نگاهی به پرونده 100زن بی‌بی‌سی فارسی +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بی‌بی‌سی فارسی در صفحه ویژه با عنوان «100زن» شخصیت زن آرمانی از نظر خود را تعریف کرده و به تبلیغ علیه فرزندآوری، تبلیغ هم‌جنس‌بازی زنان، تشویق به انجام کارهای مردانه و تبلیغ آوازخوانی زنان پرداخته است.

 پرونده ویژه یا همان صفحه ویژه بی‌بی‌سی فارسی این‌بار به مسئله زن با عنوان «100زن» اختصاص پیدا کرد؛ موضوعی که اگر اغراق نباشد، در شبکه‌های فارسی زبان لندنی یعنی بی‌بی‌سی و خواهر خوانده آن یعنی "من‌وتو" یکی از اساسی‌ترین موضوعات برای عملیات روانی بر مخاطبان ایرانی است. هرچند اصل این مأموریت با همین عنوان در بی‌بی‌سی جهانی آغاز شد و قصد بررسی وضعیت و جایگاه زنان و مشکلات مربوط به آنان در دنیا را داشت، با این حال بی‌بی‌سی فارسی نیز در ذیل همین کارویژه، حرف‌های خود در مورد زنان را برای تأثیرگذاری بر مخاطب فارسی زبان انتشار داد.

 
در صفحه ویژه بی‌بی‌سی فارسی با عنوان «100زن»، شخصیت زن آرمانی از نظر شبکه انگلیسی معرفی شده است

همه آنچه بی‌بی‌سی فارسی در قالب چندین گزارش و مصاحبه مکتوب، گزارشات تصویری، بررسی‌های آماری، میزگردهای تحلیلی و بالاخره بازگویی نظرات مخاطبانش بیان کرد، حول چند محور اساسی و محدود بود که پیش از آن نیز در دیگر گزارشات، اخبار و برنامه‌های این شبکه بارها و بارها تبلیغ و القا شده است.

تبلیغ علیه فرزندآوری

اولین و شاید مهم‌ترین محور همه گزارشات بی‌بی‌سی در این صفحه ویژه، تکرار همان رویکرد و تبلیغات منفی علیه فرزندآوری بود. تبلیغاتی که با روش‌های متنوع از قبیل ترساندن از بچه‌داری و بزرگ‌نمایی فشارهای متعاقب آن به خانواده از قبیل مسئولیت تربیت فرزندان، فشار مالی و القای از بین رفتن آزادی زن بعد از فرزندآوری انجام گرفت.

از جمله مواردی که تقریباً ردپای آن در اکثر گزارشات بی‌بی‌سی مشاهده می‌شود، وضعیت مادران شاغل است که سعی شده وضعیت زندگی آنها بسیار سخت و پُرمشغله نمایش داده شود. حال در این میان آنچه که در همه گزارشات مشترک است و به طرق مختلف از زبان آمار، مخاطبان، تحلیل‌گران و گزارش‌گران بیان می‌شود، این است که اساساً شغل برای زن یک مسئله عادی و یک نیاز غیر قابل گذشت و انکار است؛ پس در اینجا این فرزند است که مُخل زندگی زن شده است! به عبارت صحیح‌تر، این‌گونه گزارشات بی‌بی‌سی برای مخاطبانش سعی می‌کند حالت هشدار گونه داشته باشد و فرزند‌آوری را به عنوان تهدید آزادی و آسایش معرفی کند.

 
مهم‌ترین محور همه گزارشات بی‌بی‌سی در این صفحه ویژه، تکرار همان رویکرد و تبلیغات منفی علیه فرزندآوری بود 

غیر از شغل مسائل دیگری نیز در مورد زنان مطرح می‌شود که با رویکرد گزارشات بی‌بی‌سی قرار است فرزند‌آوری به عنوان مختل کننده آنها معرفی شود که مهم‌ترین آنها آزادی و آسایش زن است.

مجموعه گزارشات بی‌بی‌سی در پرونده صد زن همه تلاش خود را علیه مادر شدن و تولد فرزند انجام داده و حتی برای مادرانی که یک یا دو فرزند دارند هم، خطر فرزند بعدی را گوشتزد کرده است.

مخلص کلام؛ وقتی سابقه بیش از یکسال عملیات روانی بی‌بی‌سی و دیگر شبکه‌های ضد انقلاب علیه مسئله ازدیاد نسل در ایران را بدانیم، بهتر متوجه می‌شویم که بی‌بی‌سی در خلال پرونده ویژه‌اش به دنبال چه اهدافی است.

 
وضعیت زندگی مادران شاغل در بی‌بی‌سی بسیار سخت و پُرمشغله نمایش داده می‌شود به گونه‌ای که وجود فرزند، مُخل زندگی زن احساس می‌شود

تبلیغ هم‌جنس‌بازی

کارویژه دیگر بی‌بی‌سی فارسی در مقوله حمایت از همجنس‌بازی هم در این پرونده صفحاتی را به خود اختصاص داده است. یکی از گزارش‌ها وضعیت یک دختر چینی را نشان می‌دهد که برای ازدواج با هم‌جنس خود و فرار از مخالفت خانواده به دنبال راه‌حل می‌گردد و در آینده نیز به دنبال اشاعه این مسئله برای همه هم‌جنس‌بازان چینی است! این موضوع در ادامه به شکلی ماهرانه با عنوان «من مادرم، اما مجرد» به مسئله مادرانی رقم می‌خورد که ازدواج نکرده‌اند. هرچند بی‌بی‌سی به‌طور مستقیم به این مسئله اشاره نکرده است، اما گزارشات مربوط به مادران مجرد در امتداد گزارش مربوط به هم‌جنس‌بازی، می‌خواهد لذت مادر شدن را برای یک هم‌جنس‌باز به تصویر ‌بکشد.

سرانجام در آخرین پاراگراف مربوط به این دست از گزارشات بی‌بی‌سی، قصد خود را از زبان کسی که ادعا می‌کند روان‌درمانگر ایرانی است، عنوان می‌کند: «مگر قرار است همیشه مرد با زن ازدواج کند. مثلا اگر زن یا مردی تمایلی به هم‌جنس خود داشت، تکلیفش چیست. او حق دارد بتواند فرزندی بزرگ کند و نباید او را از حق انسانی‌اش محروم کرد».

 
بی‌بی‌سی فارسی در این صفحه ویژه نیز حمایت از همجنس‌بازها را دنبال کرده است
 
اما در این مورد باید گفت که اساساً سپردن سرپرستی یک فرزند به یک هم‌جنس‌باز، در وهله اول نقض حقوق آن فرزند است که از ابتدا و به شکلی ناخواسته از برخورداری از یک خانواده طبیعی و سالم محروم شده است! 
 
 
بی‌بی‌سی این سوال را جواب نمی‌دهد که آیا سپردن سرپرستی یک فرزند به یک هم‌جنس‌باز، در وهله اول نقض حقوق آن فرزند نیست؟ چراکه از ابتدا و به شکلی ناخواسته از برخورداری از یک خانواده طبیعی و سالم محروم شده است

تشویق به انجام کارهای سخت و خشن

دیگر خط القایی این پرونده ویژه هم به تبلیغ و تشویق زنان برای تمایل به کارهای بیرون از خانه و مردانه است که باز چیز جدیدی در میان خطوط القایی این شبکه محسوب نمی‌شود. این مسئله را می‌توان به خوبی در میان گزارشات مخاطبان این شبکه جستجو کرد. در واقع بی‌بی‌سی در این صفحه ویژه از مخاطبانش خواسته که یک روز از زندگی خود را تصویربرداری کرده و برای این شبکه ارسال کنند. در این میان هرچه می‌بینیم روایت زنانی است که خارج از خانه فعالیت می‌کنند و حتی برخی از این موارد به مشاغل مردانه اشتغال دارند.

 
یکی از محورهای این صفحه ویژه، تبلیغ و تشویق زنان برای تمایل به کارهای بیرون از خانه و مردانه است 

این در حالی است که اساساً زن به لحاظ فیزیک بدنی و مشخصات روحی و روانی برای کار بیرون از خانه و البته مشاغل سخت آمادگی ندارد و در کنار این مسئله حضورش در اجتماع، پایگاه مهمی به نام «خانه» را خالی کرده و بسیاری از برکات زندگی از جمله آرامش خانه را از میان برده و فرزندان نیز از تربیت صحیح در آغوش گرم مادر محروم می‌گردند. مواردی که به هیچ عنوان با درآمد اندک یک زن در خارج از خانه قابل قیاس نیست و متاسفانه این در مواردی نیز رخ می‌دهد که زن چندان نیازی به کار نداشته و فقط خواسته‌های بیشتر از زندگی او را به سمت کسب درآمد سوق داده است.

تبلیغ آوازخوانی زنان

آوازخوانی زنان هم تقریباً ترجیع‌بند گزارشات و برنامه‌های مربوط به این صفحه است. به این ترتیب که هر شب یک گزارش در این شبکه تولید و پخش می‌شود و در پایان آن یک خواننده یا نوازنده زن به اجرای زنده می‌پردازد. حال اشاره به محدودیت زنان برای خوانندگی در ایران نیز در گزارشات مربوط به موسیقی و وضعیت زنان در ایران به کرات صورت گرفته است.

 
بی‌بی‌سی  بدون هیچ تناسبی نسبت به موضوع صفحه ویژه، و صرفا فقط برای تبلیغ آوازخوانی برای زنان، هر شب اقدام به اجرای پخش خوانندگی و نوازندگی زنان می‌کرد

بی‌بی‌سی فارسی هیچ‌گاه مشخص نکرده که اجرا و پخش این موسیقی، آن هم هر شب چه مناسبتی با این پرونده دارد، اما همین قدر فرصت را برای نمایش یک الگو برای زنان ایرانی غنیمت شمرده است و تمام سعی خود را به کار بسته تا تبلیغ آوازخوانی برای زنان را هر طور شده ولو به شیوه‌ای نامربوط- به این پرونده الصاق کند.

تبلیغ هنجارشکنی

هنجارشکنی زنان نیز از جمله موارد مطرح شده در این صفحه ویژه است که در گزارشی تحت عنوان «از گرگینه تا امپراتور کوزوو؛ زنان پرطرفدار ایرانی در اینستاگرام» بدان پرداخته شده است. در این گزارش زنانی که به واسطه رفتارها و تصاویر و اصوات ناهنجار شهرت پیدا کرده‌اند در جایگاه یک الگو معرفی می‌شوند.

 
 بی‌بی‌سی فارسی این بار به بهانه صفحه ویژه، هر چه در مورد تعریف خود از زنان در توان داشته را ارائه کرده و در کل ملغمه‌ای گاهاً ناچسب و نامربوط را جمع‌آوری و منتشر کرده است

در واقع این گزارش بی‌بی‌سی قصد دارد بیان کند که با وجود محدودیت‌های موجود در جامعه ایران برای زنان، این افراد از این طریق توانسته‌اند مطرح شوند؛ شهرت به هر قیمت که گاه تا لگدمال شدن جایگاه، شخصیت و ارزش یک زن و نمایشی دلقک‌مآبانه برای دیده‌شدن پیش رفته است.

در پایان باید گفت که موضوع زنان به عنوان یکی از کارویژه‌های اصلی بی‌بی‌سی فارسی در حوزه عملیات روانی علیه جامعه ایرانی همواره در دستور کار این شبکه انگلیسی بوده و هست. اما این بار به بهانه صفحه ویژه زنان، بی‌بی‌سی هر چه در توان داشته را ارائه کرده و در کل ملغمه‌ای گاهاً ناچسب و نامربوط را جمع‌آوری و منتشر کرده است.



- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق نیوز
تاریخ انتشار:24 آذر 1395 - 19:37

نظر شما...
    • شعبانعلیزادهMahdi

      خیلی خیلی ممنون بابت مطالب فوق العاده و مفیدتون. اگه میشه درمورد شناخت ادیان مطالب بزارین.
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد