه شهرها به عمل آورده بود، چون اغلب این تاسیسات و مراکز صنعتی که در خود مقادیر قابل توجهی از انواع مواد شیمیایی و قابل اشتعال را، آن هم به شکل غیر اصولی نگهداری می کردند، هدف اول و اصلی حملات موشکی مقاومت حزب الله بودند.
 
اما بی مسئولیتی و بی توجهی ستاد فرماندهی جبهه داخلی به اینجا ختم نمی شد، چون گزارش کمیته حقیقت یاب تاکید می کرد، با وجود آنکه قسمت فوقانی مخزن آمونیاک حیفا آسیب پذیر نشان می داد و بتن ریزی در آن به دقت انجام نشده بود، مسئولان این جبهه اجازه ذخیره و نگهداری مواد سمی در آن را داده بودند.
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
اما فاجعه زمانی رخ داد که روزنامه معاریو نتایج تحقیقات خود را درباره مخزن آمونیاک حیفا منتشر کرد و در آن تاکید شده بود، این مخزن نه تنها بدون مجوز فعالیت می کند، بلکه فراتر از آن، هیچ گاه مجوزی برای ساخت آن صادر نشده بود و در تمام طول سال های فعالیت به دلیل وجود اختلافات گسترده و عمیق بین فرماندهان جبهه داخلی و وزارت محیط زیست حتی یک بار هم مستحکم سازی نشده بود و بدون محافظ به فعالیت خود ادامه می داد.
 
با وجود تمام گزارش های منتشر شده درباره وضعیت خطرناک مخزن آمونیاک کارخانه «حيفا كيميكاليم» اولین اقدام کابینه رژیم صهیونیستی برای مقابله با خطر سرایت گاز آمونیاک 6 سال پس از جنگ 33 روزه و تهدیدات سید حسن نصر الله برداشته شد و مسئولان امر تصمیم گرفتند، مخزن گاز آمونیاک کارخانه حيفا كيميكاليم را از حیفا خارج کنند، بی آنکه تاکنون گامی عملی و جدی در این زمینه برداشته شده باشد.
 
 
آرام کردن اوضاع
آنچه در این پروسه نگاه ها را به خود جلب می کرد، خونسردی فرماندهان داخلی و ادعاهای عجیب آنها بود که احتمال آسیب دیدگی مخازن آمونیاک در شهر حیفا را تا پایین ترین حد ممکن برخلاف تمام گزارش های منتشر شده و تحقیقات صورت گرفته، کاهش می داد.
 
در حالی که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل اطلاعات موثقی در اختیار داشتند که تاکید می کرد، گروه های مسلح تروریستی فعال در کشورهای منطقه موشک هایی دراختیار دارند که به آنها اجازه می دهد، تاسیسات حساس و مهم رژیم صهیونیستی را در هر نقطه از سرزمین های اشغالی هدف قرار دهند. بی آنکه مسئولان این رژیم از امکان و قدرت مقابله با این خطر برخوردار باشند.
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
وقتی چاشنی آتش سوری به بمب آمونیاک افزوده می شود
رسیدگی به پرونده مخازن آمونیاک بندر حیفا همچنان در دستور کار کابینه و کنست رژیم صهیونیستی بود که منابع خبری اسرائیلی چهارشنبه 4 آذر جاری از وقوع آتش سوزی گسترده در بیشه زارهای غرب قدس اشغالی و حوالی منطقه «ابو غوش» خبر دادند.
 
ناتوانی رژیم صهیونیستی در کنترل آتش و شرایط آب و هوایی از جمله وزش باد مساعد، موجب گسترش دامنه این آتش سوزی و سرایت آن به مناطق دیگر سرزمین های اشغالی شده است.
 
 
در این راستا، با سرایت آتش به شهرها و روستاهای مرکز و شمال سرزمین های اشغالی کابینه رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه 5 آذر به هزاران یهودی قرار گرفته در مسیر سرایت آتش دستور داد، خانه های خود را ترک کنند.
 
آنچه مقامات صهیونیستی را به شدت وحشت زده کرده، سرایت آتش به شهر 300 هزار نفری حیفا و بیم از سرایت آن به مخازن آمونیاک است. تصاویر منتشر شده از حیفا نشان می دهد، دیواری از شعله های بلند آتش از محله های مرکزی شهر حیفا زبانه می کشد و آتش نشانان سعی در مهار آن دارند. ناکامی آتش نشانان در مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن در شهر حیفا رژیم صهیونیستی را وادار به تعطیلی فرودگاه حیفا کرد.
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
قتل عام 42 هزار نفر در سه ساعت/ آتش جنگلی که چند کشور را به آتش میکشد 
 
شبکه یک تلویزیون اسرائیل نیز از افزایش دایره آتش ‌سوزی اطراف قدس اشغالی و نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از رسیدن زبانه ‌های آتش به مراکز راهبردی مانند مجتمع‌ های مواد شیمیایی و نیروگاه‌ های برق خبر داد.
 
جدیدترین خبرها از وضعیت آتش سوزی در سرزمین های اشغالی از جمله شهر حیفا تاکید می کندبعد از رسیدن آتش به شهر حیفا و مخازن گاز آن، صدای انفجار شدید در این مناطق به گوش رسیده است.
 
بی شک ناتوانی رژیم صهیونیستی در مهار این آتش سوزی و سرایت آن به مخازن آمونیاک حیفا نه تنها این رژیم بلکه سراسر منطقه را در معرض فاجعه انسانی و زیست محیطی جبران ناپذیر قرار خواهد داد.

- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:13 آذر 1395 - 16:41

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد